V jako Vendeta (recenze Blu-ray)

vydáno 26. 1. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, Blu-ray profil 1.1, BonusView, Dolby TrueHD, film, Matrix, V For Vendetta, V jako Vendeta

V jako Vendeta (V for Vendetta, 2005)

Původně to měl být další akční trhák od režisérů sci-fi trilogie Matrix. Nakonec spatřil světlo světa netradiční politický thriller, na kterém se bratři Wachowští podíleli „pouze“ scénářem a nezaměnitelnou produkcí. Legendární maskovaný mstitel V ožívá!

Ačkoliv se režie snímku, očekávaného s velkými nadějemi, ujal do té doby neznámý režisér James McTeigue, pouta s adorovaným Matrixem se tím příliš nezpřetrhala – McTeigue totiž na trilogii pracoval jako pomocný režisér. Pak jsou tu samozřejmě zmiňovaní The Wachowski Brothers a jejich scénář: napsaný ho sice měli už v devadesátých letech, tedy dávno před Matrixem, přesto se v určitém směru nelze ubránit srovnání.

Pro původní předlohu firmu je ovšem nutno zamířit až k legendárnímu komiksovému románu Alana Moora a Davida Looyda, který v osmdesátých letech nekompromisním způsobem zareagoval na ultrakonzervativní politiku Margaret Thatcherové. Ta v té době železným stiskem svírala Velkou Británii a ačkoliv se samozřejmě nejednalo o v pravém smyslu totalitní vládu, komiks ji takto svým osobitým způsobem reflektuje.

Je jistě poněkud nezvyklé hovořit v případě superhrdinského filmu o politických tématech. Faktem ale je, že spíše než o podívanou plnou akčních scén se jedná o konverzační politický thriller, postavený na skutečně hlubokých filosofických tématech a touze po kolektivním osvobození. Právě to může být jakýmsi spojovacím článkem mezi Vendetou a Matrixem.

Blízká budoucnost je temná a chladná. Spojené státy jsou v rozkladu, Anglie je po sérii teroristických útoků biologickými zbraněmi sešněrovaná pravidly, zákazy, potravinovými příděly a nočními zákazy vycházení. Jediná vládnoucí strana pomocí odposlechů, neustálého monitorování občanů a všemocné tajné policie udržuje celou zemi ve strachu. Všechno, co se odchyluje od daného „normálu“, musí být zničeno a potlačeno. Televizní pořady jsou cenzurovány, knihy a obrazy zabavovány, menšiny zatýkány, mučeny a popravovány.

V předvečer pátého listopadu vstupuje na scénu maskovaný mstitel, vystupující pouze jako V. Pod nehybnou maskou Guye Fawkese – muže, který se v šestnáctém století neúspěšně pokusil právě pátého listopadu vyhodit do vzduchu budovu britského parlamentu – začíná pomocí symbolických aktů (zničení budovy soudu, pirátské televizní vysílání) pomalu měnit vnímání apatického národa a kousek po kousku postupuje k naplnění svého velkého plánu. Svou masku přitom nikdy nesundává; drží pod ní běsy své minulosti, která s klidnou nenávistí vede jeho kroky.

Na své pouti se několikrát setká s křehkou dívkou Evey. Ta se stane jeho osudem: zachrání mu život, dostane se jí důkladné lekce v poznávání skryté pravdy, zbaví se svazujícího strachu, podílí se na osobní pomstě a nakonec se stane tím hybatelem, který dovede mstitelův záměr až do sice hořkého, ale utopického konce.

V jako Vendeta (V for Vendetta, 2005) V jako Vendeta (V for Vendetta, 2005) V jako Vendeta (V for Vendetta, 2005) V jako Vendeta (V for Vendetta, 2005)

Ačkoliv je téma komiksu atraktivní, ve filmu bohužel příliš dobře nefunguje. Částečně je to díky skutečně velkému množství konverzací na poměrně náročná témata, při kterých dá místy hodně práce udržet pozornost. K tomu stačí přidat celkem jednoduchý a od určitého okamžiku předvídatelný příběh, nízký počet v pravém smyslu akčních scén, které lze bez přehánění spočítat na prstech jedné ruky – a hned tu máme velmi netradiční snímek, který kromě příznivců původní předlohy doopravdy nadchne jen poměrně malou skupinu diváků.

Z podobného soudku jsou i herecké výkony. Mstitel V v podání Hugo Weavinga je de facto bez tváře, veškeré emoce tedy musí vyjadřovat gesty, pohyby a zejména hlasem, respektive řečí. V této nelehké roli sice Weaving podal velmi kvalitní výkon, přesto je celkový dojem jaksi rozpačitý – recitace Shakespearových sonetů sice dodává jeho postavě na příslušné morální výši, v určitých chvílích ale budí spíše nechtěný úsměv.

Natalie Portman oproti tomu uchopila svou Evey Hammond skutečně odhodlaně; kvůli patřičnému efektu se v průběhu filmu dokonce nechala ostříhat dohola a s její postavou má divák daleko větší šanci ztotožnit se. Nutno podotknout, že postava Evey má ve filmu daleko více prostoru i významu, než v původním komiksu, není to ale vůbec na škodu. Celá plejáda převážně britských herců (Stephen Rea, Rupert Graves nebo John Hurt) pak v průběhu celého filmu pouze zdatně sekunduje.

Na tom ale vlastně příliš nezáleží. Film V jako Vendeta je totiž celý tak trochu skrytý pod maskou – namísto očekávané hrdinské sci-fi akce servíruje nepříjemně povědomou verzi nedaleké budoucnosti, ne nepodobnou orwellovské dystopii, místo zpomalených střel a bojových choreografií jsou tu archaické vrhací dýky a kord, místo cool hlášek filosofické odkazy. Morální poselství, které má mezi tím vším divák šanci zachytit a vstřebat, je ale – zvlášť v dnešní době – neocenitelné.

Po obrazové i zvukové stránce patří V jako Vendeta k tomu lepšímu, s čím se lze na Blu-ray setkat, nejedná se ale o žádnou referenční kvalitu. VC-1 přepis filmu občas trpí mírně zvýšeným šumem, některé tmavé scény – a těch je přitom většina – se až příliš utápějí ve stínech. S velkým důrazem je podána rudá, tvořící spolu s černou jak barvy vládnoucí strany, tak barvy mstitele V.

Barvy všeobecně hrají v obrazové kompozici značnou roli, i když ne tak podstatnou a výraznou, jako v Matrixu (srovnání se ovšem opět přímo nabízí). Na první pohled lze rozeznat, která scéna se odehrává v mstitelově podzemní skrýši, která v temných ulicích vylidněného města, v ještě normální minulosti nebo ve vzpomínkách.

Zvuk pak bude pro milovníky akčních filmů zklamáním – jak už bylo řečeno, V jako Vendeta obsahuje asi tři skutečně dynamické scény a po většinu zbývajícího času si užije zejména středový dialogový reproduktor. Hudební doprovod přitom v prostoru vhodně podkresluje téměř celý děj, ačkoliv nosný nebo zapamatovatelný motiv lze najít jen těžko.

I když je u nás prodávaný disk kromě českých titulků vybaven i dabingem, nelze než doporučit originální anglickou Dolby TrueHD 5.1 stopu. Ne snad kvůli lepší dynamice, která je i přes omezenou možnost rozmachu jasně patrná; spíš pro vychutnání nádherného jazyka, kterým V při svém konání promlouvá a oslovuje.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: V jako Vendeta.

Slušný film na slušném disku si zaslouží i slušné bonusy. Ve více než hodinu trvající sérii dokumentů (ve standardním rozlišení) se seznámíme s komiksovou předlouhou snímku a komiksovými romány všeobecně, nahlédneme pod pokličku výběru lokací, výrobě miniatur, natáčení výbuchů i masových scén v centru Londýna. Nechybí ani pohled několika historiků na postavu skutečného Guye Fawkese, tato část je ale zcela upřímně velmi nudná.

Možností Blu-ray, respektive profilu 1.1, využívá videokomentář ve formě obrazu v obraze (BonusView). V něm do filmu vstupují střídavě režisér James McTeigue, Natalie Portman, Hugo Weaving nebo další členové štábu a objasňují některé aspekty vzniku konkrétních scén, případně záběry doplňují zajímavým pohledem do zákulisí. Zatímco bonusové dokumenty mají české titulky, v případě videokomentáře jsou bohužel k dispozici pouze anglické.

Příznivci Natalie Portman samozřejmě neopomenou shlédnout ani její vystoupení v show Saturday Night Live, kde ještě s kratinkým filmovým sestřihem formou rapové skladby předvedla, jak vypadá její „běžný“ den. To už je ale opravdu jen ozdůbka na závěr.

Thriller V jako Vendeta k recenzi poskytl DVDobchod.cz – Blu-ray a DVD filmy pro celou rodinu. Děkujeme.