ROZHOVOR s režisérem Matějem Chlupáčkem (druhá část): "Je potřeba se nebát."

vydáno 24. 12. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Novinky, Extra HD | téma Filmy, Z domova | 1 komentář

Tagy: Arri Alexa, Bez doteku, Blu-ray, DVD, film, Hany, Matěj Chlupáček, RED, RED EPIC, režisér, Rozhovor

Před pár lety byste ho našli znuděného ve školní lavici, dnes má na kontě celovečerní film Bez doteku, druhý (Hany), který se natáčel na pouhé tři dlouhé záběry, z pozice producenta finišuje a kromě filmů tráví čas tvorbou dalších videí a videoklipů. „Nejmladšího českého režiséra“ Matěje Chlupáčka je v současnosti prostě plno snad na všech frontách, a protože nedávno vyšel jeho celovečerní debut Bez doteku na DVD a nebojí se říct svůj názor na současný český film i distribuci, sešli jsme se s ním a několik hodin klábosili. O natáčení, distributorech, kamerách, trikových studiích, filmových školách, jejich absolventech, ostatních filmařích a současné televizní tvorbě. Zkrátka o všem co nás napadlo, až finální rozhovor vystačil na dva obsáhlé články.

Včera jste si mohli přečíst první část našeho rozhovoru, dnes přinášíme pokračování, které se více zaměřuje na spolupráci s UPP a tuzemské filmové prostředí.

Spolupracuješ s UPP, kde dělali triky pro Bez doteku a nyní dělají i na Hany. Jak tahle spolupráce funguje?
Funguje výborně. Neumím si už ani přestavit, že bych spolupracoval s jiným postprodukčním studiem. Servis, který nabízí UPP třeba v oblasti kapacit jako je pan Boris Masník, náš VFX supervizor, který pracoval například na filmu Parfém: Příběh vraha, jsou luxusem, který málokdo zaručí. Při práci na technicky náročném a zároveň nízkorozpočtovém filmu je potřeba mít tým, který zvládá pracovat kvalitně a rychle. Ten v UPP máme. Vynikající je i technické zázemí. Chci mít nejlepší péči, obzvlášť když točím na digitál, kde je potřeba precizní grading, dělají se i retuše apod. Člověk si snadno zvykne, popravdě mi stříhání na notebooku vadí i u menších projektů jako jsou třeba videoklipy. Delší dobu jsem to tak nedělal a člověk snadno vypadne ze cviku. Radši přijdu, sednu si na gauč před plátno, nechám si pustit materiál v nejvyšším možném rozlišení a užívám si, že vidím film tak, jak bych ho vidět měl.

Matěj Chlupáček

To zní jako bys už pracoval podobně jako Peter Jackson. Taky chodíš do střižny bez bot (smích)?
To proboha ne. Ale snídaně dělají v UPP vynikající (smích). Ale teď vážně, myslím si, že UPP je jedna z mála firem, která dělá svoji práci profesionálně a lidi, kteří tam pracují, nikdy nemají s ničím problém. Proto jsem se k nim teď vrátil a proto se vrátím i příště.

Co přesně dělá UPP na Hany?
Nejsložitější je propojování dlouhých záběrů. Točili jsme vlastně tři dlouhá jetí, která by na sebe měla navazovat, aniž bychom používali stíračky ve stylu pohyblivých objektů v prvním plánu. Jsou to složité digitální kompozice podobně jako v Potomcích lidí, kdy se snažíš spojit záběry bez toho, aniž by si toho kdokoli všimnul. Kolikrát se to může zdát jako malá věc, ale někdy je potřeba dodělat digitálně část ulice, protože ne vždycky se nám povedlo natočit kompozičně to, co jsme chtěli. Hodně nám pomohla sférická skla. Měli jsme tak možnost hýbat obrazem nahoru a dolů a mít prostor pro digitální kompozice.

Předpokládám, že kolikrát přijdeš se složitějším nápadem, který ti v UPP trochu usměrní.
Vždycky (smích). Já dělám všechno strašně složitě, musím mít za sebou proto někoho, kdo mi řekne, že je to blbost.

Školu jsi nestudoval. Co říkáš na Famu a Famo?
Chtěl jsem si v 17 letech natočit film, a tak jsem si ho natočil. Neumím si představit, že bych teď šel se dvěma celovečeráky na filmovou školu. Asi by mě tam ani nevzali, ideologický koncept je tam naprosto opačný, k celovečernímu filmu si člověk musí dojít. Je tu také můj problém s tím, kdo na školách u nás učí. Většina tamních kantorů by mě nemotivovala k tomu, abych chodil na jejich přednášky. To je rozdíl oproti zahraničním školám, kam externě dochází třeba Danny Boyle. To něco znamená. U nás učí umělci se svým určitým, až moc specifickým a alternativním stylem. Je potřeba si to neplést se silným a funkčním autorstvím. Například Bohdan Sláma, jenž povede katedru režie, je vynikající režisér, mám k němu respekt, ale jeho přístup k filmové řeči bych ve svých filmech aplikovat nechtěl, je to jeho styl a já se na jeho díla “jen” rád dívám. Domnívám se, že na filmové škole se má člověk naučit především řemeslo. CO vyprávět už musí jít přímo z tebe, to tě nikdo nenaučí.

Hany

Cítíš, že problémem tamních studentů je, že si vlastně nestihnou pořádně osahat řemeslo? Že nedostávají příležitosti?
Já si klidně trochu rýpnu i do studentů. Nemyslím si, že by nedostávali příležitosti. Oni si o ni často ani neříkají. Spousta z nich vyjde ze školy a jen nadává, že nemá co dělat a nemůže sehnat peníze. Já vím, že by mi spousta lidí řekla „no jo, tobě to platí rodina“, to ale není pravda. Sehnali jsme koproducenty a sponzory, kteří se na filmu podíleli, stejně jako se to dělá všude jinde. Je jen potřeba se nebát.

Ptám se protože, Famu vystudoval Julius Ševčík, který nyní točí podle scénáře Christophera Nolana. Je to podle tebe logická cesta? Snažit se podobně jako on prosadit sám?
TO je přesně příklad režiséra, který by tu měl být. Člověk, který má obrovské sebevědomí a který ví, co chce. Možná z toho pak vznikne Normal, na který u nás nepřišel závratný počet diváků, ale bude to mít ksicht. Normal stál tuším 35 milionů, zhruba polovinu toho, za co se natočilo například nedávné Ve stínu. Julius natočil film, který zvítězil na festivalu v Šanghaji, kde v té době seděl v porotě Danny Boyle. Pak to už šlo samo. Hlavně se ale nebál.

Vaše filmy jsou hodně nestandardní a jiné oproti zbytku české produkce, takže se dá říct, že se snažíte vymezit podobně jako Ševčík.
Ne že bychom se chtěli úplně vymezit. Jen prostě máme nápady a potom je nezahazujeme, ale opravdu je natočíme tak, jak chceme. Když dostaneme nápad na jednozáběrový film, snažíme se ho udělat, ať to obnáší cokoli. Pokud se nebudou posouvat hranice a nebudeme se snažit dělat něco nového, nezmění se tu nic a kinematografie se nikam neposune. Raději udělat deset chyb při zkoušení něčeho nového než být stoprocentní v tom, co se tu točí 20 let.

Třeba jako Příběh kmotra, který jsi na svém Facebooku nešetřil? Kde je podle tebe v tomhle případě problém?
Problém je v tom, že se napodobuje něco, co bylo cool před deseti lety. Začalo to Kriminálkou Anděl a tímhle to pokračuje. Tony Scott záběry dělal ve zlatý hodince na Floridě a my je točíme někde za Prahou v říjnu a vypadá to prostě nevkusně. Nevkus je prakticky natočen tak, aby vypadal cool.

Režiséři Matěj Chlupáček a Michal Samir, a kameraman Martin Žiaran v akci

V letošním roce se hodně prosazují televizní projekty. Hořící keř, Cirkus Bukowski, České století. Co říkáš na tenhle koncept převzatý ze zahraničí, kdy zajímavé látky směřují do televize a ne do kina?
Jsem za ně rád, pořád ale jako národ trpíme neschopností si uvědomit, že televizní projekty nemusí nutně vypadat hnusně. To tu chápe asi jenom HBO, které se nebojí točit na kvalitní a moderní techniku, což dokazuje právě Hořící keř, nebo obě série Terapie. Jinde se tomuhle moc péče nevěnuje. České století je podle mě nesmírně odvážné, je skvěle zahrané i zrežírované, ale nechápu, proč je to točené na mizernou techniku, vypadá to televizně a je tam někdy až pracovní zvuk, kdy přes hluk deště neslyším, co říká Masaryk. Dokud si někde neuvědomí, že i techniku je potřeba přizpůsobovat látce a době, nikdy se televizní produkce nevyrovná té filmové. I když sebelepší námět natočím na techniku, jakou točili České století, bude vypadat špatně. Jediné, co mi z televizní produkce aktuálně imponuje po technické stránce, je Cirkus Bukowski, kde se hodně inspirují v zahraničí. Lutherem a severským filmem, a dává to smysl. Ne vždycky to vypadá výborně. Někdy se to ale blíží svým vzorům, takže je fajn, že se někdo snaží. Například Nova točí druhou Expozituru na Alexy, to je rozhodně krok kupředu.

Co ty a televize?
Určitě bych měl chuť a nic nezavrhuji, chtěl bych si ale vybojovat právě tu adekvátní techniku. Ono je to většinou opravdu jen o chuti si za věcmi stát. Dneska si může v podstatě každý půjčit REDku na pár dní zdarma, popřípadě se dá domluvit na lepší částce. Tak se někde jinde ubere, lepší kamerová technika s horšími kostýmy bude vždycky působit líp než super drahé kostýmy točené na mizernou, deset let starou kameru.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Novinky, Extra HD

Komentáře

Re: ROZHOVOR s režisérem Matějem Chlupáčkem (druhá ...

Vložil Dissertation Writing Service UK (bez ověření), 13. Říjen 2018 - 18:42

Obrázek uživatele Dissertation Writing Service UK

Průmysl nedává šanci na čerstvé absolventy. Ředitelé a producenti chtějí známé tváře, ale měli by vědět, jak tvrdě pracující absolventi mohou jim dát nejlepší práci. Mnohé z nich jsou uvedeny na populárních fórech. Kde se umístili na nejlepších divadelních hrách, které jsou čerstvé gradienty (většina z nich).