The Amazing Spider-Man 2 (recenze Blu-ray)

vydáno 14. 9. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 5 komentářů

Tagy: Blu-ray, film, recenze, The Amazing Spider-Man 2

The Amazing Spider-Man 2 (2014) (Blu-ray)

Nepatřím mezi diváky, kteří předem odmítají jakýkoli remake nebo restart a do kina vyrazí jen proto, aby se na vlastní oči utvrdili, že měli pravdu. Líbil se mi „nový“ Oldboy Spika Lee, svým body countem mě svého času bavil i poslední Pátek Třináctého. Ale co předvádí Sony a Marc Webb v případě Amazing Spider-Mana, to jde úplně mimo mě. Co ale čekat, když se scénář ke druhému filmu o omlazeném EMOcionálně rozervaném Peteru Parkerovi psal zhruba měsíc a evidentně (dle rozhovorů, ale i zákulisní šeptandy) do něj mělo co mluvit především studio, kterému nejde ani tak o korehentní příběh jako o větší prodeje hraček.

Těžko totiž hledat jiné důvody, proč se v Amazing Spider-Manovi 2 opakuje v podstatě stejný omyl jako v případě závěru trilogie Sama Raimiho. Ač nám tvůrci před premiérou tvrdili, že tři záporáci tentokrát nebudou moc a že dávají v rámci celku dokonalý smysl, jako obvykle si jen prázdně lhali do kapsy. Příliš to zkrátka je. Obzvlášť když se ani jednomu nedostává dostatek prostoru a buď končí jako šaškující jouda na vyhláškování (Rhino, Electro), anebo iracionální pablb, kterému rupne v kouli, protože si to scenárista hrozně moc přeje (Electro a hlavně Green Goblin).

Vážně bych si chtěl přečíst psychologický profil Electra, kterého Jamie Foxx hraje způsobem naivního nerda, jenž se stává zlým, neboť mu nikdo nepřeje k narozeninám. Anebo mladého Harryho Osborna, jemuž tatík na smrtelné posteli řekne, že podědil nevyléčitelnou nemoc, která ho za 40 let zabije, načež synáček nezahájí čtyřicetiletý výzkum za miliony dolarů (které má), ale snaží se vyléčit během jednoho víkendu způsobem, o němž vlastně vůbec netuší, jestli bude fungovat.

The Amazing Spider-Man 2 (2014) The Amazing Spider-Man 2 (2014) The Amazing Spider-Man 2 (2014) The Amazing Spider-Man 2 (2014)

Podobné nakládání s postavami mě opakovaně nutí vzpomínat na nedávného Kapitána Ameriku, který se sice v závěru zvrhl v přehlídku vyprázdněných efektů, ale i přes svůj úhyb ke komiksové povrchnosti se neustále snažil o něčem vypovídat. Jediné, o čem vypovídá nový Spider-Man, je lenost scenáristů, nezájem studia, které opět vystříhalo asi polovinou scén obsažených v trailerech, a semletí režiséra, jenž od povedených a osobních 500 dní se Summer dokulhal do pozice statéra mezi mlýnskými kameny, které bez zájmu drtí jakoukoli snahu o ucelené vyprávění a profilaci postav.

Božínku, vždyť i nejsilnější zbraň minulého dílu – vztah mezi Peterem a Gwen – je v pokračování jen otravnou a repetetivní selankou „twilightovské“ školy, ve které se romanticky dívá do očí, pronásleduje (!), schovává za stromy a rozchází a schází jako když jste na základní škole jeden týden chodili s Magdou a druhý už si dávali zmrzku s Anežkou. Jenže těmhle postavám není deset let, nýbrž osmnáct a film je profiluje jako osmnáctileté génie, které chtějí na Oxfordu, a tak přeskakování od trumfování se ve znalostech fyzikálních zákonů k utrápeným obličejům a chování nadržených čtvrnáctek čítajících „Bravíčko“ šmelcuje mozkové buňky jako KitchenAid puštěný na plné obrátky.

Tváří v tvář mizerné práci s postavami a nelogičností v podstatě všeho, co se ve filmu odehraje (včetně odhalení dlouho slibovaného osudu Parkerových rodičů, jemuž nasazuje korunu stupidity jedna z vystřižených scén), už je bohužel úplně jedno, že technicky je film v podstatě v naprostém pořádku a akční scény dovedou i solidně přikovat k obrazovce. Ono je totiž putna, když se digitální Spidey elegantně prohání digitálním New Yorkem a předvádí přehledné akční veletoče, které vždy ve správný čas zapnou „slow-motion“ mód, když vám na ničem, co se děje, nezáleží. Nezajímá vás, co se stane s Parkerem. Nezajímá vás, jestli Gwen opravdu zemře. A už vůbec vás nezajímá, že teta May místo užívání důchodu zaskakuje v nemocnici.

Amazing Spider-Man 2 je jen prázdná atrakce. Hezká schránka bez obsahu. Mdlý blockbuster, do něhož studio nasypalo i s marketingem okolo půl miliardy dolarů, doufajíc, že si nikdo pod závalem efektů nevšimne o jakou fušerskou prácičku hned na několika úrovních se vlastně jedná a přisype studiu pár potřebných milionů do portmonky. Což mu samozřejmě u mnohých díváků – jako obvykle -projde. Osobně ale doufám, že se rovněž najde dostatečné množství těch, kteří od Spider-Mana chtějí víc, než jen přehlídku hopsajících panďuláků a infantilních hlášek. Protože haló! Komiksový Spider-Man je možná zaměřený na mladší čtenáře, ale nikdy nebyl jen prázdným strojem na hlášky a spektákl jako jeho aktuální filmový odraz, kvůli němuž v každém díle umírají lidé, on si minutku pobrečí a poté zapomene.

Na rozdíl od prvního filmu se Amazing Spider-Man 2 natáčel na filmovou surovinu a výsledek je parádní. Uhrančivé barvy, příjemná vrstvička zrna, která dává jinak silně digitálnímu filmu adekvátní „filmový look“ a samozřejmě spousta detailů. A to jak v prostoru, tak na kostýmech či v obličejích, kdy si vychutnáte každičkou loknu spadnuvší do tváře Gwen Stacy.

Zatímco film stojí ve vší slušnosti „za prd“, Blu-ray disk se Sony jako obvykle podařil na jedničku. Byť bych malinko váhal s označením „referenční“, neboť Sony kvůli zahrnutí bonusů a filmu na jeden disk video hodně komprimovalo, což se v některých scénách odráží na ostrosti filmu. Bitrate totiž není nejvyšší (jen průměrných 22MB/s), a tak bych se vůbec nedivil, kdyby za pár měsíců dorazila na trh další verze, která by podobně jako Mastered in 4K edice prvního filmu ukázala, že výsledek mohl být při větším prostoru na disku ještě povedenější. Byť současný stav splňuje většinu nároků na dnešní Blu-ray produkci a nevykazuje žádné rozpady obrazu ani jemné artefaktování.

To samé se pak dá říct i zvuku, kterému by opravdu hodně slušela osmikanálová stopa, kterou ovšem nedostanete. Jak český dabing (Dolby Digital – hrozně namluvený, mimochodem), tak anglický originál jsou pouze šestikanály, což samozřejmě bude vadit jen těm největším technofilům, ale přece jen jsme si u velkých titulů už celkem zvykli na 7.1 stopy, které v oblasti detailů a práce s kanály pracují ještě o fous lépe než klasická „pětjednička“.

I tak však od „pavoučího muže“ dostanete fajnový dynamický rozsah, přesnou práci s ruchy a přechody mezi kanály. A samozřejmě i vyvážené dialogy, které jsou přesně posazené do výsledného mixu ruchů a hudby. Nemusíte se tedy bát, že by vám akční scéna vysklila okenice a intimní momentky byly sotva slyšet. V tomhle směru si Sony svého svěřence pohlídala tradičně dobře.

P.S.: 3D verzi jsem na BD bohužel neviděl, ale v 3D edici má samostatný disk, takže bych se nedivil, kdyby vypadala ještě lépe než 2D.

Výše už jsem si postěžoval, že bonusy kradou místo přepisu filmu, a tak se nyní můžeme blíže podívat jen na kvality bonusové nadílky, která je stejně jako u předchozího dílu více než dostačují a povětšinou i česky otitulkovaná (ne úplně přesně a často i s překlepy).

Hlavním tahounem je dokument „The Wages of Heroism: Making The Amazing Spider-Man 2“, který obsahuje šest samostatných featurettů, které můžete pustit zvlášť či dohromady a zaberou vám téměř dvě hodiny času. Bude to však dvouhodinovka vtahující a zajímavá, neboť se rozebírají poučení z minulého filmu, změna stylu, natáčení na skutečných lokacích, noví záporáci, motivy a samozřejmě i zvláštní efekty. Nic se přitom nerozebírá úplně povrchně. Obzvlášť Marc Webb má tendence jednotlivé sekvence blíže rozebírat a člověk na něm doslova vidí, že mu šlo o to doručit nejen zábavný, ale i podnětný biják. O to víc je sledování filmu ubíjející.

Webb rovněž namluvil neotitulkovaný komentář k vystřiženým scénám, jež odhalují řadu vedlejších linií, které se do filmu nakonec nedostaly a dávají tušit, že původní střih filmu musel mít dalece přes tři hodiny, které studio zcela jistě neakceptovalo. I proto nepřekvapuje, že u audiokomentáře k filmu (mimochodem vcelku zajímavému, neboť se v něm opět řeší motivy, práce na scénáři, ale i užité technologie) režisér chybí a otěže místo něj přebírají scenáristé a producenti.

Kromě dvouhodinového dokumentu a audiokomentáře už vás mnoho nečeká. Hudební video rovnou přeskočte a raději se vrhněte na osmiminutovku o skládání hudby k filmu, v níž Webb blíže rozebírá spolupráci s Hansem Zimmerem. Ten si sice nevidí do pusy, když tvrdí, že právě jeho ústřední motiv konečně dává Spider-Manovi silnou melodii (ehm… Danny Elfman, Hansi!… ehm), ale jeho spolupráce s řadou dalších umělců je jistě inspirativní a z hlediska kreativity rozhodně podnětná a fascinující.

Pokud se vám tedy film líbil a chcete i nějaké ty bonusy, od Spider-Mana dostanete přesně to, co si přejete. U ostatních je na zvážení, jestli se za vydatné bonusy zaplatí ve světle kvalit filmu vyhodit přes pět set korun.

Filmgame.cz *Blu-ray filmu The Amazing Spider-Man poskytl k recenzi obchod Filmgame.cz. Děkujeme!