Jack Ryan: V utajení (recenze Blu-ray)

vydáno 4. 7. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, film, Jack Ryan, Jack Ryan: Shadow Recruit, Jack Ryan: V utajení, recenze

Jack Ryan: V utajení (Jack Ryan: Shadow Recruit, 2014) (Blu-ray)

Kenneth Branagh si před režírováním marvelovského Thora vybudoval jméno především jako shakespearovský herec, a tak příliš nepřekvapí, že i na režijní sesli (kterou samozřejmě okupoval již dávno před výletem na bájný Asgard – zkuste například jeho Frankensteina nebo Jindřicha V.) tíhne především k soustředění se na životné charaktery. Čemuž série o Jacku Ryanovi, patriotovi s nadměrnou inteligencí a skvělými analytickými schopnostmi, přímo nahrává, neboť tahle série nikdy nebyla moc o explozích a akčních kotrmelcích, ale především o chytře vystavěných (byť často jednoduchých) zápletkách a nečekaných odhaleních. Proto překvapí, že jakýsi restart/prequel celé série, ve které se v hlavních rolích dříve objevili Alec Baldwin, Harrison Ford a Ben Affleck, není přesnou trefou do pomyslné černé.

Branagh je na tom však celkem nevinně, neboť jeho režie je jako obvykle soustředěná a přesná, přičemž je z materiálu zjevné, že absence dynamického snímání, popřípadě malé množství vizuálních atrakcí je starosvětským záměrem. Byť je samozřejmě k polemice, jestli je tento postup pro moderního diváka 21. století dostatečně zábavný (tržby ukazují, že ani ne). Branagh se každopádně vrací svým stylem až někam do éry studené války a opět rozfoukává letitý politicko-ekonomický boj mezi Spojenými státy a Ruskem. Jen se vzhledem k moderní době upravilo politické a společenské pozadí, takže se nyní nevede tichá válka o jaderné zbraně a nepracuje se s paranoidní představou o „rudé infiltraci“ na americké půdě, ale vše se točí okolo ekonomické síly, jež je snadno ovlivnitelná teroristickými útoky na americké půdě.

Jack Ryan: V utajení (2014) Jack Ryan: V utajení (2014) Jack Ryan: V utajení (2014) Jack Ryan: V utajení (2014)

Ostatně film je dvěma teroristickými útoky rámovaný. Když Jacka Ryana potkáváme poprvé ještě na vysoké škole, sledujeme spolu s ním útok na World Trade Center, v závěru pak musí právě Ryan odvrátit další hrozbu v centru města, jinak by došlo (alespoň dle tvůrců) k totálnímu kolapsu, z něhož by profitovala ruská strana. Byť i tahle černobílá optika je scenáristy dobarvovaná, neboť ačkoli film svým záporákem v podobě vitamínovými injekcemi dopovaného Rusa trochu připomíná jednoznačnost klasických bondovek, v závěru se ukáže, že rozhodně nereprezentuje celkové záměry ruské strany, ale jedná na vlastní pěst kvůli starým křivdám (trochu jako Bardemův ex-agent ve Skyfall).

Problém Jacka Ryana ovšem netkví v jeho staromódních režijních a scenáristických postupech, jež jsou mírně modernizovány a které mohou mladší diváci považovat za úsměvné relikvie starých časů, ale v tom, že se scenáristům nepovedlo připravit dostatek nečekaných dějových obratů a připravit příběh, který by dokázal k obrazovce přikovat po celou dobu stopáže. Zápletka je totiž i přes řadu nepochybně zajímavých témat dosti jalová (vesměs se přijede do Ruska, něco se ukradne, nastane jeden únos a jde se do finále – na dvě hodiny strašně skromný obsah) a příběh příliš často klouže po celuloidovém povrchu, přičemž samotný Ryan vlastně není ani jako mladý agent příliš zajímavý. Pravda, ono postavit Chrise Pinea do trojnožky s Kevinem Costnerem a samotným Branaghem nebyl úplně nejlepší castingový nápad.

Nechápejte mě špatně, Pineovi fanoušci. Pine je výtečný jako mladý a rebelující Kapitán Kirk v nových Star Trecích, neboť zde může povolovat uzdu své energičnosti v kombinaci s inteligentním zjevem. Avšak klid, pokora a rozvážnost Ryana mu právě proto chybí. Ač tudíž nenudí ani záběry, v nichž Pine jen zkoumá tabulky a zadumaně hledí do prázdna, je zjevné, že si mnohem víc rozumí s akčnější polohou svých postav a mnohem méně s jejich budováním. Ostatně Pine většinu dialogových výměn odehraje velmi podobně jako své alterego z hvězdné flotily (společná večeře s Branaghem je dokonalým důkazem), což na staré, metodické pardály z ranku Costnera a Branagha (a vlastně ani na přihrávající Keiru Knightley), kteří dokáží hrát pokaždé trochu jinak a přizpůsobují herectví postavě a nikoli postavu herectví, jednoduše nestačí.

Čímž ale opět neříkám, že by byl Jack Ryan: V utajení kdovíjak špatný film. Naopak se v mých očích jedná o příjemný „old-school“, který pokračuje ve šlépějích série. Možná měl však přijít již někdy před deseti, patnácti lety. Nikoli v době, kdy špionážnímu žánru vládnou energičtější a zároveň i výrazně chytřejší a atraktivnější kolegové Bourne a Bond. Ano, vím, Jack Ryan nechce být jako oni. Potíž je v tom, že se tvůrci očividně (film se připravoval a přepisoval pět let!) neumí moc rozhodnout, kým by Jack Ryan pro moderní generaci měl být. A tak je ve výsledku takovou trochu nudnější patlaninou konkurence, kterou v neurážejících kolejích drží jen zvolený styl a pevné režijní vedení. A to je dnes na odstartování nové série strašlivě málo.

Na Blu-ray film přichází na dvouvrstvém médiu s nadprůměrným datovým tokem a věrným zobrazením Branaghem pořízeného materiálu. Čekají vás tak chladné, ale vizuálně věrné barvy prostředí v kontrastu s teplými tělovkami, nadprůměrná (byť občas kolísající) ostrost, která odhaluje velké množství detailů v podobě pórů v obličejích, vláken vlasů, ale i struktury povrchů na kostýmech či jiných předmětech, ale také výtečný kontrast, sytá černá a na hollywoodský film adekvátní tridimezionalita. Ta vychází především z velmi dobré a s jednotlivými plány umně pracující kamery.

Zkrátka a dobře další kvalitní disk hollywoodského (skoro) blockbusteru, jemuž ovšem nedělá ostudu ani zvuková stopa. Jack Ryan možná nemá tolik audio cinkrlátek jako podstatně akčnější konkurence z ranku Jasona Bournea, to ale neznamená, že by se neuměl do vašich reproduktorů pořádně opřít. Výraznou roli hraje hudba Patricka Doyla, která silně rezonuje po celou dobu filmu a skvěle doprovází jak velké, tak intimní scény, v nichž pro změnu vynikají přesně posazené dialogy.

A jakmile dojde na akci, můžete si být jistí, že i zde si disk vše poctivě odpracuje a nabídne realistický zvukový doprovod se zcela adekvátní dynamikou a aktivním zapojením surroundů. Ostatně anglická stopa je v DTS-HD 7.1 mixu. Český dabing naopak raději vynechte. Nejenže je vedle anglického tracku docela mdlý, ale ani dabéři se zrovna nesnaží. Což u výrazně dialogového filmu vcelku vadí.

P.S.: Zaznamenal jsem, že si někteří na různých fórech stěžovali na výkyvy v hlasitosti zvuku. Během filmu jsem něco podobného nezaznamenal. U audiokomentáře se však pár výkyvů objevilo.

Ač nová iterace slavného vládního analytika v kinech nebořila rekordy, studio Paramount se postaralo o to, aby vydání na Blu-ray nezelo po bonusové stránce prázdnotou. Podobně jako u Branaghova předchozího velkého filmu – Thora – se tedy můžete těšit na hodinku klasických featurettů doplněnou pro filmové fanoušky tentokrát naprosto povinným audiokomentářem.

V něm se za mikrofon postavil sám režisér spolu s producentem Lorenzem di Bonaventurou a ruku v ruce vytvořili pohlcující a na dnešní poměry takřka dokonale informativní audiostopu, která dokáže po celé dvě hodiny bavit analýzou pouštěného filmu a nikoli jen suše předávat informace o tom, jak se mají všichni rádi. Bonaventura hraje spíše na vtipnou strunu a má řadu doplňujících otázek, Branagh je spíše věcný. Dohromady však tvoří skvělý tým a komentář tak oplývá ostrým tempem, minimem tichých míst, důsledkem čehož je velmi dobrý zážitek i mimo samotný film. Vlastně se dá říct, že sledovat film s audiokomentářem je o pořádný chlup zábavnější. Jen škoda, že právě zde jako obvykle chybí české titulky.

U klasických featurettů již nechybí a je to jedině dobře, neboť by tak neangličtináři přišli o další várku povedených materiálů, v nichž se hodně mluví o historii série, novém pojetí, ale i akci a režijním vedení Kennetha Branagha.

„Jack Ryan: The Smartest Guy in the Room“ se zabývá právě výše zmíněnou historií série, vyrovnáváním se s jejím odkazem a dlouhodobou snahou tvůrců přijít s námětem, jenž by byl hodný pera Toma Clancyho.

„Sir Kenneth Branagh: The Tsar of Shadow Recruit“ stáčí volant na hlavního lodivoda filmu a jeho práci nejen jako režiséra, ale i jako herce v roli hlavního antagonisty. Branagh je jako obvykle velmi sdílný, hýří zajímavými poznámkami a natočený materiál hned několikrát ukáže, jaké problémy střídání rolí režiséra a herce přináší.

„Jack Ryan: A Thinking Man of Action“ má oproti tomu feeling warneráckého „focus pointu“, když se v pěti minutách vrhá na bližší pohled na natáčení akční scény v koupelně z úvodu filmu. Kromě režiséra se tu dostane ke slovu i šéf kaskadérů a nechybí ani řada záběrů z doprovodných kamer. Šikovné, ale trochu povrchní.

Což se nedá říct o závěrečném featurettu „Old Enemies Return“, v němž se několik akademiků střídá v povídání o současné světové politice a opakovaně napjatých vztazích mezi USA a Ruskem, z nichž zápletka nového Ryana vychází. Výživné, ale pokud vás mluvící hlavy tolik nezajímají, můžete se začít nudit.

Naštěstí už vás však nemá co dorazit. Disk totiž zakončují jen obligátní vystřižené a rozšířené scény, které můžete s klidným srdcem vynechat.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Jack Ryan: V utajení poskytl k recenzi distributor Magic Box. Zakoupit ho můžete se slevou v obchodě Filmgame.cz.