Tru Blu - modré Vánoce přicházejí!

vydáno 11. 11. 2008 | autor Štěpán Čermák | sekce Novinky | téma Ze světa | 7 komentářů

Tagy: 20th Century Fox, Blu-ray, Disney, DVD, film, HD DVD, HDTV, Iron Man, LionsGate, přehrávač, prodej, Sony Pictures, televizor, Universal, válka formátů, Wal-Mart, Warner Bros.

Blu-ray Disc logo

Vánoce klepou na dveře, prodejci se chystají na příliv nových zákazníků a zákazníci na odliv peněz ze spořících účtů. Za co ale budou letos utrácet? Pro většinu z nás je to zbytečná otázka a zdá se, že obchody už mají také jasno: konec roku se ponese ve znamení Blu-ray.

Máme před sebou první Vánoce, kdy formát nestojí proti HD DVD a trh tak zůstává víceméně jeho. Experti s tím počítali už na začátku roku – dokonce v době, kdy to s „rudým“ formátem vypadalo trochu nadějně. Proti Blu-ray samozřejmě stále stojí zastaralé DVD, to ale nic nemění na tom, že trh čeká první velká vlna „modrajících“ zákazníků – tedy alespoň ten americký.

Objevují se první opravdu dostupné přehrávače, jejichž cena už šla dokonce pod dvě stě dolarů a v regálech každý měsíc přibývá několik desítek titulů, z nichž některé si doslova říkají o koupi. Letní blockbustery střídá prověřená klasika, béčkové tituly doplňuje lechtivá tvorba. Vybere si každý.

Počítá se s tím i u nás, vždyť do oběhu se dostávají tituly většiny filmových studií. Konečně si tedy vybere i divák s nižší znalostí angličtiny – všechny u nás dostupné filmy jsou dostupné s českou jazykovou podporou. Teď už to tedy není o distribuci, ale o ochotě kamenných obchodů dát Blu-ray diskům trochu prostoru.

Walmart - logo

Americké obchodní řetězce jim jdou názorným příkladem: ten největší dokonce prostory doteď věnované hudbě kompletně přeorganizoval pro modrou výstavku. Wal-Mart tak sice reaguje na to, že prodej hudby na pevných nosičích neustále klesá a zaměřuje se na stahovatelný obsah, každopádně když dá největší prodejce o něco větší prostor Blu-ray filmům, na výsledných číslech se to může citelně odrazit.

Počítá se s tím, že si zákazníci za tento rok odnesou domů skoro dva a půl milionu stand-alone Blu-ray přehrávačů, což je oproti minulému roku trojnásobek. Studiím ani výrobcům elektroniky to ale zřejmě nestačí, pomocí nové reklamní kampaně tedy divákům posílají jasnou zprávu: kupujte víc Blu-ray! Kampani přezdívají Tru Blu a celkem přes pětadvacet milionů do ní vloží většina filmových studií (konkrétně Fox, LionsGate, Sony Pictures, Universal, Walt Disney a Warner), ke kterým se přidá ještě Sony a Panasonic.

Tru Blu pokryje jak televizní vysílání, tak internet a tištěná média. Kampaň se pokusí navýšit prodeje ve čtvrtém kvartálu a zároveň se poučí zákazníky o výhodách formátu. Odstartovala 2. listopadu na televizní stanici Fox během NFL a její cílovou skupinou jsou lidé mezi pětadvaceti a čtyřiačtyřiceti lety, kteří buďto už mají, nebo si hodlají koupit vysokodefiniční televizor (HDTV).

Iron Man (2008)

Podobné změny a kampaně jsou také jasnou odpovědí na několik pesimistických článků, které se v posledních týdnech objevily v reakci na Harrisovy pomatené spekulace na ZDNet. Znáte to – objeví se jeden člověk s názorem a hned se na něj nalepí polovina žurnalistů. Harris ve zkratce tvrdí, že Blu-ray je mrtvý formát. Ale řekněte – opravdu to tak vypadá?

Adopce Blu-ray je mnohem rychlejší než DVD před několika lety – a to DVD nestálo proti žádnému silnému konkurenčnímu formátu, jako Blu-ray proti HD DVD. Jak z hlediska cenové politiky, tak z hlediska prodeje je na tom Blu-ray lépe a chová se progresivněji: meta jednoho milionu prodaných disků, ke které míří Iron Man, bude dosažena po dvou letech, DVD to trvalo roky tři (podařilo se jí dosáhnout až s Matrixem). Budoucnost Blu-ray prostě vypadá mnohem růžověji, než ve stejném věku vypadala ta pro DVD.

Pokud za vámi příště někdo přijde s tím, že Blu-ray stejně nemá cenu, že je to buď mrtvý formát, nebo ho za pár let nahradí něco jiného, myslete na naše slova. Ostatně o DVD si někteří mohli říkat něco podobného a podívejte, kolik disků teď mají ve svých poličkách.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Novinky

Komentáře

Re: Tru Blu - modré Vánoce přicházejí!

Vložil Tomy (bez ověření), 11. Listopad 2008 - 20:19

Obrázek uživatele Tomy

Hmm, neviem ci mozem plne suhlasit so zaverom.. Totiz DVD media nikdy nestali 800 SK (kolko v kamennom obchode stoji BD 50 GB). Ak nepojdu s cenou dole, nikdy nenahradi BD klasicke DVD.

Aj ked BD film si kupim urcite radsej ako DVD film :)

Re: Tru Blu - modré Vánoce přicházejí!

Vložil d.f.h, 11. Listopad 2008 - 21:02

Obrázek uživatele d.f.h

V článku ovšem nebyla řeč o médiích, ale o lisovaných filmových Blu-ray discích. Tyhle dvě věci se nedají srovnávat.

Ale i kdyby – živě si pamatuji, jak jsem na své první vypalovačce (Mitsumi :-) ) žhavil placky v ceně několika set korun – a to šlo o „obyčejná“ CD-R média s kapacitou 650 MB! 600 korun za 50 GB BD-R je proti tomu neuvěřitelně levné a tyhle ceny samozřejmě budou klesat.

Re: Tru Blu - modré Vánoce přicházejí!

Vložil Stíhačka (bez ověření), 14. Listopad 2008 - 11:13

Obrázek uživatele Stíhačka

To asi moc nepamatuješ! Nejenže DVD nestály 800 Kč, ale stály mnohem víc, většinou nějakých 1000–1200, pouze Warner je začal prodávat za 800 Kč. Až po letech začala cena pozvolna klesat.

Re: Tru Blu - modré Vánoce přicházejí!

Vložil d.f.h, 14. Listopad 2008 - 13:12

Obrázek uživatele d.f.h

Když já mám opravdu dojem, že v komentáři byla řeč o DVD médiích :-)

Re: Tru Blu - modré Vánoce přicházejí!

Vložil heksa (bez ověření), 11. Listopad 2008 - 21:07

Obrázek uživatele heksa

a s tim zase nesouhlasim ja, na zacatku DVD-cka stali 800,– protoze si moc dobre pamatuju ze sem kupoval na DVD vsechny 3 Pany Prstenu za 799,– KC (normalni edici, NE sberatelskou – ta stala nejakych 1299,–) tagze i DVD-cka byla takhle draha je jenom smutne ze se nepucili z toho ze za 800,– to nigdo nebude kupovat a vsichni to budou tak akorat palit, lidi sou proste ochotni dat za tuhle dvou-hodinovou zabavu tak maximalne 50–100 KC a ja se ani nedivim

Re: Tru Blu - modré Vánoce přicházejí!

Vložil Mahony (bez ověření), 15. Listopad 2008 - 21:54

Obrázek uživatele Mahony

Myslím, že většina lidí je v dnešní době dát 150 Kč za pouhé shlédnutí filmu v multikině, návštěvnost to jasně dokazuje a za to film vlastnit v dokonalé kvalitě, kterou nyní HD na nějaký čas bude, je ochotno většina fandů dát s přehledem 300–500 Kč. Je pravda, že 800 Kč v dnešní době dá za titul pouze obdivovatel konkrétního snímku nebo člověk jehož peněženka postrádá dno. Samozřejmě že běžný konzument stánkových titulů je ochoten dát max. 50 Kč a některým se to zdá ještě drahé, nejlepší by bylo za 1 Kč nebo úplně nejlépe zadarmo, ale podívejte se jak vypadá kvalita některých stánkových titulů:(

Re: Tru Blu - modré Vánoce přicházejí!

Vložil Petr (bez ověření), 17. Listopad 2008 - 1:04

Obrázek uživatele Petr

Zdravím všechny fanoušky vysokého rozlišení.
Co já pamatuju na začátky dvd, kupoval jsem tenkrát stolní přehrávač od firmy Thomson , stál 24000,–kč a byly k tomu tři dvd zdarma (rozhodně tam byl tenkrát Titanic, na další si nevzpomenu). Což mě vlastně tenkrát asi nejvíce vyhecovalo ke koupi přehrávače. Filmy v té době stály hodně přes 1000,–kč. Dále stačilo koupit scart kabel a už se jelo:).To bylo v době kdy podle některých zdrojů (S&V myslím) bylo oficiálně v ČR jen necelých 1000kusu přehrávačů. Následovala vlna slev u Warneru, kteří prodávaly dvd v těch příšerných krabičkách:), a cena spadla pod 800,–kč. Ale ani několik let poté nebyl problém koupit film na dvd za 1200,–. Co se týče Blu-Ray, tak mám teda PS3, kterej jsem koupil v podstatě jen kvůli přehrávači. Stál asi 12000,–kč a byl k tomu Spiderman na Blu zdarma. Filmy dnes stojí pod 800,–kč a pokud člověk kupuje na netu tak i méně. To v dobách začátku dvd nebylo myslitelné. I nabídka filmů mi přijde lepší (čti větší, rozhodně ne kvalitnější), i když nevím přesně kam až sahá minulost Blu-Ray. Ze začátku dvd tu bylo snad jen 7–9 filmů. Jako velkou nevýhodu pro větší rozšíření do domácností beru nutnost mít HD tv. A pokud chce samozřejmě člověk využít potenciálu nosiče, kvalitní receiver, repro a kabely jsou taky nutné. Upřímně doufám že Blu-Ray čeká stejně úspěšná desetiletka jako jeho staršího bratříčka dvd, a že si užijeme spoustu kvalitní podívané a postupem času třeba i za méně peněz.

Petr