Amistad (recenze Blu-ray)

vydáno 23. 6. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Amistad, Blu-ray, film, recenze, Steven Spielberg

Amistad (1997) (Blu-ray)

Na lodi Amistad vypukla krvavá vzpoura tamních otroků, kteří se po lítém boji dostávají na svobodu. Jenže jen na pár hodin, neboť se záhy objeví na půdě Spojených států amerických, které v době po prezidentování Johna Adamse ani zdaleka nejsou zemí, v níž by se svoboda prosazovala pro všechny. Desítky černošských rohoží pro otrokářský bič se tudíž dostávají před soud, jenž má rozhodnout o jejich osudu. Buď skončí na popravišti za vzpouru a úkladné vraždy, anebo se dostanou na svobodu. Jenže to by musely prokázat, že se v otroctví nenarodily, nýbrž, že si je otrokářské Španělsko pod vedením jedenáctileté královny tak trochu ukradlo.

Stevenu Spielbergovi se dlouhá léta ze strany kritiky vyčítalo, že je „jen bavič“ a na náročnější látku nemá buňky. Což se do příchodu Schindlerova seznamu poměrně těžko vyvracelo. Spielberg samozřejmě vždy skvěle ovládal filmové řemeslo a od chvíle, kdy spojil síly s kameramanem Januszem Kaminiskim , se dá jím prezentovaná technická stránka považovat za čím dál vybroušenější démant. Jenže forma není všechno a k památnému filmu je potřeba kromě ambicí a zručnosti také více než dobrý scénář. A ten Amistad – na rozdíl od právě předcházejícího Schindlerova seznamu – nenabízí.

Námět je jak se patří ambiciózní a pro Spielberga typický – utlačovaná menšina, otroctví, americká ústava, boj s předsudky a dokonce i paralela s křesťanstvím. Jenže pero scenáristovo protentokrát zůstává až překvapivě (i když jen do chvíle, než si uvědomíte, že stejný člověk napsal také ryze béčkového, byť božsky natočeného Gladiátora a hrůzostrašnou slátaninu Král Artuš) suché a v podstatě se dá nelichotivě označit jako schématická akademická nuda.

Amistad (1997) Amistad (1997) Amistad (1997) Amistad (1997)

Dějové oblouky jsou v zásadě podle scenáristických pouček, postavy se vyvíjí dosti samovolně a nejsou příliš zajímavé ani v osobních, ani profesních liniích, a kdybych hodně zjednodušoval, dalo by se říct, že se ve filmu jedna situace zopakuje třikrát (protože soudní spor putuje k čím dál vyšším instancím), přičemž je výsledek stále stejný a vedlejší linie s náznakem sporu mezi svobodomyslným Severem a otrokářským Jihem, Spojenými státy a Španělskem, a křesťanskou paralelou nemají ani na dvouapůlhodinové ploše šanci adekvátně vyniknout.

Není divu, že Amistad onehdy získával spíše technická a herecká ocenění (výtečný Anthony Hopkins!), neboť jsou to právě herci a Spielbergův talent ždímat emoce i se zdánlivě obyčejných scén na maximum, jež drží otrokářskou bárku i přes trhliny v trupu nad vodou. Již úvodní vzpoura dokáže přikovat k obrazovce svou brutalitou a naturalismem, který by se dal bez nadsázky přirovnat k jatkům ze Zachraňte vojína Ryana (jen se šavlemi místo samopalů). Podobně úchvatný je i takřka beze slov nasnímaný flashback s únosem otroků z Afriky, v němž je emocionálního dojení na tři filmy. Anebo provolávání svobody na soudní půdě, z něhož sice teče patos po litrech, ale přesto máte (i díky skvostnému soundtracku Johna Williamse) chuť postavit se a zařvat si „Give us free!“

Zkrátka a dobře, ve Spielbergově podání jsou i v případě Amistadu vrcholné momenty opravdu vrcholnými, divácky nesmírně uspokojivými a zařezávajícími se do paměti silou čerstvě nabroušené mačety. Bohužel jsou však mezi nimi i momenty značně vyprázdněné a povrchní, což bohužel platí i pro řadu postav (Skarsgaard a Freeman), které nejsou v konečném součtu zapamatovatelné ani tak svými činy, jako spíš zápalem svých představitelů.

Dobrý materiál se ani po letech neztratí, a tak Amistad vypadá stále stejně skvostně jako kdybyste si ho vpálili do zornic v době uvedení v kinech. Je skoro až fascinující, jak svěže Spielbergova otrocká odysea po vizuální stránce působí a jak obsahuje v podstatě všechny trademarky v kvalitě, kterou dostanete i od jeho nejnovějších filmů na Blu-ray. Tomu říkám jednotnost stylu a kvality.

Amistad je od začátku do konce nádherně ostrý (pravda, sem tam se objeví i jemnější záběr, ale ten je ihned umlácen desítkami bezchybných „shotů“), nabízí obrovské množství detailů v obličejích, na kostýmech i ve scéně (schválně si otevřete libovolný screenshot s velkým detailem – nádhera). Kresba ve stínech a kvalita černé jsou naprosto bezproblémové (úvodní vymlácení lodi uprostřed noci je jednoduše vizuální skvost), obraz nabízí velmi dobrou tridimenzionalitu, vyvážený kontrast, věrné podání barev a pro fanoušky filmu má i jeden milý bonus v podobě vrstvičky filmového zrna. To samozřejmě může malinko vadit zastáncům vyhlazeného obrazu moderních digitálních bijáků, staromilové mého typu se však budou culit od prvního blesku nad Amistadem až po finální západ slunce.

Což platí i o zvuku. Blu-ray sice neobsahuje český dabing (pokud se nepletu, tak ani neexistuje – resp. nenašel jsem ho na dabingforu), ale upřímně řečeno si ho ani kvůli množství africké hatmatilky ani neumím moc dobře představit. Anglická DTS-HD MA 5.1 zvuková stopa je tudíž jasnou volbou. Obzvlášť nabízí-li brilantní zakomponování všech kanálů, včetně surroundů, které v některých scénách podávají výkon hodný disku s nejnovějším letním blockbusterem.

Úvodní bouřka vás doslova obklopí, řinčení šavlí, pleskání bičů a každý úder soudcovského kladívka má vždy adekvátní dynamiku a díky bezvadnému namixování má každý „velký moment“ filmu adekvátní dopad. Dialogy jsou čisté, hudba Johna Williamse jakbysmet. Jednoduše řečeno, Amistad je po technické stránce precizní prácičkou, kterou by fanoušek strýčka Stevena určitě neměl minout.

Naneštěstí žádné. Zahraniční edice obsahuje alespoň trailer a půlhodinový film o filmu.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Amistad poskytl k recenzi distributor Magic Box. Zakoupit ho můžete se slevou v obchodě Filmgame.cz.