Transformers 3 (Blu-ray 3D recenze)

vydáno 12. 2. 2012 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova | 6 komentářů

Tagy: 3D, Blu-ray, Blu-ray 3D, Transformers, Transformers 3

A jsou zpátky. Sice v distribučně ošizeném vydání, ale to neznamená, že by byli Transformers 3 o něco méně spektakulární. Realitou je pravý opak. Ve 3D totiž robotí válečníci ze Cybertronu nikdy nevypadali lépe, takže pokud máte v obýváku patřičnou techniku a obejdete se bez „ploché“ varianty svého oblíbeného filmu, měli byste zamířit do obchodů a povolit uzdu peněžence.

Transformers 3

Rozepisovat se o filmu samotném nemá v podstatě cenu. Vše důležité bylo řečeno v naší nedávné recenzi 2D edice a od té doby se nic zásadního nezměnilo. Ne, ani během sledování ve 3D. Transformeři jsou pořád scenáristicky stupidní akční jízdou, které víc než na logice chování postav a inteligenci zápletky záleží na monumentálních explozích a kulervoucích akčních scénách, v nichž bez diskuze exceluje.

TIP: Přečtěte si o polovičatosti tuzemské BD 3D edice

Bohužel, s 3D ztratil Bayův poslední přírůstek do rodinného bohatství Hasbra svůj dosavadní rukopis a místy se až nepříjemně uklidnil. Pokud ale holdujete až přehnaně přehledné akci, která naneštěstí ztrácí docela dost na dynamice, pak vás roboti potěší od první do poslední vteřiny.

• POZNÁMKA šéfredaktora: Screenshoty v této recenzi pocházejí ze 2D edice. Ačkoliv je součástí balení pouze Blu-ray 3D, LZE film přehrávat i ve 2D – avšak jen v některých zařízeních. Na HDmagu o tom ještě budeme psát.

Třetí rozměr, který naleznete na nejnovějším releasu v obrazu o poměru stran 2.40:1 (českým údajům, mluvících o „full screenu“ v plnokrevném 16:9, tedy nevěřte), je opravdu parádní a na rozdíl od spousty jiných titulů, u nichž je k mání srovnání s 2D verzí, neztrácí nic ze svých původních kvalit. Transformeři výtečně těží z natáčení v nativním 3D a ani konvertované sekvence (většinou dialogy a náročnější akční scény, odehrávající se v malém prostoru) se nemají za co stydět.

Transformers 3

Během sledování nádherně vyniká Bayova práce s popředím a pozadím, barvy zůstávají za všech okolností nádherně živé a i kontrast s ostrostí se mohou 2D verzi podívat hrdě do tváře. Samozřejmostí je i fantastická drobnokresba, víc než dobrá sytost černé a vcelku logicky i bezproblémová kresba ve stínech, které se nikdy nestane, že by na vás v obraze čekal těžko identifikovatelný tmavý flek jako v případě Pirátů z Karibiku, kde člověk místy viděl jenom velké kulové.

Bay se nechával už v době před premiérou v kinech slyšet, že jeho 3D nemá za cíl velkou agresivitu a půjde spíš do hloubky. Což potvrzuje i Blu-ray verze, v níž se sice pár opravdu nádherných záběrů, které vás zatlačí do sedačky a donutí slintat nad nádherou promítaného, najde, nicméně velká část filmu (především první, o něco komornější polovina) záběrování opravdu spíše prohlubuje.

Pokud tedy patříte mezi fanoušky výrazných 3D efektů a házení věcí do obličeje, měli byste možná svá očekávání Transformeřího „třidéčka“ trochu snížit. I když je pravda, že jakmile Optimus vystrkuje pěst z televize, Bumblebee zachytává Shiu deset metrů nad zemí, anebo si plecháči davají dostaveníčko na dálnici či přímo na Cybertronu, vynahradí to i dlouhé části, v nichž se robotům a lidem vylézat do popředí moc nechce.

Transformers 3 (2011) Transformers 3 (2011) Transformers 3 (2011) Transformers 3 (2011)

Výborný zážitek pak už jen umocňuje vypulírované Dolby TrueHD 7.1, o jehož kvalitách jsme se rovněž rozepisovali už u předchozí recenze a které se s příchodem filmu ve 3D rovněž nijak nezměnily. Pořád jde o perfektní ukázku toho, jak má audio na Blu-ray oblažovat naši domácí sestavu.

Hlavní atrakcí jsou ovšem v případě 3D edice dlouho očekávané bonusy, jichž jsme se u předchozího releasu bohužel nedočkali. Inu, čekání se vyplatilo, protože Bay a jeho dokumentární tým opět přichází s náhulem, jemuž většina konkurenčních disků jen z dálky kouká na záda.

Transformers 3

Tím hlavním, co by vás mělo (a bude) zajímat, je téměř dvouhodinový dokument Above and Beyond: Exploring Dark of the Moon. Zde si totiž společně s Bayem a jeho štábem projdete kompletní tvorbu filmu krok za krokem, což zahrnuje první práce na scénáři, návrhy nových robotů, samotné natáčení na lokacích i náročné postprodukční práce, kvůli kterým si chlapci z ILM museli pořídit modernější stroje.

Tvůrci se nezastaví skutečně před ničím, takže dostanete během obří stopáže opravdu veškeré informace, jež chcete o natáčení filmu s obřími roboty vědět. Dokonce se štáb ohlídne i za kontroverzním přeobsazením hlavní ženské role (tahle část jako jediná působí vylhaně a poněkud divně, když nikdo nechce přijít se skutečným důvodem Meganina vyhazovu), smutnou regresí dnešního Detroitu a trochu pochopitelně i za experimentálním točením s novou technikou a radami od Jamese Camerona.

Ani zbytek bonusové výbavy ovšem výrazně nezaostává, byť už se jedná jen o jakési doplňky předchozího dokumentárního monstra.

Uncharted Territory: NASA's Future Then and Now před vás – jak název napovídá – položí široké spekrum informací o nejznámějším vesmírném programu v minulosti a nyní, což zahrnuje i trochu posmutnělá konstatování, že se na vesmírný program nedostává tolik peněz jako v minulosti a že ani veřejnost nemá o objevování zákoutí vesmíru zájem, jaký mělo v době, kdy startovala první Apolla či Mercury.

Deconstructing Chicago je segment, v němž si pomocí několika osobních voleb můžete prohlédnout previsualizace jednotlivých scén a porovnat je s finální podobou trikových exhibicí ve filmu. The Art of Cybertron je obsáhlá, leč obligátní galerie konceptních náčrtů. A The Dark of the Moon Archive nabízí okolo 20 minut drobných featurettů, zahrnujících krátkou veřejnou debatu Baye s Cameronem, záběry ze světové premiéry v Moskvě, náročné natáčení parašutistické scény v Detroitu, tvorbu na zvukových efektech a na závěr i trochu dobročinnosti, když vám Michael představí mentálně postiženého chlapce Codyho, který je schopný komunikovat jen díky výrobkům od Apple. Popravdě jsem nepochopil, jestli z nás měla tahle část dolovat emoce, peníze nebo být jen reklamou na iPad a fabriku Stevea Jobse.

Jako poslední se na disku nachází The Matrix of Marketing, což je v podstatě nikterak rozsáhlá galerie trailerů, plakátů a dalších marketingových vějiček k premiéře filmu. Nejvíc přitom pobaví pohled na cedulky na hotelové kliky. Odkazovat uklízečku do patřičných míst pomocí obrázku nekompromisního Shockwavea má prostě styl.

Pokud tedy patříte mezi oddané fanoušky Optima a jeho autobotího týmu a nevadí vám absence 2D verze, pak nelze 3D edici třetích Transformerů nedoporučit. Edice je to totiž i tak jednoznačně našlapaná.