Vetřelci vs. Predátor 2 (recenze Blu-ray)

vydáno 17. 9. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy | 1 komentář

Tagy: 20th Century Fox, Alien Vs. Predator, Aliens vs. Predator: Requiem, AVP, AVP2, AVP: Alien Vs. Predator, Blu-ray, BonusView, DTS-HD High Resolution Audio, film, MPEG-4 AVC, Vetřelci vs. Predátor 2, Vetřelec vs. Predátor

Vetřelci vs. Predátor 2 (AVP2: Aliens vs. Predator - Requiem, 2007)

Přiznám se bez mučení – s tímhle filmem mám problém, podle všeho ale nejsem sám. Nemám v podstatě vůbec nic proti „nastavovaným kaším“, pokud jsou alespoň trochu chuťově zajímavé. Nevadí mi ani údajné prznění dvou dnes už klasických filmových sérií, ostatně na první produkt tohoto snažení, crossover Vetřelec vs. Predátor (recenze), se kdykoliv znovu rád podívám. Obzvlášť na Blu-ray, kde se pyšní skutečně špičkovým zvukem.

Jenže volné pokračování Vetřelci vs. Predátor 2 mě prostě nedokázalo vůbec ničím zaujmout, alespoň tedy ne v pozitivním slova smyslu. Vznik tohoto filmu byl naprosto jasným kalkulem, z čehož se následně odvíjí v podstatě všechno. První film vetřelco-predátoří odbočky dokázal v kinech (i přes své diskutabilní kvality) při rozpočtu 60 milionů dolarů celosvětově utržit téměř třikrát tolik; bylo tedy naprosto jasné, že se studio Fox pokusí vyždímat z nově objeveného námětu maximum.

Tak se i stalo. Bohužel, nutno dodat. Do režijního křesla usedla dvojice naprostých nováčků, rozpočet byl oproti filmu Vetřelec vs. Predátor ještě o něco zkrácen a na scénář se podle všeho najala pověstná skupina opic s psacími stroji. Ničím jiným totiž nelze vysvětlit plytkost děje a naprostou absenci tolik potřebné atmosféry.

Za účelem vytvoření kvalitní recenze jsem se na film podíval pro jistotu dvakrát během relativně krátkého časového období, ale nebylo to nic platné: je velmi těžké o něm něco napsat, protože jde takříkajíc jedním okem tam a druhým hned zase ven. Určitý potenciál by se v něm přitom určitě našel.

Vetřelci vs. Predátor 2 totiž konečně přivádějí oba druhy vesmírných potvor na obydlené místo na Zemi, což se na filmovém plátně zatím nepodařilo (jednička se odehrává v odlehlých hlubinách Antarktidy). Vetřelci, Predátor a navíc ještě zmutovaný Vetřelátor™ (Predalien) mezi obyčejnými smrtelníky v coloradském horském městečku – to zní přece lákavě, ne?

Zní, ale výsledek tak rozhodně nepůsobí. Totiž abychom si rozuměli, tvůrci se zřejmě hodně snažili. Zejména režisérská dvojice, bratři Greg a Colin Strausovi, kteří jsou dle svých slov oddanými fanoušky obou původních filmových sérií. Mají také velké zkušenosti s tvorbou speciálních efektů, podíleli se například na filmech Akta X (recenze) nebo Titanic.

Vetřelci vs. Predátor 2 (AVP2: Aliens vs. Predator - Requiem, 2007) Vetřelci vs. Predátor 2 (AVP2: Aliens vs. Predator - Requiem, 2007) Vetřelci vs. Predátor 2 (AVP2: Aliens vs. Predator - Requiem, 2007) Vetřelci vs. Predátor 2 (AVP2: Aliens vs. Predator - Requiem, 2007)

Po pravdě řečeno, jejich fandovství je ve filmu vidět daleko víc, než profesní zkušenosti (i když z trochu jiného oboru), je to ovšem spíš na škodu. Vetřelci vs. Predátor 2 jsou totiž místy tak velkou „poctou“ původním filmům, až to skoro hraničí se sprostou vykrádačkou. Znalci, kteří mají samostatné Vetřelce a Predátory nakoukané, budou poznávat hudební i obrazové motivy, konkrétní záběry i variace na celé sekvence. Jako filmové cvičení je to slušné, ale jinak…

O scénáři už padlo slovo v úvodu, teď ho zbývá už jen dorazit. Film Vetřelci vs. Predátor 2 začíná přesně ve stejném okamžiku, ve kterém končí jeho předchůdce, tedy „narozením“ mutanta Vetřelce a Predátora na kosmické lodi Predátorů (netřeba vysvětlovat, prostě to tak je). Ta následně ztroskotá na Zemi a Vetřelci začnou ohrožovat civilní obyvatelstvo. Do vzrůstající paniky se přilétá pomstít další Predátor a zároveň si bere slovo armáda.

Tím ovšem celá legrace nezačíná, ale naopak končí. Predátor totiž většinu času chodí po stopách Vetřelců a likviduje stopy jejich řádění pomocí modré „mizící“ tekutiny (?!), armáda se na scéně udrží doslova jen několik okamžiků a skupinka hlavních hrdinů je tak nesympatická, že si sami přejete jejich pomalou a bolestivou smrt (což se naštěstí částečně realizuje). Souboje Predátora a Vetřelců jsou neuvěřitelně nepřehledné a hlavní Vetřelátor navíc vypadá v té rychlosti skoro stejně, jako obyčejný Predátor, takže většinu času prostě netušíte, na koho se to vlastně díváte.

Zhruba uprostřed filmu navíc v celém městečku vypadne proud a všechno se ponoří do tmy, ve které už není vidět opravdu skoro nic. Na úplném konci pak nebudete vědět, jestli se máte smát, plakat, a nebo vztekle pobíhat po místnosti a volat: „Proč? Proč??“ Vzdávám to, třetí shlédnutí filmu už bych psychicky nesnesl. A i kdyby ano, tak bych se (opět) rozhodně nebavil a nevěděl, co napsat.

Zřejmě je to pravidlem: čím obsahově horší film, tím je na Blu-ray technicky lépe provedený. V případě disku Vetřelci vs. Predátor 2 to platí bez výjimky.

Obrazový přepis je o řád lepší, než v případě filmu Vetřelec vs. Predátor a celkově tedy spadá do výrazného nadprůměru. MPEG-4 AVC video o velikosti přes 17 GB a s průměrným bitrate 26 Mbps poskytuje velmi ostrý a překvapivě detailní obraz – překvapivě zejména vzhledem k už zmiňované tmě, ve které se film převážně odehrává.

Majitelé kvalitních televizorů a projektorů jistě ocení perfektní interpretaci odstínů černé, kterých je k dispozici skutečně nepřeberné množství. Temné scény výrazně kontrastují s úvodními venkovními denními záběry, u kterých je nutné ocenit přirozené podání. Jako z jiného světa pak vypadá také závěrečná sekvence po evakuaci, která velmi dobře pracuje s barevnou paletou.

Vetřelci vs. Predátor 2 (AVP2: Aliens vs. Predator - Requiem, 2007) - Blu-ray video bitrate

Originální 5.1 zvuková stopa sice není DTS-HD Master Audio, jak hlásá obal disku, ale pouze DTS-HD High Resolution Audio, přesto představuje skutečnou špičku a je jen o stupínek níže, než referenční. Hlasitý a celkově agresivní mix spolehlivě zaměstná všechny kanály domácího kina, prostorové podání je výtečné, subwoofer vás v těch pravých scénách přibije k zemi, přestřelky působí neuvěřitelně reálně a dialogy… Inu, nějaké ve filmu jsou a určitě je nepřeslechnete.

Český dabing není k dispozici (a to je dobře), poslužte si českými titulky.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejším Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Vetřelci vs. Predátor 2.

Doplňkových materiálů se na dvouvrstvý 50 GB disk vešlo skutečně požehnaně.

Audiokomentáře jsou pro jistotu hned dva a oba poměrně podařené. V tom prvním se od bratří režisérů a producenta Johna Davise dozvíme spoustu informací o konkrétních scénách, především tedy jejich speciálních efektech, dohadech se studiem Fox (film v prvních sestřizích působil příliš krvavě a brutálně), alternativním konci a možném pokračování, ke kterému ale doufejme nedojde. Durhý audiokomentář je už trochu nudnější, spolutvůrci efektů v nich totiž rozebírají technické postupy, použité pro postavy Vetřelců a Predátora.

Z podobného ranku je také sada dokumentů ve standardním rozlišení – v podstatě všechny se zabývají filmovými efekty. Takže jen pro úplnost: Příprava na válku: Z natáčení filmu, Bojovat až do konce: Postprodukce, AVP-R: Noční můra se vrací: Tvorba Vetřelců, AVP-R: Prvotní podoba: Tvorba Predátora, Kříženec: Predalien a Tvorba domovského světa Predátora, celkem něco okolo hodiny materiálu.

Na konec jsme si ale nechali v podstatě to nejlepší, co lze (včetně filmu samotného) na disku nalézt. Weyland-Yutani Archive je interaktivní sekce, realizovaná pomocí technologie BonusView. Jedná se v podstatě o kompletní záznamy fiktivního výzkumu Vetřelců i Predátorů, sestavené do formy encyklopedie. Ta obsahuje jak podrobné texty a všech možných aspektech (prostředí, vývoj, rozmnožování, hierarchie, vybavení, zbraně, schopnosti…), tak krátké video ukázky ze souvisejících scén všech předchozích filmů obou sérií. Klobouk dolů, tohle se opravdu povedlo!

Verdikt? Ani sebelepší technické provedení spolu s hromadou bonusů nedokáže přebít žalostný dojem, kterým působí samotný film. Ne nadarmo si po svém uvedení vysloužil nominace hned na několik žánrových anticen, mimo jiné například jako nejhorší sequel. Pokud je někdo fanda původních filmů a jakž-takž snesl první crossover Vetřelec vs. Predátor, tak tenhle druhý už přes srdce nepřenese. Většina má ale problém s celou touhle slepou „odbočkou“. OK, řekněme že za vypůjčení Blu-ray disk Vetřelci vs. Predátor 2 rozhodně stojí – abychom se podívali, jak se to nemá dělat.

Blu-ray film Vetřelci vs. Predátor 2 k recenzi poskytl DVDobchod.cz – Blu-ray a DVD filmy pro celou rodinu. Děkujeme.