Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (Blu-ray recenze)

vydáno 13. 9. 2011 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 10 komentářů

Tagy: Blu-ray, film, Nová naděje, recenze, Star Wars, Star Wars Saga

Psala se raná devadesátá léta a neposednému capartovi se dostala do rukou podivná videokazeta. Nepopsaná, ani omylem originální, avšak i tak ho k ní něco táhlo. Možná v tom byla vesmírná Síla, možná jen obyčejná lidská zvídavost. Nicméně to bylo poprvé, co klučina s účesem jako Rákosníček vtlačil do přehrávače film, který měl jednou provždy změnit jeho vztah k filmovému médiu. Rozezněly se první tóny Johna Williamse, do obrazu vjely žlutavé titulky… a o dvě hodiny později měli rodiče onoho mladíka co dělat, aby ochránili nábytek před jeho nově vyrobeným světelným mečem z násady od koštěte.

Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (Star Wars: Episode IV - New Hope, 1977) Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (Star Wars: Episode IV - New Hope, 1977) Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (Star Wars: Episode IV - New Hope, 1977) Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (Star Wars: Episode IV - New Hope, 1977)

Ano, přesně takhle jsem byl svého času „hvězdnoválkovsky“ odpaněn, přičemž pocity, jež ve mně první sjíždění nekvalitně nahrané Epizody IV zůstaly, mají hodně blízko k prvnímu sexu. Totální extáze, maximální údiv a bezmezná fascinace.

Uplynuly dvě dekády, přibyla spousta nových fanoušků vesmírné ságy, a víte co? Vůbec nic se nezměnilo. Star Wars i přes svůj nepopiratelný věk zůstávají filmem, jemuž se v mém osobním žebříčku žádný jiný biják z hollywoodské produkce nemá šanci přiblížit. A nehraje v tom roli ani nostalgie, ani léty nabytá chopnost dekódovat všechny inspirační zdroje, motivy a vrstvy filmu, jenž udělal z pouhého filmaře zámožného magnáta, jehož výše majetku stoupá s každou prodanou figurkou Hana Sola do výšin, o nichž se nikomu z nás ani nesnilo. Může za to pouze fakt, že je Nová naděje zatraceně dobrý film.

Z dospělého pohledu sice značně naivní a s přibývajícími léty na pažbě i zvolna (opravdu jen zvolna) zastarávající, avšak přesto naprosto okouzlující jako když vám bylo pět a neměli jste nejmenší tušení, že se dočkáte dalších dílů, animovaných seriálů, videoher a jiných merchandisingových výmyslů, které Star Wars drží již přes třicet let při životě.

V Nové naději se Lucasovi nejenže povedlo představit úplně nové univerzum plné roztodivných kreatur, mytologie a historie. Povedlo se mu vzít desítky inspiračních zdrojů (od mýtů, pohádek a archetypů přes Kurosawu až po westerny) a umíchat z nich dokonale funkční, nápaditý a i přes nesčetné odkazování a čerpání napříč mediálním spektrem originální biják, jenž je při své fantasknosti natolik univerzální, že dokáže přitáhnout k televizním obrazovkám a stříbrným plátnům široké davy (od batolat po důchodce). A to i opakovaně.

Není náhodou, že podobně univerzální Avatar Jamese Camerona uspěl jako svého času právě Hvězdné války, zatímco příliš povrchně vykonstruovaný a enviromentálně a myšlenkově chudý Tron Legacy víceméně pohořel. Cameron jen do důsledku naplnil recept, jenž dávno před ním sepsal Lucas, zabořený až po nos v Tisících tvářích hrdiny od Josepha Campbella (což je mimochodem vynikající kniha, kterou všem vřele doporučuji).

Recept, jehož pikantním kořením byla, je a pravděpodobně vždy bude revoluční triková stránka, která díky Lucasovým letitým zásahům zastarává výrazně méně, než kdyby zůstala bez poskvrny. Lucasovi sice můžeme vyčítat pochybné úpravy mnohých scén (minimálně Obi-Wanův dračí řev je na Blu-ray příšerný a o několik řádů směšnější než na DVD), na druhou stranu ale žádná z korekcí není takového rázu, aby vám dojem z filmu dočista zkazila.

Stále se jedná „jen“ o drobné změny, které ságu propojují, anebo se ji snaží udržet aktuální. Ostatně žádné postprodukční kamení před schovávajícím se R2-D2 či digitální celky na Mos Eisley neodpářou filmu jeho dokonale vykreslené a líbivé postavy, pohlcující příběh o souboji dobra se zlem, nejlepšího záporáka všech dob a veskrze pravdivé poselství, že každý z nás musí jednou opustit domov a zažít dobrodružství života na vlastní kůži. Z nikoho z nás se sice rytíř Jedi pravděpodobně nestane, díky Lukeově výpravě za princeznou ale máme vždycky možnost na dvě hodiny okusit, jaké by to bylo.

Zatímco od nové trilogie čekáte nejvyšší možnou kvalitu obrazu a zvuku zcela samozřejmě, u starších epizod skrytě doufáte, že se Lucasovi a jeho týmu korektorů podaří vymáčknout z materiálu to nejlepší. A to se… POVEDLO!

Nejstarší a tudíž i nejproblematičtější Epizoda IV totiž vypadá skvostně. Ne tak skvostně jako žhavé novinky, ale v rámci možností asi nešlo ze zdroje vytáhnout lepší podívanou. Je téměř zarážející, kolik informací se povedlo do nového přepisu napasovat. Textury obličejů jsou vynikající natolik, že Obi-Wanovi spočítáte vousy na bradce a Lukeovi zase zbytky akné na čele. U robotů a jiných maskovaných potvor lze zase snadno postřehnout výrobní vady či nedodělky (ano, HD někdy doopravdy škodí tvůrcům). A třeba u oblečení si konečně povšimnete všech oděrek a jemných švů.

S kontrastem jsou Star Wars rovněž na špičce. Ani jedna ze scén nepůsobí mdle, barvy jsou za všech okolností parádní (jen nedoladěné meče stále bolí), tělovky taktéž a nějaký nadbytečný šum či nepřirozené zrno si můžete snad až na pár scén pouze domýšlet. Nová naděje je sice opticky vyžehlená a softwarově místy silně doostřovaná, avšak málokdy si toho vůbec všimnete. Za což si odpovědní lidé zaslouží jedině pochvalu, protože ačkoliv předchozí verze na DVD vypadala skvěle, Blu-ray ji ještě o pořádný kus překonává úplně ve všem. Obzvlášť v tmavších scénách, kde je sytost černé konečně na maximu.

TIP: Další desítky screenshotů ve FullHD a v PNG formátu najdete na Blu-ray profilu filmu, kde také zjistíte technické podrobnosti o zvuku a videu.

A zvukový mix (anglické DTS-HD 6.1)? Ten si rovnou zařaďte do imaginární poličky toho nejlepšího, co je na Blu-ray k sehnání. Nejenže vám díky precizním surroundům začnou od samého začátku poletovat kolem uší výstřely s blasterů, ale i máchání mečem, poletování ve speederech a jiné vylomeniny jsou ozvučeny a rozprostřeny do sedmi kanálů způsobem, jenž laikům i fajnšmekrům vykouzlí úsměv na ušním lalůčku (jestli to tedy jde).

Samozřejmostí přitom zůstávají čisté dialogy i Williamsův geniální soundtrack, které se doplňují podobně jako zamilovaný páreček před první nevěrou. Zkrátka a dobře, poslouchat Epizodu IV (pokud byste byli, nedej bože, nevidomí) je radost.

Což sice úplně neplatí i pro přesně přeložený, avšak herecky i zvukově docela odzívaný dabing (Dolby Digital 5.1). Nicméně pořád lepší poslouchat nepasujícího Michala Dlouhého jako Lukea, než dabing jakékoliv Marvelovky, anebo dostat drátem do ucha (viz. poslední WeekendMag HD, kde se dabingem podrobně zabýváme)

Na disku s filmem sice najdete pouze dva audiokomentáře (bez české podpory). Jejich minutí by se vám ovšem nemuselo vyplatit. V separovaných nahrávkách totiž promluví nejen Carrie Fisher (za celý film toho moc neřekne, ale pár vtipů typu „všichni jsme chtěli být Han Solo“ padne), zvukař Ben Burtt (o svištění laserů nikdo neví víc), mistr efektů Dennis Muren (točit úvodní letící text v roce 1977 opravdu nebyla legrace) a spousta dalších členů štábu, nýbrž i sám Lucas, který v podstatě nezavře pusu.

A garantuji vám, že jeho dvouhodinový proslov o motivacích jednotlivých postav, prokreslení charakterů, nutnosti vybudovat celému Star Wars vesmíru platná a srozumitelná pravidla, komplikacích s nedostatkem peněz na natáčení a omezenými trikovými možnostmi rozhodně předčasně neukončíte.

Lucas má totiž neuvěřitelný zápal pro věc a dovede vás strhnout způsobem, že budete přesvědčení o tom, že byste si poslední pivo v životě chtěli vypít právě s tímhle pánem na protější straně stolu. Na vtipy ho moc neužije, ale co se týče informací, je „velký George“ nehoráznou a dost možná nevyčerpatelnou studnicí. Jak by řekli zahraniční kolegové: MUST HEAR!

. . .

BUĎTE V KONTAKTU, sledujte HDmag.cz na facebooku a na twitteru