Indiana Jones - Kompletní série (recenze Blu-ray)

vydáno 15. 10. 2012 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy | 10 komentářů

Tagy: Blu-ray, film, George Lucas, ILM, Indiana Jones, Steven Spielberg

Indiana Jones - Kompletní série (Indiana Jones - The Complete Adventures, 1981) (Blu-ray)

„Muž s kloboukem“ je konečně tady. Ve vysokém rozlišení. V kolekci, která přidává na hodnotě každé filmové sbírce. Ve třech bijácích (a jednom přídavku), o nichž můžete popsat stohy papíru a stejně nevyhmátnete vše, co je činí hodné pozornosti několika generací filmových fanoušků.

Co začalo nevinně jako lehkonohá pocta béčkovým dobrodružným seriálům, nad nimiž George Lucas trávil svá dětská léta, se v průběhu osmdesátých let změnilo na legendární sérii, jejíž hrdina si získal stejný počet diváckých srdíček jako třeba E.T., Han Solo nebo Frodo Pytlík.

Zcela zaslouženě. Dobrodružství Indiana Jonese jsou čistou esencí inteligentní blockbusterové zábavy, která dovede vypovídat o velkých věcech a zároveň na sebe samou nahlížet s nadhledem a nekonečnou zásobou humoru. Jen ji musíte chápat v širším kontextu jako poctu žánrům, které ne každému přijdou k chuti.

Indiana Jones Indiana Jones Indiana Jones Indiana Jones

Proto někteří diváci uctívají brakové a do velké míry punkové Dobyvatele ztracené archy, další nedají dopustit na brutalitu Chrámu zkázy a třetí sorta fanoušků by dala cokoliv, aby se jim jako poslední film v životě prohnala před očima Poslední křížová výprava, jež je svou koncepcí a technickou precizností nejvyspělejší a zároveň divácky nejvděčnější kapitolou života věhlasného archeologa.

Čtvrtá část, v níž se Lucas se Spielbergem odvážně pustili na pole sci-fi a nebáli se vzdát hold dnes již zapomenutým šílenostem z 50. let, si přitom rovněž nezaslouží vysloveně hanit. Stále jde o ukázkovou filmařinu, sršící nápady, talentem a především dobrodružnou atmosférou. Nicméně vykouzlit starý „feeling“ se po letech úplně nedaří a starý Indy ani přes návštěvy posilovny a silnou vrstvu make-upu nezapře, že nám trochu zdědkovatěl.

Což ve spojení s ujetou zápletkou (v kontextu funguje, ale z diváckého hlediska je prostě divná), velmi často až infantilním humorem (vodopády!) a ne úplně dokonalou syntézou starých filmařských postupů s hromadou CGI (honička v džungli s digitálními opičáky a mravenci) vytváří film poněkud rozbředlý a ne úplně hodný pověsti, jíž si Henry Jones Jr. stihl vybudovat o pár dekád dřív.

Buďme k němu však vlídní. Jeho předchozí tři bádání po mocných relikviích stále patří mezi to nejlepší, co dobrodružný žánr nabídl, a ačkoliv po Dr. Jonesovi brouzdala filmovými plátny celá řada nástupců, nikomu se nepovedlo udržet si formu tak dlouho jako jemu. A to si respekt rozhodně zaslouží.

WOW. Nic jiného ze sebe člověk po nakoukání všech čtyřech filmů nedostane. Mnohé zahraniční recenze a dokonce i fanoušci sice hlásají, že Indiana Jones na Blu-ray není oproti DVD zase takový krok dopředu, to si ale pravděpodobně zapomněli nasadit brýle, jelikož Indy nikdy nevypadal líp.

Indiana Jones - Blu-ray video bitrate (Bit-rate prvního filmu, grafy ostatních dílů najdete na samostatných profilech)

Nechme stranou Království křišťálové lebky, které žádnou restauraci nepotřebovalo a na Blu-ray už jednou v parádní podobě vyšlo. Hlavními hvězdami Indyho v HD jsou první tři kapitoly. A ty se povedly náramně.

Začneme tím nejlepším – Poslední křížovou výpravou. Ta totiž vypadá jako by ji Spielberg dotočil teprve před několika měsíci. Svěží barvy, dokonalý kontrast, parádní kresba a detaily kam jen oko dohlédne. Mohl bych tu vyjmenovat dva tucty scén, z nichž jsem seděl na zadnici a jen blaženě sledoval dění na plátně, ale bylo by to dle mého zbytečné. Výpravě prostě vysoké rozlišení sluší neskutečným způsobem a má jednoznačně nakročeno k tomu být považována za další ukázku standardů v rámci restaurování klasik.

U předchozích dílů už je situace komplikovanější. Chrám zkázy sice vypadá většinu času báječně a kupříkladu z honičky v důlních vozících, cestování na slonech a přebíhání na provazovém mostě budete jistě plakat nadšením. Nicméně třeba úvodní scéna v klubu Obi-Wan úplně dokonalá není. Jistě, rudě svítící šaty otravné Willie lahodí oku jako máloco, taneční číslo jakbysmet, nicméně si nelze nevšimnout problémů s ostřením, místy nepříjemnou přesvíceností a rovněž i umělého odstraňování zrna, jež Indyho trápí asi nejvíc.

Platí to hlavně o Dobyvatelích ztracené archy, kteří v úvodní scéně v džungli šokují více než nepříjemně. Barvy nejsou úplně syté. Ostrost se mění záběr od záběru (očividně pozůstatek už ze zdrojového materiálu) a kresba ve stínech, popřípadě sytost samotné černé se ani náhodou nedá označit za úspěch. To samé platí i pro následující sekvenci v temné kobce, kdy mnohdy nebudete chápat, proč Spielberg to či ono nezaostřil.

Ale nemusíte se plašit. Jakmile se Indy přesune na univerzitní půdu a odletí směrem Káhira, vše nabere pozitivní nádech. Prosluněné písečné dálavy totiž Henrymu sluší a film začne konečně nabírat na vizuální síle, již neztratí ani v trikovém závěru s Archou. Takže nakonec i tady celkem pohodička. Jen neztratit nit kvůli nepovedenému úvodu.

Zvukově se přitom jedná o maximální parádu od začátku do konce. Všechny díly dostaly do vínku THX certifikaci a pokud nebudeme počítat vážně hrozné české dabingy (nevydržel jsem ani pět minut od každého – nejednotné, slabě ozvučené… ale třeba jsem náročnější proto, že jsem Indyho v dabingu nikdy neslyšel a nehodlám na tom nic měnit), čeká vás menší zvukový orgasmus. Jistě, Indy není Transformers, takže nečekejte zvukově razantní mixy, které vás od prvních vteřin oněmí. Ale pokud patříte mezi fajnšmekry, kteří si vychutnávají práci zvukařů a vyvážení jednotlivých zvukových vrstev, budete určitě nadšení. Nově vyčištěné dialogy zní totiž parádně a do výsledného mixu zapadají bez nejmenších problémů. Zvukové efekty nikdy nezněly lépe a mnohokrát mile překvapí jejich prostorovost. A pak je tu vrchol každého Indyho, geniální Williamsovy soundtracky, které vás svojí čistotou donutí pobroukávat si jednu melodii za druhou.

Jsou to právě pasáže s hudbou, které na Blu-ray společně s excelentním nazvučením akčních scén vynikají nejvíce, nicméně ani v „pouhých“ dialozích filmy nic netratí. Jako příklad lze uvést Indyho přednášky nebo jeho procpávání se do kabinetu v Křížové výpravě, kde vede dialog se sekretářkou s desítkami studentů okolo. Efekt obklopení je maximální, dialogy zní ale jasně a zřetelně. Na rozdíl od verze v dabingu, kdy máte pocit, že všechny študáky namluvil jeden člověk a navíc křičel úplné bláboly.

Po technické stránce tedy palec jasně nahoru, byť hlavně u Dobyvatelů nečekejte příliš mnoho.

Máte volné odpoledne? To je dobře. V případě Indyho kolekce ho budete potřebovat a možná neuškodí, vyhradíte-li si i večer. Spielberg s Lucasem totiž neškudlili ani v případě bonusových materiálů, které jsou poučné, zábavné a hlavně opravdu rozsáhlé. Pravda, zamrzí, že některé bonusy ze samostatného vydání Křišťálové lebky nepochopitelně chybí, nicméně přítomnost českých titulků takřka u všech bonusů (nenajdete je jen u dvou krátkých featurettů pracujících s trivia-trackem) tuhle malou vadu na kráse bohatě vynahrazuje.

Za bonusy ovšem nesmíte mířit na disky s filmy. Na těch se nachází pouze trailery k jednotlivým titulům (v 1080p, samozřejmě). Veškerá dokumentární výbava je na samostatném bonusovém disku, který – stejně jako ostatní – nejprve oslní hezky zpracovaným menu, jemuž sice někdo přehnaně ubral na hlasitosti, ale co se týče přehlednosti, těžko hledat konkurenci. Skutečně, už dlouho jsem neviděl titul, který by se s širokou škálou materiálů vyrovnal takto šikovně. Žádné přehnané složkování. Jen několik hlavních složek, v jejichž útrobách je navíc často možnost hromadného přehrání.

Asi největším lákadlem je kompletně nový dokument On Set with Raiders of the Lost Ark. Má dvě půlhodinové části (From Jungle to Desert, From Adventure to Legend – obě ve Full HD), které vám dají dohromady dokonalý obraz o natáčení prvního jonesovského dobrodružství. Chronologicky se totiž podíváte snad na všechny významné scény, dozvíte se hromady historek z natáčení a nechybí ani četné vystřižené scény (zremasterované!) a pokažené záběry. Jen škoda, že se mnohé informace kryjí se zbytkem výbavy. Ale to je holt daň za to, že Indy vyskládal spoustu informací na stůl již při vydání DVD.

Na duo nových dokumentů každopádně skvěle navazuje čtveřice (pětice, pokud budete počítat dobový, leč stále vynikající dokument o natáčení Dobyvatelů) Making Of, jež se – logicky – vždy zaměřují pouze na jeden film ze série. Opět přitom platí, že je tvorba filmu pokrytá chronologicky od prvotního námětu přes scénář až po samotné natáčení ikonických momentů. Především The Making of Raiders of the Lost Ark se povedlo výtečně, když v něm Spielberg a Lucas odhalují prvotní zrod hlavního hrdiny, čerpání inspirace ze starých dobrodružných seriálů a snahu natočit prvního Jonese co nejlevněji a nejrychleji. „Prostě se s tím nemazat!“.

Nejméně poutavé mi přišlo Making Of zaměřené na Chrám zkázy, což však může být způsobené tím, že ho společně se čtvrtým filmem neřadím mezi své oblíbené. Z technického hlediska mu ovšem lze vytknout máloco. Opět (a úplně stejně tomu je u Poslední křížové výpravy a Království křišťálové lebky) nechybí švih, humor, halda zajímavých detailů a samozřejmě ani četné množství kaskadérských kousků.

Někdy je těch informací a zábavných historek dokonce tolik, až máte pocit, že si je na jeden zátah nelze maximálně užít. Hlavně Spielberg v dokumentech ukazuje, že je od přírody vtipálek, jemuž byl dán neskutečný talent nejen jako režisérovi, ale i psychologovi, jenž moc dobře ví, jak vyjít lidem vstříc a nebrání se žádnému nápadu. Indyho filmy tím získávají víc než kdy dřív punc skupinové práce, která byla navíc vždy především velkou zábavou.

Projet všech pět Making Of vám zabere okolo čtyř hodin čistého času, a pokud nebudete vyčerpaní, můžete se dorazit ještě pěknou porcí featurettů ve složce Behind the Scenes. Ta jich nabízí hned dvanáct (každý má okolo deseti minut), přičemž se do velké míry jedná o detailní pohledy na povinné součástky každého Indyho dobrodružství.

The Stunts of Indiana Jones se dozvíte vše o nejpamátnějších akčních scénách tehdy ještě trilogie. V The Sound of Indiana Jones vám mistr zvuku Ben Bur Burtt poví, jak nahrát uvěřitelný zvuk práskajícího biče, výstřelů, vrzajících kol a dalších věcí. The Music of Indiana Jones se zaměřuje na Johna Williamse a jeho legendární sountracky, které ve vás na počkání vydolují hektolitry emocí. A The Light and Magic of Indiana Jones se ohlíží za náročným procesem tvorby speciálních efektů, z nichž mnohé byly pro fachmany z ILM pořádným oříškem.

Na filmová kouzla poté navazuje výborná desetiminutovka Raiders: The Melting Face, v níž se – jak naznačuje název – podíváte na vznik efektního finále s Archou úmluvy. Trikaři tu udělají odlitek hlavy nacistů, udělají voskovou atrapu a té pak přiloží k hlavě letlampy, které obličej bez soucitu rozpustí. Stylové až do poslední vteřiny.

V následujícím Indiana Jones and the Creepy Crawlies se tvůrci ohlíží za trademarkem mít v každém díle něco nechutného, ať už jde o hady, brouky či krysy. Travel with Indiana Jones: Locations zase předvede natáčecí lokace, které simulovaly široké spektrum exotických míst, do nichž se Indy během své kariéry dostal (oba featuretty jsou bohužel bez české podpory). A část nazvaná Indy's Women se zaměřuje na Indyho osudové ženy. Na rozdíl od ostatních dokumentů tak ale činí celkem originálně, protože se jedná o záznam besedy, ve které se všechny tři šťabajzny sešly, aby prodiskutovaly, co je na jejich postavách zaujalo, co pro ně znamenaly a jak je bavilo se do nich převtělit. Jednoznačně příjemné posezení.

Zbytek bonusů se pak vrací do starých kolejí. Indy's Friends and Enemies se ještě jednou ohlédne za Henryho ženami, nezapomene ani na četný zástup sidekicků od Marcuse přes Prcka až po Jonese seniora, a chybět nemohou ani slavní nepřátelé. V deseti minutách sice není na nic obsáhlejšího čas, nicméně i tak se toho dozvíte celkem dost.

Zbývajícím třem fíčurám už dominuje výhradně Křišťálová lebka. Nejprve se v Iconic Props podíváte více na zbraně a vychytávky pro poslední Jonesův film. The Effects of Indy (má přes 20 minut) do detailu rozebere kombinování CGI a miniatur, jež se ale v případě čtvrtého dílu úplně nevyvedlo (to ale tvůrci samozřejmě nepřiznají). A Adventures in Post Production se ve dvanácti minutách pokouší shrnout Spielbergův pokus o co nejlepší navázání na předchozí trilogii. Nechybí zmínky o odmítnutí stříhat film na počítačích, vizuální podobě filmu, návratu Johna Williamse k Indyho motivům a ani další pojednání o mixování zvuku, v němž hodně zaujme například detailní rozborka výroby zvuku pro armádu mravenců.

A to je vše. Obsáhlou bonusovou nadílku sice ještě zakončují minutové informační titulky, ale o těch je zbytečné mluvit. Indyho kolekce každopádně patří k povinnostem každého Blu-ray fanouška, neboť ač ne vždy vypadá úplně božsky, pokrok oproti DVD je očividný a bonusová výbava (pokud nevlastníte předchozí edice) doslova vyčerpávající.