Vratné lahve (recenze Blu-ray)

vydáno 20. 10. 2008 | autor Štěpán Čermák | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, DTS-HD, film, Magic Box, Tatínek, Vratné lahve

Vratné lahve (2007)

Filmy Jana a Zdeňka Svěrákových jsou právem chloubou českého národa. Jako jedni z mála českých tvůrců jsou schopni dostat do kin film, o jehož kvality se nemusíte obávat. O to víc zamrzí, že jsou Vratné lahve zřejmě poslední rodinnou spoluprací. Jejich cesta na stříbrná plátna byla každopádně plná nečekaných překážek. O mnohých z nich se dozvíte ve filmu Tatínek, což je dokument mapující problémy při psaní Svěrákova scénáře.

Otec se synem se nad filmem vůbec poprvé nepohodli a dlouho připravované Vratné lahve byly smeteny ze stolu, o problémech v rodině s tím souvisejících ani nemluvě. Tatínek se ale nevzdal a loni díky tomu mohl diváky potěšit další milý film z dílny otce a syna Svěrákových, který jako Zdeňkovo loučení jak se synem, tak s divákem, funguje naprosto výborně.

Sleduje totiž učitele, který se těsně před důchodem rozhodne pro změnu povolání. Touha vyzkoušet něco nového a vyhnout se své manželce ho dostane až za pult obchodního domu, kde odebírá vratné lahve. Příběh ale není o tom, jak se člověk může na stará kolena pomást a začít blbnout. Je to milá komedie o únavě ze života, kterou stáří přináší, o tom jak se všechen všední svět kolem vás stává kuriózní a jak to, čeho jste si dříve cenili nejvíce, začíná ztrácet na významu.

Josef Tkaloun v podání Zdeňka Svěráka má přesně takové problémy: práce už ho nebaví, své ženě se vyhýbá, přestože jí stále miluje… Na filmu je citelně znát, jak se Svěrák snaží dát najevo setrvačnost, která člověka v podobném věku žene pomalu, ale jistě ke konci. Setrvačnost, díky které už sice skoro nedovedete žít se svým partnerem pod jednou střechou, ale přesto byste ho nedokázali opustit.

Tohle vyprávění v sobě skrývá epizodky s neméně zajímavými postavami, které jsou s Josefem Tkalounem spjaté. Právě ty jsou na pozadí „velkého příběhu o stáří“ na Vratných lahvích to nejzajímavější. Zdeněk Svěrák dokazuje, že má stále velmi silný cit pro vytváření postav a umí jim vložit do úst krásné dialogy. Jeho syn Jan pak divákovi připomíná, jak skvěle si s otcem rozumí a jeho vyprávění nikdy neztrácí tempo. Klopýtá snad jen během Tkalounových erotických snů, které sice krásně doplňují jeho stařeckou hravost (aneb pod vráskami se stále skrývá mladická duše), ale narušují ono dobrácké vyznění Vratných lahví.

Vratné lahve (2007) Vratné lahve (2007) Vratné lahve (2007) Vratné lahve (2007)

Komické postavy, jako například Řezáč Pavla Landovského nebo Úlisný Jana Budaře, podobné nedostatky pomáhají skrývat. Zdeňkův scénář si místy dovolí ustřelit, což je něco, co by se mu ještě před pár lety zřejmě nestalo. Vratné lahve ale mají výhodu v tom, že podobné úlety, jakou jsou právě Tkalounovy erotické sny nebo jeho „držkopád“ na kole, k té přicházející senilitě svým způsobem patří. Film se na to nemusí vymlouvat, na to je moc dobrý, stačí mu, když se o podobný argument může místy opřít.

Ono se totiž Svěrákovým opravdu povedlo natočit další prima film. Sice je místy až okaté, jak si Jan se Zdeňkem chtěli svou poslední spolupráci užít, Zdeňkovy metafory jsou navíc místy až moc nápadité (finále v balónu bylo prý logické vyústění, Vratné lahve se díky němu ale nebezpečně přibližují Babímu létu a o tom, že podobného konce nebylo potřeba, ani nemluvě). Mezi těmi skvělými scénami ze života (úklid u Tkalounových, rozhovory s vnoučkem…), které jsou skvěle napsané a ještě lépe zahrané (nesmíme zapomenout pochválit Danielu Kolářovou, Zdeňka Svěráka jako jeho žena doplňuje výborně), to totiž Svěrákům moc rádi odpustíte.

Zvuk v DTS-HD není nijak výrazný (ostatně jedná se o velmi komorní film), pochválit si snad zaslouží jen drobnokresba ruchů, která nechybí v žádných scénách. Zahřeje se v podstatě jen centr během dialogů, těm je vždy výborně rozumět a podtrhují velmi vyvážený zvukový mix. Jeho prezentace na Blu-ray je totožná s tou, jakou si pamatuji z kina.

Zato obraz se moc nepovedl. Dívá se na něj sice příjemně, od Jana Svěráka jsem ale zvyklý očekávat technicky velmi dobře zpracované filmy, což jsem si ještě v kině myslel i o Vratných lahvích. Na Blu-ray ale vynikají některé neduhy, které navíc podtrhuje velice průměrná obrazová prezentace. Filmové zrno je všudypřítomné, což rozhodně není nic špatného. Blu-ray se ale místy může „pochlubit“ drobnými kompresními artefakty, které si právě s oním zrnem dvakrát nerozumějí.

Nejhůře obraz vypadá v bytě rodiny Tkalounových – dlouho mi vrtalo hlavou, proč se tu obraz od zbytku prezentace chová tak rozdílně, až mi nakonec napověděl film o filmu: tyto scény jsou točené ve studiu. Vyznačují se ještě hrubším zrnem, které bohužel – když se podíváme na obrazovou prezentaci jako na celek – působí trochu jako pěst na oko. Ztrácí se tu detail, černá hnědne a vykreslování stínů je velmi mizerné. Podkopává to už tak dost vratké nohy Blu-ray prezentace, která se řadí k obyčejnému průměru. Díky bohu za skvěle nasvícené noční scény a velmi dobře vypadající exteriéry, jinak by si obraz zasloužil palec dolů. Každopádně nečekejte žádný zázrak.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Vratné lahve.

To samé bohužel platí pro dokumentární sekci. Čeká vás tu DVD klasika – vystřižené scény, prodloužené scény, trailery a půlhodinový Film o filmu. Ten se zaměřuje hlavně na to, jak spolupracuje otec se synem, co je vedlo k finální verzi scénáře a podobně. Místy jsem měl pocit, jako bych sledoval vystřižené scény z Tatínka, každopádně stopáž dokumentu značně natahují prostřihy ukázek z filmu, takže od té půl hodiny nečekejte žádnou informační bombu.

Všechny bonusové materiály jsou v SD (tedy ve standardním DVD rozlišení PAL), jediný obrazový materiál v HD je tu finální „letecká“ scéna, která formou obrazu v obraze srovnává konečný produkt se storyboardem.

Magic Box - logo

Přehrávač s podporou funkce BonusView (aneb Blu-ray profil 1.1) ale potřebovat nebudete, obraz je v obraze napevno zakomponovaný.

Blu-ray film Vratné lahve k recenzi poskytl jeho distributor – společnost Magic Box. Děkujeme.