RED přináší další HD revoluci

vydáno 17. 11. 2008 | autor Štěpán Čermák | sekce Novinky | téma Foto a video, Ze světa | 21 komentářů

Tagy: 3D, Adobe CS4, Boris, CMOS, DSMC, Epic, Epic FF35, Epic S35, Genesis, IMAX, Mysterium, Mysterium Monstro, Mysterium-X, Natasha, Panavision, RED, RED Digital Cinema, RED ONE, Scarlet, Thomson, videokamera, Viper

RED Digital Cinema - logo

Když se objevily první vysokodefiniční kamery RED, mnozí to považovali z malou digitální revoluci. Záznam v rozlišení 4k a 5k za doslova směšný peníz představoval značné snížení nákladů hlavně pro nízkorozpočtové filmy, kterým tak odpadlo financování kinofilmu a jeho postprodukčních zpracování.

Od doby, kdy Peter Jackson (režisér Pána prstenů) natočil na první prototypy kamer RED ONE (Boris a Natasha) svůj krátký film Crossing the Line uplynul pouhý rok a už během této doby se z RED stala slavná technologie, kterou začali využívat nejen nezávislí filmaři: Steven Soderbergh na RED ONE natočil filmy Che: Argentine a Guerilla (Benicio Del Toro jako revolucionář Che Guevara) a momentálně pracuje na The Informant s Mattem Damonem, Doug Liman na ní natočil některé scény Jumpera.

Oproti chystaným projektům jsou to ale jen drobnosti. Alex Proyas (Já, robot) na RED ONE točí thriller Knowing s Nicolasem Cagem, Ron Howard kameru používá na trikové scény ve filmu Andělé a Démoni s Tomem Hanksem (pokračování Šifry mistra Leonarda), Mark Neveldine a Brian Taylor (Crank) točí The Game s Gerardem Butlerem a pokud vynecháme střelenou komedii s Lindsay Lohan Labor Pains, RED se dostala i do televize – točí se na ní sci-fi Sanctuary a kriminální Leverage (seriál podobný Dannyho parťákům).

V čem tedy spočívá kouzlo RED ONE?

Většina filmařů je zvyklá točit na 35mm kinofilm a bylo by bláhové si myslet, že se ze dne na den obrátí k digitálním technologiím. Ať už se nám to ale líbí nebo ne, okolnosti (a peníze) je časem k přechodu budou nutit. Během příštích let se chystá digitální kinodistribuce, to aby studia ušetřila na vytváření filmových kopií, zároveň se staví stovky kinosálů, ve kterých se bude promítat pouze z digitálních projektorů (2k a 4k, je to částečně příprava na 3D).

RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic

Většina dnešních filmů vyžaduje postprodukční úpravy, jejichž cena kvůli potřebě scanování kinofilmu stoupá – o zbytečné obtížnosti ani nemluvě. Když už se film scanuje (ať už kvůli postprodukci, nebo kvůli následné distribuci na DVD a Blu-ray), většinou je to ve 2k nebo 4k rozlišení. Pouze v extrémních případech je to 6k až 8k, většina expertů ale tak vysoké rozlišení považuje za zbytečné – vždyť i IMAX scény Temného rytíře byly scanovány a renderovány „pouze“ ve 4k, přitom fyzické rozlišení IMAX formátu dovoluje mnohem větší počet pixelů.

Už jen to dokazuje, že scanovat 35mm film ve více jak 4k je naprosto zbytečné. Platí to ale i obráceně – pokud se chce nějaká technologie co do teoretického rozlišení vyrovnat 35mm kinofilmu, měla by operovat s 4k. Jenže i profesionální kamery jako Genesis od Panavision (Superman se vrací) nebo Thomson Viper (Collateral, Miami Vice, Zodiac) pracují jen ve 2k. Je to prostě technologie v plenkách a jako taková má spoustu problémů – na kamerách zpozoruje „video-vady“ i oko laika (nejlépe je poznáte během nočního natáčení, viz poslední dva filmy Michaela Manna).

Digitální kamery mají navíc malou snímací technologii, což se většinou řeší tak, že obraz snímá více čipů najednou. Kamera RED ONE se snaží většinu těchto problémů obejít – přišla s CMOS čipem (říkají mu Mysterium) o velikosti klasického 35mm filmu, který je schopný snímat obraz ve 4k rozlišení (4520×2540).

Ve zkratce to pro filmaře znamená: rozlišení RED ONE se víceméně rovná teoretickému rozlišení 35mm, digitální záznam přináší produkční výhody spolu se snížením nákladů a kamera je naprosto směšně levná. Navíc na ni můžete namontovat optiku z klasických filmových kamer.

RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic

Nevýhody? Pořád je to digitální formát, jako takový může mít například nižší expoziční pružnost (o problémech spjatých přímo s technologií CMOS ani nemluvě). Na jejich potlačení se sice pracuje, stěží se ale někdy digitálním kamerám podaří navodit efekt kinofilmu – chybí jim zrno a někteří říkají, že jim chybí i duše. Něco na tom bude, psychologický efekt při sledování digitálního záznamu je opravdu jiný, než při sledování klasického kinofilmu. Jenže všechno je otázka zvyku.

RED Jamese Jannarda, bývalého majitele firmy Oakley, se vydala správným směrem – extrémní výkon za extrémně nízkou cenu. Důkazem je na několik měsíců dopředu vyprodaný předobjednávkový list, výrobní linky prostě nestíhají. U RED vědí, jak se chovat k zákazníkovi, každá kamera je pro společnost jedinečná a každý její majitel je člen velké rodiny. Proto neustále přibývají komponenty a objevují se nové firmwarové updaty. Jejich technologie jsou asi tak stejně nevídané, jako samotný design kamer. I revoluční zařízení však může projít další evolucí, kamerou RED ONE proto nabídka společnosti neskončila.

Už letos byla oznámena další modelová řada: Scarlet a Epic (3k a 6k), kamery určené jak amatérům, tak profesionálům (jedna je malá, druhá velká). Zhruba před měsícem pak výkonní ředitelé RED Digital Cinema začali škádlit fanoušky HD technologií malými útržky designových fotografií a slibovali oznámení tak bombastické, že se mu nevyrovnají ani nejbláznivější spekulace. Už dlouho se mluvilo třeba o tom, že se RED vydá se svou CMOS technologií také do sféry fotoaparátů. Co nakonec RED Digital Cinema přichystalo za překvapení však většinu pozorovatelů zaskočilo víc, než sami čekali.

RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic

RED totiž neoznámilo jeden výrobek, jak si všichni mysleli, ale hned celou sérii produktů, které vedou k číslu 2 251 799 813 685 248. To není můj bankovní účet, je to jednoduše množství unikátních přístrojů, kterého můžete kombinací všech těchto produktů dosáhnout. RED totiž nabídne nové snímače, optiku a veškeré příslušenství, jaké vás napadne. Tyto součástky pak můžete dle libosti kombinovat a vytvořit si svůj ideální přístroj. Trochu jako Lego.

Říkám přístroj – nové snímače totiž dovolují jak nahrávat video, tak fotit obrázky. V praxi to tedy vypadá tak, že si koupíte „mozek“ v podobě snímače (taková černá krabička), na který pak namontujete veškeré vybavení včetně optiky. Úplně nejnižší a nejlevnější modelová řada snímače Scarlet člověku poskytne 4.9Mpix fotoaparát a 3k kameru. Nejvyšší řada snímače EPIC 65Mpix fotoaparát a 9k kameru.

Ehm, nestačí? Na přespříští rok se chystá ještě jeden snímač EPIC, nabídne monstrózních 261 megapixelů pro fotografii a video v rozlišení 28k. To kdybyste chtěli promítat film přes půlku Antarktidy nebo tisknout reklamu přes ruzyňské letiště.

Všechno to samozřejmě opět stojí na snímacích technologiích. CMOS čip Mysterium nahradí jeho nová verze Mysterium-X a Mysterium Monstro, nově v pěti variacích. Nejmenší má pouhé 2/3" (3k), Mysterium Monstro pak nabídne neuvěřitelnou plochu 56×42mm (9k). Jeho 28k kolega už je s rozměry 186×56mm skutečná příšera. Pro reálné použití i v hollywoodské filmařině samozřejmě bohatě stačí EPIC S35 (5k), ačkoliv by se kvůli větší expoziční pružnosti hodil spíš větší kolega FF35 (6k).

RED - parametry snímacích čipů

Kouzlo těchto mašinek spočívá v tom, že naprosto každá jejich komponenta je vyměnitelná. Stačí, abyste si koupili „mozek“ a všechno ostatní můžete během následujících roků obměňovat. Nejen to – objeví se další nový čip? Není problém, stačí ho vyměnit a všechno ostatní zůstává. Tahle variabilita byla pro RED slibována už od začátku, proto si i majitelé RED ONE můžou nechat svůj snímací čip vyměnit za novou verzi (s odpovídajícím příplatkem, respektive za cenu, která dorovná hodnotu čipu oproti jeho starší verzi) a vesele točit dál – jen s o něco vyšší kvalitou.

Aby toho nebylo málo, u RED odpovídají i na volání nového trhu a zveřejňují svou první 3D kameru. 3D se momentálně velmi prudce rozšiřuje a spousta filmařů a kinařů v něm vidí jedinou možnou budoucnost. Trojrozměrné sály se budují ve velkém a v současnosti skoro každý oznámený blockbuster hlásí 3D scény (Transformers 2, Iron Man 2, Avatar, Del Toro uvažuje dokonce o 3D pro Hobita). Je příjemné vidět, že se RED technologie přizpůsobuje požadavkům uživatelů.

Stížnosti na problémy s formátem RED během postprodukce díky tomu také berou za své – bídné kompatibilitě dá zapomenout Adobe CS4, které už plně podporuje všechny RED kodeky a ve střižně díky němu může vzniknout kompletní „rudé“ workflow. Ona vůbec kompatibilita se střižnami byla doposud pro RED velký problém – hlavně proto, že kamera k záznamu používá vlastní komprimační technologie. Ve společnosti jsou si toho naštěstí vědomi a tak pečlivě pracují na spolupráci s tvůrci střihových programů. Dá se očekávat, že po Adobe bude spolupracovat i zbývající většina.

RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic

Vždyť času mají dost, nové modely Scarlet a EPIC se začnou objevovat až během léta a podzimu příštího roku. Amatérští filmaři tak mají čas na spoření, profesionálové si zatím můžou zvyknout na práci s RED ONE a trh se může postupně připravit na velkou vlnu černo-červených mašinek.

RED zatím nejefektivněji umazává hranici mezi amatérskou a profesionální filmařinou, jejich agresivní cenová politika totiž dovoluje koupi přístroje víceméně každému, kdo to s točením pohyblivých obrázků (nebo s focením) myslí vážně. Nejlevnější Scarlet vyjde přibližně na $2500, při současném kurzu tedy na nějakých 50000 Kč.

To sice není nějak extrémně málo, zvlášť vezmete-li v potaz, že další desítky tisíc padnou na objektiv, baterie, náhledové zařízení a další příslušenství, ale řekněte: kdo vám za sto tisíc nabídne 3k kameru? Nikdo. Pokud chcete točit na profesionální HD techniku, těch sto tisíc padne na nějaký levnější model 1080p kamery. Pár tisíc řádků vám tam bude chybět.

Samozřejmě musíme počítat s tím, že RED je těžko k sehnání a přístroje se ani s novými modelovými řadami nezačnou z ničeho nic objevovat na pultech v Datartech a ElectroWorldech, to pro amatérské filmaře ale nebude zas taková překážka. S DSMC (Digital Stills and Motion Camera) rozšířením se z RED stává univerzální přístroj profesionálních parametrů s cenou odpovídající mnohem slabším technologiím.

RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic RED - nové řady Scarlet a Epic

Přístroj má tedy slibnou budoucnost – i kdyby se neuchytil jako hlavní záznamové médium, pořád se nabízí varianta, kterou zvolil Ron Howard – používat REDku pro filmové scény, které vyžadují náročné digitální úpravy. S materiálem je možné pracovat hned a finančně pak triková stránka filmu vyjde levněji. V prvé řadě jde ale o ochotu zvyknout si na nové technologie, spousta filmařů digitální záznam z principu odmítá a nemůžeme jim to mít za zlé – jednoho dne budeme na dny kinofilmu vzpomínat pouze v dobrém.

Doba, kdy bude každý film vznikat pouze akumulací jedniček a nul na HDD, je sice ještě daleko, ale až budete svým dětem nebo vnoučatům vyprávět o tom podivném pásu a filmech, které vznikaly chemickým procesem, na RED si určitě vzpomenete jako na jednoho z největších „analogových zabijáků“. Jestli v dobrém nebo ve zlém, to ukáže až čas.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Novinky

Komentáře

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil Stíhačka (bez ověření), 18. Listopad 2008 - 10:02

Obrázek uživatele Stíhačka

No tak chybějící zrno jako nevýhodu digitálu určitě nevidím. To je asi jako když si někdo stěžuje, že na CD neslyší ruchy jako na gramofonové desce. Ale když poslouchám svět kolem sebe, žádné chrastění jehly neslyším, stejně jako kolem sebe nevidím žádné filmové zrno. :-)

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil d.f.h, 18. Listopad 2008 - 11:25

Obrázek uživatele d.f.h

Ty to zrno fakt nevidíš? :-)

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil Anonym (bez ověření), 30. Listopad 2010 - 14:22

Obrázek uživatele Anonym

Až na poslední větu, naprosto souhlasím, moje řeč, pryč se zrnem!

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil KARLOS (bez ověření), 18. Listopad 2008 - 13:03

Obrázek uživatele KARLOS

Nejde o to, že v reálu zrno nevidíš, ale o to, že ho filmaři dost často používaj jako další výrazový a umělecký prostředek ;)… Navíc obraz bez zrna vypadá někdy až moc uměle a ne nadarmo to někteří filmaři řeší tak, aby to nevypadalo moc čistě, že výsledný matereiál natočený na digitál, přepíšou zpátky na film, tak, aby aspoň trochu získal „filmový“ look :)

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil kuk (bez ověření), 21. Listopad 2008 - 8:22

Obrázek uživatele kuk

che che nebo kliknou na mašince a maj ho tam digitálně dle čísla emulze :) che che

zrno pude za chvíli do hajzlu :)

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil Stíhačka (bez ověření), 18. Listopad 2008 - 16:47

Obrázek uživatele Stíhačka

No když má někdo z nějakého důvodu potřebu zvýrazňovat šum, aby obraz vypadal „jinak“, třeba u černobílých scén, tak to beru. Ale myslím obecně, když natočím film, nevidím důvod, proč by obraz nemohl být jednoduše čistý. Třeba Válka světů od Spielberga je na můj vkus až příliš zrnitá. Nevím jestli to bylo třeba, aby do filmu lépe zapadly efekty, ale mě to vyloženě ruší. I když chápu, že někdo může mít jiný vkus.

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil Jihorda (bez ověření), 18. Listopad 2008 - 17:57

Obrázek uživatele Jihorda

V tom je a zůstane navždy dokonalá potíž – nuly a jedničky nemají duši. Můžou mít pak rozlišení i 1000000000000K a obraz bude mrtvý. Celuloid nelze nahradit.

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil kuk (bez ověření), 21. Listopad 2008 - 8:44

Obrázek uživatele kuk

Tak to je svatá pravda! Ale jelikož se všechny filmy dneska digitálně skenujou a manipulujou tak sou pak úplně bez duše.

A kdyby něco celuloid už byl dávno nahrazen stejně jako homo sapiens, ale pšššt nikomu to neřikejte :)

Lidský voko má rozlišení 576 megapixelů čož je čtverec velikosti 24K, dvě bulvy nám daj tak bajvoko 40K. Hm hm mno asi je náš pohled bez duše co se dá dělat

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil Jano (bez ověření), 3. Prosinec 2008 - 15:35

Obrázek uživatele Jano

V tom je a zůstane navždy dokonalá potíž – nuly a jedničky nemají duši. Můžou mít pak rozlišení i 1000000000000K a obraz bude mrtvý. Celuloid nelze nahradit.


HMM

A co technologia na baze hologramu?

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil KARLOS (bez ověření), 18. Listopad 2008 - 22:37

Obrázek uživatele KARLOS

Nejsem ortodoxním zastáncem celuoidu ani digitálu, ale zrno je jednoduše fajn… Je to přesně ta ona filmovost, vpravém slova smyslu :) Stíhačka: Hmm, zrovna Válku světů jako příklad? Film, který s „realitou“ nemá nic společného? Myslím si, že každému může vyhovovat něco jiného, ale v tomhle filmaře chápu. A nemyslím, že by to bylo jenom kvůli trikům, jsou tam i jiné důvody… Mě osobně příjde, že pokud chci koukat na realitu, raději půjdu někde ven do přírody… A když by jsem to vzal kolem a kolem, tak ty „černobílé klasiky“ by jako prezentace skutečného smyslu života měly zrno používat co nejméně, ne? Jihorda: Tvůj názor chápu, ale mně příjde dost nesmyslný. I s digitálem se dá vytvořit obraz s duší… Například Mann je živoucím důkazem… A například až donedávna jsem nevěděl, že takový Superman byl točen digitálem (jednoduše na to nevypadá ;)

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil Jihorda (bez ověření), 19. Listopad 2008 - 10:21

Obrázek uživatele Jihorda

Nezapomeň, že digitální záznam Supermana byl ve finále stejně překopírován na celuloid. Tím vznikají jakési půl fil půl digitály. Ale materiál celuloidu dokáže po zkopírování obraz „oživit“. Zkrátka mu „vrátí“ opět něco z mohutnosti filmového matroše /lom světla, polostíny, zrno, měkkost barev, hloubku…/. Kdyby jsi mohl shlédnout původní digitální záznam, viděl bys televizní inscenaci.

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil kuk (bez ověření), 21. Listopad 2008 - 8:50

Obrázek uživatele kuk

na 35mm film se dá natočit takovej VIDEO LOOK že by se z toho všici příznivci staré suroviny asi pěkně vopupínkovali a poblinkali. brr

Ale nebojte voni vám z toho ten „film“ v postprodukci vytvořej :)

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil st39.6 (bez ověření), 19. Listopad 2008 - 10:36

Obrázek uživatele st39.6

jiste, kazdej kinorelease musi bejt zkopirovanej na kinofilm… kazdopadne na DVD i Blu-rayi film vypada uplne stejne, jako vypadal v kine. A ani jedno z toho neni digital>analog>digital, ale digital>digital. Zadnou televizni inscenaci nevidim.

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil Jihorda (bez ověření), 19. Listopad 2008 - 12:59

Obrázek uživatele Jihorda

Já ano, poznat to je. Např. film /video/ Anakonda je zcela zjevný digitální záznam. To lze vidět i bez větší námahy. U Supermana apod. je nápadnost méně zřejmá, postprodukčními pracemi se lze dnes již hodně přiblížit filmu. Vždy to bude ale pouze přiblížení. Celuloid nelze nahradit.

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil DTS-HD Master Audio (bez ověření), 19. Listopad 2008 - 13:50

Obrázek uživatele DTS-HD Master Audio

Tak to je pochopitelně předsudek, digitální záznam, neříkám, že hned, ale postupem času celuloid ve všech směrech předčí. Tzv. filmový look není jen o kameře, je o snímací frekvenci, o osvětlovačích a o dalších mnoha aspektech souvisejících s natáčením, souhlasím s tím, že master formát digitálu a celuloidu vypadá rozdílně, ovšem neřekl bych, že digitál musí v každém případě vypadat jako zprávy na Nově nebo TV inscenace.S nárůstem rozlišení, hloubky barev a expozičního rozsahu půjde vše vyřešit postprodukcí, tzn. bude možné věrně napodobit „look“ jakéhokoliv materiálu (8,16,35 mm)

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil Jihorda (bez ověření), 19. Listopad 2008 - 16:49

Obrázek uživatele Jihorda

Já ti to nevyvracím. Prostě mám na věc odlišný názor a nenadarmo je dodnes celuloid velice drahá surovina, velice dobrý byznys a stále velice žádané zboží. Prvotní euforie z pocitu „zahoďte celuloid“, jsme na prahu nové digitální revoluce, která matroš pohřbí, se nenaplňuje. Naopak, tvůrci se vrací k filmovému pásu. Může být, že jej zušlechtí a vytáhnou z něho pomocí digitální a pc technologie to nejlepší..a to je na tom taky to skvělé. Dlouho 90% potenciálu filmového pásu spalo, nebylo spatřeno…nyní z něho lze extrahovat téměř 100% toho, čím film skutečně je. Nejsem jasnovidec, proto samozřejmě nemůžu říct, jakým směrem se vše bude ubírat. Ale ta základní věc, že film se svou jedinečnou schopností nechat do sebe neopakovatelným způsobem vypálit světlo světa, ta už z principu nahradit nepůjde.

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil Laco Zamba (bez ověření), 19. Listopad 2008 - 22:19

Obrázek uživatele Laco Zamba

Vdaka za pekny a aktualny clanok.

Ked som vsak narazil na Jamese Jannarda, tak som na chvilu zavahal. Ale ano … je to Jim :-)

A k tomu filmovemu materialu – no – podla mna to dopadne viacmenej ako s filmom v zrkadlovkach. Zopar skalnych ostane, ale vacsina bude okolnostami nutena prejst na digital.

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil kuk (bez ověření), 21. Listopad 2008 - 8:55

Obrázek uživatele kuk

Jo jo Laco, produkce a klienti je tomu stejně donutěj

nejhorší je ale dlouhodobá archivace digitálu

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil kulitam (bez ověření), 31. Květen 2011 - 21:06

Obrázek uživatele kulitam

problém? Z čeho tak usuzuješ?

Pro dlouhodobou archivaci se začínají používat SSD disky právě kvůli jejich stálosti. Nehodí se pouze pokud bys data potřeboval neustále přepisovat (servery), ale na archivaci jsou naprosto ideální.

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil slavisius (bez ověření), 5. Duben 2014 - 12:09

Obrázek uživatele slavisius

Tento článok zastagnoval, ale doba a samozrejme doba ide ďalej… :-)

http://www.avsforum.com/…magic-pocket

Re: RED přináší další HD revoluci

Vložil slavisius (bez ověření), 5. Duben 2014 - 12:12

Obrázek uživatele slavisius

v tej druhej dobe, som mal namysli ludi. :-D