Podnikavá dívka (recenze Blu-ray)

vydáno 6. 2. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, film, Podnikavá dívka, recenze, Working Girl

Podnikavá dívka (Working Girl, 1988) (Blu-ray)

Kdekdo si myslí, že natočit dobrou romantickou komedii zvládne každý. Vždyť jen postavíte talentované herce před kameru, necháte je chvíli šaškovat a celé to spojíte generickým příběhem, na jehož konci se postava ideálně poučí, padne si s jinou postavou do náruče a všichni jsou spokojení. Jenže ono to tak snadné není, důkazem čehož je to, že si z posledních deseti let dokáži vybavit zhruba tři dobré zástupce žánru a přitom jen o dvou z nich bych dokázal říct, že se z nich vyklubou multigenerační trvalky. Mike Nichols však trvalky vyráběl neustále, a to i z látek jako Podnikavá dívka, které na první pohled působí jako běžná spotřební korporátní romantika s mdlou chuťovou koncovkou.

Jenže Nichols měl dar velmi jemného humoru a pevnou ruku při castingu, takže dokázal i z prachobyčejných scén typu pád na lyžích vydolovat bránici likvidující moment a z herců maximum i v žánru, kde dnes většina z nich hraje na půl plynu. Důkazem je Harrison Ford. Ten nejenže hravě zvládá romantickou polohu, aniž by působil cukrkandlově, on ještě z každé druhé scény díky svému hereckému minimalismu vždy pečlivě vydoluje divácký úsměv na tváři.

Podnikavá dívka (1988) Podnikavá dívka (1988) Podnikavá dívka (1988) Podnikavá dívka (1988)

Dokonce i Melanie Griffith je překvapivě mocnou tahounkou, která film unese na vlastních bedrech a obstojí i při přímém souboji s papírově výrazně zdatnější Ripleyovou. Pravda, Sigourney Weaver tentokrát nemá po ruce plamenomet, ani futuristický nákladní vozík, přesto je ale v pozici byznys-mrchy stoprocentně jistá v kramflecích.

Je až okouzlující sledovat tenhle herecký trojlístek pod Nicholsovým přesným a zároveň neupjatým vedením, které zjevně dovoluje často improvizovat a zároveň sune herce do polohy, která filmu prospívá. V osmdesátých letech navíc šlo o velmi odvážnou látku. Ani dnes není obvyklé, abyste do centra filmu postavili ženskou postavu, aniž byste ji neobklíčili postavami, jež jí budou genderově zesměšňovat. Nichols však nic takového nedělá, naopak dává veškeré trumfy do ženských rukou a cíleně tvoří důvtipný a nevtíravý pamflet za rovnoprávnost pohlaví. Šovinistům se to ani dnes nebude zamlouvat. Osobně si ale říkám, že víc podobných filmů by kinům rozhodně neuškodilo.

Od katalogových titulů zázraky nečekáme a od Podnikavé dívky se jako titulu nižší svítivosti čekala víceméně odflinknutá studiová práce. Proto mile překvapí, že Podnikavá dívka dostala hned dvouvrstvý disk, který dovolil studiu použít video stopu o velikosti přes 35GB s průměrným bitratem jen občas kolísajícím pod hranici 30Mb/s.

Výsledkem je velmi věrný obraz, který milovníci vyleštěných moderních blockbusterů budou velmi těžko přijímat. Studio totiž očividně zamítlo jakékoli snahy o umělé doostřování a dodatečné odstraňování zrna, což na jednu stranu zaručilo velmi životně působí obraz s adekvátním množstvím detailů a na druhou na dnešní poměry velmi hutnou vrstvu filmového zrna, která skvěle podtrhuje dobový vizuál filmu.

Ano, zrno někomu může při mnohých scénách až překážet a je pravda, že především polocelcích se za zrnem lehce ztrácí i některé detaily. Pořád je však lepší toto řešení, než případná umělohmotnost obličejů, kterou přístup studia naštěstí zažehnal. Díky velikosti videa jsem rovněž nezaznamenal ani výskyt kompresních artefaktů, takže pokud vám nejistota ohledně kvality disku bránila v koupi, můžete směle povolit uzdu peněžence. Podnikavá dívka nezklame.

A to ani po zvukové stránce. Jen raději zvolte anglickou DTS-HD MA 5.1 stopu, jež alespoň občas vykáže slušnou dynamiku a při davových scénách dokáže i příjemně pracovat s prostorem, zatímco přednost dostávají především čisté dialogy. Český dabing je sice klasika. Avšak vzhledem k tomu, že je mixován pouze ve stereu a ještě má uměle vytažené dialogy a upozaděné okolní ruchy, ho nelze zcela doporučit.

Bonusová výbava je takřka nulová. Jen směs trailerů a TV spotů. Ale to platí i pro zahraniční edice.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Podnikavá dívka poskytl k recenzi distributor Bontonfilm. Zakoupit ho můžete v obchodě Filmgame.cz.