Hra o trůny: 2. série (recenze Blu-ray)

vydáno 21. 4. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: 2. série, Blu-ray, film, Game of Thrones, Hra o trůny, recenze, Second Season

Hra o trůny (Game of Thrones, 2012) (Blu-ray)

Hra o trůny je jedním z projektů, které musí mít filmový fanoušek rád, ať už si ve fantasy libuje, či nikoli. HBO se nebálo rozsáhlou ságu George R. R. Martina zafinancovat na televizní poměry obrovským rozpočtem, což pomohlo k vzniku vskutku unikátnímu seriálu, jenž se s výjimkou velkolepých bitev, nemusí omezovat prakticky v ničem.

Kostýmy jsou parádní, digitální scenérie úchvatné, interiéry hradů bytelné a nezavánějící laciností, a herecké obsazení je díl od dílu lepší. Pro druhou sezónu to platí dvojnásob, neboť ač jsme se rozloučili se Seanem Beanem v jeho typickém stylu, na jeho místo tahouna seriálu nastoupilo jak několik starých známých (existuje vůbec někdo, kdo by nefandil Tyrionovi?), tak nováčků (uhrančivá Carice Van Houten), kteří pod vedením zkušeného štábu (režisér druhého Thora Alan Taylor, britský řezník Neil Marshall) předvádí výkony, s kterými se v českých televizních luzích asi ještě hodně dlouho nesetkáme.

Co se příběhu týče, tam začíná druhá série doplácet na styl, jenž je dán nejen omezenými prostředky, ale i některými tvůrčími rozhodnutími. I přes četné střídání lokací, rozsáhlou výpravu a pečlivé dialogy se začíná projevovat efekt „natahování gumy od trenek“, jenž aktuálně pokračuje v sezóně třetí. Seriálu by prospělo, kdyby malinko zrychlil, stál méně na místě a peníze z ušetřených epizod nacpal konečně do adekvátní válečné řeže, v níž by ani pod vedením přeborníka na levnou, avšak tučnou akci typu Marshalla nebylo znát, že nejsou finance na víc než hrstku komparzistů, co se tváří jako obří armáda.

Hra o trůny: 2. série (2012) Hra o trůny: 2. série (2012) Hra o trůny: 2. série (2012) Hra o trůny: 2. série (2012)

To je však jen drobná šmouha na kráse, kterou se tvůrcům snad brzy podaří odstranit. Vše ostatní totiž stále funguje na… no, řekněme na lepší dvojku, když Hra o trůny stále dokáže vyšlehat jednu z nejhustších atmosfér nejen na televizním, ale i filmovém trhu a zvládá bavit v podstatě každou postavou, jež se objeví před kamerou. Když seriál porovnáte se všemi fantasy z poslední pětiletky, najdete celkem rychle jasného vítěze. A ne, ani Hobit se v tomto případě se svými digitálními omalovánkami, cartoonovou akcí a plakátovými postavami nechytá. Kdyby se tyhle dva světy střetli, pravděpodobně by trpaslíci skončili v bahně s useknutou hlavou ještě dřív, než by dorazili do Roklinky.

Hra o trůny je jedním z nejlépe vypadajících seriálů na trhu, což platí i pro jeho Blu-ray vydání, které věrně reprodukuje materiál známý z televize. Daly by se najít výtky jako občasné měknutí obrazu, ne vždy úplně sytá černá, popřípadě drobné problémy s kresbou ve stínech, většinou však přepisy jednotlivých epizod patří mezi to nejlepší, co na Blu-ray najdete.

Obraz se chlubí velmi jemným zrnem, skvostnými barvami (od kostýmů přes západy slunce až po mrazivé scenérie za Zdí a tělovky), adekvátním kontrastem a nadprůměrnou ostrostí, která odhaluje spoustu detailů v obličejích, na kostýmech, ale i v prostoru, kdy se mnohdy nestačíte kochat kvalitou výpravy.

Obrazové kvality přitom potvrzuje i skvostný zvuk vládnoucí dynamikou, za níž by se nestyděly ani mnohé hollywoodské fláky. Taková sekvence vraždění bastardů, ve které se Djawadiho povedený soundtrack naplno rozehraje skrze všechny kanály, je v podstatě ukázkou dokonalého mixu, jenž vás zarazí do sedačky a nechá lapat po dechu, zatímco z předního kanálu zní zvuky podřezávaných hrdel a utopených děcek.

Uslyšíte každý cinkot nože, každou šlápotu a kvalitnímu ozvučení se nevyhnuly ani scény, kdy máte slyšet ozvěny v místnosti, popřípadě být strašeni zvuky uprostřed lesa. To vše za doprovodu za všech okolností přesně položených dialogů, které se v záplavě ostatních zvuků nikdy neztratí.

Všechny epizody mají české titulky.

Než se pustím do bonusů, neodpustím si poznámku ohledně menu, jehož zpracování mi nedává vůbec smysl. Nemluvím teď o tom, že jsme se opět dočkali italského menu (na disku je i německé – spouští se podle nastavení jazyka vašeho přehrávače), v němž je pro jazykově nevybaveného diváka z počátku problematické se zorientovat. Mnohém víc mi vadí, že jsou na disku možnosti zvolit epizodu, popřípadě bonus, které jsou na discích ostatních a tudíž vám přehrávač napíše, abyste vložili adekvátní disk. Pardon, ale COŽE?

Nebylo by jednodušší, kdyby se v menu vyskytovaly pouze bonusy a epizody, které na disku skutečně jsou? Na to se nemusí ani upozorňovat na obalu, každému dojde, že pokud má edice pět disků, na každém jsou pravděpodobně dvě epizody (na předposledním disku jsou tři a poslední disk byl kompletně věnován závěrečné epizodě, ale pointu chápete) a že disky musí vyměnit. Podobný způsob uspořádání menu mi tedy přijde značně nelogický a zbytečně matoucí a otravný.

Bonusy samotné bohužel nejsou česky otitulkované, takže pokud nevládnete angličtinou, popřípadě jiným jazykem, asi si přidané materiály moc neužijete. A přitom nejsou vůbec špatné.

Začněme exkluzivitami Blu-ray disku. Ty jsou čtyři, ale popravdě řečeno chci vidět člověka, který je doopravdy využije. Jedná se totiž převážně o interaktivní fíčury, které vám poskytují informace v průběhu jednotlivých epizod. Ve Válce pěti králů se vám pomocí vyskakujících textíků představí detailní profily všech případných králů, Průvodce epizodami poskytuje další detaily o postavách, natáčení a historii, a s Historkami a lidovou moudrostí se podíváte na mytologii seriálu z pohledu jednotlivých postav.

Ta pravá bonusová nabídka začíná až s regulérními dokumenty a featuretty. Hlavním tahákem jsou bezpochyby audiokomentáře tvůrců a herců. Je jich totiž dvanáct a ačkoli především herci občas nemají co říct, žádný jiný dokument vám nenabídne detailnější náhled na vznik Hry o trůny jako právě tyhle zpovědi zpoza mikrofonu.

Především Profily postav nejsou ničím převratné. V podstatě jde o dvouminutové sestřihy a rozhovory s herci, kteří řeknou, co je v druhé sezóně čeká a kam se jejich postava posunula.

Zajímavější je film o filmu o natáčení lodní bitvy z 9. epizody, debata George R. R. Martina se scenáristy na téma náboženství a jeho vlivu na jednotlivé postavy seriálu, ale i debata Vnitřní kruh, ve které se společně se scenáristy seriálu sešla pětice herců, aby vyžvanila v podstatě vše ohledně natáčení druhé řady.

Jistě, bonusů by mohlo být nepochybně víc (ale máme stejnou nabídku jako v zahraničí), ostatně Hra o trůny má parametry velkého hollywoodského filmu a ty nabízí kolikrát hodiny bonusů. Nicméně zde jsou hlavními hvězdami dodatečných materiálů audiokomentáře, v nichž se skutečně dozvíte téměř vše, takže je na druhou stranu pochopitelné, že Warneři a HBO nic dalšího nepřidali. Uvidíme, co na nás bude čekat u třetí série. Pokud ale patříte mezi fanoušky seriálu, tahle edice by pro vás měla být i přes ono zpropadené italské menu jasná koupě.