Identita (recenze Blu-ray)

vydáno 11. 8. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: 3:10 Vlak do Yumy, Blu-ray, film, Identita, Identity, MPEG-4 AVC, PCM, Šestý smysl, Ti druzí, Walk the Line

Identita (Identity, 2003)

Vezměte starý opuštěný motel s tak trochu divným majitelem, nastrkejte do něj deset zákazníků, každému z nich vytvořte nějaké to osobní tajemství, přidejte psychopatického zabijáka, nezbytné flashbacky a zpřeházené časové roviny, to všechno odřízněte od světa neustávající průtrží mračen a dostanete… Motel smrti? Nebo snad libovolnou teenagerskou vyvražďovačku? Kdepak.

Jsou filmy, na které se můžete s chutí dívat třeba každý den (zejména když jste do nich blázen). Na druhé straně jsou pak ty snímky, které je utrpení dokoukat hned poprvé. Někde mezi tím jsou filmy, které teoreticky stačí vidět dvakrát: jednou se propracovat na první pohled standardní zápletkou až k závěrečnému twistu, který v poslední minutě obrátí celý děj vzhůru nohama, a podruhé se na to celé podívat právě s tímhle nově nabytým poznáním, že je vlastně už od začátku všechno jinak.

Učebnicovými příklady takových filmů jsou například horory Šestý smysl nebo Ti druzí, stojící na oblíbených duchařských základech. Thriller Identita režiséra Jamese Mangolda (Walk the Line, 3:10 Vlak do Yumy), který dnes uvízl v naší recenzní síti, jde sice na všechno trochu jinak, ale výsledek je přesto – nebo možná právě proto – nesmírně působivý.

Děj Identity by se dal při troše dobré vůle skutečně shrnout první větou tohoto článku, ale byla by to škoda, je totiž mnohem propracovanější a jde víc do hloubky. Tuctová výletnická vyvražďovačka se skutečně nekoná; všichni zúčastnění (říkejme jim pro pořádek rovnou oběti) se sice hned v úvodních minutách sejdou v opuštěném motelu, ale rozhodně to není z jejich vůle a už vůbec ne za standardních okolností. Žádné dlouhé představování není potřeba, potřebné vazby jsou ihned nastíněny pomocí několika propletených vzpomínkových scén, ty ale paradoxně vnesou do děje jen více zmatku.

Skupinka pak začne přesně podle předpokladu i méně zběhlého diváka řídnout. Prostitutka, majitel motelu, policista a jeho vězeň, kdysi populární hvězda a její osobní řidič, mladí novomanželé a rozhádaná tříčlenná rodinka – v podstatě je úplně jedno, kdo přijde na řadu jako první. Reakce jednotlivých archetypů na stále se zhoršující situaci jsou sice předvídatelné, na druhou stranu ale začne být zhruba v polovině filmu jasné, že tady něco nehraje. Něco není tak, jak by mělo být. Něco je úplně jinak.

Identita (Identity, 2003) Identita (Identity, 2003) Identita (Identity, 2003) Identita (Identity, 2003)

Prozrazovat komplikovanou pointu by bylo vůči těm, kteří Identitu ještě neviděli, značně nefér, proto se tak v této recenzi nestane. Důležité je, že film na možná až trochu překombinovaném (a navíc dvojitém) závěrečném twistu nestojí, dokázal by docela dobře fungovat i bez něj – jen by ztratil určitou část svého kouzla. Atmosféra samotná je bezchybná; naprostá většina scén se odehrává buďto v nočních deštivých exteriérech nebo několika málo motelových místnostech, což spolu se stále vyhrocenějšími vztahy mezi zbývajícími postavami umocňuje ústřední myšlenku: není kam utéct, všechno to skončí tady a teď.

Takový film potřebuje kromě dobrého scénáře a zajímavého vizuálního ztvárnění (Identita má obojí) také herce, kteří by se svých rolí dokázali na relativně malém prostoru úspěšně zhostit. I to se tentokrát podařilo, jména typu John Cusack, Ray Liotta, Alfred Molina nebo Clea DuVall zaručují kvalitní zážitek. Oko šmírákovo navíc může s potěšením spočinout na promoklé Amandě Peet, která rozhodně neztvárňuje vyhaslou hvězdu showbusinessu ani hysterickou novomanželku. Po pravdě řečeno, s jiným obsazením by možná měla Identita velké problémy.

Diváci, kteří mají opravdu hodně nakoukáno, možná nad Identitou ohrnou nos a budou poukazovat na to, že si bere spoustu nápadů z mnoha existujících filmů a nepřichází s ničím novým. Celá řada se pak nesmíří se závěrem, který je možná opravdu trochu moc „psycho“, ale na druhou stranu alespoň ponechává prostor pro další výklad a diskusi. Tak nebo tak, Identita rozhodně není filmem, který by někým dokázal jen tak prošumět a nezanechat žádný dojem. A o to jde v první řadě.

Identita vyšla na Blu-ray disku u nás i ve světě začátkem roku 2007, nejedná se tedy o žádnou novinku. MPEG-4 AVC obraz s průměrným bitratem téměř 28 Mbps ale přesto patří k tomu lepšímu, co se dá na Blu-ray vidět. Četné noční scény disponují dostatečnou škálou odstínů černé barvy, což ocení zejména majitelé plazmových televizorů a moderních LCD panelů s LED podsvícením (o projektorech samozřejmě ani nemluvě), kteří tohle všechno prostě uvidí lépe.

V interiérech si kamera často zajímavým způsobem hraje s hloubkou obrazu, běžné jsou perfektně ostré makrozáběry a různé jiné „vychytávky“. Flashbacky a další roviny mimo hlavní děj jsou na první pohled jasně identifikovatelné podle lehkého přeexponování a výraznější palety, to je ale zcela jistě autorský záměr.

Zvuková stopa je ve formátu PCM 5.1, což před dvěma lety nebylo na Blu-ray nic neobvyklého. Technicky vzato poskytuje PCM stejné podmínky pro nekomprimovaný zvuk, jako Dolby TrueHD a DTS-HD Master Audio, není tedy důvod považovat ho za něco podřadného – přesně naopak. „Problém“ je ovšem v tom, jakým způsobem Identita se zvukem celkově pracuje.

Ve filmu se místy hodně mluví, občas do toho vstoupí nějaká ta nezbytná vygradovaná lekačka, venku neustále prší a dost často se divák ocitne pouze ve společnosti doprovodné hudby zcela bez dialogů. Žádná velká akce, žádné extrémní využití prostorových kanálů, zvuk diváka obklopuje zcela přirozeně, přesto je možné si jeho dynamiku čas od času velmi dobře uvědomit. Tím pádem přesně odpovídá charakteru filmu a nelze proti němu vůbec nic namítnout. Český dabing se nekoná, české titulky ano.

Identita (Identity, 2003) - Blu-ray video bitrate

Co ale zcela jistě stojí za samostatnou zmínku, to je orchestrální soundtrack Alana Silvestriho. Ten odvedl tradičně dobrou práci, motivy jsou patřičně nervní, navozují nejistotu, vzrušení a strach. Hudební doprovod v tomto případě dotváří atmosféru filmu tak výrazným způsobem filmu, že budete mít chuť poslechnout si ho i samostatně. To rozhodně nebývá pravidlem.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejším Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Identita.

Doplňková výbava opět koresponduje s dobou vzniku Blu-ray disku: všechny materiály jsou ve standardním rozlišení, není jich mnoho a nejsou interaktivní (zapomeňte na BonusView nebo dokonce BD-Live). Jako takové tedy netvoří pomyslnou třešničku na dortu, což je škoda – na dvouvrstvém 50 GB disku zbyla dobrá třetina volného místa, které se jistě dalo nějakým způsobem využít.

Samostatné audiokomentáře režiséra Jamese Mangolda a scénáristy Michaela Cooneye jsou sice poměrně záživné, ale na druhou stranu narušují atmosféru filmu takovým způsobem, že si je bude chtít vyslechnout do konce asi jen málokdo. Několik málo minut vynechaných scén nepřináší nic zásadního, porovnání kresleného storyboardu s výslednými záběry je nudné, nejhodnotnějším bonusem tedy zůstává krátký film o filmu.

Verdikt? Identita je všeobecně dost nedoceněný thriller, který si zaslouží pozornost (nejen) každého fanouška žánru. Blu-ray vydání je navíc překvapivě hodně kvalitní, minimálně po technické stránce. Pokud přistoupíte na pravidla hry, budete si celý film užívat a jak už bylo řečeno v úvodu, rádi se na něj podíváte ještě jednou úplně jinýma očima. A pak možná znovu a znovu…

Blu-ray film Identita k recenzi poskytl DVDobchod.cz – Blu-ray a DVD filmy pro celou rodinu. Děkujeme.