Rebelka (recenze Blu-ray)

vydáno 25. 12. 2012 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova | 2 komentáře

Tagy: Blu-ray, Brave, film, Pixar, Rebelka, recenze

Rebelka (Brave, 2012) (Blu-ray)

Studio Pixar patřilo dlouhá léta mezi neotřesitelné vládce na trhu filmové animace, avšak v poslední době se začalo zdát, že progresivním tvůrcům pod Disneyho pohádkovým zámkem dochází malinko dech, když nepodarky typu Auta 2 v pohodě zválcovala Disneyho vlastní pohádka Na vlásku, anebo dreamworksácký fantasy náhul Jak vycvičit draka.

O Rebelce, nejnovějším pixarovském snímku, bylo v době premiéry v kinech napsáno mnohé, přičemž většina recenzí mluvila o solidním filmu s technicky brilantní audiovizuální stránkou, nicméně trochu vyprázdněným a klišovitým dějovým podhoubím. S tímto názorem se však naprosto neztotožňuji.

Abych přiznal barvu, nepatřím mezi oddané fanoušky Pixaru. Spousta jejich filmů mě minula, některé pobavily, ale jen hrst z nich bych byl schopný dokoukat opakovaně. Rebelka je však jedním z nich, neboť přináší originální a v dětském filmu nevídané téma sporu mezi matkou a dcerou.

Rebelka (2012) Rebelka (2012) Rebelka (2012) Rebelka (2012)

Že spor mezi rodičem a dítětem není ničím novým? Pravda, stačí se podívat na zmíněné Jak vycvičit draka, kde mladý nešika bojuje o své místo pod sluncem mezi svalnatými vikingy a najde ho až poté, co se spojí s obávaným drakem. Rebelka ovšem tradiční princip mužského hrdiny, který hledá sám sebe obrací na ženskou hrdinku, čímž příběh v základu ozvláštňuje a dává mu úplně nový náboj.

Navíc ačkoli se pracuje s žánrem pohádky a centrální zápletka startuje s nástupem tří potenciálních manželů, kteří se uchází o ruku nespoutané a poněkud feministické Meridy, překvapivě se ve filmu vůbec neobjevuje žádný „pravý muž“, jemuž by hrdinka propadla, nýbrž se příběh celou dobu soustředí na komorní a o to silnější spojení mezi matkou a jejím pubertálním dítětem, s nímž si přestala kvůli rozporům v postojích rozumět.

Pointou příběhu je tak znovunabytí názorového souznění, uvědomění si, že i tradice se dají porušovat a osud nespočívá v predestinaci, nýbrž našich vlastních činech, plynoucích z osobní svobody. Na čemž nevidím absolutně nic špatného, neboť film nenaplňuje mnohá potenciální klišé a naopak je sympatický tím, jak se snaží být jiný. Čekáte podle trailerů velkolepé mýtické fantasy? Smůla, dostanete komorní dramedy o dvou hlavních postavách. Čekáte romantiku? Nemáte nárok.

Film přitom stále bezvadně naplňuje všechny motivy, které si na začátku předestře a nechybí ani tradiční pixarovský perfekcionismus po technické stránce. Animace je jedním slovech úchvatná, nádherně detailní a jen na Meridiny vlasy by lidské oko dokázalo civět dlouhé hodiny. Připojte tradičně impozantní akční scény, několik skvostně lyrických momentů, které prodávají krásy animované skotské krajiny, jednu naprosto božskou montáž a samozřejmě tunu nápadů (komunikace s čarodějnicí jako s operátorem) a filmařských vtípků (trio roztomilých medvídků loví v hororové sekvenci opatrovnici s klíčem), a vyleze vám jeden z nejvýraznějších a nejvybroušenějších snímků letošního roku.

Závěrem se mi opět nabízí možnost srovnání s Jak vycvičit draka, který do velké míry převzal pixarovský přístup k animované tvorbě a víc než animaci upřednostnil v jádru silný příběh založený na generačním konfliktu. Rebelka je v zásadě totožná, jen ozvláštněná ženským úhlem pohledu, který ji dělá jedinečnou stejně jako snaha tvůrců být více intimní než – jak je tomu u většiny dnešních animáků – povrchně velkolepý.

Pokud bych označil Jak vycvičit draka za rub animované mince a dokonalý film pro kluky bez rozdílu věku, pak Rebelka je jejím lícem a ideálním požitkem pro všechny mladé slečny a jejich maminky, k nimž se však bez obav mohou přidat i tátové a další sourozenci. Dohromady bych pak oba filmy doporučoval jako ultimátní – nejen vánoční – dobrodružné kombo.

No co vám budu povídat. Řeč je o Pixaru a disneyovském Blu-rayi, takže je jasné, že máme před sebou další referenční titul, s nímž můžete oslňovat sousedy. Vlastně ani nevím, co chválit dřív, neboť hledat na obrazovém přepisu chyby by bylo jako hledat nesměšného ministra v Nečasově kabinetu. Barevné podání je fantastické, když vás na jednu stranu ohromí zelené skotské dálavy a na druhou narůžovělé tváře a zrzavé kadeře krásné Meridy (pro děti to musí být první platonická láska jako řemen). Kontrast a ostrost jsou luxusní, s černou a stínokresbou rovněž není problém. A hledat v obraze šum, kompresní artefakty, popřípadě pozůstatky softwarového doostřování by bylo úplným bláznovstvím.

Zrovnatak se ale nedá nadávat ani na zvuk, neboť ten je v původní anglické stopě namixován rovnou v osmikanálovém Dolby TrueHD, jenž nedá vaší reprosoustavě odpočinout. Užijete si tak nejen nádherně podané písničky, ale i řinčení zbraní, dusot koňských kopyt a v neposlední řadě i povedený soundtrack Patricka Doylea (z poslední doby skládal hudbu například k Thorovi), jenž jakmile se rozezní éterem, obklopí vás magická atmosféra skotských vrchů.

Povedl se pak i český dabing, jenže ten samozřejmě tratí na skotských přízvucích, které dávají originálu nezaměnitelné kouzlo a autenticitu. Tudíž pokud opravdu nelpíte na dabingu, silně doporučuji vsadit na anglickou verzi, se kterou je film přece jen trochu o něčem jiném.

P.S.: 3D je příjemné, dostatečně světlé i s brýlemi a spíš než na efekt hraje na hloubku prostoru, tudíž pokud nechcete trávit 90 minut s okuláry na nose, klidně jděte pouze do 2D edice (ušetříte tak stovku na ceně). Strhující je film i v něm.

Ač se ani Rebelce nevyhnulo Disneyho tradiční ořezávání bonusů oproti americkému vydání, tentokrát jsme úplně zle nedopadli.

Dva krátké filmy La Luna a Legenda o medvědovi Mordu poslouží jako slušný předkrm. Pokračovat můžete čtyřmi prodlouženými scénami, ve kterých vás disk upozorní na v kinoverzi vystřižené části. A poté konečně začne informační nálož.

Absolutně doporučuji audiokomentář režiséra Marka Andrewse a spolurežiséra Stevea Purcella, kteří se po 90 minut nezastaví a rozeberou vše, co by vás mohlo zajímat. Od prvních črt, příběhu, námětu, hudby až po hlasové obsazení a náročnou tvorbu skotské krajiny. Je to vyčerpávající a velmi podnětná hodinka a půl a určitě byste ji neměli minout.

Což ostatně platí i o 50 minutách Behind the Scenes, v nichž se podíváte na debaty ohledně charakteru hlavní hrdinky a tvorbu animovaných sekvencí. Dozvíte se něco o pohádkovém pozadí, kterým se film inspiroval, a nechybí ani alternativní verze některých scén. Je toho tedy skutečně dost, takže pokud patříte mezi fanoušky Pixaru, rozhodně neuděláte s Blučkem Rebelky chybu.