Halloween 2 (recenze Blu-ray)

vydáno 5. 1. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, film, Halloween 2, recenze

Halloween 2 (1981) (Blu-ray)

Scenáristická zadní vrátka vídáme u hororů běžně a vlastně nám ani nevadí. Líbí se nám, když vrah v masce nezemře a záhadně zmizí. Líbí se nám nedořečenosti, které vybízí k pokračování. A sami tvůrci si tím nechávají vrata pro případná pokračování. John Carpenter to však trochu nedomyslel. A to dle vlastních slov, když v jednom z nedávných rozhovorů do médií prohlásil, že psát druhý Halloween bylo učiněné peklo. Sám totiž sérii o Michaelu Myersovi rozšiřovat nehodlal. Tedy až do chvíle, kdy mu kravaťáci z Hollywoodu zavolali, že první film vydělává velmi slušné peníze. V tu chvíli Carpenter vyrazil do večerky, nakoupil sixpack oblíbeného ležáku (vážně!) a jal se napsat pokračování.

Pokračování, které i přes jeho současná prohlášení nedopadlo kupodivu vůbec špatně. Carpenter se vrací tam, kde původní Halloween skončil a prvních 15 minut ho dokonce pouze replikuje. Poté Laurie míří do špitálu, Dr. Loomis nevěří, že Michael nadobro zmizel, a sám fešák s obličejem Williama Shatnera už si brousí nůž pro návštěvu místní JIPky.

Carpenterův scénář je sice výrazně děravější než první film a místy vyžaduje silnou dávku divácké tolerance ke všem náhodám a Michaelově vraždící neschopnosti vůči vlastní sestře. Nápady mu však ani v případě druhého filmu nedošly a režírující Rick Rosenthal vcelku zdatně napodobil Carpenterův rukopis. Ne, dvojka není tak svíravá a mrazivá jako originál a dá se jednoznačně prohlásit, že kouzlo prvního setkání s Myersem lehce opadlo. Přesto se však jedná o syrový napínák, jenž na 90 minut dovede do svého světa pohltit a donutit diváka držet hrdinům palce. Ať už za ně považuje Laurie, Loomise, nebo Michaelův nůž šéfkuchaře.

Halloween 2 (1981) Halloween 2 (1981) Halloween 2 (1981) Halloween 2 (1981)

Očekávat od 30 let starého nízkorozpočtového filmu bezchybný transfer je zhruba stejně naivní jako jít o půlnoci Václavským náměstím a doufat, že vám jeden z místních pasáků nenabídne svoji družku. Halloween však po stránce zpracování nedopadl vůbec špatně. Sice se musíte smířit s častým výskytem bílých teček, škrábanců a záběrů, jež by nutně potřebovaly doostřit. Avšak co se týče podání barev, kvality černé, kresby a úrovně detailů, zde disk nabízí solidní výsledky. Rozhodně lepší, než to, co se doposud dalo sehnat na DVD, potažmo co jste mohli zahlédnout v televizi.

Zvukově je disk rozporuplný. Původní mix filmu byl totiž ve stereu a kupříkladu na americkém trhu je k sehnání jak verze s přemixovanou stopou do DTS-HD Master Audio 5.1, tak původní stopě bližší HD mix 2.0.

Ne že bych 5.1 verze byla špatná. Naopak, jak hlasitostí a dynamikou, tak prací s prostorem mile překvapuje a pokud nevíte, že nějaká jiná verze existuje, pravděpodobně po ní ani nevzdechnete. Zvukoví puristé by však jistě rádi i stopu, jež je bližší původní podobě filmu. A té se jim nedostane. Na druhou stranu, v případě Halloweenu můžeme být rádi vůbec za to, že tu titul vyšel v lehce nadprůměrném technickém kabátku.

a href=„/files/shots/halloween-2-carpenter/png/005.png“ title=„Halloween 2 (1981)“ class=„thickbox“>Halloween 2 (1981) Halloween 2 (1981) Halloween 2 (1981) Halloween 2 (1981)

Vystřižené scény a alternativní konec? Z podobné výbavy si žádný carpenterovec na zadní kýty rozhodně nesedne. Naštěstí je však součástí disku i osmdesátiminutový dokument Teror na chodbách, který rekapituluje základní kameny hororového žánru (postupy, padouši atd.), včetně hromady ukázek. Informační hodnota pro znalce žánru sice není bůhvíjak velká a 30 let od vzniku se podepsalo především na jeho nepříliš rychlém tempu. Ale jako úvod pro začátečníky proč ne. Obzvlášť když Magic Box doručil i české, byť místy nepřesně přeložené titulky.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Halloween 2 poskytl k recenzi distributor Magic Box. Zakoupit ho můžete se slevou v obchodě Filmgame.cz.