Thor: Temný svět (recenze Blu-ray)

vydáno 7. 3. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova | 7 komentářů

Tagy: Blu-ray, film, recenze, Thor: Temný svět, Thor: The Dark World

Thor: Temný svět (Thor: The Dark World, 2013) (Blu-ray)

Kenneth Branagh nebyl před třemi lety v nejjednodušší pozici, když dostal za úkol převést na stříbrné plátno jednu z nejhůře adaptovatelných postav marvelovského vesmíru. Thor je možná od pohledu sympaťák a Chris Hemsworth ho dovede ztělesnit s patřičnou dávkou heroismu a sex appealu. Křížení historického fantasy s vesmírným sci-fi, v němž se na jednu stranu mluví jako v odlehčené verzi Shakespeara a na druhou mlátí do digitálních monster a vysmátých rockerů s přilbou s býčími rohy, však rozhodně není něčím, na co by byl mainstreamový divák zvyklí. O to cenější Branaghovo ukočírování nevyzpytatelné látky bylo, neboť naplno převedlo, že ve zručných rukách lze překlopit z komiksových sešitů na celuloid téměř cokoli.

Branaghův nástupce, ostřílený televizák a jeden z režisérů Hry o trůny Alan Taylor měl tudíž výchozí situaci značně usnadněnou. Přišel k ustanovenému vesmíru, do rukou dostal ověřenou sestavu hrdinů a jediné, co měl udělat, bylo přihodit pár novinek, zdrsnit a rozšířit asgardská zákoutí a přenést Thora do temnějších a realističtějších kolejí. A tak také učinil.

Thor: Temný svět (2013) Thor: Temný svět (2013) Thor: Temný svět (2013) Thor: Temný svět (2013)

Bohužel však nedostal do rukou nápaditější scénář, a tak ačkoli si Taylor hezky hraje s rozestavěným vesmírem, ovládá komediální načasování a solidně buduje akční střípky (byť jich opět není mnoho), v nichž se máchá Mjolnirem, plasmovými puškami a v závěru i mezigalaktickými bránami, výsledek je unylou dějovou konstrukcí, kterou jste viděli tolikrát, že můžete odhadovat další kroky hrdinů deset minut dopředu.

A to bohužel vadí, neboť zatímco Taylor zvládá jednotlivé scény solidně vygradovat a neštítí se ani velkých akčních momentů z ranku asgardských Hvězdných válek, celek mu drží pohromadě spíše silou vůle a pomocí scenáristických kliček, jejichž „náhodovitost“ se nedá označit jinak než jako tvůrce v pasti zachraňující deus ex machina.

Thor se však naštěstí nikdy příliš netrápil s osvětlováním toho, jak jeho svět funguje a odkud se všechny technologické vychytávky, popřípadě magické výtvory vzaly. Takže ačkoli je tupý jako čerstvě useknutá kotleta, v relativně pevném autorském sevření stále ještě docela chutná. Svou chutí ale nepřekvapí, jen zažene hlad do chvíle, než se za pár měsíců přižene další, dost možná osobnější hlavní chod.

Tím by měl samozřejmě být již za měsíc Kapitán Amerika a již z upoutávek zavání výrazně osobitějším pojetím a scenáristicky zručnějším uchopením než jeho Asgardský bratr ve zbrani. Snad se mu tedy povede očekávané kvality v kině potvrdit. Ač je totiž Thor stále svižnou podívanou prošpikovanou spolu s s temnějším tónem i pořádnou hrstí nadsázky, onu lehkou pachuť promarněné šance a pouhé výplňovky do druhých The Avengers je potřeba rychle přebít něčím, co bude mít alespoň trochu – jak se říká – ksicht.

Jak jsem poznamenal již v prvních dojmech při uveřejnění screenshotů Blu-ray disku, objektivními měřítky se Blu-ray druhého Thora povedl stejně jako ostatní filmy od Marvelu. Dokonale totiž reflektuje umělecký záměr tvůrců, který však tentokrát není divácky úplně nejvděčnější.

Alan Taylor se svým kameramanem vsadili na hodně tmavý vizuál s místy až přehnaným kontrastem, který neumožňuje disku zobrazit jemnou kresbu ve stínech a mnohdy zahlcuje interiérové a trikově náročnější sekvence nadměrnou porcí prvotřídně syté černé.

Při chápání tohoto záměru nelze proti disku říct ani popel, avšak pokud uznáváte pouze vyleštěný obraz a precizní kresbu, jakou mají například snímky Michaela Baye, nečeká vás v případě Temného světa příliš mnoho extatických okamžiků. Obraz navíc není vždy stoprocentně ostrý (viz. screenshot Thorova dědy z prologu filmu), takže čas od času vyplují obrazovku jemnější záběry s ne úplně detailními texturami.

Opět ale opakuji, že to neznamená, že by byl disk nepovedený. Jen naplno ukazuje, jak moc může záměr tvůrců poznamenat výsledný přepis (a 3D, které je opět nevýrazné a tmavé až běda) na Blu-ray. V případě Thora bohužel způsobem, který se ne každému musí zákonitě líbit. Byť například v denních a trikově nenáročných sekvencích dokáže disk i referenčně zazářit.

Opravdu referenční je však tradičně zvukový mix v DTS-HD Master Audio 7.1, v němž vynikne jakákoli jemná nuance ve výsledné stopě. Rozvržení napříč jednotlivými kanály je jednoznačně famózní, takže si nalpno vychutnáte nejrůznější prostorové vychutnávky jako průlety Mjolniru, transportace bifrostem, popřípadě nevlídné větrné počasí Svartalheimu a závěrečný souboj v Londýně. Stopa je navíc dost agresivní, takže regulérně hrozí, že vás zvuk velmi rychle zarazí do sedačky a nepustí až do potitulkové sekvence. Samozřejmě mu v tom pomůže i krystalicky čistá reprodukce dialogů a burácivý soundtrack Briana Tylera.

České Dolby Digital 5.1 by pak nebylo špatné, kdyby komiksové filmy nezněly v češtině tak moc směšně. S tím už ale asi nic nenaděláme. Takže tuto volbu radím pouze těm nejotrlejším.

Smiřme se s tím, že časy nahuštěných dvoudiskovek jsou definitivně pryč. Marvel opravdu najel na bonusový model, kdy hodí do pléna krátký featurette o natáčení, přihodí krátký film a promo k dalšímu blockbusteru, a závěrem vše zalije jednohubkami typu gag reel a vystřižené scény. Je to smutné. Obzvlášť při pohledu na cenu disku a komerční výsledky filmu v kině.

S prvním bonusem se můžete vrátit zpět k Iron Manovi 3. Krátký film All Hail the King totiž vrací na scénu Bena Kingsleyho v roli Trevora Slatteryho, s nímž má teroristická skupina Deset prstenů nevyřízené účty. Je to zábavné, vcelku chytré, ale výsledek působí jako jakási záchranná brzda poté, co si fanoušci stěžovali na Mandarinovo pojetí v závěrečném díle trilogie s Tony Starkem.

Dvoudílný featurette A Brother's Journey: Thor & Loki následně určitě potěší ty, kteří si vychutnávají bratrskou linii Thorových dobrodružství. Tvůrci totiž blíže popisují vývoj vztahu obou božských bratří, přináší pár zajímavých postřehů směrem ke komiksu a poté… poté se featurette nesmyslně přepne do jakéhosi filmu o filmu, kde se do neskutečně malé stopáže (cca 20 minut) snaží střihač vměstnat po vzoru bonusů ke třetímu Iron Manovi veškeré údaje o natáčení. Od psaní scénáře až po premiéru. Sami si domyslete, jak moc detailní podobný materiál je.

A o moc obsáhlejší není ani featurette Scoring Thor: The Dark World with Brian Tyler, v němž se ostřílený skladatel snaží v pěti minutách přiblížit nové hudební motivy Asgardu. Popřípadě exkluzivní pohled na chystané pokračování Kapitána Ameriky, které je ve světle nových trailerů vlastně o ničem. Anebo gag reel, jenž je sice zábavný, ale jedná se zkrátka o uvolněnou jednohubku.

Za větší pozornost tak stojí hlavně audiokomentář, v němž se ve dvou separátních stopách, jež byly následně střižené do jedné nahrávky, sešli Alan Taylor s kameramanem Kramerem Morgenthauem a Kevin Feige s Tomem Hiddlestonem. Kvůli původnímu oddělení nahrávek sice moc nefunguje interakce, kdy každý mluví trochu o něčem jiném. Jako celek ovšem audiokomentář drží pohromadě a za dvě hodiny nabízí dostatek zajímavých informací ze zákulisí, v nichž nechybí dokonce detailní popisy testovacích projekcí, přetáčených a dotáčených scén.

Klobouk dolů, že se za tyto věci v Marvelu nestydí. Jen škoda, že zrovna u komentáře chybí – na rozdíl od zbytku disku – české titulky.

V neposlední řadě stojí za zmínku i vynechané scény, u nichž projednou silně zamrzí, že se do filmu nevešly. Povedly se.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Thor: Temný svět můžete zakoupit se slevou v obchodě Filmgame.cz.