LG W2600HP: Kvalita domů i do kanceláře (recenze)

vydáno 29. 9. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Monitory

Tagy: Adobe RGB, D-Sub, DVI, DVI-D, EZ-Zooming, f-Engine, forteManager, Full HD, HDCP, LCD, LG, monitor, Overdrive, S-IPS, USB, VESA, VGA, W2600HP

LG logo

LCD monitorům se v našich recenzích příliš nevěnujeme – zatím jsme se podívali na zoubek jen špičkovému modelu EIZO HD2442W, a to ještě hlavně proto, že je bundlován spolu s DVB-T set-top-boxem… Časy se ale mění. Pokud byl ještě nedávno monitor s úhlopříčkou 26" a Full HD rozlišením luxusem, dnes ho může mít na stole každý.

Třeba právě LG W2600HP. Na první pohled působí impozantně a základní informace tento dojem jen potvrzují: firemní S-IPS panel, kontrast 5000:1 dynamický a 1000:1 statický, doba odezvy 5 ms, pozorovací úhly 178° / 178°, úhlopříčka 26", rozlišení 1920×1200 bodů a 115 % Adobe RGB gamut. To samotné o něčem vypovídá, bližší pohled ale samozřejmě pomůže odhalit další zajímavé podrobnosti.

Designově ani konstrukčně nelze modelu W2600HP nic zásadního vytknout – černý plast prostě vládne. Samotný LCD panel lemuje 2,5 centimetru široký okraj se zaoblenými hranami, což celkovou plochu obrazovky opticky ještě zvětšuje. Spodní okraj je ještě o dva centimetry vyšší, navazuje na něj šedá horizontální lišta s ovládacími prvky a designově výrazným, modře podsvětleným hlavním tlačítkem.

Ačkoliv se dá panel zavěsit na zeď pomocí standardních VESA otvorů, není důvod, proč nepoužít dodaný masivní podstavec. Ten umožňuje otáčení displeje kolem vertikální osy o 350°, jeho naklápění vpřed (5°) i vzad (20°) a také posun nahoru a dolů v rozmezí více než deseti centimetrů. Jediné, co mu tím pádem schází, je funkce pivot, tedy rotace displeje do polohy na výšku.

První seznámení

Monitor není žádný drobeček, spolu s podstavcem váží téměř 10 kilogramů. Vzhledem k úhlopříčce a technologii podsvětlení (zapomeňte na LED, jedná se o klasické trubice) nepřekvapí ani spotřeba energie, která se pohybuje od více než 100 W při maximálním jasu (výrobce uvádí méně) přes 75 W při polovičním (200 cd/m2) až po 60 W při minimálním podsvětlení. Ve standby režimu klesne spotřeba pod 1 W, může však být navýšena řádově o jednotky wattů v závislosti na připojených USB zařízeních.

LCD monitor LG W2600HP

Tím se dostáváme k přípojným místům, které monitor poskytuje. Čtyři USB konektory znamenají, že může fungovat jako USB hub, to je ale asi nejméně podstatné. Audio vstup není k dispozici – monitor nemá zabudované reproduktory, což jistě nebude nikomu vadit. Daleko méně potěší absence HDMI konektoru, video vstupy totiž tvoří pouze DVI-D a D-Sub (VGA).

To sice může trochu ztížit připojení například k herním konzolím nebo videopřehrávačům, ale technicky v tom problém není: postačí příslušná redukce, monitor naštěstí podporuje protokol HDCP, potřebný pro přenos Full HD signálu bez umělého omezení kvality.

Co si doma nastavíme…

Vzhledem ke své úhlopříčce se monitor LG W2600HP hodí nejen pro běžnou kancelářskou nebo grafickou práci, ale také pro sledování HD videa nebo hraní her. K těmto účelům nabízí módy Normal, Text, Movie a User, přičemž pečlivým nastavením posledně jmenovaného uživatelského režimu lze většinou docílit lepších výsledků, než použitím předdefinovaných módů.

Parametrů pro experimentování je dostatek. Od nastavení jasu, kontrastu a korekce gammy, přes volbu teploty barev a možnost samostatné regulace tří barevných kanálů, upřesnění pozice obrazu (pouze při analogovém signálu), možnost vyladění kmitočtu, fáze a ostrosti obrazu, až po vyvážení bílé a nastavení transformace obrazu s poměrem stran 4:3.

LCD monitor LG W2600HP

Některé z těchto nastavení lze ovládat také softwarově pomocí programu LG forteManager, další volby pak bez jeho přítomnosti nejsou vůbec dostupné. To se týká hlavně funkce EZ-Zooming, která umožňuje změnu rozlišení operačního systému stiskem tlačítka na monitoru, nebo aktivace technologie f-Engine. Ta rozdělí vertikálně rozdělí displej na dvě poloviny, na každé z nich je pak možné samostatně korigovat nastavení obrazu a změny tak snadno porovnávat. Velmi příjemné.

Klady převažují

Jak už bylo řečeno, použitý panel je technologie S-IPS. Podáním a věrností barev sice dokáže určitým způsobem konkurovat S-PVA panelům, používaným v profesionálních grafických monitorech, z principu se ale přes některé překážky nikdy nedokáže přenést. Ačkoliv to s tím přímo nesouvisí, konkrétně model W2600HP navíc používá „pouze“ 8bitové zpracování barev, čímž je pro určitou oblast použití už předem vyřazen.

Velmi dobrý kontrast LCD displeje dokáže vykouzlit barevně sytý a celkově líbivý obraz, v první řadě je ale potřeba snížit jeho jas téměř na minimum. Výchozí nastavení na plný výkon dokáže při delším používání bez problémů způsobit bolesti hlavy a zrakové potíže, přitom i na nejnižší hodnotě (tedy 0 %) dosahuje jas 168 cd/m2, což je stále nezvykle mnoho. Na automatickou kalibraci se v tomto případě nelze spolehnout, monitor nemá senzor okolního osvětlení.

Pozorovací úhly jsou výborné. Při pohledu z většího úhlu se částečně vytrácí pouze jas, barevné podání se bez problémů drží; znatelnější změny probíhají pouze u čistě bílé a černé barvy – obě při pohledu z boku občas získávají nádech do červena. Distribuce podsvětlení je na diskutabilní úrovni, v rámci plochy totiž dochází k určitým (cca 10 %) odchylkám zejména v rozích obrazu a kolem vertikálních okrajů. To je ale v rámci technologie obvyklý jev.

LCD monitor LG W2600HP

Proklamované doby odezvy 5 ms (Grey-to-Grey, v reálných podmínkách je samozřejmě vyšší) je dosaženo pomocí obecně známé technologie Overdrive, což může při nevhodném provedení způsobovat problémy s modulací obrazových bodů a světlými stíny kolem pohybujících se objektů (koróna). LG W2600HP ale těmito jevy netrpí a navíc přidává příjemně nízký lag (zpoždění obrazu oproti zdroji signálu), pohybující se mezi 10 a 20 ms. Tedy něco, co jistě ocení zejména hráči.

Mezi další vlastnosti, které stojí za zmínku, bezpochyby patří také slušná interpolace obrazu, samozřejmě v závislosti na rozlišení vstupního signálu. Naopak trochu nepříjemná je fixní obnovovací frekvence 60 Hz, která není ideální pro přehrávání Full HD videomateriálu s obvyklým framerate 24 fps. Také nepatrně hrubší rastr oproti 22–24" modelům s Full HD rozlišením nemusí na někoho působit pozitivně.

Verdikt

Vzhledem ke své ceně je monitor LG W2600HP v podstatě neodolatelný. Full HD S-IPS panely s úhlopříčkou 26" se obvykle pohybují někde docela jinde, také je jejich obraz ve srovnání s levnými TN panely, kterých je v dnešních monitorech drtivá převaha, řádově výš ve všech směrech. Jako součást pracovní stanice, doplněk k herní konzoli nebo startovací metu pro sledování filmů v HD rozlišení ho proto lze s čistým svědomím doporučit.

Přes drobné nedostatky se lze velice snadno přenést, poměr cena / výkon je v tomto případě rozhodující. Profesionální grafici by ale samozřejmě měli zamířit ještě výš.

LG logo

Hodnocení: velmi dobrý (8 z 10 bodů)