IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

vydáno 11. 12. 2009 | autor Štěpán Čermák | sekce Extra HD | 38 komentářů

Tagy: 3D, Avatar, Blu-ray, film, IMAX, Temný rytíř, Transformers, Transformers 2, Transformers: Pomsta poražených, Transformers: Revenge of the Fallen

IMAX - logo

Jak jsme zmiňovali už v recenzi, film Transformers: Pomsta poražených vyšel v USA také v takzvané Big Screen edici. Michael Bay totiž natočil několik scén filmu v IMAX formátu a Big Screen verze je přináší téměř v původním poměru stran. Před divákem se tak obraz otevírá z formátu 2.35:1 do plného 16:9. Pojďme se mu podívat na zoubek.

Předně si musíme uvědomit, co vlastně natočení některých scén na IMAX kamery znamená, takže se připravte na povinnou technickou vsuvku: Klasický kinofilm má fyzickou velikost 35 mm, jeho teoretické rozlišení je někde mezi 6K a 8K (Blu-ray má o něco méně než 2K). IMAX kamery používají filmové políčko o velikosti 70 mm, což je oproti kinofilmu dvojnásobek. Teoretické rozlišení je tedy podstatně vyšší.

Porovnání filmových políček 35 mm a IMAX

Obraz snímaný na IMAX kamery je ostřejší, přináší podstatně větší množství detailů a jelikož se u IMAXu používá jiného poměru stran, nabízí také větší množství obrazových informací. Ano, 35 mm může být v závislosti na použitých objektivech nebo technice také v různých poměrech stran, v klasické mainstreamové velkoprodukci ale převládá 1,35:1 nebo jeho o něco vyšší kolegové – což není nativní poměr stran filmového políčka.

Tento poměr stran je velmi blízký 16:9, což je standard pro HDTV. Pokud se tedy režisér rozhodne, že natočí některé scény nebo sekvence svého filmu na IMAX kamery (které jsou mimochodem nesmírně těžké, hlučné, drahé a je jich velmi málo), nabízí se možnost prezentovat je později na Blu-ray v téměř původní podobě.

Transformers: Pomsta poražených (Blu-ray) Transformers: Pomsta poražených - Big Screen Edition (Blu-ray)

Michael Bay to po vzoru Christophera Nolana zkusil. Jeho film měl v zahraničí premiéru i v IMAX kinech a ačkoliv se jako v případě Temného rytíře (recenze) nejednalo o 3D verzi, obraz se skutečně v několika konkrétních okamžicích přepínal do jiného formátu.

Na takovém plátně, jako je to v IMAXu, je pak rozdíl zatraceně dobře znatelný. Ačkoliv v klasické Blu-ray edici rozdíl mezi IMAX scénami a těmi točenými na pětatřicítku není kdovíjak markantní, v Big Screen edici se jedná o úplně jiný zážitek. Ostatně toho, že se obraz před člověkem z klasické „nudle“ otevře do 16:9, si prostě nelze nevšimnout.

Transformers: Pomsta poražených (Blu-ray) Transformers: Pomsta poražených - Big Screen Edition (Blu-ray)

Rád bych se pozastavil nad tím, jak takové přechody mohou působit z diváckého hlediska. Zní to možná divně, ale přechod z 2,35:1 do 16:9 nijak nenarušuje zážitek z filmu, člověk se nad ním nepozastavuje. Co ale taková změna udělá a co je záměr – zážitek naopak zintenzivní.

Do kompozice se najednou vejde větší část scény, stává se přehlednější, což dopomáhá orientaci v prostoru, člověk se do ní víc vžije, měřítko každého záběru je epičtější. Právě na Transformers je to vidět více než na Batmanovi, obzvlášť s možností porovnat 2,35:1 verzi (která vyšla u nás) s Big Screen edicí z Ameriky (exkluzivně u Wal-Martu).

Transformers: Pomsta poražených (Blu-ray) Transformers: Pomsta poražených - Big Screen Edition (Blu-ray)

Bay natočil na IMAX konkrétně celou bitku v lese (což je shodou okolností nejzajímavější okamžik filmu), celé složení Devastatora a pak už jen několik dvouvteřinových útržků, v jejichž centru je většinou opět Devastator. Za ty trable při shánění to zřejmě většině lidí nestojí (musíte si sehnat člověka, který vám film ve Státech koupí a pošle, kromě eBay se jinou formou k Big Screen edici dostat nedá), ale podívaná je to zajímavá,

Při rvačce v lese je kompozice přehlednější, obraz už není vycentrovaný na vrchní část robotů, ale tak, aby se do něj vešli téměř celí. Takže dostane víc prostoru choreografie, kterou člověk vidí v celé její kráse. Záběry, které v 2,35:1 působily nepřehledně, jsou teď snadno čitelné. Bay navíc IMAX verzi o pár vteřin nových záběrů prodloužil, což je právě v lese vidět na dvou nových prostřizích (bitka je tedy asi o deset vteřin delší). Celá sekvence je v IMAXu podstatně dramatičtější.

Transformers: Pomsta poražených (Blu-ray) Transformers: Pomsta poražených - Big Screen Edition (Blu-ray)

To samé samozřejmě platí při skládání Devastatora. Jelikož Bay při komponování scény preferoval detaily, ve 2,35:1 se jedná o opravdu nepřehlednou podívanou, kde se sice shromáždila tuna jedniček a nul, ve výsledku je ale zážitek celkem o ničem. V 16:9 má divák naprosto jasno, kde se nachází a velikostí tohoto okamžiku je doslova ohromen.

To platí v obou případech. Jakmile se poměr stran změní, najednou se před člověkem otevírá podstatně epičtější svět (podpořeno tím, že IMAXovské políčko mnohem lépe vykresluje, což se samozřejmě podepsalo i na kvalitě přepisu v těchto scénách). Letecké záběry na pyramidy jsou o něčem úplně jiném – až když je člověk vidí v IMAX verzi, tak si uvědomí, jak monumentální stavby to jsou a jaké epičnosti se Bay snažil docílit, když mezi ně vehnal své roboty.

Transformers: Pomsta poražených (Blu-ray) Transformers: Pomsta poražených - Big Screen Edition (Blu-ray)

Je to nádherná podívaná a digitální efekty – speciálně renderované ve vyšším rozlišení – tu úchvatně vynikají. Vlastně bych měl přehodnotit stanovisko: za trable při shánění i těch několik vteřin v IMAXu asi opravdu stojí.

Nabízí se pak samozřejmě logická otázka: proč režisér nenatočí na IMAX rovnou celý film? Odpověď je jednoduchá: z hlediska logistiky a financí je to nesmírně obtížná záležitost. Jak bylo řečeno, s IMAX kamerami se těžko manipuluje, záznam je samozřejmě podstatně dražší, prodražila by se postprodukce, distribuce, úplně všechno.

Transformers: Pomsta poražených (Blu-ray) Transformers: Pomsta poražených - Big Screen Edition (Blu-ray)

A proč pořád 2,35:1? Většina kinosálů je na tuto projekci přizpůsobená. V kině takový poměr stran mnohem lépe zabírá zorné pole lidského oka, navíc se dostavuje jakýsi efekt stísněnosti, který kompozici v podobné „nudli“ přidává na dramatičnosti a vizuální atraktivitě. Jinými slovy, v klasickém kině je poměr stran 2,35:1 stále zajímavější.

Na HDTV už je to pak samozřejmě jiná a proto se budeme vždycky muset potýkat s letterboxovými pruhy. Točení klíčových okamžiků na IMAX kamery nebude zřejmě nikdy vyloženě zaběhnutý postup, časem se k němu ale některé velkoprodukce budou vracet.

Transformers: Pomsta poražených (Blu-ray) Transformers: Pomsta poražených - Big Screen Edition (Blu-ray)

Například Avatar Jamese Camerona, který si za pár dnů konečně odbude kinopremiéru, by se s velkou pravděpodobností mohl na Blu-ray objevit v 16:9, tedy ve formátu, ve kterém byl točen. A to i přes fakt, že se v klasických 2D projekcích objeví pouze v 2,35:1 – Cameron se pro tento ořez rozhodl právě z výše zmiňovaných důvodů.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Extra HD

Komentáře

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil Littlepaul476 (bez ověření), 12. Prosinec 2009 - 11:45

Obrázek uživatele Littlepaul476

Tak pokud udela 1.78:1 verzi primo reziser nic proti nemam, ale neskutecne me stve, kdyz filmy tocene v Super35 a promitane v kine v 2.35:1 jsou pak u nas na dvd/bd v 1.78:1. Pritom v zahranici vychazi v 2.35:1. Je mi jasne, ze se vetsinou nejedna o orez, ale vic obrazu misto pruhu, ale original je original. Je take zajimave, ze jsou tim postizeny pouze dvd vydavane v lokalnich edicich. Majors vsechny Super35 filmy vydavaji v 2.35:1. To jsou jako levnejsi ty openmated mastery? Kvuli tomu jsem si nekoupil treba Hero (Hrdina), o ktery jsem mel velky zajem, pritom nikde ve svete jsem na verzi 1.78:1 nenarazil, pouze u nas :( Onehda byla i afera, ze takto vysel v Americe film Tideland a reziser Terry Gilliam z toho radost rozhodne nemel. Doporucoval fanouskum, aby si na TV nalepili cerny pasky x cm ze shora a x cm ze spoda a tim se dostanou na 2.35:1 puvodne zamyslenou a hranou v kinech :)

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil d.f.h, 12. Prosinec 2009 - 13:32

Obrázek uživatele d.f.h

Jakákoliv „neautorizovaná“ manipulace je na useknutí ruky, to je jasná věc. Nicméně daleke víc, než open matte mi vadí opačný případ, tedy ořez. Třeba nádherné filmy Veřejný nepřítel č. 1 a Veřejný nepřítel č. 1: Epilog jsou původně v 2,35:1 a u nás vyšly stranově oříznuté na 16:9 :-(. Ale pořád lepší, než kdyby to bylo do 4:3, že? :-D

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil st39.6 (bez ověření), 12. Prosinec 2009 - 13:02

Obrázek uživatele st39.6

jj, tideland myslim vysel v nejlepsi edici v nemecku a snad dokonce na HD DVD jeste. lokalni orezany edice jsou zrejme opravdu levnejsi udelat takhle … nedavno sem mailem zazadal o moznost projit si takovej vznik lokalniho BD, takze mozna budeme zanedlouho vedet vic :) a hrdinu bohuzel na DVD mam :D

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil Ringo (bez ověření), 12. Prosinec 2009 - 19:10

Obrázek uživatele Ringo

Vážím si toho, že někdo takové články píše a nechci prudit, ale stejně musím přidat pár poznámek:

  1. Klasický film má sice šířku 35 mm, ale to je pro velikost obrazu nepodstatné. Důležitější údaj je šířka samotného obrazového políčka (cca 22 mm, jak je patrné i z nákresu)… Tedy, srovnávat 35 mm a 70 mm je nesmysl (už jen proto, že na IMAX, oproti 35mm i standardnímu 70mm filmu, se zaznamenává horizontálně) – relevantní by bylo poměřovat 22 mm a 70 mm, případně rovnou plochu políček – potom by se dalo říct, že na IMAX se vejde ca 10 více informací.
  2. Poměr stran IMAXu přeci není 1,78:1 ani 1,85, ale 1,44:1. Předpokládám tedy, že v něm byly točeny i vybrané scény v Dark Knight nebo druhých Transformers (opravte mě, jestli se pletu, v IMAXovém kině jsme na nich nebyl). V tom případě se tedy moc nedá mluvit o žádném „plném 16:9“ ani o tom, že Big Screen edice přináší film tak, jak byl zamýšlen. Je to prostě stále oříznuté, jen ne tolik.
Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil st39.6 (bez ověření), 13. Prosinec 2009 - 13:19

Obrázek uživatele st39.6

1 – Diky za doplneni (popravde se mi nechtelo zachazet do detailu o perforacich, zvukovejch stopach apod., nicmene jsem mohl dopsat presne pocty … mluvit o petatricitce jako o petatricitce mi prislo snazsi :D) 2 – Ono je to diky tomu, ze sefredaktor „zmizikoval“ zavorku, z textu necitelne, ale pisu, ze "…jelikož se u IMAXu používá jiného poměru stran, nabízí také větší množství obrazových informací … Tento poměr stran je velmi blízký 16:9, což je standard pro HDTV.
- takze nikde (doufam), nepisu, ze je IMAX v 16:9. Ten orez tam je vzdycky, ale zrovna v pripade sledovani na 16:9 musim (navzdory diskuzi) rict, ze je to dobre… (pravda, uznavam, ten text je asi sam o sobe trochu krkolomny, ale chtel jsem se o to podelit)

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 28. Leden 2010 - 2:29

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Co se orezu tyce, tak zde jasne kraluje Casino Royal.Doporucuji shlednout uplne prvni trailer, ktery krom to, ze ma namisto pomerancovych pletovek barevnost realnejsi a pohlednejsi, je rovnez ve formatu 16:9, zatimco na DVD/BD je obraz oriznuty a doplneny o „prekrasne“ cerne pruhy.Nevidime tedy po stranach vice, ale naopak nahore a dole mene.Tomu, kdo ma tohle na svedomi bych usekl ruce!

Jestli bude Avatar na BD v 2,35:1, tak to se mnou sekne.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil BorekL (bez ověření), 18. Duben 2010 - 9:59

Obrázek uživatele BorekL

Přesně tak, Avatar v 2,35:1 by byla smrt. Viděl jsem takto jen trailer (vlastní film v IMAXu) a ty uřezané hlavy a nohy jsou něco hrozného.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil st39.6 (bez ověření), 28. Leden 2010 - 10:17

Obrázek uživatele st39.6

ono si je nutne uvedomit, ze se jedna o umelecky zamer – samozrejme i v pripade prepisu. kazdy film ma nahrany obraz „pres“ cerne pruhy, orezava se vzdycky (samozrejme pokud se nepouziji jina skla) a vzdycky je to tak, jak si preje reziser a kameraman teaser na QoS byl z prvnich natocenych zaberu a spichnuty nnarychlo, proto nemel barevne korekce ani orez, ktere by odpovidaly reziserove vizi. a stava se to btw pomerne casto

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 29. Leden 2010 - 3:35

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Pro orez Casina neexistuje zadne smysluplne oduvodneni.Jaka je vyhoda videt z obrazu mene?Do kina at si to riznou trba na 3:1, je mi to fuk, ale na domaci nosice to takhle nesmyslne rezat je trestuhodne.Ja jsem se Casina na BD hodne rychle zbavil.Priserny barvy a kravskej orez, nic pro me.Perfekni ukazka, jak se da postprocesem doku*vit jinak kvalitni film.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil d.f.h, 29. Leden 2010 - 9:41

Obrázek uživatele d.f.h

Casino Royale bylo autory natočeno s poměrem stran 2,35:1, na Blu-ray vyšlo s poměrem 2,40:1, takže kde konkrétně vidíš ořez?

Ale jinak při pohledu na tvoje komentáře už konečně začínám chápat, proč se v USA tak ujaly fullscreen edition DVD… To je ovšem prasárna.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 1. Únor 2010 - 7:18

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Ne, nebylo.Pust si laskave prvni trailer, nez se zacnes zbytecne ptat. Zadna prasarna to neni, nebo ty mas doma snad zobrazovac 2,4:1???Ja fakt skutecne zvedavej na nejakou nudli s cernyma prouzkama.

A ze to je rezisersky zamer?Delate si ze me legraci vazeny pane?Muzete mi tedy laskave presne popsat postup od nataceni az po finalni podobu na DVD/BD filmu Casino Royal?Velmi se na to tesim!

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 1. Únor 2010 - 7:21

Obrázek uživatele Pedro_CZ

…zvedavej nejsem

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil d.f.h, 1. Únor 2010 - 10:04

Obrázek uživatele d.f.h

Ten člověk se mi snad jen zdá :-) Takže Casino Royale šlo v kinech jako 2,39:1, distributor ho uvádí jako 2,39:1, na IMDb je jako 2,39:1, ale protože u Pedrů doma viděli někde na YouTube trailer v 16:9, tak to není pravda. OK, vzdávám to.

Máš pravdu, drahá. Ano, Casino Royale bylo původně natočeno v 4:3, ale zlí distributoři a promítači v kině ho svévolně opatřili maskovacími černými pruhy. Ano, i na DVD a Blu-ray se distributor rozhodl ke stejnému kroku. Díky, Pedro_CZ, že jsi odhalil tuhle celosvětovou konspiraci – nechceš o ní napsat do Blesku? Protože si myslím, že by to měl vědět úplně každý!

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 1. Únor 2010 - 13:46

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Jasne, sarkasmus misto odpovedi, jak detinske.Holt by to asi ego tezko neslo, priznat jak to s tim trailerem je.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil d.f.h, 1. Únor 2010 - 15:14

Obrázek uživatele d.f.h

Těžko říct, trailery mě tak nějak vůbec nezajímají. Nejsem moc trailerový typ :-)

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil tombik (bez ověření), 1. Únor 2010 - 16:25

Obrázek uživatele tombik

:D :)

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 1. Únor 2010 - 18:09

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Cece chlape, me to teda vubec vtipne neprijde.Alibismus je vysadou slabsich.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil st39.6 (bez ověření), 1. Únor 2010 - 13:38

Obrázek uživatele st39.6

um, fakt celej postup? … to by bylo na petistrankovej referat, vazeny pane Pedro. Ocividne nemate nejmensi tuseni, o cem to placate a jelikoz vam ani jedno z -docela dost popisnych- vysvetleni nepomohlo, stejne jako Dan se vam vysmeju a nebudu vas resit. Na HDmagu bude zanedlouho vychazet clanek, ktery bude podobne bludy a nevedomosti potirat. Byt vami, mlcim, nez se jeste vic ztrapnim, a pockam si na nej. Nebo jeste lepe – jednoduse si zjistete, o cem mluvite, nez se o tom zacnete hadat. Dan nevede HDmag pro nic za nic, vi moc dobre, o cem pise. Ja stejne tak. Takze prosim, nedelejte ze sebe vetsiho hnupa, nez uz jste udelal

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 1. Únor 2010 - 13:55

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Ja popisu tu logiku postupu, ktera vam drahy pane cini problem.Natacim 2,4:1, trailer ale pustim do sveta v 16:9, cili logicky by melo jit o orez puvodni nudle,cemuz tak ale PROKAZATELNE neni a na domaci nosice to riznu opet na 2,4:1.Skutecne velmi logicky postup. Ty osobni urazky jsem pro tentokrat jako nevidel, ale obrazek redakce vytvarite veru „peknej“.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil st39.6 (bez ověření), 1. Únor 2010 - 15:26

Obrázek uživatele st39.6

jednalo se o teaser, ktery vznikl jeste behem nataceni (trailery zpravidla vznikaji az behem postprodukce). v tom pripade se vezme scan filmoveho policka a orez se neresi. nejedna se o reprezentaci umeleckeho zameru, ani nic podobneho. je to proste teaser. proto je v 16:9. kinofilm ma 4:3, reziser a kameraman film komponuji behem nataceni na 2.35:1 nebo podobny pomer stran, ktery maji oznaceny primo na monitoru v onom 4:3 obraze jednoduchym rameckem. TO je jejich umelecky zamer. Na 2.35:1 se KOMPONUJE od prvniho dne nataceni, na 4:3 se TOCI a OREZAVA se na 2.35:1 nebo podobny AR podle toho, na co se behem nataceni komponovalo – v postprodukci, kdy take vznikaji barevne korekce a CG. Teaser vznikl PRED post-pro., proto nemohl mit obrazove korekce a proto se neresilo AR. Orez z 4:3 na 16:9 byl nejblizsi prijatelna alternativa. samozrejme existuji i jine technologie, kdy se kinofilm neorezava, ale pouziva se specialni optika, ktera obraz deformuje na cele policko atd. nevim, ktery pripad je zrovna 007, ale VIM, ze se chovas, Pedro, jako hlupak. Proto ty urazky neprehlizej, protoze byly adresovany vyhradne tobe a myslim je velmi uprimne. neco jsme ti uz nekolikrat vysvetlili, protoze to zjevne nechapes, a ty misto toho, abys proste prijal, jak se to ma, placas dal svoji… tomu se rika pitomost. pointa kazdopadne zustava. 2.35:1, nebo v cem ze ten Bond je, je UMELECKY ZAMER rezisera a kameramana, na tenhle AR byl film komponovan a vytvaret open-matte kvuli tomu, aby na televizi nebyly videt cerne pruhy, je nesmysl. a chtit to muze jen filmovy buran

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 1. Únor 2010 - 18:46

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Dokaz to.Nedokazes vubec nic, protoze nic nevis, jeste to sam priznavas, tak se podle toho laskave chovej.Redaktora, ktery napada takto vulgarne a osobne ctenare bych z fleku okamzite vyrazil. Filmovy buran je ten, kdo je uneseny z obrazu, ktery je hovadsky orezanej, coz je presne pripad CR.Pokud je film nataceny anamorfne, pak se o orez nejedna a nemam vubec nic proti tomu a takovy film ma pak cerne pruhy opravnene.Ne vsak CR. Je uplna kravina natocit vice obrazu, ktery pak nasledne orezu do mini nudlicky.Tohle ma jedine opodstatni kvuli widescreenovym kinum, ale davat tenhle orez na domaci nosice, je proste nesmyslnost tezkeho kalibru.Znova opakuji, pokud je cinemascope originalni master, pak je vse v poradku, co nesnasim je, kdyz se obraz orezava tak, ze prichazim o spodek a vrsek obrazu.Blbost by byla cinemascope orezavat do 16:9, ale toto neni pripad CR a neni to vec, kterou tu resim. Nicmene faktem je, ze ten orez me trapil mnohem mene, nez to barevne podani, ktere je ted eveidentne desne v mode, viz nemene naoranzovely Transformers.Rovnez hnus.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil st39.6 (bez ověření), 29. Leden 2010 - 13:34

Obrázek uživatele st39.6

ty to stale nechapes. nejedna se o orez, je to umelecky zamer rezisera a kameramana. dela se to U VETSINY filmu, nebo spis u vsech. Udelat na BD pozdeji open-matte by bylo nesmyslne. Divak by videl veci, ktere reziser nezamyslel, aby byly videny. „S orezem“ se navic uz toci, reziser a kameraman ho maji „predkresleny“ na monitorech. Opakuji, Pedro, to co rikas, je absolutni nesmysl

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil zóna (bez ověření), 1. Únor 2010 - 18:50

Obrázek uživatele zóna

pro pedra: Není ostuda něco nevědět nebo něčemu nerozumět, není ostuda se na něco, čemu nerozumím zeptat, ale je ostuda něčemu nerozumět, a přitom poučovat o tom ty, kteří tomu rozumějí. A už toho dětského trucování, které tady předvádíš, prosím nech.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 1. Únor 2010 - 20:21

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Blablabla…skutecne vecny a konstruktivni prispevek, na ktery tu vsichni cekali.Hlavne jsi fakticky, predlozenim dukazu, poukazal na veci, ve kterych se pletu.Potlesk pro tebe, jdu zalest do kanalu.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil zóna (bez ověření), 1. Únor 2010 - 20:43

Obrázek uživatele zóna

Doufám, že jen neblafuješ, a že svou výhružku skutečně splníš.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil wasill (bez ověření), 1. Únor 2010 - 22:06

Obrázek uživatele wasill

Takže když se film natáčí ve 4:3 a pak se tedy ořízne kupř na 2,40:1 ta jak režíser zamýšlel, tak pozdější ořez pro 4:3 TV, který se dělal v éře CRT vlastně musí přidat i něco ze zhora a zezdola? Tedy to co řekněmě režisér nezamýšlel? Jinak mi teda pořád hlava nebere, jak udělali dřív z 21:9 formát 4:3 – to je pro mě něco jako kvadratura kruhu :D

AD Pedro: Takže jestli jsem to pochopil, tak film CR se natočil v 16:9, a pak se ořízl na 2,40:1 pro kina a pro domácí nosiče? Což je teda asi postup zcela běžný, o kterým by Pedro nevědel, nebýt teaseru v 16:9 bez pruhů s kusem horního a dolního záběru navíc?

O tomto konkrétním případu jsem již jednou s Pedrem diskutoval (tímto tě zdravím) na sony-playstation.cz – ještě úředtím, než tam Pedro dostal BAN.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 1. Únor 2010 - 22:44

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Pro TV vysilani 4:3 se to rezalo tak, ze si u puvodne sirokouhleho formatu(at uz 2,4:1 ci 1,8:1) prisel LOGICKY o kraje zaberu, kdyby si alespon trochu premyslel, tak by ti to doslo.Skoro se mi nechce verit, ze ten dotaz myslis vazne, ale jen zamerne infantilne provokujes. Jestli se CR natocil 16:9, nebo 4:3, je celkem jedno, podstatne je, ze tak jako tak ve vysledku dostanes mensi zorny uhel, v pripade formatu 2,4:1 zaber uplne nejmensi a jeste to ani neni na vyplneni TV, cili format 16:9 je ve vsech pripadech ten nejrozumenjsi pomer stran, vyjma jiz drive zmineneho pripadu, ze je film natacen SKUTECNE anamorfne s patricnou optikou a tim padem cele policku filmu je vyplnene, byt deformovane.Roztazenim pak na sirokouhlem platne ci obrzovce dostava spravny, nedeformovany, tvar. Posledni vetou si dokazal, jak ubohy ses, jiste to tady vsechny zajima(pozn.-ironie).Ale asi si se chtel predvest jako nejvetsi praskac, coz me vubec neprekvapuje, vzhledem k tem bolsevickym praktikam na tebou zminenm serveru.Sam sebe prekvapuju, ze s nekym takovym ztracim cas a rikam tu veci, ktere jsou i logicky odvoditelne^_^

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil wasill (bez ověření), 1. Únor 2010 - 23:40

Obrázek uživatele wasill

Já jsme tě nechtěl naštvat a už vůbec ne prásknout, ale nediv se, že jsem to zmínil když tu tak všem nadáváš.

Vrátím diskuzi na začátek a pokusím vysvětlit svůj dotaz lépe – přiznávám, že se mi to moc nepovedlo. Když se z filmu (21:9) udělá 4:3 tak se, jak říkáš, oříznou kraje – to chápu. Já nemám moc představivost, ale zdá sem mi to prostě nějakk moc velké oříznutí na ten konečný obraz. Položím ten dotaz tedy chytřeji a zcela vážně: Opravdu se jen uříznou okraje?

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil st39.6 (bez ověření), 2. Únor 2010 - 2:14

Obrázek uživatele st39.6

vetsinou ano. sem tam dojde k castecnymu otevreni „nahoru a dolu“ (open matte), aplikuje se pan and scan apod. vetsinou jsou orezy na 4:3 sileny zverstvo

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 2. Únor 2010 - 3:37

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Tak ja tu prej vsem nadavam, no…k tomu neni co dodat, nezaujaty ctenar jiste rozezna, kdo koho nevybirave „tituluje“.

Ano, sirokouhly obraz se proste oreze po stranach, vsak je to u mnoha filmu dost dobre poznat, napr. jen pulka hlavy v zaberu apod.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil zóna (bez ověření), 2. Únor 2010 - 10:05

Obrázek uživatele zóna

pro wasilla: Způsob, jak se dostat u filmů, v kině promítaných ve verzi 2,35:1, na „televizní“ verzi 1,33:1 (aka 4:3), záleží na tom, na jaký negativ byl film natočen.

Řada starších filmů byla natočena s anamorfickou předsádkou, u takových je i na negativ uložen obraz ve formátu 2,35:1, a verze 4:3 se tedy nedá docílit jinak, než že se obraz po stranách odřízne. I tento ořez se ale dělá dvojím způsobem – buď tím totálně prasáckým, kdy se mechanicky odřeže stejně velká část obrazu vlevo i vpravo, a divák vidí „prostředek“ původního záběru. Nebo existuje o něco citlivější přístup, tzv. „plovoucí maska“, kdy se v každém záběru vyřízne ta část záběru, která je významově důležitá, tedy v některém záběru se ponechá více z levé části obrazu, v jiném více zprava, v dalším zprostředka, někdy se ta „maska“ dokonce pohybuje, takže z původně statického záběru (např. v souboji pistolníků) nyní kamera jakoby „přejíždí“ z leva doprava, z jedné postavy na druh.u Ale ať už je u filmů natočených s anamorfickou předsádkou použita jakákoliv metoda, vždy ve verzi 4:3 vidíš jen o něco víc než polovinu obrazu z kina (1,33 vs. 2,35:1).

Druhou možností jsou filmy, které se v kinech promítaly ve verzi 2,35:1 a v tomto formátu režisér s kameramanem i při natáčení všechny scény komponovali, použili ale negativ jiného rozměru než 2,35:1 (nejčastěji 4:3 či 1,66:1). V „televizních“ verzích se pak dociluje výsledného obrazu 4:3 hned několika způsoby – i zde je část přepisů „prasáckých“, tedy verze 2,35:1 se stranově odřízne, tak jak popisuji výše (tedy buď stejně po stranách, nebo „plovoucí maskou“). Část filmů je ale v tomto případě do verze 4:3 upravena tak, že se vezme negativ (na kterém je „více obrazu“ než v kinové verzi 2,35:1, vždy nahoře a dole, ale pozor! – někdy i vlevo a vpravo), a z něj se úplně nově vytvoří obraz ve formátu 1,33:1. Někdy už režisér s kameramanem s totuto variantou dokonce počítají, a při natáčení záběr komponují současně pro výřez 2,35:1 a 1,33:1, či pro výřezy jiné (1,85:1, 1,66:1). Ve výsledku pak tyto verze 1,33:1 mají oproti verzi 2,35:1 nejčastěji více obrazu nahoře či dole. Jak psáno výše – buď se tak děje s vědomím kameramana a režiséra, a pak jde svým způsobem též o autorskou verzi (film má pak dvě rovnocenné autorizované verze, ve dvou odlišných obrazových formátech), a nebo, častěji, opět o mechnicky vytvořený výřez nějakým „pocmrdou“ ve studiu. Pak jsou ve verzích 1,33:1 k vidění takové věci, jako mikrofon nad hlavou herců, protože kameraman s režisérem nepočítali s tím, že by někdy někdo mohl vidět to, co je na negativu zaznamenáno „nad“ či „pod“ širokoúhlým výřezem, do nějž záběr komponovali.

Vše výše napsané je hodně zjednodušené, existuje víc variant negativů i způsobů přepisů, ale pro základní orientaci to doufám stačí. :)

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil wasill (bez ověření), 2. Únor 2010 - 10:52

Obrázek uživatele wasill

Díky, už je mi to jasnější. Oříznutí okrajů mě bylo jasný. Rozšiřování nahoru a dolů a doleva a doprava byla ovšem jen moje teorie – myslel jsem si, že to tak nějak bude fugngovat.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 2. Únor 2010 - 16:57

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Jenze to „prave“ 4:3 je spise z radu rekneme zboznych prani, protoze jsem se s tim nikdy nesetkal.Klidne bych uvital, kdyby nekdo nadhodil konkretni priklad. Tady mas pro zajimavost Rambo II, original VHS vs original DVD, foceno narychlo mobilem, ale o kvalitu obrazu tu nejde:

http://www.nahraj.cz/…26262b7e.jpg

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil rs (bez ověření), 8. Únor 2010 - 11:24

Obrázek uživatele rs

panove, kdyz vidite, ze nekomu neco proste nevysvetlite, ze jakekoliv rozumne a logicke argumenty nezabiraji, a dotycny proste bude trvat za kazdou cenu na svem, myslite, ze ma cenu to po 180 vysvetlovat a hadat se ?

me to proste prijde jako zbytecna ztrata energie…;-)

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil agmm (bez ověření), 15. Září 2010 - 23:16

Obrázek uživatele agmm

Jak tak čtu všechny ty články, chci napsat jen jednu poznámku. Naprosto mě vytáčí, když něko „nudli“ ve formátu 2.35:1 bere za ořez formátu 16:9. To si ten člověk neuvědomuje, že formát 2.35:1 je ve skutečnosti větší než 16:9 a ta „nudle“ je způsobena konzumním kompromisem ořezu formátu? Bolí mě srdce, když si nemůžu koupit film s plným poměrem tak úžasným, jako je 2.35:1 a musím se spokojit se zmenšením počtu řádku daném debilním standardem 1920×1080 místo 2560×1080.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil st39.6 (bez ověření), 16. Září 2010 - 9:26

Obrázek uživatele st39.6

to ale pletes jablka a hrusky. Rozliseni na pomer stran nema vliv. A ten debilni standard je dany tim, ze se jednak kompletni televizni produkce dela v 16:9, druhak je pomer filmu v 16:9 vs 2.35:1 skoro 50:50. To, ze sledujes zrejme jen mainstream, ani zdaleka neznamena, ze se vic filmu dela v „nudli“

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil kozáček (bez ověření), 9. Srpen 2011 - 23:55

Obrázek uživatele kozáček

Zdravím vás mám možná pro mnoho zvás hloupý dotaz ,ale rád bych na něj dostal odpověď. Jelikož tu vidím samé poměry 2,39:1 16:9 a podobně mohl by mi někdo vysvětlit jak je to bodově ? Mám tím na mysli 16:9 = 1920:1080 Kolik se teda jedná bodově 4:3 , 2,39:1 , 1,41 a tomu podobné? Nějak si to nedokáži spočítat. Předem díky za odpověď.

Re: IMAX versus 35 mm na Blu-ray - 1:0

Vložil st39.6, 10. Srpen 2011 - 16:36

Obrázek uživatele st39.6

mam pocit, ze je to takhle: 16:9 – 1920×1080; 2.35:1 – 1920×815; 2.40:1 – 1920×800; 4:3 – 1440×1080;