Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

vydáno 30. 3. 2010 | autor Štěpán Čermák | sekce Extra HD | téma Filmy | 18 komentářů

Tagy: 2K, 4K, 8K, Blu-ray, Čaroděj ze země Oz, Casablanca, Criterion, Drsný Harry, DVD, film, Gladiátor, HDTV, Jak byl dobyt Západ, Jih proti Severu, Masters of Cinema, MPEG-2, Pán Prstenů, Paramount, Paramount Pictures, The Criterion Collection, Warner Bros.

Blu-ray Disc logo

Asi se to stalo každému z těch, kteří z DVD přesedlali na Blu-ray. Jednoho dne si koupí úplně nový film, nad jehož kvalitou doma nestačí zírat, aby další den byli zklamaní z toho, jak špatně ve vysokém rozlišení vypadá jejich oblíbený akční film z devadesátých let. Že za tím stojí stáří filmu? Ale kdepak, vůbec ne!

V osobním životě se často setkávám s lidmi, kteří už sice o vysokém rozlišení slyšeli, zpravidla se k nim ale o tomto fenoménu dostávají jen zkreslené informace, které jsou jednak z doslechu a navíc jim z poloviny nerozumí, což samozřejmě udělá své. Jednou z nejčastějších a zároveň nejmylnějších domněnek o filmech ve vysokém rozlišení je to, že mohly začínat vznikat až nyní, s příchodem HD kamer, Blu-ray disků a dalších technologií.

To je samozřejmě nesmysl, který našim pravidelným čtenářům není potřeba dlouze objasňovat. Pokud se mezi ně ale neřadíte, krátce si připomeneme jednu zásadní informaci: Rozlišení kinofilmu se nezměnilo už od dob jeho vynálezu, tudíž po celé století, a nikdy se měnit nebude.

Čaroděj ze země Oz (The Wizard of Oz, 1939)

Ať už vezmete Cestu na Měsíc (1902) nebo třeba Star Trek (2009, recenze), oba filmy byly zaznamenány na stejnou surovinu. Na kinofilm. Fakt, že tahle surovina měla trochu jinou chemickou podobu, zaznamenávala zvuk v jiném formátu a bylo na ní točeno v jiném poměru stran, víceméně nic nemění na tom podstatném: její rozlišení je stále stejné. Stále je to 35 mm filmové políčko.

Teoretické rozlišení (přepočet analogu na pixely) se samozřejmě u kinofilmu těžko měří, ale dejme tomu, že se pohybuje někde mezi 6K až 8K (úplně přímo se ale analog změřit nedá, když na to přijde, můžete z něj vyždímat třeba i 15K; podotýkám ještě, že Blu-ray je bez několika bodíků 2K a DVD tím pádem něco jako 0,72K) a to platí pro filmová políčka napříč celou historií kinematografie.

Takže když se někdo rozhodne, že vydá na Blu-ray například Chaplinovu klasiku, rozhodně mu to nebude bránit v tom, aby film vydal v 1080p. Problém je někde jinde: V kvalitě samotné filmové suroviny a v archivaci. K tomu se ale ještě dostaneme.

Klíčovým poznatkem pro nás tedy zůstává, že na Blu-ray může vyjít jakýkoliv film jakéhokoliv věku (alternativy jako 16 mm, 70 mm apod. netřeba zmiňovat, platí pro ně to samé, jen se jejich rozlišení snižuje nebo zvyšuje – i 16 mm má stále dostatek obrazových informací pro Blu-ray prezentaci).

Trilogie Kmotr (Godfather Trilogy, The, 2008)

Ano, dnes sice existují kvalitní kamery s vysokým rozlišením, ale stále se na ně točí jen malé množství filmů, nebo se používají jen pro vybrané scény (zpravidla pro ty, v nichž se počítá se CG zásahy). A každý z filmů, ať už je mu deset, třicet, padesát nebo víc let, má potenciál vypadat po obrazové stránce stejně, jako nejnovější blockbuster s naprosto novým přepisem. Vlastně může vypadat i podstatně lépe, pokud vezmeme v potaz, v jakém stavu je současná kameramanská branže.

Film jakéhokoliv stáří má ideální předpoklady vypadat jako nový. Proč tak tedy nevypadá, ptáte se? Odpověď by se dala zjednodušit: Mohou za to peníze. Na filmové surovině se logicky každý rok nějak podepíše, obzvlášť v případě, kdy je špatně archivovaná.

Problém je v tom, že ještě před několika desítkami let něco jako filmové archivy neexistovalo. Studia si před příchodem televize a hlavně před jejím nástupem v šedesátých a sedmdesátých letech neuvědomovala další finanční potenciál – reprízy filmů v kinech a hlavně v televizním vysílání (a později vydávání na různých nosičích).

Jestliže se říkalo, že televize jednoho dne zabije kino, dneska už platí spíš to, že televize film zachránila. Právě až když studia začala cítit další finanční potenciál, pustila se do budování vlastních archivů, které uchovají filmovou historii a shromáždí ztracená filmová díla.

Casablanca (1942)

Jenže to pořád není výhra. I když je film řádně archivován, stáří se na něm projeví. Prach, vybledlé barvy apod., do toho přidejte ještě škrábance na kopii, pomuchlaný pás, filmové reely roztroušené po celé planetě (často se stává, že starší filmy nejsou archivovány ve své původní podobě, ale v jiném sestřihu, nebo jim chybí nějaká metráž a dostat se k původní verzi je vskutku detektivní práce – část filmu může být v jediné zachovalé kopii v barrandovských archivech, část třeba v Californii) a tak dále. Obzvlášť starší filmy těmito problémy trpí velmi často.

Co s tím? Nabízí se samozřejmě náročná restaurace a remastering. Film se chemicky ošetří, nebo (v současnosti většinou) přímo naskenuje do počítačů ve vysokém rozlišení (zpravidla 4K – 8K), kde ho pak experti políčko po políčku zbavují špíny, upravují barvy, doostřují obraz, upravují zrno apod.

Je to náročná práce, která může zabrat stovky dnů a spolknout částky přesahující milion dolarů – to je případ jedné z posledních podobně náročně restaurovaných klasik, Čaroděje ze země Oz, který měl navíc tu nevýhodu, že byl točený na Technicolor.

(To jsou tři filmové pásy, z nichž každý nese jinou barevnou informaci a klasický barevný obrázek vzniká až jejich překrytím – právě komponování překrývajících se snímků je na restaurování ohromně náročný proces, nehledě na to, že se musela restaurovat vlastně třikrát tak větší metráž… Film každopádně na Blu-ray vypadá famózně).

Jak byl dobyt Západ (How the West Was Won, 1962)

Náročnou restauraci pro Blu-ray vydání v posledních měsících podstoupily takové klasiky jako Drsný Harry, Kmotr, Jak byl dobyt Západ, Casablanca, Jih proti Severu a další. Je to náročný proces a nemůžeme čekat, že se do něj studia pustí okamžitě. Krom společností Criterion nebo Masters of Cinema se restaurování věnuje především studio Warner Bros., které se o své klasiky stará asi nejlépe (většina z výše zmiňovaných titulů pochází z jeho dílny).

Na Blu-ray proto často vycházejí přepisy, které původně vznikly pro DVD – a to už se ze vzdálené historie přesouváme pomalu i do současnosti, jedná se totiž o problém, který sužuje většinu katalogových nabídek všech filmových studií, tedy i filmů z devadesátých let nebo z přelomu milénia.

Přepis obrazu, který vznikl pro DVD, je často velice odfláknutý. Jestliže se pro DVD kinofilm naskenoval v rozlišení 2K, což bylo běžnou praxí, stačilo ho softwarově přeostřit a většina nešvarů filmového pásu se ve velké MPEG-2 kompresi a v downsamplingu na PAL/NTSC ztratila – škrábance, silné zrno a další v SD rozlišení člověk prakticky nevidí.

Jenže ten samý scan použitý na Blu-ray všechny tyto neduhy naopak zdůrazňuje. Blu-ray totiž takový materiál prakticky bod po bodu reprodukuje, vady se neztrácejí v žádné kompresi ani ve změně rozlišení.

Gladiátor (Gladiator, 2000)

Tenhle problém se týká i relativně nových filmů, scany ve vyšším rozlišení a těžší postprocessing se totiž začaly používat až někdy v letech 2005–2007, kdy se přišlo ke slovu HDTV vysílání a HD DVD / Blu-ray disky. Všechny starší filmy byly skenovány pouze pro DVD a tak nevadilo, když přepis prokazoval nějaké nedostatky. Jednoduše se ztratily.

Problémém samozřejmě je, že udělat nový scan, tedy nový master pro DVD/BD prezentaci, je poměrně drahá záležitost, což samozřejmě studio pocítí, pokud má vydat několik stovek HD filmů. Musí tedy dojít ke kompromisu – na starší filmy, které jsou v archivech v opravdu mizerném stavu (prakticky jakýkoliv film starší dvaceti let, dalo by se říct), se na chvíli zapomene a mladší katalogové tituly se vydají ze starších masterů. Na Blu-ray tím pádem nebudou vypadat jako nové, ale jako staré. Ono to vlastně dává smysl.

Problém se ovšem týká i relativně nových masterů. Jeden příklad za všechny: Gladiátor. Ten na BD vyšel relativně nedávno v extended sestřihu v rámci takzvané safírové edice od studia Paramount. Blu-ray disk vznikl z masteru, původně pořízeného pro prodloužené DVD vydání v roce 2005.

Drsný Harry (Dirty Harry, 1971)

Aby toho nebylo málo, tak tahle DVD edice používala master z roku 2000 a jen v některých (právě těch prodloužených) scénách nový master z roku 2005, který je kvalitativně někde úplně jinde – vypadá vlastně jako nový. Ten starší z roku 2000 počítal jen s DVD prezentací, a tak je softwarově přeostřený (edge enhancement).

Na Blu-ray taková prezentace vypadá nepřirozeně, nehledě na to, že kvalitativní skoky mohou být místy dost nepříjemné (nutno podotknout, že často jsou naopak nezpozorovatelné). Obraz přitom postrádá drobné detaily, takže je zjevné, že master nevyhovuje podmínkám pro HD prezentaci. Jenže studio Paramount chtělo ušetřit a tak Gladiátora vydalo právě takhle.

Z filmu se na Blu-ray sice stal hit, nadávání diváků ze všech stran ale studio velice pravděpodobně přiměje ke kompletnímu remasteringu a nové edici, která vyjde příští rok. Na Blu-ray ve vysokém rozlišení a na podstatně větších zobrazovačích, než jaké existovaly před deseti let, prostě vynikne každý neduh.

Stejný problém jako Gladiátora může potkat jakýkoliv jiný film, který není úplně nový. Ať je to Smrtonosná zbraň, Smrtonosná past, Nelítostný souboj, nějaká komedie, drama… Prostě film, který vznikl a hlavně byl masterován před tím, než se začalo počítat s Blu-ray technologií, bude na Blu-ray vypadat vždycky o něco hůř, než nejnovější release. Jen v případě, že obal hlásí remastering, můžete doufat v kvalitnější prezentaci.

Jih proti severu (Gone with the Wind, 1939)

Smutné je, že studia tuto strategii využívání starších masterů aplikují i na relativně „velké“ tituly. Další příklad vedle Gladiátora? Čerstvě například trilogie Pán prstenů, která trpí prakticky stejnými nedostatky. Je s podivem, že se studia ještě nepoučila. Jenže peníze je potřeba šetřit vždycky…

Pokud tedy dnes kupujete titul, který je starší dvou, tří, maximálně čtyř let, je velice pravděpodobné, že se bude jednat o edici pocházející ze starého zdroje, konkrétně ze zdroje použitého pro DVD. Blu-ray se tím dostává tak trochu na rozcestí – na jednu stranu se prezentuje ve své plné kráse reprodukcí nejnovějších filmů, na straně druhé dělá (přehnaně řečeno) z o něco starších filmů vizuální odpad, pokud jim není věnována dostatečná péče.

Přeostřením totiž vyniká zrno natolik, že se jeho množství a vzhled stává nesnesitelné (tím rozhodně nechci říct, že bych měl něco proti zrnu – naopak si troufnu za celou redakci říct, že to je součást filmu, které fandíme a která by neměla být z filmů uměle odstraňována), ztrácejí se detaily respektive drobnokresba, do… háje jdou často jít i barvy, jas, kontrast atd.

Kdyby to šlo, urgovali bychom studia každý den, ať každý nově vydaný film na Blu-ray nejdříve remasterují, to znamená znovu naskenují a případně provedou potřebné úpravy. Je to ale bláhová myšlenka, která je navíc ekonomicky téměř nerealizovatelná. Nezbývá, než spoléhat na různé výroční edice, které už remastering často používají.

Pán prstenů - filmová trilogie (The Lord of the Rings: The Motion Picture Trilogy, 2010)

Než se tedy vrhnete na koupi konkrétního filmu na Blu-ray, zjistěte si, jak jeho přepis vypadá a jestli náhodou v brzké době nepřijde nějaká re-edice. Těmi ostatně studia zaplavují trh velmi ráda. A když už se ke koupi rozhodnete, tak se nedivte se, že film třeba nevypadá úplně podle vašich představ.

Hollywood nám Blu-ray sice představuje jako ultimátní zdroj audiovizuálního zážitku, tyhle reklamní žvásty jsou ale aplikovatelné jen na novinky. U starších filmů počítejme s tím, že mohou vypadat hůř. Je to smutné, ale nic na tom nezměníme.

Související články

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Extra HD

Komentáře

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil st39.6 (bez ověření), 30. Březen 2010 - 16:17

Obrázek uživatele st39.6

jen bych rad dodal, ze jsem pri psani zapomnel zminit vedle Edge Enhancement také Digital Noise Reduction (DNR), ktere se zpravidla aplikuje navrch k EE – jedna se o vyhlazeni preostrenim vznikleho extremmniho zrna a sumu … ruku v ruce s nim samozrejme jde ztrata kresby a detailu, obliceje jsou pak voskove apod.

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil Derek (bez ověření), 30. Březen 2010 - 22:42

Obrázek uživatele Derek

opravdu perfektní článek…jen víc :)

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil drax (bez ověření), 30. Březen 2010 - 16:17

Obrázek uživatele drax

Dík za kvalitný článok niektoré veci som nevedel a vela sa mi OBJASNILO.....

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil Robert Krátký (bez ověření), 30. Březen 2010 - 20:23

Obrázek uživatele Robert Krátký

Pěkné shrnutí, díky.

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil Anonym (bez ověření), 30. Březen 2010 - 20:25

Obrázek uživatele Anonym

Dobre pocteni

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil Romeo (bez ověření), 30. Březen 2010 - 21:49

Obrázek uživatele Romeo

Super článek,vše je bohužel pravda,ale nakonec to vždy odnesou fandové a to není fér !!

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil Martin (bez ověření), 31. Březen 2010 - 9:12

Obrázek uživatele Martin

Diky moc za zajimavy clanek. Pro nas laiky je to pekne pocteni a clovek se alespon vice dozvi kdyz se podivuje kolikrat nad rozdilnou kvalitou filmu z BD. Ted uz vim proc tomu tak je.

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil Baf (bez ověření), 31. Březen 2010 - 11:09

Obrázek uživatele Baf

Dobrý článek, díky. Takže abych to shrnul – je to jen v lidech a penězích. Jako ve všem ostatním. Naštěstí jsou tady ještě pořád BD tituly, které zozzáří oči a vyrazí dech.

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil Eli (bez ověření), 31. Březen 2010 - 19:03

Obrázek uživatele Eli

Naprosto skvělý článek … děkuji autorovi :-)

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil free (bez ověření), 31. Březen 2010 - 22:19

Obrázek uživatele free

Naozaj dobrý článok,ktorý objasnil dôležitú vec.Ešte že mám blu-ray formát tak rád,lebo by ma to naštvalo viac.Zaujímalo by ma kde by som sa pri vydaní filmu na blu-ray dozvedel práve takéto detajlne info.Viete niekto poradiť nejaku dobrú stránku,alebo neplánuje takéto info o filme pisať aj hdmag.cz,ked robi recenziu na film?? Dík.

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil d.f.h, 31. Březen 2010 - 22:24

Obrázek uživatele d.f.h

Ne vždy je možné konkrétní informace o obrazovém masteru a jeho dalším zpracování získat, ale pokud ano, tak je samozřejmě nevynecháme – viz například recenze obrazově dokonalého dokumentu Baraka:
http://hdmag.cz/…enze-blu-ray

Všeobecně se v recenzích samozřejmě více věnujeme technickým aspektům (obraz, originální zvuk, bonusy), než filmu samotnému. Na Blu-ray vychází to, co je už minimálně nekolik měsíců v kinech + především katalogové tituly, které každý zná, takže to není potřeba příliš dál rozpitvávat

Čistě „filmových“ webů je tu dostatek a my jim nechceme ani nemůžeme konkurovat.

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil germo (bez ověření), 4. Duben 2010 - 21:19

Obrázek uživatele germo

Vyborny clanok pre menej zainteresovanych. Mal len jednu pripomienku. Ak porovnavame FullHD s 2K, treba povedat ze 2K je vyraz pouzivany v kinach a moze byt rozne podla nasledujucej tabulky:

Horizontal Aspect Megapixels Cinema Formats Resolution Ratio Per Frame Academy Standard 1828×1332 1.37:1 2.4 MP Academy Flat 1998×1080 1.85:1 2.2 MP Anamorphic Scope 2048×858 2.39:1 1.8 MP

takze Blu-ray (FullHD) je takmer 2K v porovnani s Academy Flat, pretoze BD = 1920×1080 = 2073600 ku 2K = 2157840 Preto nerozumiem, ako ste prisli k cislu, ze DVD by malo byt 0,72K? ak DVD = 720×576 = 414720 1K = 2157840/2 = 1078920 414720/1078920 = 0,384

Alebo sa mylim?

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil st39.6 (bez ověření), 4. Duben 2010 - 22:25

Obrázek uživatele st39.6

protoze ja k tomu pristupuju tak, ze povazuju 2k za oznaceni poctu horizontalnich bodu (1920, 2048), tudiz PAL by byl „0,72k“ (ty uvozovky jsou naschval) … ale tomhle mozna chybuju, nikdy jsem to neresil a bral to za jasnou vec, takze mozna diky za opravu (az budu mit chvilku, tak se tomu kouknu na zoubek) … v kazdem pripade vsem diky za mile komentare. moc me potesily a donutily k dalsimu podobnemu tematickemu zamysleni

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil Derek (bez ověření), 6. Květen 2010 - 20:53

Obrázek uživatele Derek

JIH proti SEVERU

tohle BD jsem si koupil. Upřímně, čekal jsem víc. Když se říká, renovovaný obraz, špičková kvalita…prostě jsem byl lehce zklamán. Oproti dvd tam posun je, dokonce velký, ale jen v některých scénách. A některé jsou vyloženě tragické.

Takže chce to rozum do hrsti. Na to, jak je ten film starý, ten obraz je ÚŽASNÝ ! Ale v přímým porovnáním s novými filmy ( Avatar, Star trek… ) je prostě hnusnej.

A ukamnenujte mě :)

p.s. Smutné je, že takový Jih proti Severu je mnohem lepší, než co se běžně točí dnes…

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil JendaIV (bez ověření), 27. Květen 2010 - 18:33

Obrázek uživatele JendaIV

pěkný článek, už vím proč u některých filmů je tak patrný šum..

Už jenom aby vyšel můj oblíbený „Von Ryanův Expres“ – ale pochybuji o tom, že na BR někdy bude :-(

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil Jan Zahradníček (bez ověření), 29. Říjen 2010 - 22:26

Obrázek uživatele Jan Zahradníček

Dobrý den,

zajímalo by mě, odkud jste čerpal informaci o rozlišovací schopnosti 35mm negativního materiálu? Nikdy jsem si to hlouběji neověřoval, ale domníval jsem se, že 35mm film má smysl skenovat ve 4K pro 2K/HD mastering a 65mm materiál v 8K pro 4K mastering. A že při vyšším rozlišení už jen „skenujeme zrno“. Těch 6K až 8K mi pro pětatřícu přijde prostě přehnané… Třeba technici z REDu (snad se jim dá věřit – propagují vlastní digitální kamery) naměřili cca 2.8K pro středně citlivý negativ (ASA 500) a přibližně 3.2K pro film ASA 100.

Jinak myslím, že zrovna optické rozlišení lze měřit docela snadno pomocí tabulek s horizontálními, vertikálními a diagonálními čarami, jejichž vzájemná vzdálenost se postupně snižuje.

Jinak samozřejmě děkuju za pěknej článek, s nímž nelze než souhlasit a přát si co nejkvalitnější přepisy filmů na BD – nejen s důrazem na rozlišení, ale také barevnou věrnost, citlivou restauraci a opatrnost při používání doostření. Myslím, že největší otázkou zůstává, nakolik master pro BD odzrňovat – na televizích zrno strašně vylejzá; pokud se ho zbavíme, na plátně zase chybí…

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil st39.6 (bez ověření), 1. Listopad 2010 - 0:10

Obrázek uživatele st39.6

zdravím, zdroj si nepamatuji, ale jednou jsem cetl citaci, ze primo kodak oznacuje rozlisovaci schopnosti sveho kinofilmu za ekvivalent 6k. ja si takove veci pamatuji, ale bohuzel si nikdy nevzpomenu na zdroj. to bych si musel pamatovat dvakrat tolik veci a na to moje hlava uz stavena neni ;) a uz se skenoval jeden nebo dva filmy v 6k (pro BD), takze ono to nejaky smysl mit bude, i kdyz by se lehko dalo rict, ze za tim stoji jen marketingove slovickareni

Re: Kvalitativní problémy katalogových Blu-ray titulů

Vložil Jan Zahradníček (bez ověření), 12. Listopad 2010 - 23:31

Obrázek uživatele Jan Zahradníček

Jo, těch 6K pro kinofilm by odpovídalo. Plocha políčka kinofilmu (což je stejný pás jako pro filmové kamery, ale využitý v klasické fotografii; liší se podélnou orientací políčka) je přibližně dvouapůlnásobkem plochy políčka 35mm pásu pro filmové kamery.

Opravdu myslím, že skenovat víc než 4K (s následným downscalem a masterem ve 2K) je u pětatřícy zbytečné. U pětašedesátky už má sken v 8K pro 4K mastering smysl (Baraka). A asi pouze 70mm film používaný ve speciálních kamerách IMAXu (jedná se o standardní 65/70mm materiál, avšak s políčkem orientovaným /obdobně jako fotoaparáty využívají 35mm materiál jako kinofilm/ podélně k ose pásu), který má aktivní plochu přibližně desetkrát větší, než klasická pětatříca, by mělo smysl skenovat v 12/16K pro 6K/8K projekce. Zobrazovače s tímto rozlišením však existují zatím jen v podobě prototypů a nevím o dostupném filmovém skeneru, který by v tomto rozlišení v současnosti dovedl skenovat (ale jejich uvedení je jistě pouze otázkou několika málo let).

Zklamáním jsou z tohoto hlediska paramatery digitalizace kin Imax, kde jsou prozatím využívány standardní 2K digitální projektory (ačkoli kvalitní 4K projektory se na trhu již objevují). Stejně tak, že stereoskopický materiál pro tato kina není natáčen klasickou 70mm IMAX technologií, ale pouze na HD kamery…)

Konkrétní rozměry políček zmíněných filmových materiálů lze najít zde:

http://provideocoalition.com/…zes_v1.0.pdf