Jack a obři (mini recenze Blu-ray)

vydáno 18. 8. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, Bryan Singer, Ewan McGregor, film, Jack a obři, Jack The Giant Slayer, mini recenze, Nicholas Hoult, recenze

Jack a obři (Jack the Giant Slayer, 2013) (Blu-ray)

„Snažili jsme se, aby obři nepůsobili jen jako extrémně velcí lidé.“ Těmito slovy začíná Bryan Singer jeden z bonusových featurettů a vysvětluje, proč se rozhodl obry vytvářet celodigitálně a nikoliv – jako v případě Gulliverových cest – pouhým zvětšováním herců. Můžeme se hádat o tom, jestli se jednalo o správné rozhodnutí, když se právě kvůli okatě digitálním obrům zvedla proti filmu silná vlna nevole, jež se odrazila i na mrzkých tržbách. Za sebe však musím říct, že jsem nikdy na kvalitě triků nelpěl.

Přední je příběh a pokud je ten v rámci žánru povedený, je mi upřímně jedno, jestli jsou triky jako z deset, patnáct, či dvacet let starého trháku. Transformers (především jejich pokračování) mohou mít všechny triky světa a stále půjde o nesmyslné bláboly s mizernou dramaturgií. Kosinskiho Nevědomí (recenze mimochodem již brzy) se může ohánět efektní výpravou, kostýmy a perfektní kamerou, ale stále půjde o odpudivý výtah z Kubricka s inteligencí teenagera na střední. A naopak Armáda temnot si může pohrávat s dnes již zastaralými efekty harryhausenovské školy, ale přesto bude fungovat i za dvacet let. Proč? Protože scenáristicky funguje.

Jack a obři (2013) Jack a obři (2013) Jack a obři (2013) Jack a obři (2013)

Jack a obři je příklad filmu, jenž přesně odpovídá schématům pohádkového žánru. Má sympatického hrdinu z lidu, fešnou princeznu (moderně po vzoru Rebelky emancipovanou) a velký příběh, do něhož se hrdina dostane shodou okolností a následně i kvůli osobní motivaci. Do tohoto schématu samozřejmě pasují i četné zvraty a po vzoru nejstarších dětských pohádek i prvek druhého příběhu, jenž odstartuje až ve dvou třetinách a vede k velkolepé bitevní vřavě a obraně královského hradu.

Scenárista McQuarrie navíc tradiční postupy příjemně ozvláštňuje, takže kromě již zmíněné emancipace princezny staví královskou a Jackovu linii do juxtapozice (aby se ve finále konečně spojily), v dialozích zachovává vyprávění ve verších (což je osvěžující hlavně dnes, kdy trend směřuje naopak k zakomponování moderní slovní zásoby a předmětů) a v závěru tasí i velmi dobrý a důvtipný cliffhangerovský twist.

Singer přitom režíruje velmi suverénně (a místy až zbytečně profesorsky) se svým klasickým důrazem na ústřední charaktery, v čemž mu herci podávají pomocnou ruku. Nicholas Hoult je totiž přesně padnoucí loser s hrdinskou aortální pumpu v hrudním koši. Eleanor Tomlinson zase křehká a dostatečně drsná, aby Jackův zápal neplynul jen z pera scenáristy. A všemu kraluje Ewan McGregor v roli královského gardisty, jenž ze sebe sype hlášky a varovné pohledy na potkání.

Škoda, že tato trojice z filmu tolik vyčuhuje. Ať už se totiž jedná o postavy obrů, jejichž motivace jsou v podstatě čistě animální, či postavu dvorního zrádce, všichni kromě dobráckého tria působí scenáristicky podtaktovaně a ve finálním ztvárnění i nevýrazně. Čímž se z filmu bohužel vytrácí postupem času šťáva a finále i přes svou velikášskost postrádá větší napětí a gradaci. Divák se tak na konci necítí absolutně uspokojeně. Spíše jako po příjemném předkrmu, po němž by měl následovat hlavní chod. Jenže ten nedorazí, a tak ačkoli papírově film velmi dobře funguje, ve výsledném filmovém tvaru nemá ono „něco“, čím se vám zasekne do hlavy a nutí vás pouštět si ho opakovaně. Zůstává tak jen solidně odvedenou pohádkou s několika bodrými nápady a sympatickými postavami, jíž si lze velmi snadno užít, ale jen těžko si ji zamilujete.

Existují tituly, kterým malá obrazovka sluší více než obří plátno multiplexu a Jack a obři je jedním z nich. Ano, je to celkem smutná vizitka pro snímek, jenž se honosí rozpočtem, za nějž byste na dlouho nakrmili hladovějící děti v Kongu, na druhou stranu, lepší na Blu-ray než nikdy.

Jestli HD něčemu pomáhá, jsou to všeobecně trikové scény a především ty z obry, na nichž jsou konečně vidět detaily. Ne, stále nevypadají fotorealisticky a pravděpodobně by se jimi nenechalo napálit ani dítě starší deseti let, ale rozhodně jsou přijatelnější, než jak si je mnozí mohou pamatovat z kina.

Zbytek disku je pak po technické stránce vyloženě brilantní. Singer byl vždy puntičkář a po Valkýře opět doručil na trh kotouč s obrazem kontrastním, detailním, velmi dobře pracujícím s prostorem (proto má film i velmi příjemné, byť nikterak revoluční 3D), se sytou černou a velmi dobrou kresbou obecně. Na zadek si z filmu sednete těžko, jeho obraz by to ale mohl zvládnout.

Obzvlášť s podporou povedeného, pardon, chtěl jsem říct vynikajícího šestikanálového mixu v DTS-HD Master Audiu. Ten předvádí obdivuhodný rozptyl, když bez potíží zvládá jak velké sekvence s tunou různorodých zvuků (bitevní vřava je tak skutečně velkolepá a obry jako byste měli při každém dupnutí rovnou v obýváku), tak intimní scény, kdy si Jack s princeznou jen tak povídá a pod jeho nohami mezitím roste obří fazole.

Gag Reel, vystřižené scény a jedna interaktivní hra, skrz niž se lze propracovat k celkem osmi (neotitulkovaným) featurettům? Tak tomu říkám u filmu za 200 milionů dolarů velká slabota. Jenže ono se není čemu divit. Do Jacka se nalilo tolik peněz, že po propadáku v kinech studio rozhodlo, že žádné další investice nepřipadají v úvahu.

A jak je na tom ona zmíněná trojice bonusů kvalitativně? Popravdě, nic moc. Vystřižené a pokažené záběru jsou ryze standardními, relativně zábavnými jednohubkami. A interaktivní hra, ve které postupem vzhůru po virtuálním stonku odemknete postupně veškeré bonusy, není nejhorší nápad. Jenže jen v případě, že jste dítě.

Pro dospělého, jenž si chce jen pustit pár featurettů, jde o pouhopouhou zlodějnu času a zbytečnost, která nakonec stejně odhalí jen krátké klipy o průměrné délce 4 minut. V těch se dozvíte něco málo o tricích, kostýmech, točení akčních scén a práci s virtuální kamerou, nic hlubšího a výraznějšího však nečekejte. Stejně jako je film příjemnou pohádkou na jedno použití, jsou i bonusy čistě na jednorázové projetí.