Obsluhoval jsem anglického krále (recenze Blu-ray)

vydáno 1. 12. 2008 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, DTS-HD, film, Magic Box, Obsluhoval jsem anglického krále, Vratné lahve

Obsluhoval jsem anglického krále (2006)

Hrabal + film = Menzel. Tahle rovnice platí už od oscarových Ostře sledovaných vlaků, které režisér Jiří Menzel natočil právě podle knihy Bohumila Hrabala. Následovali trezoroví Skřivánci na niti, po delší pauze Postřižiny a nakonec v osmdesátých letech Slavnosti sněženek. Všechna čtyři díla (nebojím se použít toho slova) se vyznačovala tragikomickou poetikou a téměř hmatatelnou autenticitou, pramenící samozřejmě z geniálních literárních předloh.

Kniha Obsluhoval jsem anglického krále patří mezi Hrabalovy nejuznávanější a čtenáři nejoblíbenější, zdálo se tedy být zcela přirozené, aby se o filmovou adaptaci postaral právě spisovatelův „dvorní“ režisér. Tak se nakonec i stalo, Menzel ovšem začal natáčet až v roce 2006, po dvanáctileté režisérské pauze a desetiletém soudním sporu o autorská práva na předlohu. Obojí se na výsledku svým způsobem podepsalo.

Hrabalovy texty jsou všeobecně dost těžce uchopitelné, ať už díky formě, nebo zásluhou komplikovaně vrstveného a vzpomínkami protkaného děje. Výjimkou není ani příběh číšníka Jana Dítěte, člověka vzrůstem sice malého, ale majícího velké cíle. Celý život se chtěl stát milionářem a dostat se do vyšší společnosti, což se mu nakonec na chvíli také podařilo. Daní za to ovšem bylo neustále přizpůsobování se, podlézání, intriky a nakonec i dlouholeté vězení.

Film samotný se odehrává v letech 1930 až 1965. Jedná se o částečnou retrospektivu stárnoucího Dítěte, vzpomínajícího po propuštění z věznice na své mládí, zároveň se ale do děje připlétají nové zážitky, aby se nakonec obě roviny setkaly a vyústily ve smiřující závěr. Tento způsob vyprávění sice odpovídá Hrabalovu autorskému stylu, klade ale větší nároky na pozornost diváka a v neposlední řadě také na výběr herců a práci s nimi.

Obsluhoval jsem anglického krále (2006) Obsluhoval jsem anglického krále (2006) Obsluhoval jsem anglického krále (2006) Obsluhoval jsem anglického krále (2006)

Možná právě v tom je největší kámen úrazu jinak celkem povedeného filmu. Zatímco dospělého Jana Dítěte neopakovatelným způsobem ztvárnil Oldřich Kaiser, mladší „verze“ připadla bulharskému herci Ivanu Barnevovi. Jeho hlas byl ale nepříliš vhodně předabován právě Oldřichem Kaiserem, snažícím se mluvit svým vlastním mladším hlasem. Výsledkem je velmi rušivě působící pitvoření, připomínající někdejší Kaiserův výkon v dabingu všech postav animovaného seriálu Bludička.

Utrpení je bohužel o to větší, že všestranně přehrávající a toporně působící Barnev téměř nesleze z plátna. Přechod do současnosti k melancholicky klidnému Kaiserovi nebo jen jeho přirozený hlas, figurující také v úloze vysvětlujícího vypravěče, naštěstí působí jako léčivý balzám. To samé se dá říct také o vynikajících výkonech některých dalších herců, zejména Martina Huby a Mariána Labudy. Pochvalu si v neposlední řadě zaslouží i výběr představitelek dívčích a ženských rolí, které se často objevují v dráždivě erotických scénách.

Celkově film nese všechny znaky předrevoluční Menzelovy tvorby, což bohužel znamená, že v dnešní uspěchané době působí jako z úplně jiného světa. Dvě hodiny nijak zvlášť nabitého děje poklidně proplují před divákovýma očima, často ale i úplně mimo něj. Lze bohužel nalézt jen velmi málo momentů, které by se po skončení tohoto příjemného zážitku dokázaly usadit v paměti natrvalo.

Zatímco na Blu-ray nedávno vydané Vratné lahve se obrazově příliš nepovedly, film Obsluhoval jsem anglického krále dokáže v tomto směru nabídnout skvělý zážitek. Ve vysokém rozlišení vynikne nejen po všech stránkách dokonalá výprava, ale i pečlivě komponované záběry kameramana Jaromíra Šofra a také vyvážená hra barev, hrající v některých scénách důležitou roli.

Digitálním trikům naopak vysoké rozlišení příliš nepomohlo. Ano, i v takovémto druhu filmu se jich několik najde (létající bankovky, morphing Hitlerovy tváře), bohužel nejsou příliš kvalitní a jejich nedokonalost působí skoro až komickým dojmem. Vzhledem k celkovému rozpočtu snímku, který dosáhl 85 milionů korun, je to celkem zbytečná vada na kráse.

O zvuku toho lze říct jen velmi málo. Na Blu-ray je sice přítomná česká šestikanálová DTS-HD stopa, její využití je ale prakticky nulové – film je postaven na dialozích a vyprávění, u těch není prostorových efektů zapotřebí. Hudební doprovod je typicky starosvětsky příjemný a na pozadí vhodně dokresluje atmosféru jednotlivých scén, o žádné burácející orgie se ale ani v tomto případě nejedná.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Obsluhoval jsem anglického krále.

Na jednovrstvý Blu-ray disk s kapacitou 25 GB se kromě samotného filmu vešlo už jen několik minut ukázek z natáčení v Lucerně a trailer. Ukázky jsou vesměs nudné, trailer je vyloženě do počtu a obojí je pouze ve standardním rozlišení. Velká škoda.

Nepochopitelná je i absence jakýchkoliv cizojazyčných titulků, k dispozici jsou pouze české pro neslyšící. Blu-ray vydání si tak předem odřízlo možnost na úspěch v zahraničí, kde by film vzhledem ke svému relativnímu úspěchu (4× Český Lev) a především jménu režiséra možná mohl najít své příznivce.

Magic Box - logo

Blu-ray film Obsluhoval jsem anglického krále k recenzi poskytl jeho distributor – společnost Magic Box. Děkujeme.