Velká ryba (recenze Blu-ray)

vydáno 2. 3. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Big Fish, Blu-ray, film, MPEG-2, PCM, Sony Pictures, Velká ryba

Velká ryba (Big Fish, 2003)

Neexistuje příliš režisérů, kteří by dokázali svým filmům vtisknout tak osobitý rukopis, že je lze rozpoznat na první pohled. Ještě méně se jich pak může pochlubit takovou filmografií, ve které by v podstatě neexistoval vyloženě špatný snímek. Excentrik Tim Burton mezi ně patří a Velká ryba je další z jeho pohádek pro dospělé.

Snad každý z jeho filmů se kromě úchvatné vizuální stránky a často i nezapomenutelného hudebního doprovodu může pochlubit také neotřelým námětem. Charakteristická je dále jakási temnost a ponurost všeho výše jmenovaného – ačkoliv Burton netočí čistokrevné horory, jeho filmy mohou v divácích vyvolávat strach. A i když je u většiny z nich přítomný zvláštní druh černého humoru (ovšem často balancující až na hranici krutosti), v žádném případě je nelze označit za nijak veselé.

To ovšem neznamená, že by nebyly zábavné! Třeba právě Velká ryba: umírající, těžce nemocný otec (Albert Finney jako Edward Bloom) se snaží takříkajíc na poslední chvílí najít dávno ztracenou společnou řeč se svým synem (Billy Crudup). Ten z duše nenávidí historky, které mu (a všem v dosahu) otec celý život vyprávěl a které jsou podle něj pouhými nesmyslnými výmysly. Nechá se ale přemluvit svou manželkou (Marion Cotillard) a spolu s ní se s otcem ještě jednou setká.

Během jeho zřejmě posledního vyprávění se dozvídá věci, které mu pomohou odhalit dosud skryté skutečnosti o otcově životě, vztahu k matce, jeho vlastním narození a dětství. To všechno formou otcova vyprávění, které tak nenávidí – výletů do říše kouzelné fantazie, kde je možné úplně všechno. V jeho vzpomínkách ožívají obři, čarodějnice, tajemné vesnice ukryté hluboko v lesích, vlkodlaci, siamská dvojčata i příběh plný věčné lásky. Jsou to ale skutečně jen pohádky, nebo se jedná o lehce přibarvenou realitu?

Velká ryba (Big Fish, 2003) Velká ryba (Big Fish, 2003) Velká ryba (Big Fish, 2003) Velká ryba (Big Fish, 2003)

Hlavní zbraní dějově i obrazově neuvěřitelně barevného a bohatého filmu je herecký výkon Ewana McGregora, představujícího mladého Edwarda Blooma ve všech jeho dobrodružstvích. Kromě něj ale dostaly prostor desítky herců a hereček v často maličkých, ale vždy určitým způsobem signifikantních rolích: Danny DeVito, Steve Buschemi, režisérova oblíbenkyně a partnerka Helena Bohnam Carter, Robert Guillaume – to jsou jen ti nejvýznamnější. Všichni pomáhají svými kreacemi (to slovo je skutečně na místě) dotvořit dokonalý obraz světa fantazie takovým způsobem, že mu prostě nelze neuvěřit.

Velká ryba je nádherná, rozhodně ale nezaujme každého diváka. Po velmi pomalém úvodu se děj sice trochu rozběhne, příběh ale nepřináší žádné zásadní zvraty a už od začátku je jasné, jak asi celá pohádka skončí… Jenže o to tady vlastně ani příliš nejde. Pokud budete filmu věnovat trochu času a necháte se jeho rytmem unášet, ukáže vám život z té krásné, i když občas trochu hořké stránky. Takový, jaký by mohl a měl být.

Tim Burton natočil vzhledem ke svým vlastním měřítkům nezvykle „hodný“ snímek, který sice s přihlédnutím k celkovému námětu stále není tak docela pro děti… Ale nás velké děti dokáže ohromně potěšit.

Disk patří mezi jedny z prvních Blu-ray vydání společnosti Sony a tím pádem na celém HD trhu, podle toho také vypadá jeho výbava. Obrazový přepis je ve formátu MPEG-2 (ten už se dnes na Blu-ray v podstatě nepoužívá), v žádném případě nesnese srovnání s novými MPEG-4 AVC nebo VC-1 přepisy a i mezi ostatními MPEG-2 filmy patří k průměru. Obrazovému charakteru snímku ovšem často vévodí úmyslně nereálně působící atmosféra a záměrná ztráta ostrosti, proto může nekonzistentnost přepisu a zřetelnější filmové zrno paradoxně navozovat velmi příjemný filmový dojem.

HD zvuk se také nekoná, na disku je přítomná originální zvuková stopa ve formátu PCM 5.1 (a samozřejmě Dolby Digital 5.1). Opět ale nejde o žádnou velkou tragédii, PCM je nekomprimovaný formát a jako takový může poskytnout velmi kvalitní poslechový zážitek. Velká ryba patří právě mezi ty disky, kterým absence „čistokrevného“ Dolby TrueHD nebo DTS-HD zvuku nijak neubližuje: nádherná hudba (nominace na Oscara) provází a obklopuje celý film, dialogy jsou jasné a zřetelné, basy patřičně hutné a zvukové efekty v pravých chvílích posilují už několikrát zmiňovaný dojem něčeho nereálného.

Kvalitní audiozážitek nelze vyměnit za český dabing, disk je vybaven pouze českými titulky.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Velká ryba.

Ačkoliv je film na dvouvrstvém Blu-ray disku s kapacitou 50 GB, obsahuje jen minimum bonusů; i to je ale společné pro takto stará vydání. Ano, skutečně je k dispozici pouze audiokomentář režiséra, nic víc. Tim Burton se sice ve dvojici s „moderátorem“ Markem Salisburym (autorem knihy Burton on Burton) místy velmi detailně rozpovídá o produkci té které scény a přidá i pár podrobností ze zákulisí, oproti bohatě vybavenému DVD vydání je to ale skutečně bída.

Konečný verdikt? Vidět nádherný film na průměrném disku zamrzí vždy, dvojnásob pak v případě Blu-ray vydání. Je sice hezké, že se studio Sony Pictures rozhodlo vypustit Velkou rybu do „modrých“ vod už v roce 2007, stačilo ale rok počkat a světlo HD světa by s největší pravděpodobností spatřil disk na technicky zcela jiné úrovni. Ovšem se stejným filmem – a ten je geniální v jakémkoliv provedení.