Znamení (recenze Blu-ray)

vydáno 15. 9. 2008 | autor Štěpán Čermák | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, Den nezávislosti, DVD, film, PCM, Šestý smysl, Signs, Stalo se, Vyvolený, Znamení

Znamení (Signs, 2002)

Manoy Night Shyamalan za sebou má zajímavou filmografii. Začal nenápadně, svým třetím filmem Šestý smysl se proslavil tak, že ho někteří začali označovat jako novodobého Hitchcocka, kterážto sláva pokračovala přes geniálního Vyvoleného právě ke Znamením.

Pak už to možná šlo z kopce a se Stalo se tenhle „novodobý Hitchock“ narazil, každopádně proto jsme se tu dnes nesešli. Znamení jsou dost možná poslední film, ve kterém diváci Shyamalana neprokoukli a hlavně byli při jeho sledování opravdu napjatí. Není divu, tenkrát si přezdívku „mistr napětí“ ještě opravdu zasloužil.

Důležité je hlavně to, že Shyamalan nehraje tolik na efekt. Pokud tedy očekáváte od Znamení velkolepou invazi, spousty létajících talířů a malé lidičky s přerostlou mozkovnou, jste na špatné adrese. Celá Znamení jsou velmi komorní film, který se krom několika výjimek odehrává na malé farmě, přičemž informace o invazi Země se dozvídáme z televize – pouze v takovém množství, jaké je potřebné pro pokračování v příběhu.

Shyamalan vypráví velmi pomalu, často používá dlouhé záběry a za postavy nechává mluvit spíš ticho, než řeč samotnou. Ani výborná hudba Jamese Newton Howarda se pořádně nerozezní, dokud nenastoupí finále (které by se bez ní neobešlo).

Zřejmě nikdy by ale Shyamalan nedosáhl tak silného výsledku, kdyby neměl štestí na obsazení. Mel Gibson si tu může naplno užít svou oblíbenou hereckou pózu člověka vystrašeného k smrti, což mu jde jako vždy skvěle. Jeho smutná očka přece fungovala v každém filmu a když se jimi nechá učarovat i zbytek obsazení, začnete se bát s nimi.

Joaquin Phoenix je skvělý, Rory Culkin má herectví v krvi stejně jako jeho starší bratr, Abigail Breslin tu debutovala – a kam to dotáhla (doporučuji Malá Miss Sunshine a trochu novější Určitě, možná)! Jako rodina Hessova jsou hodně zvláštní, což můžeme připsat na účet smrti matky (která tu hraje velkou roli), jako rodina, která se ocitla doslova v centru invazních plánů mimozemských stvoření, jsou naprosto úžasní.

Znamení (Signs, 2002) Znamení (Signs, 2002) Znamení (Signs, 2002) Znamení (Signs, 2002)

Připravte se tedy na sci-fi film trochu jinak. Jestliže velkolepá podívaná jako Den nezávislosti rozproudí krev v žilách, díky Znamením vám spíš ztuhne. Je to velmi intenzivní podívaná, kde napětí neruší ani sci-fi prvky. Když už se tedy nějaké to mimozemské stvoření objeví na scéně, zapadne i přes dost špatné efekty právě díky tomu, že ho Shyamalan vykresloval skoro jako nadpřirozenou sílu. Divák se s ním během sledování filmu setká několikrát, nikdy ale natolik, aby viděl jeho podobu.

Strach z neznámého je jeden z klíčových prvků Znamení, který padne až na konci – tedy v okamžiku, kdy už není jiné cesty ven jak pro hlavní hrdiny, tak pro film. Ke konfrontaci dojít prostě musí. Shyamalan ale Znamení udržel pohromadě a udělal z nich jeden z nejzajímavějších a nejnapínavějších filmů žánru.

TIP: Film Znamení u nás na Blu-ray zatím nevyšel. Bez české jazykové podpory ho ale můžete zakoupit kdekoliv na světě, disk není regionálně chráněn.

Stejně jako většina katalogových titulů Buena Visty pocházejí i Znamení ze staršího DVD masteru, což jim ale neubírá na kvalitě. Nekompirmovaná zvuková PCM stopa je samozřejmě velmi tichá, klade velký důraz na dialogy a vysoké tóny Howardovy hudby. Přesto buďte s hlasitostí opatrní, občas se zvuk probere z kómatu a trochu vám rozklepe obývák. Jinak je to opravdu klidná stopa s důrazem na přední kanály, nechybí jí ani drobnokresba ruchů (která je ve většině scén velmi důležitá).

Obrazově je na tom přepis v rámci možností dost dobře. Oproti DVD je to znatelný pokrok jak z hlediska podání detailů, tak barev a hloubky obrazu. Zároveň ale vyniká hrubší zrno, tváře hlavních protagonistů bývají lehce přesaturované, barvy všeobecně jsou místy až moc syté (týká se to hlavně exteriérů, viz scény v polích). Je to velmi dobrý transfer s minimálním množstvím kompresních artefaktů, které se nikdy neobjevují do takové míry, aby rušily.

Všeobecně se dá říct, že v porovnání s modernějšími přepisy působí mnohem živěji, díky nulovým zásahům zachovává živočišnost filmového záznamu. Potěšilo mě to o to víc, že si Znamení z jakéhosi podivného důvodu pamatuji z kina i po několika letech a mám velmi živé vzpomínky na to, jak na mě některé scény působily. V případě této Blu-ray edice můžu směle říct, že v rámci domácího kina si Znamení zachovala stejnou podobu, jakou měla před těmi několika roky v podání promítačky. Že pak díky hrubšímu zrnu místy ztrácí na detailech vlastně vůbec nevadí.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Znamení.

Bonusů je překvapivě hodně, nečekejte ale nic nového – všechny už jste mohli vidět na českém DVD. Nejdůležitější je hodinové Making Signs, velmi povedený pohled za kulisy, který narozdíl od jiných „Making of“ není jen plný prázdných řečí, mnohem víc se zaměřuje na skutečnou tvorbu filmu. Deleted scenes nepřinášejí nic nového, to už si radši pusťte krátký Shyamalanův film.

Je to první sci-fi, které kdy natočil. Vzniklo u něj doma v rozsáhlých interiérech maminčina obýváku. Tehdy ještě chlapec tu hraje hlavní roli, utíká před monstrem vytvořeným z halloweenské masky a je to opravdu příšerné. Inu, každý nějak začínal. Vynecháme-li porovnávání storyboardů, uzavírá tohle krátké peklo bonusovou nabídku.