Ozvěny mrtvých (Blu-ray recenze)

vydáno 23. 9. 2011 | autor Štěpán Čermák | sekce Recenze | téma Filmy | 5 komentářů

Tagy: BluRayEdice.cz, Ozvěny mrtvých, The Beacon

Ozvěny mrtvých / Mrtví mezi námi (The Beacon, 2009) (Blu-ray)

Blu-ray edice před podzimním akčním rozjezdem nabízí další, v pořadí už třetí drama o ztrátě potomka a o tom, jak se s ní vypořádat. I tentokrát se ale jedná o pohled z trochu jiné žánrové perspektivy, hlavní hrdinové se totiž mimo to musejí vypořádat s ještě jedním problémem: se strašidly.

Když se Bryn a Paul přestěhují do apartmá v budově s tajemnou historií, postupně zjišťujeme, že zatímco Paul se snaží aklimatizovat v novém pracovním prostředí, Bryn musí vedle zařizování nového bytu bojovat ještě s nočními můrami, které jí neustále připomínají, jak přišla o svého syna – ten se ztratil na halloweenské party a pravděpodobně se utopil. Tělo se nikdy nenašlo. Bryn proto přes den začíná trpět vidinami, v nichž se setkává s duchem malého chlapce, kterého týrá duch jeho také zesnulého otce. Nebo to vidiny nejsou?

Ozvěny mrtvých (The Beacon, 2009) Ozvěny mrtvých (The Beacon, 2009) Ozvěny mrtvých (The Beacon, 2009) Ozvěny mrtvých (The Beacon, 2009)

Ozvěny mrtých sice trpí docela slabým námětem, vzhledem k příslušnosti k hororovému žánru by to ale nemusel být zas takový problém. Zvlášť s přihlédnutím k tomu, jaká překvapení si scénář schoval pro poslední minuty filmu, ve kterých pravděpodobně většinu diváků zaskoči nepřipravenou. Mohla by to být solidní duchařina s výborným vyvrcholením. Jenže cesta, která k onomu finále vede, je hodně kostrbatá a tvůrci po ní zakopávají doslova na každé nerovnosti.

Recenze se zabývá diskem z tzv. Blu-ray edice. Tato na českém trhu nová distribuce se zaměřuje na zpravidla levnější produkci.

Filmy jsou na discích s kompletní českou podporou a ve Full HD, leč bez bonusové výbavy. Díky tomu je možné srazit ceny na neuvěřitelných 199 Kč.

Ozvěny mrtvých totiž trpí snad všemi možnými neduhy špatného filmu. Scénář jaksi netuší, co celou tu hodinu a čtvrt před samotným koncem dělat, a tak hlavní hrdinové vratkými dialogy prořezávají příběhové vakuum, díky kterému vyniká, jak mizerné je obsazení – prakticky žádný z přítomných herců nezvládá projev emocí ani přirozený dialog. Tohle je pak smrtelná kombinace, jakmile vám totiž špatný scénář přednáší slabý herec, divák mívá tendenci všímat si, že prakticky nic z toho, co hlavní hrdinové říkají, nemá informační hodnotu a často ani smysl.

Vytrácí se kvůli tomu i tempo. Atmosféra filmu je stejně mrtvolná, jako herecký přednes představitelů hlavních rolí. Diváka takový film samozřejmě velice rychle přestane bavit. Zvlášť, když se sem tam objevují nové postavy, které je do příběhu potřeba zakomponovat kvůli efektivnosti finále, ale jinak jejich činy ani přitomnost nedávají smysl. Budete si proto klepat na čelo nad přítomností hyperaktivní policistky, která z naprosto nepochopitelného důvodu sleduje dům, ve kterém hlavní hrdinové bydlí, polyká přitom prášky a neustále tvrdí, že z toho všeho nemá dobrý pocit. Je to pravděpodobně nejhůře napsaná postava v dějinách kinematografie. A to už je docela co říct.

Všechny tyhle neduhy a nelogičnosti se těžko stravují, ale kvůli skvělému finále opravdu Ozvěny mrtvých stojí za to dokoukat. Sice se nedá říct, že by se tu režisér Stokes nějak zlepšil – právě naopak, jeho neumětelství při práci s přemnoženými strašidli na samotném konci filmu akorát vyniká. Postavy tu umírají bez toho, že by to v divákovi vzbouzelo nějaké emoce a ačkoliv se tu straší doslova za každým rohem, nikdy Ozvěny mrtvých nejsou opravdu děsivé.

TIP: V našem Blu-ray profilu najdete desítky FullHD screenshotů v PNG a podrobné technické informace o disku

Jenže ona dvojitá pointa opravdu šokující je a zaslouží se o to, že budete na děj filmu vzpomínat v alespoň trochu v dobrém. Ale opravdu jen na děj – film jako takový je jinak naprosto mistrně zvorané řemeslo.

Od přepisu žádné zázraky nečekejte. Ačkoliv se to částečně dá svalit na umělecký záměr, obraz je docela silně desaturovaný, z čehož plyne všeobecně mizerné podání barev – včetně pleťovek. Do extrému pak jde desaturace v nočních scénách, ve kterých si obraz pohrává skoro až s černobílou.

I kontrast je na téměř minimálních hodnotách, takže sice přepis kreslí veškeré stíny, ale vytrácí se přitom pocit tridimenzionality a hlavně tu absolutně chybí cokoliv, co by připomínalo černou. Přítomnost zrna je v pořádku, co ale zamrzí, je sem tam vyskakující šum. Ostrost se drží kolem průměru, nikterak převratnou drobnokresbu ale krom pár světlých výjimek nečekejte.

Bonusy žádné.