Lví král (Blu-ray recenze)
Když si dnes pustíte cokoliv, co má na obalu napsané slovo Disney a naopak nemá logo Pixaru, můžete si být na devadesát procent jistí, že narazíte na film, který bude působit sterilně, velmi pravděpodobně vás začne po třiceti minutách nudit a z jeho explicitně proklamovaných rodinných hodnot budete mít pár hodin chuť vydávit večeři. Studio, které ještě před 20 lety udávalo směr rodinné zábavy, totiž v posledních letech nepochopitelně upadlo a dlouhodobě hledá zašlou slávu v podobě kvalitně odvyprávěných, vizuálně úchvatných a nepodlézavých příběhů pro diváky všech generací. Přesně takových, jakými se mohou i dnes chlubit klasické animáky Aladdin, Kráska a zvíře či Lví král, z nichž právě ten poslední dorazil na Blu-ray konečně i k nám.
A i po sedmnácti letech jde o absolutní trefu do černého, která nezestárla ani o den a nemusí proto nikterak spoléhat na nostalgii, s níž jsme k filmům našeho dětství mnohdy zvyklí přistupovat.
Lví král je stále dokonalou ukázkou poučné zábavy, u které se lze skvěle bavit ať je vám osm, anebo padesát, neboť je precizně zrealizovaná, vtipná (nikdy infantilní) a obsahuje poselství, jež je aktuální i v dnešní době trojrozměrných skopičin nevrlých zlobrů, pestrobarevných papoušků a veverek s žaludem, které jsou sice technicky na výši, ale na víc než povrchní „buď sám sebou“ a „buď spokojený s tím, co máš“ se nezmůžou.
Lví král je ve světle „moderních snímků“ zajímavý paradox, když sice z dnešního pohledu zdánlivě „zaostává“ po technické stránce, ale po stránce příběhu (tedy zdaleka nejdůležitější složce filmu) je stále výrazně hutnější, podnětnější a tedy i zajímavější.
Zápletka o uprchlém dědici lvího trůnu, jehož se podle zbavil vlastní strýc (řekl tu někdo Shakespeare?) a který se v dospělosti vrací, aby napravil veškeré bezpráví a přivedl do království blahobyt, je sice jednoduchá a do velké míry i značně omšelá. Zrovnatak by se dalo filmu vyčíst, jak nakládá se stereotypy (lvi symbolizují bílé aristokraty, orangután oduševnělého asiata, Scar zase arabského teroristu a hyeny jeho věrný a intelektuálně podřadný dav). Avšak spodní vrstvy, které do filmu Disneyho fachmani pumpují horem spodem, dělají z filmu nadčasovou a inovativní událost, jež bude i za padesát let rezonovat úplně stejně. Lví král totiž sofitikovaně a hravě reflektuje lidský život.
Nejdříve se zaobírá mládím a konfrontací se smrtí, s níž se děti obvykle setkávají v útlém věku prostřednictvím prarodičů. (Ve filmu je téma zesíleno smrtí otce, přičemž Simba bere vinu nesmyslně na vlastní bedra a prchá). Ve druhém aktu vystihuje bezstarostnost puberty, když se zdrcený Simba setkává s Timonem a Pumbou. Bezdomoveckou (další stereotyp) surikatou a prasetem, kteří sice nemají co jíst, spí tam, kam je nohy zanesou a nic seriózního řešit nechtějí. Ale život si užívají plnými doušky a to samé má alespoň na čas dělat i Simba. A ve třetím dějství se zaměřuje na dospělost, kdy je Simba nucen přijmout zodpovědnost za vlastní činy, vyrovnat se s traumatem, na které díky Timonovi s Pumbou raději zapomněl, a najít svůj životní úděl, před nímž jako malý nerozvážně utekl.
Film tak učí několik zásadních věcí. 1) že smrt je zcela přirozená součást života. 2) že život není nekonečný, a proto bychom si ho měli umět patřičně užívat. A 3) nutnost dát životu v určitém momentu vyšší smysl, jenž nás bude nějakým způsobem definovat a zanechá po nás stopu v dějinách.
A činí tak nenuceně, bodře a především zábavně i po 17 letech, což se o většině dnešních animáků, které vyšeptají pár minut po vypnutí přehrávače, bude moci za pár let říct bohužel jen těžko.
Technické provedení
O animácích se všeobecně ví, že patří na Blu-ray k největším skvostům, a jelikož jsme Lvího krále chválili už při opakovaném nástupu do kin, čekali jsme maximální vizuální zážitek i tady. A nečekali jsme marně, neboť co u Disneyho slíbili, to také dodrželi a Lví král tím pádem patří mezi nejhezčí „Blučka“, jež si můžete domů pořídit.
Místy sice musíte překousnout nedostatky animace (rychlejší sekvence, finální střet na Lví skále), pracující s příliš nízkým počtem snímků za vteřinu, avšak v ostatních směrech lze jen uznale pokyvovat hlavou. Lví král prošel nádherným remasterem, a tak na něm nenajdete žádné stopy stáří (škrábance, flíčky, bílé tečky).
Obraz je úžasně kontrastní, ostrý a čistý (žádné zrno a šum), barvy neskutečně živé a syté (v závěsu jsem si pustitl staré DVD a Blu-ray jasně vedl), černé linky precizní a i tridimensionalita je parádní. Zkrátka požitek po všech stránkách. Což ostatně platí i o zvuku.
Ten jsme při re-releasu v kinech rovněž neopomněli pochválit, a na Blu-ray nejde neudělat totéž, když osmikanálové DTS-HD MA dělá z animované pohádky úchvatný výlet do africké savany. Písničky Eltona Johna jsou srdcervoucí, Zimmerův soundtrack proráží s burácejícím subwooferem strop velkoleposti a dialogy si lze jen těžko představit čistější.
Avšak skutečnou peckou jsou drobné detaily, jež jste si na starších nosičích vychutnat nemohli. Drobné cvrlikání brouků, šumění trávy, ozvěny a další zvuky, jež se vydatně opírají o práci zadních kanálů, jsou prostě fantastické a dokonale kolem vás vybudují pohlcující filmový svět, v němž se na 90 minut strašně snadno ztrácí.
A je osvěžující, že i dabing patří mezi špičku. Při srovnání s originálem sice lze snadno rozeznat místy trochu haprující překlad (hlavně v písničkách), nicméně samotný dabing (v čele s geniálním Miroslavem Moravcem) je jasnou chloubou české dabérské školy, které příliš neškodí ani méně dynamický mix v Dolby Digital 5.1.
Bonusy
Lví král přichází na Blu-ray v oslavované a bonusy zdánlivě natřískané Diamantové edici. Realita? Ta je samozřejmě úplně opačná, když se po vzoru předchozích disneyovských klasik vytratilo při importu do Evropy hned několik hodin zajímavých materiálů a zůstala jen chabá kostra, po jejímž zhlédnutí málokoho přepadne chuť posílat distribuci děkovné dopisy.
Obsahově přitom nejde o bonusy kdovíjak nepovedené. The Lion King: A Memoir of Don Hahn a Pride of the Lion King jsou dokonce vynikající, když pojednávají o kompletní historii projektu prostřednictvím rozhovorů s režiséry a producenty, a záběrů ze zákulisí, které vám předvedou, že u Disneyho se kromě tvrdé práce dovedou i dobře bavit.
Probírá se námět, jenž se několikrát přepracovával. Scénář, který se rozhodně nerodil jeden týden. A rovněž i spory s původním režisérem, který si pod Lvím králem představoval mnohem experimentálnější látku, než jakou měli v hlavě producenti. S tím souvisí i poměrně podrobné ohlížení se za nedostatkem pracovních sil, které dávaly přednost dnes podstatně méně populární Pocahontas, i poněkud krkolomné hledání skladatele, jenž by se podíval na zoubek afrikou šmrnclé hudbě. Nebo jste snad věděli, že soundtrack málem dělala ABBA a ne Elton John a Hans Zimmer?
Informačně se v obou případech jedná o naprosté skvosty, jež vám poodkryjí zákulisí jednoho z nejoblíbenějších animovaných filmů všech dob do poslední linky na Simbově hřbetu. I proto je ale škoda, že tím výčet bonusů v podstatě končí.
Bloopers and Outtakes už totiž podstrčí jen pár dabingových přeřeků a vystřižených scén, a trailery na Auta 2 a pár dalších filmů nikoho ze sedačky nezvednou. Alespoň že nechybí česká lokalizace.
Mohly by vás zajímat naše další recenze Blu-ray filmů a HD elektroniky »
Komentáře