Nezlomný (recenze Blu-ray)

vydáno 24. 7. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 5 komentářů

Tagy: Blu-ray, film, Nezlomný, recenze, Unbroken

Nezlomný (Unbroken, 2014) (Blu-ray)

Nic proti Angelině Jolie. Jako žena je více než pohledná. Jako herečka pod zkušeným vedením rozhodně obstojná. Ale její ambice dlouhodobě přesahují její schopnosti jako tvůrce. Obzvlášť když Angelina nechce být jen zkušenou řemeslnicí, jež si odvede svoje v jednohubkovém blockbusteru, ale má – stejně jako v soukromém životě – potřebu poučovat a nahlas vyprávět o životních pravdách a utrpení jiných. Od Stevena Spielberga je to příjemné, neboť vždy dovede trefit správné tóny a hlavně oživit postavy, na nichž nám záleží. Od Angeliny je to však jen nesmírně nabubřelé, otravné a především dokonale prázdné.

Nezlomný přitom nabízí veškeré atributy, které na životopisech (a nejen na nich) máme rádi. Silný lidský příběh podtržený vůlí, odhodláním a nějakým tím násilím. Skvělého kameramana, jenž by fantasticky nasnímal asi i záznam z Divadla Járy Cimrmana. A herecké obsazení, s nímž se nelze trefit mimo srdeční sval snad ani omylem. Jenže ouha, Jolie se to těžko vysvětlitelným způsobem podařilo.

Jistě, Nezlomný vypadá fantasticky, neboť Roger Deakins JE jedním z nejlepších kameramanů na světě. Ano, příběh dává smysl a je postavený správně, protože za scénářem stáli bratři Coeni. Jenže už po deseti minutách se přistihnete při zjištění, že Nezlomný je vyprávěný neskutečně suše. Vše je úhledné a načančané… dokonce i při vzdušné bitvě, kdy se piloti vůbec nezapotí. A i při mučení v táboře smrti, kdy Jack O'Connell navenek trpí, ale na sobě má špínu rozetřenou tak, že máte pocit jako by ho před dvěma minutami natřeli v maskérně.

Nezlomný (2014) Nezlomný (2014) Nezlomný (2014) Nezlomný (2014)

Angelina se snaží poctít staré režijní bardy a vrátit se ke klasikám jako Most přes řeku Kwai. Jenže tak činí značně kostrbatě, unyle a především nuceně. Její film působí mrtvě a banálně, neboť nedokážeme nahlédnout do duší postav. Nic se nedokáže vyjádřit jedním silným pohledem, anebo přesně vyřčeným dialogem. Vše jsou jen nucené deklamace a zvolání. Popřípadě pitomé tlachy, jež nikam nevedou. A veškeré scény z tábora působí svou estetikou jako snaha učinit mlácení lidí něčím hezkým.

Stačí si vzpomenout na snímek 12 let v řetězech Stevea McQueena, jenž pracoval s obdobným tématem. McQueen nikdy nedopustil, aby jeho film doputoval do fáze vyprázdněného cukrkandlu, v němž se shodou náhod bičují černoši. Dovedl podchytit jemné nuance, vytáhnout nápaditý záběr, vymyslet dosud neviděnou scénu a v závěru tím pádem dosáhnout katarze. Angelina nikoli. Ta jen po dvou hodinách konstatuje, co se se Zamperinim stalo dál a vše uzavře doslovem, u kterého byste si snad měli začít píchat inzulin, abyste nedostali diabetes.

Roger Deakins je kameraman par excellence, proto asi málokoho překvapí, že Nezlomný vypadá na Blu-ray skvěle. Možná až příliš, ale to už je problém samotné látky a záměru tvůrců, nikoli přepisu na Blu-ray. Ten je jednoduše famózní, když nabízí ryze old-schoolově střižený obrázek, jenž uchvacuje v nočních i denních scénách, v detailech a ve velkých celcích.

Detailů je skutečně požehnaně. Od tartanové dráhy, na níž se Zamperini prohání, přes válečné bitvy až po spáleniny od slunce, které jsou správně odporné a vyschlé. Materiál je dle záměru řádně učesaný, takže si na své přijdou fanoušci opravdu jemného obrazu, v němž nejsou žádné rušivé elementy a naopak vynikají nádherné barvy, kresba ve stínech a inkoustově hustá černá. Zkrátka a dobře, tenhle Blu-ray umí.

A umí samozřejmě i zvukový mix ve formátu Dolby Atmos. Osobně jsem ještě nestihl upgradovat na stropní kanály (protože čekám na DTS:X), i bez nich je ale ozvučení velmi imerzivní a intenzivní. Platí to hlavně pro davové sekvence a úvodní střet se Zery, kdy naplno pocítíte, jaký je to pocit, když kolem vás sviští kulky a nad hlavou vám hučí vrtule bombardéru.

Zvukaři si s detaily opravdu vyhráli, takže ať už se jedná o déšť, či spouště foťáků, vše zní přirozeně a dostává adekvátní prostor. Samozřejmostí je i adekvátní vytažený hudební podkres a vyrovnané dialogy bez jediné chybičky. I když jedna by se možná našla. Při sledování jsem si všiml, že při prvním nástupu v táboře (cca po hodině) se zvuk výrazně ztlumil a do původní polohy naskočil až po několika vteřinách. Stalo se vám to také? Dejte mi vědět v diskuzi.

Pokud jste měli radost, že se Jolie ve filmu vcelku úspěšně vyhýbá přebytečnému sladkobolnému patosu, pak vás bonusový materiál jak se patří vytrestá. Patosu a ubrečených výpovědí má totiž na rozdávání.

Jedná se především o půlhodinovku Inside Unroken, kde se v rámci tří featurettů řeší těžký vznik filmu, jenž byl v Hollywoodu plánován několik desetiletí. Své řekne Angelina Jolie, která poprvé zažila podobné natáčení a rychle poznala, že historický velkofilm není žádná legrace. A něco málo se dozvíte i o postavách a snaze tvůrců pojmout příběh filmu správně.

Pořádnou dávku cukru dostanete v půlhodinovém dokumentu o skutečném Louis Zamperinim, z něhož se dozvíte pomalu více než ze čtyřikrát delšího filmu. A dojímavý je i materiál Louis' Path to Forgiveness, v němž se řeší Zamperiniho vyrovnání s post-traumatickým stresem a vztah s jeho bývalými dozorci.

Přeskočit můžete velenudnou osmiminutovou adaptaci Popelky, která je ve filmu jen na pár vteřin a také koncert, jenž pro své kolegy nechala Jolie v půlce natáčení připravit. Vcelku zbytečné jsou i vystřižené scény.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Nezlomný poskytla k recenzi distribuční společnost Bontonfilm. Děkujeme. Disk můžete zakoupit v obchodě Filmgame.cz