Ben Hur (Blu-ray recenze)

vydáno 25. 10. 2011 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy | 8 komentářů

Tagy: Ben Hur, Blu-ray, film, recenze

Ben Hur (1959) (Blu-ray)

Nalézt v soudobé kinematografii film, jenž by se nesnažil ulehčit si práci s nákladnou výpravou prostřednictvím digitálních efektů, je skoro stejná utopie jako doufat, že Jiřímu Paroubkovi dojde, že nikoho nezajímá a konečně emigruje do Ugandy, kde ho žere smečka vyhladovělých šakalů.

Dnešní filmy a jejich tvůrci jsou otroky moderních technologií, které umožňují vytvořit v podstatě cokoliv lidský mozek napadne. A to rychleji a výrazně levněji, než kdyby měli spoléhat na práci podprůměrně placených dělníků, kteří se nemohou dočkat, až si odpíchnou konec šichty a zbytek dne stráví v nedalekém baru. Jenže využití CGI má minimálně jeden velký neduh – sterilitu, jež v nadměrném množství vytrhává z filmového požitku a odhaluje nedotažené kontury domnělé reality.

O to větším zážitkem je sledování dnes již klasických velkofilmů z dob, kdy se o renderování dvacetimetrových brontosaurů nikomu nesnilo a Steve Jobs kreslil návrhy iPadu leda do pískoviště. Spektáklů, jakým je na Blu-ray právě vycházející Ben Hur.

Ben Hur (1959) Ben Hur (1959) Ben Hur (1959) Ben Hur (1959)

Oscarová pecka Williama Wylera, která svého času posbírala neuvěřitelných 11 zlatých sošek (skóre dorovnané jen Titanicem a Návratem krále), i po více než padesáti letech uchvacuje svojí hmatatelnou výpravností a epickým rozmachem. Nepotřebujete vědět, kolik švadlen trávilo nekonečné hodiny nad precizními dobovými kostýmy. Nepotřebujete znát přesné množství dovezeného písku. A už vůbec vás nemusí zajímat, kolik se v té či oné scéně nashromáždilo statistů. Už při letmém pohledu na vás totiž Ben Hurova velikost doslova stříká.

A že je radost nechat se zkropit. Zvlášť, když si Wyler při snaze natočit více než tříhodinovou epiku s obřími davovými scénami, lodními bitvami a křesťanskou tématikou v pozadí nenechá celý kolos ani na moment přelézt přes ramena. Příběh židovského prince Judy Ben Hura, jenž se po zradě nejlepšího přítele ocitne na galejích, z nichž se snaží stůj co stůj probojovat zpět na svobodu, aby ochránil svou rodinu, je tak díky režisérovu pevnému uchopení a jasné vizi skutečnou lahůdkou, která ani přes opravdu extrémní stopáž nepůsobí přetaženě ani nudně.

Oněch 212 minut je ve Wylerových rukách naopak nečekaným trumfem, když diváka doslova vycucnou a dokonale tak umožní sžití s titulním hrdinou, jehož životní cesta by sice bohatě vystačila na poloviční stopáž, ale ani zdaleka by pak neměla takový dopad. Ben Hur je totiž v prvé řadě filmem o pevnosti víry, překonávání překážek, snažících se ji nalomit, a odměně za vytrvání a prokázání oddanosti.

Wyler toto dotahuje takřka do extrémů, když svého hrdinu vystavuje dlouhým létům fyzicky (galeje) i psychicky (malomocnost příbuzných) náročných momentů, jež ho testují a mají svést z cesty. Což se dnes (ne)pochopitelně nesetkává s nadšením, neboť dnešní, mnohdy ateistická společnost (zvlášť tuzemská) vidí v jakémkoliv snímku s náboženskou tématiku znaky pouhé agitky.

Wylerův film se však dá z hlediska náboženství brát i velmi univerzálně (nejde o víru v určitou osobu, ale cokoliv si vybereme), a kdyby vám i to vadilo, pořád vás Hurovo vyrovnávání se s útrapami snadno uchvátí jednotlivostmi z ranku božské kamery (točilo se na MGM Cameru 65, která umožnila unikátně širokoúhlý obraz), výtečných hereckých výkonů, geniálního soundtracku Miklóse Rozsy a samozřejmě i legendárního závodu čtyřspřeží, který bez debaty patří mezi nejlépe natočené akční sekvence všech dob a je do jisté míry symbolem celého filmu.

Monumentálního kolosu, v němž si obrovské ambice podávají ruku s technickou precizností, přičemž výsledek je po všech stránkách nestárnoucí, neopakovatelný a na Blu-ray konečně i dokonale odprezentovaný.

U Warner Bros. se o významné katalogové tituly starají jako málokdo a Ben Hur pouze potvrzuje, že pokud se přistupuje k restauraci původního materiálu s péčí, vznikne výsledek, jenž dovede ohromit i v konkurenci žhavých novinek.

Warneři při oprašování Ben Hura zavítali zpátky archivu, odkud vytáhli původní negativy. Ty posléze znovu naskenovali a políčko po políčku podrobili náročné renovaci, zahrnující čistění, colorování, doostřování… zkrátka všem úkonům nutným k tomu, abyste nyní mohli sedět před televizí a fascinovaně sledovat každý záběr. Protože jestli je nějaký přepis dokonalý v každém framu, je to ten Ben Hurův.

TIP: Další desítky FulHD screenshotů a podrobné technické informace o videu i zvuku najdete na našem Blu-ray profilu

Už první záběry vás dostanou, když na pochodujících římských legiích prezentují všechna pozitiva přepisu. Kontrast je maximální. Barvy jsou bez výjimky skvostně syté (hlavně rudé pláště Římanů mají neodolatelný šmrnc Technicoloru). Perfektní ostrost odhaluje nevídanou úroveň detailů nejen v prostoru (při závodu čtyřspřeží nevidíte jen každou rýhu v dráze, nýbrž i kamínek), ale i ve tvářích (počítání vrásek může začít) a ošacení (vidíte každý šev). Prostorovost je i díky geniálním kompozicím opravdu výrazná. A v případě černé a stínokresby zmizela všechna zaváhání, jimiž oplývaly předchozí DVD edice.

Rovněž bylo odstraněno nadbytečné zrno, z nějž zůstala jen slabá vrstva umocňující filmovost materiálu, či jakékoliv náznaky nechtěného šumu. A díky tomu, že si Warneři uvědomili, že si přes tři hodiny dlouhý velkofilm zaslouží rovnou dva 50GB disky, můžete zamávat i byť jen minimálním známkám komprese.

Jedinou drobnou výtkou může pro někoho být zvýrazněná falešnost klíčovaných pozadí (obzvlášť námořní sekvence bije do očí, když lze zřetelně vidět černé kontury kolem postav), avšak za to lze jen těžko peskovat transfer, jenž pouze odkrývá technické nedostatky doby, která se naštěstí nijak nepodepsala na zvuku, jenž je i po padesáti letech naprosto úžasný.

Už úvodní Overture je v anglickém DTS-HD MA 5.1 dokonalou lahůdkou pro ušní bubínky, když uchvacuje zvukovou plností a virtuozitou kompozice Miklóse Rószy. Ovšem nejen orchestrální soundtrack je hlavní devizou výsledného mixu. Ten totiž uchvacuje i čistotou dialogů, naprostou absencí jakýchkoli výpadků a úžasným rozvržením v prostoru, které oceníte především u davových scén, kdy vám budou komparzisté tleskat přímo za hlavou, a v akčních sekvencích, v nichž vám film vsugeruje dojem, že jste uprostřed děje.

Ano, narážím tím samozřejmě na dvě největší sekvence filmu. Námořní bitvu, v níž se metr od vás tříští dřevěné vzpěry, a závod čtyřspřeží, v němž vynikne každé prásknutí opratí, každý dotek koňského kopyta se zemí a dokonce i každé zavrzání šroubu na kole. Zkrátka a dobře, tenhle „track“ je lahůdka.

Český dabing se přitom také celkem povedl, byť samozřejmě (alespoň z části) postrádá zvukovou plnost a dialogy přímo vyvolávají představu dvou dabérů ve vylidněném nahrávacím studiu. Trochu škoda, ale díky povedenému překladu ne zas taková.

Na rozdíl od německého vydání (má české titulky) se na náš trh dostala po stránce bonusů výrazně ořezaná verze, na které je možné pustit si buď legendární filmový soundtrack (normálně se zapne film, ale dialogy absentují, což působí mimořádně podivně a mnohem lepší by byl pouze černý obraz podobně jako u Počátku), anebo společný audiokomentář Charltona Hestona a filmového historika T. Genea Hatchera (bohužel bez titulků).

Není přitom pochyb, že právě Hatcherův komentář je výrazně zajímavější. Ne že by Heston nemluvil k věci, avšak k samotnému filmu říká vlastně strašně málo a spíše popisuje atmosféru na place, práci s komparzisty a milou povahu režiséra. Nic objevného.

To Hatcher jde do filmu po hlavě a je na něm vidět, že film po všech stránkách zbožňuje a má ho nastudovaný i pozpátku. Ostatně psal o něm i knihu. Na dlouhatánské ploše tři a půl hodiny tak rozebírá nejen náboženskou a symbolickou stránku snímku, nýbrž i historické pozadí (boj mezi televizí a filmovým průmyslem, obtížná finanční situace MGM), kořeny v podobě knižní předlohy, zajímavosti o hercích, kostýmy, kulisy, efekty.. no prostě cokoliv vás ve spojení s Ben Hurem může napadnout.

Poslech je to samozřejmě vynikající, neboť Hatcher pojímá svůj komentář spíš jako přednášku, během které mění rytmus, a tudíž vás nenechá upadnout do apatie orámované totální nudou. Což je ve spojení s poněkud utahaným Hestonem hodně důležité. Ve výsledku se jedná o jeden z nejlepších komentářů, které si na modré placce můžete vychutnat.

Jen je škoda, že není otitulkovaný a kromě něj už na žádném z českých disků nic navíc nenajdete.