Hněv titánů (recenze Blu-ray)

vydáno 23. 10. 2012 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy | 4 komentáře

Tagy: Blu-ray, film, Hněv titánů, Wrath of the Titans

Hněv titánů (Wrath of the Titans, 2012) (Blu-ray)

Remake Souboje Titánů nesklidil ovace ani od kritiky, ani od obyčejných diváků, jenže vydělal kopu peněz, což v řeči hollywoodských studií znamená neodvratné pokračování. Tvůrci naslibovali více akce, lepší triky a dokonce i větší hrozbu, jíž se hrdinný Perseus bude muset postavit, a profesionálně sestříhané trailery přesvědčily i největší odpůrce prvního dílu, že by se tentokrát nemuseli během sledování cítit jako že jim tvůrci zavřeli hlavu na dvě hodiny do mikrovlny. O to víc bolí, že ani tentokrát se nekoná antická akční jízda, která by dávala alespoň trochu smysl, nýbrž jen další stereotypní shluk máchání mečů před digitálními monstry.

Zatímco první díl pravděpodobně napsal patnáctiletý fanoušek, který si původní film pustil rychloposuvem., tentokrát ho sepsal někdo s velkou zálibou ve videoherním kultu God of War. Alespoň tomu odpovídá jak samotná zápletka (napruzený Titán Kronos chce za pomoci Háda svrhnout samotného Dia), tak výstavba něčeho, čemu bychom asi měli říkat příběh.

Hněv titánů (Wrath of the Titans (2012) Hněv titánů (Wrath of the Titans (2012) Hněv titánů (Wrath of the Titans (2012) Hněv titánů (Wrath of the Titans (2012)

TIP: Další FullHD screenshoty a podrobné technické informace o obrazu a zvuku najdete na našem Blu-ray profilu filmu

Jenže vypuštění několika monster a následné putování z bodu A do bodu B přes zastávku C, kdy se všude odbude jedna povinná akční sekvence, se dá za regulérní příběh pokládat jen těžko. Obzvlášť když postavám chybí motivace (schizofrenní Hádes, který mění strany během jednoho střihu, je vyloženě k popukání), mnohé z nich jsou nadbytečné (Nighyho Héfaistos s legračním britským přízvukem!) a většinu potenciálně dramatických překážek (stavební to kámen hrdinských příběhů) tvůrci zahodí kvůli vidině další trikové exhibice.

Ty jsou samozřejmě působivé, ale pravděpodobně na ně padl téměř celý stopadesátimilionový rozpočet. Jak jinak si vysvětlit, že jakmile se přestane zběsile trikovat a obraz opustí řádící monstra, zůstavá povětšinou v záběru jen hrstka statistů, mající se v zaprášené krajině tvářit, že zápasí o osud celého lidstva. Žádná velkolepá města, žádné nákladné kulisy (těch pět chatrčí v Perseově domovině jsme ve skautech spíchávali za odpoledne) a překvapivě ani pěkné kostýmy.

I když možná je to dobře. Když si totiž člověk vybaví božská brnění, která jako by vypadla z laciné verze Boormanova Excaliburu, je rád i za to, že tentokrát je z velkého Dia regulérní vágus. Jen kdyby nebyl tak natvrdlý (obelhat ho zjevně dokáže už úplně každý), netrvalo mu dvě hodiny, než začne metat blesky, a přes všechnu svoji moc nepotřeboval zaprášeného vlasatce k tomu, co před x lety dokázal celkem v klidu sám.

Kdyby alespoň finále za něco stálo. Jenže Kronos ve výsledku udělá stejné kulové jako Kraken a Perseus ho odrovná v podstatě totožným (rozuměj: absolutně nudným a předvídatelným) způsobem. Prostě nuda k uzoufání, již od totální katastrofy zachraňuje pouze vydařený soundtrack, zhruba dva náznaky nadsázky a nechtěná komičnost takových scenáristických obratů, jakým je vytvoření romantického vztahu mezi Perseem a Andromedou na cca dvou minutách stopáže.

Už Souboj Titánů byl na Blu-ray pastvou pro oči a Hněv Titánů se mu přinejmenším vyrovná. Drobné zrno, vysoký kontrast a ostrost, výborná prostorovost, stínokresba a černá. Vše je na svém místě a dělá čest rodu modrých disků. Pravda, triky v celodigitálních kompozicích vypadají téměř jako z videohry, ale za to rozhodně nemůže přepis, který dělá všechno pro to, aby byli Titáni vizuálně kulervoucí.

A oni občas doopravdy jsou. Stačí když kolem Persea začnou poskakovat chiméry, padat stromy nebo létat obří lávové pracky a nebudete mít daleko k absolutnímu nadšení. I proto, že si díky přepisu můžete vychutnat detailní textury obličejů, kostýmů, ale i všudypřítomného papundeklu.

Zvuk se přitom také nedrží zpátky a i přes „pouze“ šestikanálové DTS-HD Master Audio předvádí doslova psí kusy. Hněv Titánů má hodně dynamický mix, který víc než na cokoliv jiného tlačí na hlasitou hudbu a četné efekty a ruchy, jež dovedou zarazit hluboko do gauče a ochromit divácké sluchovody. Surroundy navíc odvádí výbornou práci, co se prostorovosti týče, a dialogy nikdy nezakniknou v tunách zvukové havěti.

Takže pokud hledáte disk, jenž vás ochromí svým audiovizuálem, rozhodně jste na správné adrese. Jen se nenechte zmást utlumeným menu, mohlo by se stát, že vám po zvýšení hlasitosti hned první scéna utrhne na jednom z kanálů blánu.

Při pohledu na zadní stranu přebalu se může zdát, že Hněv Titánů patří mezi tituly, které se na náš trh dostaly ošizené. Nicméně po zasunutí do přehrávače zjistíte, že pravdou je úplný opak.

Jakmile se totiž dostanete přes 10 minut vystřižených scén, čeká na vás více než půlhodina Focus Points a velké lákadlo disků od Warner Bros. – Maximum Movie Mode. Focus Points můžete pustit samostatně, nebo v rámci MMM. Doporučuji však první možnost, protože tak nebudete narušovat sledování filmu.

Focus Points jsou rozdělené na dva okruhy – Cestu bohů a Cestu lidí, přičemž je zřejmé, na co se oba okruhy zaměřují. V Cestě bohů se letmo seznámíte s antickou představou obyvatel Olympu a historici z UCLA vám vysvětlí, co je pro ně fascinujícího na Chiméře a dalších zrůdách zjevivších se ve filmu. Cesta lidí se pak soustředí buď na nové přírůstky na lidské straně, popřípadě rozebírá monstra filmu po trikové a praktické stránce.

Vedle Maximum Movie Mode jde však stále jen o drobky. I u MMM máte možnost zvolit mezi Bohy (mytologií) a Lidmi (procesem natáčení), ale nemusíte se bát, že o něco přijdete. Obě možnosti se často stírají a dohromady tvoří komplexní bonusový náhul, z něhož se dozvíte opravdu vše, co vás ve spojení s Hněvem Titánů napadne.

Od nutnosti herců trénovat na akční scény přes proces tvorby scénáře (ehm…) až po výrobu nákladných trikových kouzel. Podíváte se ale i na různé črty, produkční makety, storyboardy a další pre-produkční materiály, jež filmu umožnily odrazit se k samotnému natáčení. Maximum Movie Mode je navíc kompletně otitulkovaný, takže se obejdete i bez angličtiny. Co chtít víc.