James Cameron předvedl budoucnost filmu: vyšší framerate

vydáno 4. 4. 2011 | autor Štěpán Čermák | sekce Extra HD | téma 3D, Filmy | 10 komentářů

Tagy: 3D, Avatar, filmy, Hobit, James Cameron, Peter Jackson, The Hobbit

Je to skoro pů roku, co James Cameron začal mluvit o další technologické evoluci ve filmovém záznamu. V ten okamžik se na něj samozřejmě upřely zraky všech filmařů, producentů i výrobců filmové techniky. A novinářů. Protože co řekne James Cameron, to platí. Tedy alespoň ve světě filmu – se svou zelenou agitkou zas tak veliké uznání nesklízí. Ale to je úplně jiná pohádka.

Režisér prvních dvou Terminátorů, Vetřelců, Pravdivých lží, Titanicu a Avatara si onu pozornost bez debat zasluhuje. Vždyť se skoro dá říct, že stál u zrodu moderního 3D. Jeho Avatar možná nebyl první stereoskopickou ochutnávkou, rozhodně se ale zasloužil o technologický boom v následujícíh měsících. Berte to jako pozitivum, berte to jako negativum, pravdou zůstává, že mezi námi 3D filmy zůstanou a boj proti tomu ztrácí smysl.

James Cameron při střihu

Cameronovi však jedna technologická ®evoluce nestačí a v krátkém časovém horizontu hodlá přijít s další. Už jsme o tom psali v listopadu (http://hdmag.cz/…je-framerate), kdy železný Jim o zvyšování frameratu začal poprvé mluvit, teď ho ale prvně představil naživo. Na lasvegasském CinemaConu 2011 pozval kinaře, producenty, výrobce techniky (ale i ty novináře) na první demo-projekci o osmačtyřiceti a šedesáti snímcích za vteřinu (nazvanou příznačně A Demonstration and Exclusive Look at The Future of Cinema).

Návštěvníkům promítal speciální kraťas ze středověku, který spolu se svým kameramanem před měsícem natočil na kamery Arri Alexa, Phantom a Red Epic. Jaké byly reakce? Samozřejmě nadšené. Většina lidí přirovnává 48fps z hlediska ponoření do děje ke skoku ze dvojrozměrného filmu do trojrozměrného, samotná prezentace přitom byla ve 3D.

Zvýšený framerate totiž přináší hned několik ohromných výhod. Pohyb je ostřejší (nejedná se ale o dopočet), odpadá „blikání“ obrazu a – což je nejdůležitější – pohyb se stává naprosto čitelný. Přínos má technologie obzvlášť pro 3D – Cameron tvrdí, že všechny ty stížnosti na bolesti hlav a nevolnosti u stereoskopických filmů byly způsobeny příliš nízkým frameratem (i když projektory promítají na každé oko s větší obnovovací frekvencí, než při 2D).

Stejně jako změna mnoštví prostorů (nebo-li „Déček“;) znamenala pro filmaře nutnost naučit se novým pravidlům užívání kamery a střihu, znamená i zvýšený framerate možnost nových postupů. Tentokrát ale v dobrém slova smyslu. Natáčení při vyšším frameratu totiž dovolí rychlejší švenky a vůbec podstatně divočejší pohyby kamerou. Obzvlášť akční žánr z něčeho takového logicky ohromně těží.

James Cameron a Steven Spielberg

Ostatně snaha o zvýšení frameratu tu byla několikrát, celuloid ale něco takového nedovoloval. S nástupem digitálního záznamu, distribuce i projekce se ale možnost rychlejšího snímkování přímo nabízí. Vždyť to umí téměř každá kamera a jak James Cameron podotýká, umí to i současná projekční technologie. Tedy prakticky všechny digitální projektory, koupené od začátku roku 2010.

To je klíčová vlastnost, kinaři totiž nebudou muset upgradovat své projektory – bude stačit drobný software update. Podle Camerona se navíc ani nijak značně nezdraží post-produkce a digitální efekty. Ty by se nemusely tvořit na každý snímek zvlášt a občas by se daly duplikovat. Sám CGI umělec by si pak určil, kdy je framerate digitálních úprav / postaviček nutné navýšit. Cameron odhaduje, že by se tím vznik filmu prodražil přibližně o deset procent.

Sám ale neví, jestli používat 48fps nebo rovnou 60fps. Zatímco skok na dvojnásobnou frekvenci oproti 24 snímkům za vteřinu připadal všem návštěvníkům demonstrace znatelný, „šedesátka“ už takový rozdíl nepřinesla. Oproti zdvojnásobení už se zdá skoro zbytečná. Jenže to říkáme teď, co budeme říkat za deset nebo dvacet let? Akce bude divočejší, střih rychlejší a digitální efekty se budou učit děti ve školkách, takže budou stát pár šupů.

Jedno je jisté. Ať už se Cameron rozhodne pro jakoukoliv verzi, natočí v ní obě pokračování Avatara (tedy druhý i třetí díl, které momentálně píše). Se 48fps si pohrával i Peter Jackson, jenže chvíli na to onemocněl a před první klapkou Hobita nestačil testy dokončit. Myšlenku pak podporuje i George Lucas a hlava DreamWorks Animation Jeffrey Katzenberg. To už jsou dostatečně veliká jména, která technologii bez debat prosadí. Nehledě na to, že Cameron k updatu kinaře donutí, jako to udělal s prvním Avatarem.

UDPATE (05.04.2011, 07:55): Kameraman Andrew Lesnie pro if.com.au prozradil, že Hobit ve 48fps natočený nakonec bude! Projekt tak bude pod dohledem optiky Zeiss Ultra Primes, Master Primes a Optimo zoom, namontované na třiceti (!!) kamerách Red Epic3ality Digital rigy, které budou snímat pohyb o 47.96 snímcích za vteřinu.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Extra HD

Komentáře

Re: James Cameron předvedl budoucnost filmu: vyšší ...

Vložil hob (bez ověření), 4. Duben 2011 - 21:14

Obrázek uživatele hob

Nelze než tleskat. Já osobně zvedám ruku rovnou za 60fps ve všech formách videa a včera bylo pozdě. Kapacity ať už úložné nebo přenosové na to jsou, pro televizi, pc displeje a projektory to je nativní framerate, zbývá jen krok u producentů koukacího materiálu, aby nám dopřáli blaho pro nasše oči. Blýská se nám na lepší zítřky :)

Re: James Cameron předvedl budoucnost filmu: vyšší ...

Vložil Karbous (bez ověření), 4. Duben 2011 - 22:44

Obrázek uživatele Karbous

Mno, já vám nevím…neztratí se pak zvýšením fps ten „pravý filmový look“ a nebudou pak filmy vypadat jak domací videa?

Re: James Cameron předvedl budoucnost filmu: vyšší ...

Vložil st39.6, 4. Duben 2011 - 22:50

Obrázek uživatele st39.6

pevne verim, ze to by se stat nemelo. filmovy look se ztraci vetsinou dopoctem nebo spis ruznym smoothingem (kazdy vyrobce vyhlazovani a zostrovani pohybu rika jinak…) a na filmy pravidelne koukame ve vyssich frekvencich (televizory malokdy jedou opravdovych 24fps), takze s tim uz vlastne mame zkusenosti. Tim, ze se jedna o rovny dvojnasobek, ne nejaka pseudocisla, by snad ke ztrate filmoveho looku nemelo dojit.

Re: James Cameron předvedl budoucnost filmu: vyšší ...

Vložil x (bez ověření), 6. Listopad 2011 - 19:17

Obrázek uživatele x

„televizory malokdy jedou opravdovych 24fps“ – no to je teda blabol :-) zadna televize na svete nikdy nemela 24fps

Re: James Cameron předvedl budoucnost filmu: vyšší ...

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 6. Duben 2011 - 3:31

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Jiste ze budou. Blyska se na casy kino „telenovel“ ^_^

Re: James Cameron předvedl budoucnost filmu: vyšší ...

Vložil st39.6, 5. Duben 2011 - 7:54

Obrázek uživatele st39.6

UPDATE: Tak se zdá, že to Jackson stihnul, Hobit přece jen ve 48fps natočený bude!

Re: James Cameron předvedl budoucnost filmu: vyšší ...

Vložil BorekL (bez ověření), 5. Duben 2011 - 16:03

Obrázek uživatele BorekL

Tak na tohle se hodně těším. Právě Cameronův Avatar ukázal nedostatečnost 24 fps víc než dostatečně. A co se týče filmového looku: ten nespočívá v tom, že má film 24 fps, ale v úhlu rotační závěrky a – především, v celkovém stylu natáčení.

Re: James Cameron předvedl budoucnost filmu: vyšší ...

Vložil kolya (bez ověření), 5. Duben 2011 - 22:50

Obrázek uživatele kolya

Tak to ještě nic není. V seriálu Time Warp používají kamery, které dokáží nahrávat až 20000fps. Co jsem zatím viděl, natáčeli 6500 fps. Používají to pro zpomalené sekundové akce. Je to velice dobrý seriál. Doporučuji. Samozřejmě i na BluRay, ale to jsem už mimo. Omlouvám se za Offtopic, k článku se to ale hodí.

Re: James Cameron předvedl budoucnost filmu: vyšší ...

Vložil st39.6, 5. Duben 2011 - 23:26

Obrázek uživatele st39.6

to je neco jineho. vysokorychlostni kamery existuji dlouho, ale jde predevsim o real-time reprodukci o vyssim frameratu. jinak timewarp opravdu je vyborna zabava :)

Re: James Cameron předvedl budoucnost filmu: vyšší ...

Vložil Radek (bez ověření), 13. Květen 2011 - 12:13

Obrázek uživatele Radek

Jen aby spolu s vyšší technologickou dokonalostí záznamu rostla také kvalita scénářů :-))