Hobit: Neočekávaná cesta - rozšířená verze (recenze Blu-ray)

vydáno 10. 11. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova | 11 komentářů

Tagy: Blu-ray, Extended Edition, film, Hobbit, Hobbit: An Unexpected Journey, Hobit, Hobit: Neočekávaná cesta, rozšířená verze

Hobit: Neočekávaná cesta - prodloužená verze (The Hobbit: An Unexpected Journey - extended cut, 2013) (Blu-ray)

Hobití mánie začíná díky brzké premiéře druhého dílu opět nabírat na síle, čemuž vydatně přidává snaha Warner Bros. vydolovat další peníze na první části plánované trilogie. Otázkou dnešního dne tudíž není, jestli je Hobit dobrý film (i člověk v největších rozpacích musí uznat, že ano), ale jestli rozšířená verze stojí za zhlédnutí a případně za koupi, pokud máte doma již kinoverzi.

Na rovinu je potřeba říct, že změny v rozšířené verzi Neočekávané cesty jsou spíše kosmetické, než že by film zásadně prohlubovaly a přicházely s nečekanými novými liniemi a epickými momenty ve stylu souboje Gandalfa s pánem Nazgůlů. Přibylo pár záběrů z prologu (scénka s Thranduilem a drahokamy kvůli tomu mimochodech střihově moc nenavazuje), v Hobitíně se Bilbo o něco déle klepe z Gandalfa a dokonce vidíme zpohodlnělého hobita i jako malé dítě. A ani scény s trpaslíky nepřináší nic moc přínosného.

Zásadní změny přichází až v Roklince, kde byla prodloužena Bílá rada, kde Elrond pozve Bilba, jenž se podívá na zlomený Narsil a malbu se Sauronem, k návratu do elfího sídla (modří vědí) a kde se dozvíme i o Elrondových obavách ohledně Thorinova mentálního zdraví. Což jsou scény, které výrazně prohlubují zápletku, obohacují naše znalosti o postavách a společně s humornými scénkama (písnička u večeře, koupání trpaslíků v kašně) zásadně mění rytmus roklinkovské pasáže, která díky tomu náhle nepůsobí tolik utahaně.

Hobit: Neočekávaná cesta - rozšířená verze (2013) Hobit: Neočekávaná cesta - rozšířená verze (2013) Hobit: Neočekávaná cesta - rozšířená verze (2013) Hobit: Neočekávaná cesta - rozšířená verze (2013)

Výsledkem je výrazně zábavnější snímek, jenž daleko méně drhne, nicméně pokud jste k Hobitovi v kině cítili opravdu extrémní odpor a nudili jste se od první minuty, pak rozšířený sestřih na vašich dojmech absolutně nic nezmění. Po Roklince už je zásahů jen pomálu (zpívánky v Mlžných horách), a čtvrthodinka nových scén znamená v tříhodinovém snímku až příliš malý zásah na to, aby se něčí názor na film radikálně proměnil. Před případnou koupí si tedy nejdřív ujasněte, jaký postoj k Neočekávané cestě vlastně máte. Jedno je však jisté, fanoušci budou zcela jistě spokojeni.

Vážně na tomhle místě očekáváte, že najdete něco jiného než výčet pozitiv? Tak to jste na špatné adrese. I prodloužený Hobit totiž vypadá skvěle a představuje jeden z audiovizuálních vrcholů Blu-ray formátu.

Ostrost, kresba, stylizace v pastelových barvách, práce s prostorem… Vše je podle očekávání na vrcholu pomyslného žebříčku kvality (a to i ve 3D, kterému jsou věnovány hned dva disky) a disk nezaváhá ani v nových scénách, které do celkového obrazu zapadají bez nejmenších zádrhelů. Za všech okolností tudíž uvidíte, co Jackson chce, abyste viděli. Včetně vyleptaných nápisů na mečích, záhybů skalisek, detailních kulisách, Gandalfových vrásek a cákající tmavé krve při usekávání hlav.

Dále čtěte:

Zkrátka lahůdka, jejíž intenzita se stupňuje s vynikající zvukovou DTS-HD MA 7.1 stopou, která do vás nasype tolik velkolepost, že se z ní budete vzpamatovávat ještě druhý den. Film možná ne vždy vyloženě táhne kupředu, jakmile se však Howard Shore opře do orchestru, popřípadě se rozprostře bitevní vřava po celém vašem obýváku, budete trpasličí bandě fandit jako byste mlátili skřety po hlavě sami. Dynamika a prostorovost tracku je jednoduše vynikající, což se bohužel nedá říct o Dolby Digital 5.1 české stopě, která sice neuráží dabingem (byť skrz naskrz průměrným), ale technicky zaostává především v intenzitě a občas i srozumitelnosti. Hlasy jsou totiž více zapuštěné než u originálu, a tak například v prologu není úplně slyšet každé Thorinovo slovo při boji s drakem.

Potěší však, že rozšířená verze byla dodatečně nadabována, a tak nejste na rozdíl od Pána prstenů odkázáni pouze na titulky.

Bonusová výbava kinoverze byla zklamání, neboť se na ní objevily pouze videodeníky, které jsou k dohledání i na YouTube. Rozšířená verze tradičně napravuje pošramocenou reputaci, neboť nabízí dva disky narvané k prasknutí a jdoucí plně ve šlépějích prstenových materiálů. A dokonce i s českými (byť místy plnými překlepů a špatných překladů) titulky.

Disk označený jako „Dodatky část 7“ mi však přijde výrazně zajímavější. Především proto, že se v něm rozebírá celková produkce Hobita a v podstatě se podíváte na výrobu všech zásadních scén ve filmu, což znamená, že kromě natáčení mnohokrát nahlédnete do tábora druhé režie, kde kromě filmování probíhala řada příprav. Nechybí rozhovory se scenáristkou Philippou Boyens, popřípadě se samotným Jacksonem. A častokrát se objeví i kostymérny, výrobny zbraní, anebo chlapci od lokací, kulis či pouze hlídači místního letiště, jelikož bylo nutné informovat štáb o odletech letadel kvůli hluku.

Milá je rovněž přítomnost řady historek, o kterých byste se jinak nedozvěděli. A to jak v případě Martina Freemana, jenž si připadal nevhodně oblečení na slavnostním začátku natáčení, tak Iana McKellena, jenž trpěl depresemi z osamoceného natáčení scén s trpaslíky, s nimiž ve skutečnosti téměř nepřišel do styku.

Jackson rovněž často ukazuje řadu detailů, jichž jste si při sledování filmu ani nevšimli, což pokračuje i na disku číslo dva, neboli „Dodatcích 8“. Ty se soustředí především na rozšíření Středozemě, a tak se dozvíte hromadu informací o trpaslících, problémech s jejich adaptováním a vůbec potížích při snaze sepsat filmy do jakžtakž funkčního celku. A pokud se vám nelíbí podoba obřího skřeta Azoga, v dokumentech vám Peter Jackson vysvětlí, že rozhodně nešlo o první návrh. Ve hře totiž byly i výrazně ohavnější verze, které byly sice praktické (žádné CGI), ale bohužel úplně nefungovaly.

Nechybí ani natáčení bitevních scén, s nimiž sám Jackson paradoxně neměl kromě finálního schválení mnoho společného, a rovněž ani návrat do Hobitína, který byl znovu postaven a tentokrát nikoli z papundeklu, ale opravdového dřeva a dalších pevných materiálů, které by měly při péči vydržet desítky let.

Vidíte? Už jsme na pěti odstavcích jen o bonusech a to jsem vám pověděl asi jen o pěti procentech bonusů. Bonusovými disky každopádně informační náplň nekončí. Na disku s filmem totiž najdete ještě featurette o lokacích Nového Zélandu (který byl nesmyslně na disku s Mužem z oceli) a výtečný audiokomentář Jacksona a Philippy Boyens (bohužel klasicky bez české lokalizace), jenž Hobita ještě jednou zevrubně probere.

Bonusově tedy Hobit rozhodně nezklame a místy je dokonce zábavnější než samotný film. Koupě edice, která jen v bonusové sekci zabere okolo 12 hodin (počítáme-li komentář), se tudíž vyplatí i těm, pro něž Hobit není nikterak zásadní filmovou událostí. Těžko totiž hledat lepší pohled za kulisy, než které pravidelně nabízí právě Jackson a spol. Klobouk dolů za takový servis.

Filmgame.cz Blu-ray rozšířené verze filmu Hobit: Neočekávaná cesta nám poskytl obchod Filmgame.cz.