Predátor (recenze Blu-ray)

vydáno 18. 12. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova | 2 komentáře

Tagy: 3D, Blu-ray, Blu-ray 3D, film, Predátor, recenze

Predátor (Predator, 1987) (Blu-ray)

John McTiernan dnes obráží především kárnice a soudy, díky jeho osmiletému snažení koncem 80. a začátkem 90. let, během něhož se zrodily klasiky jako Smrtonosná past, Hon na ponorku či Predátor, ho však budeme vždy vnímat spíše jako vytříbeného režiséra pro chlapácké filmové látky, než jako problémového občana. Ostatně sám McTiernan není žádný slaboch, neboť i před soudy ze sebe vrhá jedno tvrďácké prohlášení za druhým a rozhodně nepůsobí jako šedesátiletý (skoro) důchodce, jenž by chtěl vysedávat doma v papučích.

Těžko rozhodnout, který z jím režírovaných snímků byl pro svůj žánr stěžejnější. Predátor však patří mezi ikonické představitele akčního žánru i proto, že odstartoval celou sérii, řadu komiksových pohrobků a stále nenašel ve svých nástupcích úctyhodného soupeře. A to ani přesto, že ho Rodriguezem produkovaní Predátoři v podstatě zreplikovali v obráceném gardu.

Jenže McTiernan nebyl pouhý řemeslník jako Nimrod Antal a nenaservíroval jen tupé béčko, v němž se lidé stavěli do drsných póz, cedili hlášky, ale ve výsledku vám na nich vlastně vůbec nezáleželo. Naopak dal dohromady film, jenž ani po téměř třech dekádách neztratil ze své schopnosti pohltit, přimknout k postavám drsných borců a usadit do sedačky svazující, skoro až hororovou atmosférou hrozby z neznámého šmejdu z druhé strany galaxie.

Predátor (1987) Predátor (1987) Predátor (1987) Predátor (1987)

Nepouštím si Predátora kdovíjak často. Pokaždé mi však přijde osvěžující McTiernanova schopnost dávkovat akci po adekvátně štědrých doušcích a i v momentech největší exhibice spojené s krvavými jatkami nebýt jen efektní, ale udržet se zároveň v mantinelu stylu zbytku filmu. A ten staví především na napětí.

Ačkoli jsem dodnes musel Predátora vidět zhruba desetkrát, vždy dokáže hravě přikovat ke křeslu a prodat onen strach z maskovaného nepřítele, který jednou dobře mířenou ranou ustřeluje ruce a nikam nespěchá. Nespěchá totiž ani McTiernan a místo ukvapené likvidace Dutchovy bandy si pohrává s očekáváními a strachem diváků, kteří netuší, která postava zemře dřív, která později a zda nakonec lovec s „pěknou držkou“ nezasadí osudnou ránu i samotnému Arnoldovi, jehož aura nezastavitelné mašiny dostává v Predátorovi co proto.

McTiernan jako by v Predátorovi vystavoval zkoušce samotný motiv maskulinity osmdesátých let, jenž definitivně srazil na kolena o pár let později Smrtonosnou pastí, v níž fyzicky mocného hrdinu nahradil hrdinou z davu, jenž podědil pouze vytříbený slovník a tendenci pořádat ve stísněném prostoru ukázková jatka. Jenže ne jatka pro efekt, nýbrž jatka pro umocnění vyprávění příběhu.

U nás si Predátor odbíjí svou velkou premiéru. V zahraničí se však jedná již o třetí edici, kterou si mohli zákazníci v uplynulých letech pořídit. První vydání z roku 2008 bylo původnímu vzezření osmdesátkových snímků zřejmě nejblíže, když bylo zachováno klasické filmové zrno, jež dodalo filmu ještě špinavější a nepříjemnější vzhled. Bohužel, využití zastaralého MPEG-2 kodeku, extrémně nízkého datového toku a malého prostoru na disku (pouze 25GB disk se souborem okolo 20GB) způsobilo, že Blu-ray vypadal vlastně jen o fous lépe než předchozí vydání na DVD.

Fanoušci proto celkem oprávněně volali po novém vydání, v němž by byly smazány staré dluhy. Jenže Ultimate Hunter Edition vzala Predátora z jedné vody na čisto a z extrémního podílu zrna udělala podíl nulový a vyleštila film k nepoznání. A když i Arnie vypadal v některých scénách jako vosková figurína, nezachránila přepis ani snaha vylepšit zobrazení barev, úpravy kontrastu a celkově modernější vzhled legendárního akčního fláku.

A nyní přichází po třech letech prozatím poslední pokus. Jenže ačkoli se Bontonfilm i samo studio snaží přepis propagovat jako to jediné správné vzezření střetu vojenské jednotky s bezbolestnou a vesmírným lovcem, chyby, které s sebou nesly předchozí edice, jsou stále jasně patrné.

Především opět chybí filmové zrno. A to takřka kompletně i ve scénách, v nichž u prvního vydání nepůsobilo rušivě, ale bylo věrné natočenému materiálu. Chápu snahu film zmodernizovat, avšak je potřeba dát za pravdu skalním fanouškům a zahraničním recenzentům, kteří právě kvůli nadměrnému užití DNR lámou nad Predátorem opakovaně hůl.

Osobně jsem toho názoru, že by podobné zákroky měly být dělány v adekvátní míře a rozhodně by neměly úplně odstraňovat pevnou součást výsledku dobového natáčení. Za tohle jdou tedy body dolů, obzvlášť když zůstala zachována řada scén, které šumí vyloženě nevzhledně a na nichž je vidět řada anomálií. Ať už jsou to bíle probleskující Dillonovy vlasy při úvodním briefingu s Dutchem, řada scén s drobnými známkami kompresních artefaktů, zbarvováním stínů do modra, nestabilních pozadí, popřípadě výsledkem přebujelého doostřování, kdy jsou okolo větví vidět modrofialové linky a degradující ostré hrany.

Těchto vad naštěstí není tolik, abych měl po vzoru zahraničních kolegů nutkání Predátora odstřelit. Naopak si myslím, že Predátor i přes tyto chyby a opomenutí stále vypadá ze všech releasů zdaleka nejlépe. Jako fanouška mě nicméně mrzí, že když už byl film převeden do 3D (kvůli tomu se změnil i poměr stran na 1.78:1), nedostalo se filmu nakonec takové péče, jak by bylo potřeba.

Barvy jsou však výrazně lepší a živější, než kdy dřív. Úroveň detailů je vysoká (až na pár scén, ve kterých jsou obličeje trochu voskové), zeleň v pralese, z kůže stažené mrtvoly a hektolitry malinovky asi nikdy nevypadaly reálněji. A ani po stránce kontrastu či kvality černé nelze až na pár zaváhání vzhledem ke stáří filmu mnoho namítat.

Predátor zkrátka vypadá dobře, bohužel však nebyl obrazový přepis dotažený do úspěšného konce a zůstal na půl cesty mezi průšvihem a dokonalostí. Což je při pohledu na předchozí vydání úspěch, na druhou se ale nelze zbavit zklamání.

Zvuku ovšem nelze vytknout v podstatě nic. Už ústřední melodie v úvodu se nádherně rozprostře do prostoru, dialogy jsou nádherně zvučné a zasazené do hudebního podkresu a v akčních pasážích se skrze jednotlivé kanály rozezní hutná HD stopa, nad níž nelze než uctivě pokývat hlavou. Zde si pánové od Foxů napravují reputaci měrou vrchovatou.

Na rozdíl od české strany, která se svým původním, dalo by se říci kultovním dabingem v šestikanálovém Dolby Digital působí vedle nabušeného DTS-HD bratříčka jako chudý příbuzný, jemuž navíc někdo otupil hrany, a tak mu kolikrát není ani úplně rozumět (dialogy obyvatel tábora před útokem Dutchovy jednotky). Akce je navíc v české stopě vyloženě bezzubá, takže pokud nelpíte na dabingu, na kterém jste vyrostli, rozhodně jděte do originálu, jenž dělá z Predátora ještě lepší film.

P.S.: 3D je podle očekávání – a podobně jako v případě Já, robot – po většinu času vyloženě slabé a těžko zaznamenatelné. Několik scén dovede prostorovost využít, většinou se však jen zvýrazňují postavy v popředí, kterážto dimensionalita je jasně patrná již ve 2D verze a rozhodně nepotřebovala nástavbu, k jejímuž sledování byste si měli nasazovat brýle. Pokud si ale 3D přece jen pustíte, oči vám z něj zřejmě nevykrvácí. Ono také není v podstatě z čeho.

Ačkoli kupříkladu 3 roky stará Ultimate Hunter Edition, která vyšla v USA, obsahovala řadu bonusových materiálů v čele s komentářem režiséra, český divák má zase jednou smůlu. Predátor u nás totiž vychází pouze v edici bez bonusů. Hlavně že je kromě Blu-raye v balení neremasterované DVD, které si pustí leda největší fanoušci éry ohraných a rozmazaných videokazet a Grindhouseů. Přepis totiž vypadá úplně stejně odporně.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Predátor lze zakoupít v obchodě Filmgame.cz.