Godzilla (recenze Blu-ray)

vydáno 11. 11. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, film, Godzilla, recenze

Godzilla (2014) (Blu-ray)

Z posledního půlroku neznám film, který by měl rozporuplnější reakce publika, než právě Godzilla. Na jedné straně se lidé předhání v provolávání slávy režiséru Edwardsovi a jeho méně hollywoodskému pojetí slavného monstra. Na druhé se šikují odpůrci, kteří na Godzille nenechají šupinu suchou a označují ji jako nudné drama, ve které se obří ještěr de facto ani nevyskytuje. Kde se stala chyba? Pravděpodobně hlavně v propagaci.

Problém Godzilly netkví v tom, že by se jednalo o špatný film. Problém je u Warner Bros., respektive u tamního reklamního oddělení, které se – zcela logicky – jalo nový film o Godzille propagovat jako velkou událost letní sezóny. Sice temnější a dramatičtější, ale stále s příslibem pokračování Emmerichova blockbusteru, v němž budou padat budovy a letadla, tříštit se automobily a požírat obyvatelé New Yorku. A to tak, že ve velkém, zatímco armáda tomu zlotřilému přírodnímu děsu zatne tipec atomovou pumou přímo do zadnice.

Jenže Gareth Edwards takový film nikdy natočit nechtěl a lidé, kteří očekávali klasický hollywoodský velkofilm, by se měli naučit rozlišovat mezi reklamní kampaní, jež je do velké míry falší, a skutečným pojetím autorů, které je zrovna v případě Godzilly z hlediska běžných amerických produkcí netradiční.

Godzilla (2014) Godzilla (2014) Godzilla (2014) Godzilla (2014)

Edwards nejenže celý film pojímá z pohledu běžného člověka jakožto mravence, který nic neovlivňuje a v podstatě jen fascinovaně a s hrůzou přihlíží blížící se zkáze. Ale ještě si dovoluje pokračovat nikoli v tradici Hollywoodu, který vše servíruje na stříbrném podnose s adekvátní vrstvou okrasného moučkového cukříku. Nýbrž v tradici japonských filmů, které chodící poděs z hlubin pojímají čistě jako metaforu ničení a nezvladatelné síly, která se objevuje zpravidla až po polovině filmu a ani tehdy jí kolikrát nepatří hlavní role. A aby toho nebylo málo, ještě si dovolí s akčními sekvencemi šetřit a duel monster představí v celé kráse až v samotném závěru. Z čehož popcornové publikum dostává obratem kopřivku a bere internetové diskuze útokem se slovy „větší blbost jsem jaktěživ neviděl“.

Osobně mi Edwardsovo pojetí nesmírně sedí a považuji ho za jeden z nejodvážnějších kroků v rámci tvorby hollywoodských blockbusterů posledních let. Baví mě, že Edwards zesměšňuje vždy hrdinnou americkou armádu, jejíž kroky celou situaci pouze zhoršují a nikdy ničemu nezabraňují. Že reflektuje godzillovskou tradici skrze Kena Watanabeho, jenž na Godzillu hledí s posvátnou úctou a jako jediný znalý jejího mýtu racionálně hlásí „jen je nechte bojovat“. A v neposlední řadě považuji za unikátní snahu nerozprostřít akční highlighty po vzoru Pacific Rim po celé délce filmu, ale naopak je jen postupně dávkovat, uhýbat před nimi a až v závěru vytáhnout všechny trumfy, když Godzilla konečně začne chrlit oheň, máchat masivním ocasem a řvát s razancí, z níž se ježí chlupy i na dokonale vyholené zadnici.

Edwards Godzillu miluje, uctívá ji a každičký moment s ní považuje za natolik zásadní, že ji vždy postaví do patřičně ikonické pózy, zatímco US Army leda legračně pobíhá kolem. Někomu to nemusí vonět, možná mu to může i trochu smrdět. Avšak každý blockbuster nemusí být nutně nalajnovaný podle tradičních vzorců velkého Hollywoodu. Ani nemusí mít extrémně sympatické postavy s vždy přesnou hláškou na jazyku. A už vůbec nemusí mít přehnaně digitální akční smršť každých 10 minut. A pokud si někdo myslí, že ano, pak je mi ho svým způsobem líto.

Abych pravdu řekl, při odchodu z kina jsem se bál, že Godzilla v domácích podmínkách bude vzhledem k rozměru běžných televizorů poloviční. A to se mi i svým způsobem potvrdilo. Síla nové Godzilly tkví především v obřím plátně, které jadernému monstru sluší zdaleka nejvíc a dokáže prodat rozměr destrukce a každičký heroický postoj slavného ještěra s mnohem větším důrazem na „wow efekt“.

Čím větší zobrazovač tedy máte, tím lépe pro vás. Naopak si neumím moc dobře představit, jak si někdo Godzillí řádění užívá na patnáctipalcovém monitoru. To je asi stejný zážitek jako vyrazit na nového Batmana do IMAXu a pak si ho pustit doma z kino-ripu.

Což samozřejmě nic nemění na tom, že Blu-ray samotný je precizní. Někoho sice může zaskočit vpravdě nevýrazná barevná paleta, která rozhodně nevybízí k tomu dělat z každé vteřiny filmu efektní screenshot. To byl však umělecký záměr. Přinést de facto obyčejnou „šedivou“ realitu běžných lidí a zasadit do ní pár monster k vyjádření toho, jak jsme vlastně maličcí a vydaní napospas hrátkám přírody.

Stínokresba a kvalita černé jsou ovšem v nejlepším pořádku, stejně jako kontrast, díky jehož správné poloze jsou dobře čitelné i velice tmavé sekvence, jež neztrácí na potřebných detailech. Těch je ostatně spoustu, a to jak v rámci reálných kulis, tak v reprodukci nákladného CGI samotných monster. Pokud byste tedy chtěli doporučení ohledně obrazového zpracování, jednoznačně bych ho udělil. Ale opět, sežeňte si k němu tu největší „placatici“, kterou najdete.

A pro vlastní dobro si sežeňte i co možná nejlepší reprosoustavu, neboť na průměrné all-in-one sestavě efektu jako z Dolby Atmos kina rozhodně nedosáhnete. A to i proto, že Warneři Dolby Atmos domácí stopu nepřipravili. Všiváci. I tak ale Godzilla po zvukové stránce uhrane a od prvních vteřin zapojí veškeré dostupné kanály pro dynamickou a nesmírně vyváženou zvukovou šou.

Detaily, jemné nuance, velkolepé dunění soundtracku či jen běžný dialog? Disk zvládá vše bez nejmenšího škobrtnutí a v případě samotných monster regulérně trhá rozkrok na cucky. Dodnes si pamatuji, jak při výbojích EMP pulzu či při řevu Godzilly pulzovala celá místnost hostivařského Premiere Cinemas. A jsem rád, že se tenhle nádherný divácký moment neztratil ani na Blu-ray. Byť holt není tak intenzivní, neboť opravdu nemám na stropě přimontované reproduktory a vlastně bych je kvůli absenci podpory dalších kanálů ani neměl k čemu využít.

Pokud se vám tedy Godzilla líbila a váháte s koupí na Blu-ray. Přestaňte a jděte do toho. Byť žádný film tak moc nevolal po co nejlepším zázemí a tím pádem i nových investicích do domácích kin.

A máme tu další bonusové zklamání. A to to vypadalo TAAAKHLE slibně. Neobvykle jsem totiž při brouzdání v menu zamířil rovnou do složky „The Legendary Godzilla“, ve které byl jeden skvělý featurette za druhým a hned ten první byl v podstatě dokonalou ukázkou toho, jak by doplňující materiály měly vypadat. Podíváte se za kulisy, na počítačové animace a do toho tvůrci mluví o svém pojetí, výstavbě příběhu, záměru neukazovat slavné monstrum příliš a ještě z pohledu běžného člověka. Je to zábavné, je to podnětné a je to i při dvacetiminutové stopáži neskutečně rychle ubíhající.

Což se dá říct i o featurettu „A Whole New Level of Destruction“, který pokračuje v podobném stylu rozhovorů a ukázek z placu, kde Gareth Edwards rozdává povely a zároveň mluví o tom, jaké pojetí pro svůj film vymyslel. Působí při tom trochu jako geek, který dostal do ruky zatraceně super hračky. Ale když vidíte, jak na jeho rozkaz nechává štáb rozmáčknout úplně nové rodinné auto, rychle pochopíte, v jakém fanouškovském rozpoložení se nachází. Škoda, že tím hutné materiály v podstatě končí.

Už „Into the Void: The H.A.L.O. Jump“ totiž vykazuje to, co nazývám „ulehčování si práce“. Místo toho, aby tvůrci rozebrali kompletní film a jednotlivé vrcholné sekvence, vyberou si jednu a ta má být jakože příklad. V tomto případě se jedná o atmosférický seskok ke Godzille, jenž je jednoznačně fantastickou sekvencí. Avšak je to prostě málo. Chceme vidět více scén, ne jen jednu, byť sebelepší.

A „Ancient Enemy: The M.U.T.O.“ už moc nevytrhne. Sice se podíváte na grafické návrhy, Edwards opět prohodí pár fanouškovských slov a do toho střihač vhazuje střípky z filmu, ale po zhlédnutí máte pocit, jako by 20 minut stopáže skončilo někde na podlaze střižny a vy jste dostali jen slabé cukrátko, které akorát rozmlsá.

Jistě, na disku se ještě nachází trojice fiktivních dokumentů o Godzille a M.U.T.O., ale ta mají dohromady pouhou čtvrthodinku a hodnotné jsou pouze jako virální materiály. Informace z nich vás nijak neobohatí. Jen ukáží, že koncept filmu byl promyšlený opravdu do nejmenších detailů.

Alespoň však tradičně nechybí české titulky.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Godzilla poskytl distributor Magic Box. Zakoupit ho můžete v obchodě Filmgame.cz.