Wolverine (recenze Blu-ray)

vydáno 25. 12. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, film, Hugh Jackman, recenze, Wolverine

Wolverine (The Wolverine, 2013) (Blu-ray)

Pozice šéfa hollywoodského studia musí být nevděčná práce. Sice bychom ji asi všichni brali, v dobré víře, že právě pod naším panováním by vznikaly pouze kvalitní kinematografické kousky a žádný natvrdlý, nelogický odpad. Filmařina je však podnikání jako každé jiné a i zde musíte vydělávat peníze. A to i za cenu, že několik lidí pořádně naštvete.

Nikdo toto zacházení nezažil více než Wolverine a jeho věrní fanoušci, kteří již léta volají, aby se adamantiový borec objevil v necenzurovaném bijáku, v němž by 90 minut krájel soupeře, drtil mezi zuby doutník a hlášky ostřejší než pažní břity, a naplno tím vytěžil potenciál, jenž nabízí komiksová předloha.

Jenže hollywoodské studio musí střádat peníze a necenzurovaná řežba rodiny s dětmi nenaláká. A zde přichází na řadu kompromisy, jejichž důsledkem byl průšvih s názvem X-Men Origins: Wolverine. Blockbuster ryze „osmdesátkového“ stylu, v němž se sice nešetřilo akčními střípky, avšak mozek a především nekompromisnost kanadského řezníka zůstala jen u zlomku celkového potenciálu. V pokračování (které vlastně není pokračováním) se ale tvůrci kasali, že konečně dostaneme Wolverina v podobě, jakou si zamilujeme dokonce víc, než když přicmrndává jako součást mutantského týmu X-Men.

Jenže asi nikdo nečekal, že oplátkou za velmi odvážné násilí (mluvím ovšem POUZE o necenzurované verzi filmu) bude další, veskrze klasický scénář, který se pouze odráží od komiksového obrazu a následuje tradiční vzorce způsobem, který není příliš originální.

Wolverine je tudíž sice neustále zachmuřený, každých deset někoho nazve „blbečkem“ a neotálí ani v oblasti vyjíždění a zasouvání své výstavní zásoby nezlomitelných břitů. Avšak větší přimknutí ze strany diváků nevyvolá. Napodobovat civilní styl Christophera Nolana je jedna věc, ale tvářit se tvrdě jako ořech a přitom odříkávat stokrát omleté dialogy druhá.

Wolverine (2013) Wolverine (2013) Wolverine (2013) Wolverine (2013)

Wolverinovou devizou je tak stylové prostředí Japonska a zápletka, která se točí okolo nesmrtelnosti, yakuzáckých machinací a rodinného podniku, kde si jsou lidé ochotni vrážet katany do zad, pokud jim k tomu dáte sebemenší příčinu. Není to sice kulturně věrné, nicméně v režii Jamese Mangolda srdce filmu solidně rezonuje přiznanými vzory od Kurosawy po Čínskou čtvrť.

Právě Mangoldova snaha pojmout Wolverina zadumaněji, pozvolněji a zároveň blockbusterově může být pro mnohé kamenem úrazu. Chrabrý Rosomák jako by nevěděl, kterým směrem chce vlastně směřovat. V jeden moment řeší vnitřní démony, v druhém už ale klátí pohledné Japonky a v dalším dělá z obřího samurajského bojovníka kus nepoužitelného šrotu.

V recenzentské hantýrce se tomu říká „syndrom pejska a kočičky“. Tvůrci (ať už režisér, scenárista, producenti nebo studioví bossové) zkrátka naházeli do jednoho filmu všechno, co jim přišlo zajímavé. Zapomněli však, že přechody mezi žánry je potřeba dělat postupně a že nelze přehazovat koleje podle toho, že nám přijde, že po 15 minutách chmurných pohledů je nutné hodit Wolverina na šinkanzen a mlátit mafiány v pohledné choreografii akčních scén.

Wolverine měl být buď nekompromisním akčním filmem s odlétávajícími končetinami, anebo dramatem, v němž by akce hrála regulérně druhé housle. V Mangoldově režii se však titulní hrdina mění doslova scénu po scéně a ještě ke všemu náhodně, takže pokud vás neprobudí z letargie záplavy krve ze sněžného pluhu a trocha nindžovských vylomenin z v necenzurované verzi doplněné akční sekvence, budete si pravděpodobně říkat, že větší hloupost, která se navíc tváří příliš seriózně a odsýpá na dnešní poměry až nepřirozeně pomalu, jste dlouho neviděli. A je to škoda, protože potenciál tu zkrátka je a Hugh Jackman nikdy nebyl v lepší formě.

Po stránce kvality disku ovšem nelze proti Wolverinovi říct jediné sprosté slovo. Osamělý a věčně nabručený X-Man totiž dostal do vínku enormní bitrate, velké množství prostoru na disku, a tak i v těch nejdivočejších sekvencích sráží divácké čelisti s přehledem na zem. Ostrost, kresba, podání barev, sytost černé, práce s prostorem… vše je jednoduše úchvatné a pokud se rádi vyžíváte ve zkoumání sebemenších detailů v jednotlivých plánech, budete v sedmém nebi. Tolik vrásek na obličejích, popřípadě rozsekaných zdí a detailních kostýmů jste na Blu-ray dlouho neviděli. Potlesk pro studio 20th Century Fox, že tomuhle disku dopřálo maximální možnou kvalitu.

A to i po stránce zvukového mixu. Dabing je sice – jako u X-Menů tradičně – zralý na dobře mířený adamantiový útok do slabin, pokud ale vsadíte na původní anglickou stopu (v DTS-HD 7.1), dostanete ukázkový zvukový náhul, za který vás sousedi nepochválí a ve kterém je každé seknutí adamantiovými břity slyšet stejně adekvátně jako střelba, sekání katan, popřípadě kapky deště a bručení postřeleného medvěda. Práce s jednotlivými kanály je precizní, posazení dialogů umožňuje srozumitelnost v jakémkoli prostředí a i intimnější momenty, popřípadě soundtrack, dostanou šanci zazářit. Takto má zkrátka po technické stránce jakýkoli disk s novým filmem vypadat.

P.S.: 3D verze filmu místy trpí kvůli přílišné tmavosti obrazu (především po polovině filmu) a rozhodně od ní nečekejte žádný výrazný 3D zážitek. Nicméně práce s prostorem je poměrně často vydařená, a tak film ve třetím rozměru umí solidně pohltit a místy dokonce okouzlit prací s jednotlivými plány obrazu a efekty typu deště či sněhu. Na 3D konverzi velmi slušný výsledek, který navíc nedegraduje barvy a zachovává ostrost.

Zadní strana přebalu na velké množství bonusů neláká, pod povrchem se ale nachází překvapivě velké množství materiálu. Procházka po natáčecím placu X-Men: Days of Future Past je sice velmi krátká, alternativní konec s klasickým kostýmem Wolverina potěší, to pravé ořechové však najdete až poté, co otevřete složku Roninova cesta.

Zde se nachází několik samostatných featurettů, jež se dají pustit i najednou, což vám vystačí přibližně na hodinu času. Během ní se dozvíte o inspiračních zdrojích filmu od starých klasik až ke komiksu. Nechybí spousta chvály na režiséra, pohledů do zákulisí (včetně Jackmanova tréninku) a rozhovorů s členy štábu od scenáristů po režiséra druhého štábu. Zkrátka obvyklá dokumentární klasika, na niž jsme u velkých blockbusterů zvyklí.

Ještě hlubší náhled poté nabízí audiokomentář režiséra (bez titulků) u prodloužené verze filmu, popřípadě second screen aplikace, která odhaluje další materiály jako videa a různé nákresy. Bonusy jsou navíc povětšinou otitulkované, orientovat se tudíž budou i neangličtináři.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Wolverine nám k recenzi zapůjčil obchod Filmgame.cz. Děkujeme!