Noční hlídka (recenze Blu-ray)

vydáno 5. 3. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: 20th Century Fox, Blu-ray, Denní hlídka, Dolby TrueHD, film, Night Watch, Noční hlídka, Nočnoj dozor

Noční hlídka (Nočnoj dozor / Night Watch, 2004)

Někteří z nás si ještě pamatují, že Rusko je země, kde zítra znamená včera. Jako by to nebylo málo, Rusko je také země, ve které může režisér bezvýznamných béčkových filmů natočit snímek světových kvalit. Ten mu pak otevřel dveře do světa hollywoodských spektáklů… Ale to je trochu jiný příběh.

Podstatně je, že v roce 2004 spatřil světlo světa film, který nikdo nečekal. Film podle první knihy (dosud) pentalogie uznávaného scifisty Sergeje Lukjaněnka, který sám spolupracoval na scénáři. Film ze současné Moskvy, která ožívá upíry, prokletými nešťastníky, černou magií a skrytými konspiracemi. Výsledek funguje zatraceně dobře!

Píší se devadesátá léta minulého, tedy dvacátého století. Anton Goroděckij navštěvuje šarlatánku s přáním, aby mu pomohla znovu získat lásku milované ženy. Při té příležitosti se dozvídá, že tato jeho partnerka čeká dítě s někým jiným. Rozhodne se využít nabízených sil černí magie a vezme na sebe zodpovědnost za zabití nenarozeného dítěte. Pak se ale stane něco, co navždy změní jeho život…

Za poměrně dramatických okolností Anton zjistí, že je Jiný. Dokáže předpovídat věci, o kterých ostatní nemají ani ponětí, vidí něco, co ostatní nemají šanci zahlédnout a především umí vstupovat do Šera – jiné dimenze, kde barvy blednou, tok času se zpomaluje, všechno pokrývá energii vysávající modrý mech a všechny věci nabývají svých pravých rozměrů.

Jiní se dějí na Světlé a Tmavé, přičemž obě skupiny spolu od nepaměti soupeří. To je základní princip příběhu, jehož úvod je v původní knižní předloze mnohem více rozvleklý a obsažný. Takzvaní Světlí a Tmaví mezi sebou mají dohodu, díky které mohou po celá staletí relativně v klidu přežívat – ve dne, kdy světu vládnu Světlí (téměř normální lidé, ale například také politici a manipulátoři), dohlíží na jejich chování denní hlídka, akce Tmavých (upíři, vlkodlaci a jiná noční stvoření) po setmění pak kontroluje hlídka noční. Je to prosté, rovnováha musí být zachována – hlídky mají právo zasáhnout a udělat pořádek.

Relativně komplikovaný příběh, volně (a nebo spíš jaksi „řídce“) inspirovaný už zmíněnou knižní předlohou, poskytuje poměrně hodně prostoru k zamyšlení. Bez prozrazování děje je jasné, že Anton Gorodětskij je jeden ze Světlých, že objeví něco, s čím se bude muset utkat, že se to všechno hodně zkomplikuje a… A že se u toho nebudeme ani minutu nudit.

Noční hlídka (Nočnoj dozor / Night Watch, 2004) Noční hlídka (Nočnoj dozor / Night Watch, 2004) Noční hlídka (Nočnoj dozor / Night Watch, 2004) Noční hlídka (Nočnoj dozor / Night Watch, 2004)

Je až s podivem, jakým tempem dokáže dvouhodinový film odsýpat. Znalci knižní předlohy mohou hned zapomenout na rozvleklé vysvětlující pasáže o rozloze mnoha desítek stránek – film všechny potřebné informace podává sice zkratkovitě, ovšem o to víc efektně. Výsledek funguje překvapivě dobře, tedy rozhodně na to, že se režisér Timur Bekmambetov ve svém jediném předchozím filmu vzmohl maximálně na barevné obrazové filtry.

Film za pouhopouhé čtyři miliony dolarů (celosvětově ovšem vydělal více než pětatřicet ) v kompletně ruské produkci přitom působí minimálně desetkrát dráž a je na něm vidět, že vznikal s neuvěřitelnou láskou k původní předloze. Velmi často sice hraje na obrazový efekt a vynechává poměrně zásadní informace, známé z knižní série – neznamená to ale, že by se snad v příběhu divák ztrácel. Vždy, kdy ho velkolepě pojatá akce donutí několik minut zírat s otevřenou pusou, následuje klidnější fáze, ve které se vzedmutý adrenalin může uklidnit a mozek má šanci vstřebat další dílek komplikované dějové skládačky.

Závěrečný souboj SvělýchTemnými (tedy dobra se zlem) je podobně alegoricky stylizovaný, jako v podstatě celý film. Konec je přitom tak otevřený, jak jen může být: podobně jako v případě Matrixu, ke kterému bývá Nonční hlídka občas přirovnávána, bylo už od začátku počítáno s dalšími dvěma díly, které by završily ideální trilogii. V tomto případě je navazujícím dílem Denní hlídka, na kterou se v recenzi podíváme přesně za týden (viz Denní hlídka – recenze Blu-ray).

TIP: Film Noční hlídka u nás na Blu-ray zatím nevyšel. Bez české jazykové podpory ho můžete zakoupit pouze v Evropě (region B), disk je regionálně chráněn.

Vpravdě neobyčejný a vizuálně místy až úchvatný film by si zasloužil odpovídající technické zpracování, musí se ale spokojit „pouze“ se standardem studia Fox. Obrazový přepis ve formátu MPEG-4 AVC naštěstí patří k těm nadprůměrným, což je na první pohled vidět u většiny scén. Záběry tváří disponují velkým množstvím detailů a skvělou hloubkou ostrosti, CGI efekty věrohodně zapadají do scény, temné sekvence (a že jich je skutečně hodně!) se mohou pochlubit dostačujícím kontrastem a filmové zrno, které je v podstatě všudypřítomné, jen dotváří přirozený vzhled celého materiálu.

Ruský Dolby TrueHD 5.1 zvuk patří k tomu lepšímu, co lze na Blu-ray slyšet. Může se pochlubit skvělou prostorovostí, která překvapivě vyniká především u neakčních scén. Všudypřítomná patřičně atmosférická hudba prostupuje okolí spolu s množstvím doprovodných zvuků, vysoké tóny jsou jasně odděleny od střídmě používaných basových sekvencí, tvrdý metalový podklad velmi efektně podbarvuje několik zásadních bojových sekvencí. Lahůdka pro ucho, doplňující pastvu pro oči.

Absence české jazykové podpory pak u tohoto titulu není příliš na překážku – i přes určitou dobovou averzi k ruskému jazyku dokáže většina z nás porozumět ruskému jazyku zhruba na stejně úrovni, jako polštině nebo dokonce slovenštině. A kdo tvrdí že ne, ten by to měl nejdřív zkusit.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Noční hlídka.

Přidané materiály mohou být leckdy zásadním kritériem pro nákup Blu-ray disku, v případě Noční hlídky to tak ale nejspíš nebude. Zásadní jsou dva audiokomentáře, oba v ruštině s anglickými titulky. V prvním se o filmu rozhvoří jeho režisér Timur Bekmambetov, ve druhém (mnohem zajímavějším) promluví nejen o svých inspiracích sám Sergej Lukjaněnko, autor knižní předlohy a spoluautor scénáře.

Zbývající bonusy (všechny ve standardním rozlišen) nabízejí téměř půl hodiny vynechaných scén s komentářem režiséra a čtyřicetiminutový dokument s výmluvným názvem Making of ‚Night Watch‘. Několikaminutové „kraťasy“ Characters, Story and Subtitles a Night Watch Trilogy pak spolu s obrazovou galerií a několika trailery bonusovou nabídku uzavírají.

V této souvislosti ovšem není možné nezmínit nepříjemný fakt, týkající se evropské Blu-ray edice – na té je totiž přítomná pouze takzvaná „mezinárodní“ edice s anglicky předabovaným úvodem a závěrem (celý samotný film je samozřejmě v ruštině), o pět minut kratší a především o DTS-HD Master Audio 5.1 zvuk chudší. Verzi z regionu A přitom není možné na evropském hardware přehrát.

Verdikt? První část plánované fantasy trilogie z atraktivního prostředí současné Moskvy sice ze skvělé knižní předlohy těží jen rámcově, přesto je výsledný efekt téměř velkolepý. Při pohledu na předchozí filmografii režiséra Timura Bekmambetova se zdá, že snad musel uzavřít smlouvu s ďáblem, protože jinak by nemohl takhle dobrý snímek s tak mizivým rozpočtem vzniknout… Na Blu-ray pak může zaujmout čestné místo v polici s disky, vhodnými pro referenční přehrávání zvídavým návštěvám. Dobrá práce!