Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder (Blu-ray recenze)

vydáno 20. 9. 2011 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy | 5 komentářů

Tagy: Blu-ray, Impérium vrací úder, Star Wars, Star Wars Saga

Uplynulo několik let. Oslavné fanfáry po destrukci Hvězdy smrti utichly. Han a Luke přestali leštit zlaté medajle a začali se znovu prát o sympatie princezny Leiy. Rebelové se opět skryli před silami Impéria v hlubokém vesmíru. Darth Vader nastartoval pátrání po hrdinovi, který zneškodnil nejobávanější bitevní stanici v širém vesmíru. A Luke pomalu ale jistě započal své učení v mocné Síle, jejíž ovládnutí je jedinou cestou ke svržení Imperátora i s jeho udýchaným nohsledem.

Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder (Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back, 1980) Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder (Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back, 1980) Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder (Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back, 1980) Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder (Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back, 1980)

Navazovat na jeden z nejúspěšnějších a nejoblíbenějších filmů historie je oříškem samo o sobě. Pakliže se ještě jedná o prostřední část trilogie a tudíž nemá váš film začátek, ani konec, může se dokonce zdát, že půjde o oříšek přímo nerozlousknutelný. George Lucas byl ovšem na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let hlava mazaná a svou ságu věnoval do rukou člověku, jenž nechodí na ořechy s louskáčkem, nýbrž s palicí. A nebojí se pořádně praštit.

Nedávno zesnulý Irvin Kershner vzal naivní pohádku o farmáři, jehož osudem je spasit vlastního otce a spolu s ním i celou galaxii, pěkně od podlahy. Výrazně ubral na humoru a bezstarostné náladě. Přitlačil na atmosféře a cynismu. A především přidal na rozmachu, osudovosti a napětí. Prvcích, které zcela nevinně vyhlížející pokračování zacementovaly v pozici nejlepšího dílu celé ságy a také jedné velké, divácky místy až bolestivé deprese, v níž se hrdinům bez skrupulí sekají údy, anebo jsou rovnou mraženi zaživa. O odhalování krutých rodinných tajemství nemluvě.

Na Impérium vrací úder je od začátku vidět, že měl Kersher zcela volnou ruku a nemusel se ohlížet kvůli tomu, co na jeho kroky řekne natěšené publikum. Ač Lucas opětovně napsal scénář a film zároveň i produkoval, z hlediska režijního směru se nezdráhal svěřit všechnu odpovědnost na bedra svého někdejšího mentora a důvěřovat v jeho cit pro vykreslení postav, dramatizaci a herecké výkony, které ve Star Wars už nikdy nebyly lepší.

Kershner si přitom bez problémů poradil i s náročnou trikovou omáčkou, jež ke Star Wars pasuje stejně jako vychlazená „dvanáctka“ k upečené kachně se zelím a knedlíky. Bitva na Hothu, prolétávání rojem meteorů s imperiální flotilou za zády, duel mezi Lukem a Vaderem… to je jen zlomek trikově skvostných scén, jež vypadaly fantasticky již v původních verzích. Natož po dodatečných úpravách, při nichž se dokonce i jinak plastem zakonzerovaný Bespin doopravdy proměnil v nádherné město v oblacích.

Neoddiskutovatelné kvality Impéria jsou o to cenější, čím víc si uvědomíme, jak tenká byla hranice mezi kvalitním filmem, jenž rozšiřuje univerzum, a nechtěně směšnou šlichtou, která jen recykluje osvědčené motivy a ve svém hlubokém ponoru se bere až příliš vážně.

Jenže Kershner právě onu vysněnou hranu odhalil a film vybalancoval tak, že mohl nejen přitvrdit v zobrazovaných výjevech, ale i zahustit atmosférické mražno, které se během dvou hodin rozneslo po celé předaleké galaxii. A to bez toho, aniž by se zbytečně uchyloval k odlehčujícímu humoru, brodil se v romantických klišé („Já vím!“ je prostě dokonalé) a pomrkával směrem k fanouškům čekajícím další „happyend“.

Za což si zaslouží nejen dodatečnou minutu ticha, nýbrž i bezmezný obdiv všech, kteří si říkají filmoví fanoušci. Tak mu ho, prosím, dopřejte pokaždé, když si tuhle perfektní ukázku sci-fi/fantasy filmařiny strčíte do přehrávače. Určitě bude mít tam nahoře radost. Za sebe říkám: „Díky, Irvine.“

Po stránce obrazu a zvuku není moc co rozebírat. Obojí je totiž naprosto božské. Obraz byl opět softwarově vyžehlen a doostřen, nicméně ne natolik, aby to bylo na škodu. Což znamená, že zrno není prakticky viditelné, ale neztrácí se ani detaily, které snad ještě o fous překonávají kvalitu Nové naděje.

Přepis opět fascinuje bohatostí obličejových textur, detailností oděvů a neztrácí se ani při prezentaci rozmáchlých celků. Jas a kontrast jsou naprosto parádní, šum v tmavších scénách absolutně nehrozí, kresba ve stínech je spolu s tridimenzionalitou dokonalá a černá už asi nemohla dopadnout lépe.

TIP: Další desítky screenshotů ve FullHD a v PNG formátu najdete na Blu-ray profilu filmu, kde také zjistíte technické podrobnosti o zvuku a videu.

Jediná věc, která by vám tak mohla vadit, je změna barevného spektra na Hothu, který se z čistoskvoucí bílé proměnil spíš na lehce namodralou planetu. Osobně se mi změna docela zamlouvá (podobně jako u Pána prstenů), ale zcela pochopím každého, kdo bude opačného názoru.

Zvukově je – jak už jsem zmínil – znovu všechno v naprostém pořádku. Sedmikanálové DTS-HD jede jako o život (dabing mi také přišel lepší), což se v reálu proměňuje do spokojeně pulzujícího subwooferu (Vaderův nový Stardestroyer), fantasticky prostorových surroundů (za Tie-Fightery se budete ohlížet) a skvostně silné reprodukce předních kanálů, z nichž se v dokonalém souznění linou čisté dialogy a Williamsův legendární soundtrack.

Jestli měla Nová naděje pár mušek na kráse, Impérium nemá ani jednu. Nádhera.

Stejně jako v případě Nové naděje, najdete i na disku s Impériem dva audiokomentáře.

V prvním, sestříhaném z individuálních rozhovorů, vás provedou filmem skoro všichni členové štábu (od podružných herců až po Lucase), kteří rozebírají film z hlediska své profese a občas přijdou i s historkou ze zákulísi.

Ve druhém, výrazně zajímavějším (byť přeneseném již z DVD) pak promluví osvědčená sestava Ben Burtt (opět rozebírá hlavně požadavky na zvukovou kulisu), Carrie Fisher (vtípky z natáčení), trikař Dennis Muren, sám Lucas a nově i režisér Kirshner, který má v komentáři společně s Lucasem hlavní slovo.

Duchovní otec Star Wars se samozřejmě znovu nípe hlavně ve scénáři, příběhu a motivacích postav, ale nově nabízí zatraceně zajímavé poznámky o propojování s novou trilogií. Dozvíte se, proč má Luke v závěru udělánu lidsky vypadající ruku místo robotického pařátu. Proč se Vader chová tak, jak se chová. Jaký význam má pro film postava Lando Calrissiana, anebo v čem se změnil Han Solo.

S Lucasovými slovy nejvíce souzní právě Kirshnerova stopa, když se kolikrát mluví o totožných věcech z pozice režiséra, jenž musí herců vysvětlovat „jak na věc“, anebo si poradit s tím, že máte stále ještě omezený rozpočet a musíte postavit scénu způsobem, který bude dostatečně funkční.

Výborné jsou i Kirshnerovy poznámky ohledně inspiračních zdrojů pro různé scény a záběry, některé historky z natáčení (režisér předehrával Darth Vadera!) a rovněž i četné fóry, jimiž na stará kolena režisér neustále hýřil.

Zkrátka a dobře, i tentokrát jsou audiokomentáře velice výživné a pro filmové nadšence, toužící zjistit o svém oblíbeném filmu první poslední, zcela zásadní. Proto si je rozhodně pusťte. I když pouze bez titulků.