RoboCop (recenze Mastered in 4K Blu-ray)

vydáno 11. 2. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, film, Paul Verhoeven, Robocop

RoboCop (1987) (Blu-ray)

Jelikož jsem se ze svého nadšenectví k Verhoevenovu filmu vyznával již před třemi lety (čas holt letí) u recenze importovaného (a také nanejvýš osekaného) Blu-ray vydání, nenacházím mnoho důvodů, proč jednou řečené opakovat. Pro hutnější odpověď na otázku, proč je RoboCop dle mého naprosto bezprecedentní úspěch a fantastický biják i při svém nezměrném počtu křížků na krku, se proto obraťte na dnes již archivní text, já jen dodávám, že co platilo tehdy, platí i nyní.

RoboCop možná stárne ohledně technické stránky, nicméně jen v rámci svých stop-motion animací. Co se týče matte paintings, zůstávají stále brilantní a zpracování RoboCopova kostýmu a Murphyho vzhledu po sundání masky mi stále nedá spát jako jedna z nejlepších masek, kterou jsem měl možnost na obrazovce a plátně vidět.

Hlavně jde však Verhoevenův vytříbený rukopis plný neprvoplánového násilí, satirického hnípání se v korporacích a společnosti, a v neposlední řadě i soustředěného vedení herců, kteří si sice nešli pro oscarové sošky, ale přesto se zaryli do paměti víc než mnozí laureáti. Clarence Boddicker je totiž stále pouze jeden, stejně jako Wellerova čelist, která přehraje svou mladší verzi v podání Joel Kinnamana každý den v týdnu a o svátcích dvakrát! A to nepovažuji novou verzi José Padilhy ani náhodou za průšvih.

RoboCop (1987) RoboCop (1987) RoboCop (1987) RoboCop (1987)

Ve výše zmíněné recenzi jsem na rozdíl od zahraničních recenzí plecháčovi Murphymu nijak zvlášť nenakládal, je ovšem pravda, že vedle nového remasteru vypadá tehdejší verze jako chudý příbuzný. Zlepšilo se totiž naprosto všechno.

Pokud vynecháme několik neostrých záběrů, které musí být způsobeny již samotným výchozím materiálem, nelze si nevšimnout nebývalé ostrosti, která RoboCopa doprovází a odhaluje širokou škálu detailů od vrásek přes drobné oděrky na tvářích až po Robův oblek, na němž je patrná jakákoli známka destrukce.

Dokonce i celky, jež jsou do velké míry ovlivněny pracemi s domalovanými pozadími, jsou výrazně ostřejší (aniž byste však poznali trikovou metodu), a nově vynikají i kostýmy typu sak či policejních uniforem.

Rovněž došlo k výrazně lepší stínokresbě a kontrastu, černá je sytější, barvy přirozenější a živější, a co potěší dvojnásob, známky DNR, popřípadě doostřování zahlédnete jen občasně a ani tak vás nebudou příliš trápit. Je sice pravda, že některé obličeje vypadají voskovitěji, než by bylo záhodno, obraz si však přesto zachovává přirozenou vrstvičku zrna, a tak není vyleštěný podobně jako Predátor.

To u RoboCopa, jenž bude pro milovníky „bezzrnového obrazu“ noční můrou, nehrozí, a ani po zvukové stránce (DTS-HD 5.1) nejde o žádné selhání. Na jednu stranu nesmíte čekat bůhvíjak moderní track, jenž by se vyrovnal nejnovějším akčním trhákům. Na druhou však stačí, aby se rozezněl Poledourisův ústřední motiv a zjistíte, že jste zaražení do sedačky a šklebíte se jako caparti, kteří dostali k Vánůcům LEGO verzi Hvězdy smrti. Surroundy nejsou vyloženě akční, nicméně umí dokreslit atmosféru a pokud promluví naplno, určitě jejich existenci pocítíte. Dialogy pak jsou zůstávají přirozené a vyvážené.

Pokud vlastníte speciální DVD edici, zřejmě vás Blu-ray svoji bonusovou nabídkou sahající v celkovém součtu ke 3 hodinám materiálů úplně neohromí, nicméně pokud jste RoboCopa na žádném disku v předchozích letech nevlastnili, půjde o jednoznačný šperk vaší sbírky. A vlastně proč disku vyčítat, že obsahuje takřka totožné materiály, když jsou zkrátka výborné.

Platí to především pro úplně nové „Otázky a odpovědi s tvůrci“ (jako jediné jsou v 1080p), které byly pořízeny v roce 2012 a Verhoeven a spol. jsou v něm nesmírně zábavnými průvodci vzpomínkami na vznik kultovního hitu. Především Verhoeven jede na plné obrátky a vytírá si s některými blahořečícími větami pozadí způsobem vskutku nevídaným. Aneb jak často slyšíte, že se režisér otevřeně přizná k tomu, že tuhle pasáž za něj vymyslel někdo jiný a on měl původně odlišný, ale ve výsledku úplně stupidní nápad?

I starší materiály však mají na disku své místo, neboť málokdo pohrdne 36 minutami s „Flesh and Steel: The Making of RoboCop“, které se zaměřují na problematické natáčení, které téměř zázrakem dalo vzniknout výtečnému bijáku. A to samé platí pro kratší featuretty „Shooting RoboCop“ a „Making RoboCop“, které přináší zábavné pohledy do zákulisí, ale zároveň i dostatek informací o tricích, zbraních a obsazení. Zkrátka bonusová klasika.

Zato šestiminutový featurette „The Boardroom: Storyboard with Commentary with Animator Phil Tippett“ si zaslouží vyzdvihnout, neboť vám dává nahlédnout pod pokličku původních návrhů storyboardů pro představovačku ED-209. Inkriminovaná scéna je během srovnání puštěná zpomaleně, takže můžete v klidu porovnávat.

Dále na disku najdete obligátní vystřižené scény, nebo Verhoevenův humorný „easter egg“. Překvápko, které na 38 vteřinách umí rozhodně rozesmát. Výživnější stravu pak najdete spíše ve „Villains of Old Detroit“, kde se především Ray Wise vyznává z lásky k RoboCopovi a zábavě, která mezi záporáky panovala na place. ,Popřípadě v „Special Effects: Then and Now“, kde se dozvíte spoustu podnětných návodů, jak pracovat s „matte paintings“, popřípadě stop-motion animacemi. Výživnou nálož featurettů následně doplňuje ještě adorativní „RoboCop: Creating a Legend“, v němž se detailně rozebírá RoboCopův kostým, směřování Wellerova hereckého výkonu a náročnost výroby robotického obleku.

A pokud nemáte dost, můžete si kromě traileru a tv spotu pustit velmi zábavný audiokomentář tvůrců, v němž se režisér Verhoeven, scenárista Neumeier a producent Davison předhání v interesantních poznámkách a odhalování toho, co kdo do filmu přinesl. Některé informace se – pravda – kryjí s ostatními featuretty. Avšak to se dá u podobně obsáhlé bonusové nabídky čekat. Jedinou slabinou tudíž zůstává fakt, že Bontonfilm k bonusům nedodal české titulky. Zrovna zde by se neangličtinářům určitě hodily.

Filmgame.cz Blu-ray filmu RoboCop můžete zakoupit se slevou v obchodě Filmgame.cz.