Neuvěřitelný Hulk (recenze Blu-ray)

vydáno 16. 2. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy | 2 komentáře

Tagy: Batman začíná, Blu-ray, BonusView, Černý jestřáb sestřelen, DTS-HD Master Audio, film, Hellboy, Hulk, Iron Man, Kurýr, Neuvěřitelný Hulk, Smrtonosná past, Superman, Temný rytíř, Transformers, Trilogie Spider-Man

Neuvěřitelný Hulk (Incredible Hulk, The, 2008)

Filmové adaptace komiksů zažívají v posledních několika letech skutečný boom. Restartovány jsou celé série (Batman začíná, Temný rytíř), vznikají nové (trilogie Spider-Man), slovo dostávají další a další hrdinové (Transformers, Iron Man, Hellboy), případně se vracejí ti staří osvědčení (Superman se vrací). Někdy se jedná o díla velmi povedená, jindy je výsledek rozpačitější.

Takový byl i případ naštvané hory svalů zvané Hulk, která se na plátně poprvé objevila v roce 2003 pod režijní taktovkou Anga Lee. Film Hulk je sice považován za asi nejkomiksovější filmovou adaptaci, díky neobvyklému střihu, vleklému ději a nepříliš dobrému hereckému obsazení se ale u diváků ani kritiky nesetkal s valným úspěchem. Studio Universal se proto rozhodlo potenciální sérii „restartovat“.

Po pěti letech spatřil světlo světa zcela nový Hulk. S jiným režisérem i hereckým obsazením vznikl diametrálně odlišný film, který se sice nemůže měřit s největšími komiksovými esy poslední doby, přesto si ale našel spokojené publikum – v kinech i na Blu-ray.

Schéma příběhu je podle očekávání velice prosté. Bruce Banner je vědec. Vědec, který byl v rámci tajného vývoje nové zbraně ozářen paprsky Gama. Skrývá se v Brazílii, pracuje jako nádeník v rozpadající se stáčírně limonád a má k tomu velmi dobrý důvod: jakmile mu vlivem nadměrného rozrušení vystoupá tep nad 200 úderů za minutu, změní se ve vzteklou neovladatelnou zelenou obludu, která dokáže jen ničit. A to Bruce Banner nechce.

Také nechce, aby ho vystopovala americká armáda, která jeho tělo považuje za svůj majetek a moc ráda by ho získala zpět do programu vývoje nezničitelného supervojáka. Bruce se tedy učí ovládat svůj vztek a s pomocí tajemného přítele hledá lék na svou nemoc – věří totiž, že se může vyléčit. Má za sebou už pět měsíců bez jediného „zeleného“ incidentu, když… Samozřejmě, něco se pokazí. A tento stav pak vydrží až do konce filmu.

Ke slovu tak přijde nejen armáda s těžkou technikou a sonickými děly, před kterou musí Bruce utíkat zpět do spojených států a jako Hulk jí několikrát čelit, ale také něco mnohem horšího. Něco, co vznikne z jeho ozářené krve a s čím nikdo nepočítal.

Neuvěřitelný Hulk (Incredible Hulk, The, 2008) Neuvěřitelný Hulk (Incredible Hulk, The, 2008) Neuvěřitelný Hulk (Incredible Hulk, The, 2008) Neuvěřitelný Hulk (Incredible Hulk, The, 2008)

Celý film se oproti svému předchůdci nese v mnohem více akčím duchu, tomu se ale není příliš proč divit – francouzský režisér Louis Leterrier měl v době natáčení druhého Hulka na svém kontě úspěšného Kurýra, jeho pokračování Kurýr 2 a především pecku Utržený ze řetězu s Jet Li v hlavní roli, tedy samé dynamické a akcí nabité snímky. Neuvěřitelný Hulk se tedy po nepříliš dlouhém vysvětujícím rozjezdu dá velmi rychle do pohybu a s menšími přestávkami na trochu té nezbytné romantiky (protože každý komiksový hrdina musí mít svou osudovou ženu) se pak až do konce nezastaví.

Výsledkem je podívaná, u které se divák ani na chvíli nenudí, ovšem daň za to je poměrně vysoká: už zmiňovaný „řídký“ příběh se nedaří zamaskovat ani skvělými CGI triky s několika opravdu nezapomenutelnými okamžiky, ani kvalitním hereckým obsazením (Edward Norton, Liv Tyler, Tim Roth, William Hurt) – není totiž příliš co hrát. Charaktery postav jsou ploché snad i na komiks a Liv Tyler je jako osudová láska Bruce Bannera vyloženě nepřesvědčivá, stejně jako motivace pomsty Hulkova hlavního soupeře.

Nedá se ale říct, že by to nějak zásadně vadilo, spíš naopak. Téměř úplně například chybí filosofování o smyslu a poslání, tolik otravné například u Spider-Mana – Bruce Banner totiž rozhodně není superhrdinou v tom pravém slova smyslu. Snímek je vysoce zábavný i při opakovaném shlédnutí, což lze o prvním Hulkovi říct jen stěží.

Nestává se příliš často, aby nějaký film na Blu-ray vzbuzoval po obrazové nebo zvuková stránce skutečné nadšení, Neuvěřitelný Hulk ale na obou frontách přesně tak působí. MPEG-4 AVC přepis je neuvěřitelně ostrý a jasný, výrazně barevně podaný a plný těch nejjemnějších detailů. Velká hloubka ostrosti dává některým záběrům skvěle vyniknout, obdivuhodná je také přirozenost CGI trikových sekvencí, kterých je v celém filmu bezpočet.

V řadě nočních scén si lze povšimnout perfektního vyvážení černé barvy; nikdy se nestane, že by se děj utápěl v temnotě, vždy jsou rozeznatelné i ty sebemenší detaily. Transfer tohoto disku se v rámci Blu-ray zcela právem řadí do zlatého fondu.

DTS-HD Master Audio 5.1 stopa pak tvoří jeden z etalonů HD audio kvality a bez problémů snese srovnání například se zvukovými „orgiemi“ filmů Černý jestřáb sestřelen, Smrtonosná past 4.0 nebo Temný rytíř. Akčním scénám dodává hutný a prostorově skvěle rozprostřený zvuk ještě větší dynamiku; zatímco vám budou kolem uší svištět střely rotačních kulometů, budete mimoděk uhýbat před letícími troskami sestřeleného vrtulníku, to vše za doprovodného řevu rozzuřeného Hulka.

Kvalitní a dobře nastavený subwoofer si také užije své, minimálně ve dvou případech (sonická děla a stylové sfouknutí ohně) doslova nebudete věřit vlastním uším. Velmi dobře fungující hudba Craiga Armstronga celé zvukové dění obklopuje především ze surroundů a celý lahůdkový zážitek tak nádherně uzavírá. Velkolepé!

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Neuvěřitelný Hulk.

Stejně nadprůměrné jako samotný film jsou i doplňkové materiály. Studio Universal plně využívá možností Blu-ray formátu, takže se kromě velmi povedeného audiokomentáře (režisér Louis Leterrier a herec Tim Roth) můžeme nechat bavit a informovat i PiP videokomentářem (BonusView, obraz v obraze). Ten je velmi bohatý a obsahuje převážně informace ze zákulisí, minirozhovory s herci a štábem a další.

Kromě toho je disk vybaven systémem U-Control, ovládaným (podobně jako v případě Blu-ray disku Akta X: Chci uvěřit) pomocí čtyř barevných tlačítek dálkového ovladače přehrávače. K dispozici jsou celkem čtyři druhy interaktivních bonusů, které překrývají nebo doplňují aktuální dění na obrazovce: popis postav a příběhu, komiksová galerie, sledování scény z jiných úhlů (těch je nejméně) a především takzvaná Anatomie proměny.

V tomto módu je možné sledovat aktuální scénu ve čtyřech různých provedeních, které zachycují její vznik od kresleného storyboardu přes hrubé trikové zpracování až po téměř finální produkt. Je možné buďto mít v malém okénku v rohu obrazovky všechny verze zároveň, nebo si jednu z nich zvolit a scénu sledovat přes celou plochu. Zejména v akčních CGI sekvencích je to opravdu velmi zajímavá podívaná.

K bonusům se ale váže jeden celkem nepochopitelný fakt: americká verze obsahuje kromě druhého disku s digitální kopií filmu ve standardním rozlišení také alternativní úvod, přes čtyřicet minut vynechaných scén, více než hodinu dalších dokumentů o vzniku filmu a BD-Live funkcionalitu (stahování dodatečného obsahu z internetu). Nic z toho ale na tuzemské verzi není k nalezení!

Otázkou tedy zůstává, jestli neoželet české titulky a dabing a raději se za velkou louží nepoohlédnou po plně vybaveném vydání, případně bombardovat lokálního distributora rozhořčenými dotazy.

Akční podívanou Neuvěřitelný Hulk k recenzi poskytl DVDobchod.cz – Blu-ray a DVD filmy pro celou rodinu. Děkujeme.