High-Def střípky #16

vydáno 4. 2. 2009 | autor Štěpán Čermák | sekce Novinky | téma Ze světa

Tagy: 3D, BD-Live, Chuck, Disney, DVD, film, LionsGate, Lionsgate Live, NBC, Panasonic, plazma, prodej, PZ800, televizor, The Spirit, VoD, War, WirelessHD, Z1

Disney bude možná zdražovat, Lionsgate se konečně naplno pustí do BD-Live, třetí rozměr má za sebou gigantickou televizní premiéru a Hollywood se letos může „těšit“ na solidní propady prodeje lisovaných placek. Nejen to v dnešních střípcích.

Panasonic jde do WirelessHD

Panasonic - logo

První plazmové televizory od Panasonicu obdařené WirelessHD spatřily světlo světa. Modelová řada pod označením Z1 sice zatím bude ke koupi jen v Japonsku (padesátipalcový zobrazovač vyjde na nějakých 600000 yenů, tedy na dobrých 120000 korun), tyhle nové panely by se ale mohly vyplatit i přes vysokou cenu – přinášejí totiž poloviční spotřebu energie oproti poslední modelové řadě (PZ800). Nějakých nových evropských energetických standardů se u Panasonicu opravdu bát nemusejí. Největším trhákem samozřejmě bude samotné WirelessHD, kvůli kterému je také cena panelu tak vysoká. Bezdrátový přenos zvuku a obrazu byl vždycky jedním z milníků, kterých chtěli prodejci HW dosáhnout. S WHD je to možné hlavně díky 60 GHz přenosu, do kterého se vejdou vyšší datové toky. Podle prvních testů nemá bezdrátový přenos na kvalitu zvuku ani obrazu žádný vliv.

Lionsgate rozjíždí podporu BD-Live

BD-Live - logo

Studio Lionsgate se konečně naplno pustí do BD-Live. Do tohoto vlaku sice studio naskočilo skoro jako první se svou online hrou na disku filmu War, jejich tituly ale nebyly nikdy obdařeny takovým BD-Live, jaké všichni známe – tedy webovou aplikací, přes kterou je možné stahovat obsah a sdílet vlastní divácké zážitky. To se konečně změní, premiéra (podle reakcí nepříliš povedené) komiksové adaptace The Spirit na Blu-ray disku s sebou přinese tzv. Lionsgate Live, tedy víceméně takové rozhraní, jaké známe u většiny ostatních studií. Oproti nim se liší jen v jednom – bude informovat o novinkách všech budoucích BD-Live titulů od Lionsgate, což jistě bude vítaná služba. Ono přece jen kontrolovat disky ze sbírky o několika desítkách nebo i stovkách kousků není nic moc zábavného.

NBC je 3D ready

3D brýle

Třetí rozměr si v televizních přijímačích odbyl dost megalomanskou premiéru. V prvním plnoformátovém 3D vysílání totiž NBC během amerického Superbowlu odvysílala hned několik reklam, které byly plně v 3D (mezi nimi i trailer na Monsters vs. Aliens, první 3D film studia Dreamworks). Proč megalomanskou? NBC s pomocí několika distribučních sítí a výrobců rozeslala do světa 120 milionů 3D brýlí, které si diváci mohli během Superbowlu nasadit. Superbowl je pravidelně nejsledovanějším pořadem roku (letos ho sledovalo 147 milionů diváků!), je to tedy událost, ke které vzhlíží reklamní trh. Vedle zmiňovaných 3D spotů si diváci mohli pár dní na to pustit ještě speciální 3D epizodu seriálu Chuck. Ta sice měla nepoměrně nižší sledovanost (6–7 milionů diváků), NBC každopádně naplno využilo brýlí, které rozeselo doslova všude, kde se dalo. Můžeme tedy čekat, že další 3D vysílání už je za rohem, ostatně NBC s ním má stejně jako další televizní stanice po celé Americe velké plány.

Blu-ray vs. DVD vs. VoD

Blu-ray Disc logo

Jak to teď vypadá s fyzickými filmovými médii? Tím si není nikdo úplně jistý. DVD je za zenitem a letos se počítá s pětiprocentním poklesem prodeje. Zato Blu-ray nabírá na síle, dokonce rychleji než před lety samotné DVDčko, ačkoliv mají média tendenci zdůrazňovat, že lidé nemají o tento formát skoro vůbec zájem. Mohl by se tím zabývat rozsáhlý rozbor, tomu ale budeme věnovat prostor někdy jindy. Důležité je, že Hollywood si letos poprvé nemůže být jistý zisky z prodeje DVD a Blu-ray. Není to jen kvůli ekonomické krizi, prsty v tom mají hlavně VoD aplikace, které se v Americe rozšiřují nebezpečně rychle. Studia samotná je sice sama podporují, čímž si tak trochu kopou hrob (zisk z prodeje fyzických médií je mnohem vyšší), jenže s tak masivním rozšířením asi nikdo nepočítal. Jako by o sobě Američané nevěděli, že jsou všichni neskutečně líní. VoD sice stále čeká v cestě za vítězstvím několik těžko překonatelných překážek (nemá žádné bonusy, déle se čeká na stažení videa, nemá trvalou hodnotu, závisí na rychlosti internetového připojení apod.), jenže se zdá, že právě tyhle překážky jsou nakonec věci, které běžné Američany příliš netíží. Může se tedy stát, že místo toho, aby se BD bálo DVD, bude se bát VoD. Nečekejte ale konec ani jednoho, tyhle způsoby distribuce filmů budou prostě existovat vedle sebe. Každopádně DVD pláče – Viacom letos očekává 21 % propady, Time Warner 18 % a Disney dalších 15 %.

Disney chystá zdražování

Walt Disney Pictures - logo

Disney reaguje přesně obráceně, než by v tuto chvíli měl. Místo toho, aby začal své Blu-ray disky zlevňovat a nalákal tak nové zákazníky, filmy v prvním nebo druhém kvartálu pravděpodobně naopak zdraží. Je to kvůli čtyřiašedesátiprocentímu propadu prodeje v minulém čtvrtletí, který zasáhl celé Disneyho impérium. Argument vedení je celkem logický – Blu-ray přináší ultimátní zážitek z domácího kina, Disney s ním distribuuje i disky s digitálními kopiemi a každý jeho film má speciální HD bonusy, které na DVD nenajdete, takže proč za to všechno nechtít víc peněz? Ano, dává to smysl… Jenže ne z hlediska marketingu, zákazník totiž ze zvýšení ceny nikdy není nadšený.

Článek je součástí seriálu High-Def střípky »

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Novinky

Komentáře