Já, Frankenstein (mini recenze Blu-ray)

vydáno 5. 6. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, film, Frankenstein, I, , mini recenze, recenze

Já, Frankenstein (I, Frankenstein, 2014) (Blu-ray)

Upírsko-vlkodlačí série Underworld je za zenitem, ale přesto na ni slyší dostatek diváků, aby si hollywoodská studia myslela, že podobné efektně nasnímané mišmaše mají stále smysl. Na velké umění se tu hrát přece nemusí, zápletku stačí složit z desítky jiných filmů a pokud do mixu přihodíte i dostatek akce, několik tisíc teenagerů se do kina beztak nahrne. Nic proti tomu, ostatně hollywoodské výplachovky z ranku Van Helsinga umí především v letních měsících za doprovodu popcornu a Coca Coly přijít k duhu. Nicméně trocha invence by v případě Já, Frankenstein opravdu neuškodila.

Režisér a scenárista Stuart Beattie se však při tvorbě nového příběhu s Frankensteinovým monstrem vůbec nenamáhal a dal dohromady v podstatě vše, co jste za posledních patnáct let viděli jinde a mnohdy i ve výrazně zajímavějším provedení. Monstrum v podání Aarona Eckharta se tak ocitá ve válce mezi démony a chrliči (andělé asi mají copyright, nebo nezní tak… hrozně). Obě strany ho chtějí, on chce zmlátit všechny. A za vším je samozřejmě ďábelský plán, kterému v podobných filmech vždy propůjčuje tvář Bill Nighy, jenž jako jeden z mála chápe, že k subžánru patří přepjaté přehrávání, jež nabízí alespoň náznak nadhledu a jakous takous zábavu.

Nadhled totiž tenhle čerstvě ohřátý guláš z konzervy, v němž se boj o osud světa odehrává před katedrálou, uvnitř katedrály a v laboratoři za výskytu zpravidla 10 herců a kotle průměrných speciálních efektů, chybí stejně jako Láďovi Hruškovi dobrý vkus. Já, Frankenstein je tudíž přehnaně vážný pokus o další béčkový akční spektákl, v němž se rezignovalo na jakýkoli nápad a točí se zásadně podle léty prověřených šablonek, s (pod)průměrnými herci a s vidinou snadno obdržené výplaty. Smutné. Především pak pro ty, kdo za podobně strávených 92 minut zaplatí jakékoli peníze.

Já, Frankenstein (2013) Já, Frankenstein (2013) Já, Frankenstein (2013) Já, Frankenstein (2013)

Líbil se vám vizuálně Underworld? Pak víte, do čeho v případě Já, Frankenstein jdete. Připravte se na utlumené barevné spektrum, které degraduje tělovky a má za úkol zprostředkovat maximální kontrast mezi vybledlými obličeji, chladným prostředím a efektně se rozpadajícími démony a pekelným ohněm, kterýžto úkol Blu-ray zvládá bez větších problémů.

Někoho může zaskočit pouze výskyt výrazného zrna, které filmu přecejen propůjčuje trochu filmového a nikoli pouze videoherního vzhledu. Transfer je jinak vcelku vyrovnaný (byť bitrate létá do minima k maximu jako splašený – viz. bitrate graf) a nabízí vysoký kontrast, věrné (v rámci tvůrčího záměru) podání barev, solidní množství detailů a kresbu ve stínech, a samozřejmě i ostrost, díky níž si obrázek na obrazovce jaksepatří vychutnáte překvapivě i ve třetím rozměru (je na stejném disku jako 2D stopa), který oproti předpokladům není tak tmavý a zmatený, jak by se dalo očekávat.

Zvukově disk nabízí dnešní nadstandard s v rámci žánru typicky agresivní stopou, která dává výrazně vyniknout zaměnitelnému soundtracku a efektům, aby však dokázala věrně reprodukovat i čisté a vyvážené dialogy. Anglická i česká stopa jsou v šestikanálovém DTS-HD Master Audiu, které si z technického hlediska nemají co vyčítat. Jak už to však u podobných snímků bývá, česká verze je překladově a namluvením téměř na hraně parodie.

Žádné.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Já, Frankenstein poskytl k recenzi distributor Magic Box. Zakoupit ho můžete se slevou v obchodě Filmgame.cz.