Gravitace (recenze Blu-ray)

vydáno 25. 2. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova | 11 komentářů

Tagy: 3D, BD, Blu-ray Blu-ray 3D, film, Gravitace, Gravity

Gravitace (Gravity, 2013) (Blu-ray)

Není pochyb o tom, že Cuarónova Gravitace je počinem výjimečným. Možnosti dnešní filmařiny posouvá zase o kus dál díky vývoji zajímavých technických řešení. Dovoluje si inovativní snímání ruku v ruce se snahou o extrémní fotorealismus. A díky posazení děje do zdánlivě nekonečného vesmíru řeší témata, která jsou osvědčená i svěží.

Přesto bych byl velmi opatrný s označením filmařské revoluce či snad ultimátního filmového zážitku. Za prvé moc netuším, co si pod oběma pojmy představit, za druhé nemám páru, jak se ve světě subjektivního zážitku podobná označení vyměřují (existují na to snad tabulky?) a za třetí nevidím na přímočarém příběhu o přežití v extrémní situaci, kde se za 90 minut několikrát zopakuje podobné schéma, za nic bůhvíjak božského. To už bychom mohli více oceňovat například Boyleových 127 hodin, v nichž se alespoň jednalo o příběh značně realističtější a technicky se rovněž jednalo o snímek nesmírně inovativní.

Ač se totiž Cuarónův příběh snaží poctivě simulovat vesmírnou realitu, přesto se až příliš rád oddává tradičním hollywoodským klišé, která fungují jako pomocné berličky, když už není kam dál. Proto se situace variují. Proto dochází k rozhovorům s jazykovou bariérou. A proto má postava Sandry Bullock (kterou by s jejími zkušenostmi horko těžko pouštěli na vesmírnou misi) v určité situaci halucinace, jež jí znenadání pomohou k zásadnímu řešení zapeklité situace.

Gravitace (2013) Gravitace (2013) Gravitace (2013) Gravitace (2013)

Aby bylo jasno. Film kvůli tomu nepovažuji za špatný. Jen je dobré si uvědomit, že Cuarón pouze obratně pracuje se zaběhnutými scenáristickými technikami, avšak unikátní nápaditost a – chce se říci – genialitu z ranku Stanleyho Kubricka a jeho Vesmírné odysey nenabízí. Vadí to však?

To víte že ne. Jednoduchá premisa a hollywoodská řešení alespoň dávají Cuarónovi možnost soustředit se na výtečné řemeslné zpracování plné dlouhých táhlých záběrů, originálního rámování a přechodů, nad nimiž musí mít řada nejen diváků, ale i tvůrců oči na vrch hlavy. Nemám rád tvrzení, že forma vítězí nad obsahem, neboť ve své podstatě nedává moc smysl (jedno vychází z druhého). Spíš se hodí říci, že v případě Gravitace se jedná o chytrou symbiózu, kdy osvědčená dějová konstrukce ve spolupráci s jednoduchým příběhem umožňují otevřít vrata tvůrčí kreativitě naplno a Cuarón je naštěstí člověk, jenž ví, jak své nápady prodat v plné parádě a publikum bavit, dojímat a napínat až do vypnutí promítačky. A nemyslete si. To vůbec není málo.

Pravděpodobně každý, koho jste se v době kinopremiéry zeptali, vám tvrdil, že Gravitaci lze vidět pouze ve 3D, neboť „pouhé“ 2D zážitek zcela jistě uzemní a film ztratí na své vizuální opulentnosti. To však vážně není problém. 3D je samozřejmě fantastické (spolu s Hobitem a Avatarem jasná TOP 3), když dostanete fantastické barvy, vyvážený jas a precizní ostrost. Velký rozdíl oproti kupříkladu Thorovi 2, kterého si proklepneme za pár dní a který je ve 3D v podstatě nekoukatelný.

Cuarón je ovšem inteligentní filmař a takový svůj film netočí pro jeden formát. Ač je tedy 3D při sledování doporučené, druhého rozměru se bát nemusíte. Příběh totiž zůstává nezměněn a vizuální kvality jsou i v „placatosti“ natolik oslnivé, že nebudete vědět, kam dřív koukat. Díky skvělému kontrastu si vychutnáte syté barvy, uhlovitou černou, nádhernou kresbu a ostrost přepisu odhalující sebemenší oděrky na digitálních (!) kostýmech, každičký v počítačích dotvořených výdech vlhkého vzduchu, popřípadě oděrky, lehké škrábance a šmouhy na fachmanech od počítačů vytvořených hledích skafandrů.

Ani 2D stopa přitom není plochá. Práci s prostorem a jednotlivými plány si vychutnáte i bez brýlí a věřte mi, že při každé destrukci, popřípadě prolétávání prostorem pocítíte stejné vzrušení jako by se vesmírné moduly tříštily ve třetím rozměru. Jen na vás zkrátka nebudou tak agresivně vyskakovat.

Skutečnou fantazií a splněným přáním všech audiofilů je pak zvuk v podání šestikanálové DTS-HD Master Audio stopy. Pravda, zrovna v tomto případě by silně bodl osmikanál, i tato nižší mixovací varianta je ale naprosto strhující a nabízí skvostný dynamický rozsah, širokou škálu zvukových detailů a působivou práci s jednotlivými kanály, což ve výsledku zaručí, že po 90 minut ani nedýchnete.

Možná si dokonce – podobně jako já – uvědomíte, že dnešní prezentace v kinech stojí velmi často za starou bačkoru, poněvadž domácí mix Gravitace je výrazně hravější a při dostatečné aparatuře i mnohonásobně působivější (trumfl by ho snad jen Atmos). Zatímco ve špatně nastaveném či postarším kině mnohdy dochází ke slévání jednotlivých zvukových vjemů a zážitek vám může zkazit i třeba nadměrná hlasitost (zdravím do IMAXu, kde na to mají v poslední době patent), v domácích podmínkách si vychutnáte jemné nuance a každičký tón do sytosti. Přiznám se, že závěrečná přistávací sekvence mě svojí dokonalostí natolik odrovnala, že jsem si ji pustil ještě dvakrát. A nechtějte vědět, kolikrát se během pulzování pokoje ozývala ze sousedních bytů nenávist nerudných sousedů ztělesněná bušením koštěte do stropu, popřípadě zvýšenou frekvencí dupání. Co já na to? Přidal jsem „volume“ a zmáčkl „re-play“.

P.S.: Díky kvalitnímu namluvení a namixování se povedl i dabing (Dolby Digital 5.1). Při rodinných projekcí s požadavkem mluvené češtiny se tudíž nemusíte vůbec bát, že byste zážitek výrazně degradovali.

Člověka zmlsaného bonusovou náloží o proporcích Hobita samozřejmě Gravitace plně neuspokojí (audiokomentář nebo P-i-P by silně bodli a mrzí mě, že zrovna tady se Warneři nepředvedli více), pořád však dostanete od bonusové sekce tři hodiny zábavných materiálů, které vás provedou natáčením a ještě přihodí něco málo navíc.

Něčím navíc mám předně na mysli krátký film Aninqaaq, který si střihl Cuarónův bratr Jonás (napsal ho i zrežíroval) a který nahlíží na rádiový hovor mezi Ryan a eskymákem Aninqaaqem z pozemské perspektivy. A není vůbec špatný. Samozřejmě je trochu nadbytečný (nepřináší nic, co byste si nedokázali sami představit), řemeslně však drží bezvadně pohromadě a přináší zajímavou změnu optiky s trochou humorného odlehčení. Rozhodně palec nahoru.

Druhou přidanou hodnotou je krátký dokument o znečišťování našeho orbitu vesmírnými odpadky. Zde se dozvíte docela dost o vesmírných programech, o tom, jak krásně jsme si zasvinili okolí Země a jak ze zapeklité situace ven. Rozhodně zajímavé.

Nicméně ne tak jako hlavní chod v podobě 107 minut dlouhé featurettové směsky „Gravity: Mission Control“. Popřípadě přes půl hodiny dlouhých rozborů zásadních scén ve filmu, v nichž se podíváte detailněji na veškerou techniku a problémy, s nimiž se tvůrci museli vypořádat.

Jedná se o hodně vyčerpávající pokoukání, které vás – pokud fandíte filmovým efektům a filmovým inovacím – zabaví jako už dlouho nic. Tradiční záběry ze zákulisí jsou zde povětšinou prokládané Cuarónovým výkladem, jenž rozebírá prvotní nápady, myšlenky filmu i jednotlivá úskalí a samozřejmě vyzdvihuje své spolupracovníky, bez nichž by film v takovéto podobě zřejmě nevznikl.

Dobré je, že jednotlivé featuretty nepůsobí jako pouhé plácání po zádech. Naopak dávají detailně nahlédnout do zákulisí, odhalují nesmírně přátelské vztahy na place (George Clooney je neskutečný) a přináší i řadu humorných historek, které můžete vyprávět podobně postiženým kamarádům na pivě. Anebo jen machrovat na ty, kterým budete film v dohledné době pouštět.

Buď jak buď, bonusy jsou informačně nesmírně bohaté a technicky vydařené, a díky Magic Boxu jsou dokonce i celkem slušně přeložené. Samozřejmě se najdou překladatelské úlety, stejně jako několik zbytečných překlepů. U podobně obsáhlého materiálu se ovšem dají prominout.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Gravitace můžete zakoupit se slevou v obchodě Filmgame.cz.