G.I. Joe: Odveta (mini recenze Blu-ray)

vydáno 24. 9. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, Channing Tatum, Dwayne Johnson, film, G.I. Joe: Odveta, G.I. Joe: Retaliation, John M. Chu

G.I. Joe: Odveta (G.I. Joe: Retaliation, 2013) (Blu-ray)

Přepisování, přetáčení, přestříhávání a nakonec i odsunutí premiéry a konverze do 3D. Kdepak, od pokračování jednoho z nejtupějších výplachů let minulých (G.I. Joe: Rise of Cobra) nikdo z nás nečekal, že by naplnil požadavky bezchybné jarně-letní zábavy. A konečný výsledek opravdu nepřekvapil.

Ačkoli se pokračování od svého staršího bratříčka hned v úvodu výrazně distancuje tlustou čárou za nanomitími válkami, během nichž evidentně zemřela většina týmu, s nímž jsme se před lety seznámili, žádná výrazná změna stylu nenastala. John M. Chu, který se nejvíce proslavil životopisným filmem o Justinu Bieberovi, totiž obstojně nakoukal rukopis Stephena Sommerse a jal se bavit podobně obří porcí bláznivé akce.

Chuovi se ovšem musí nechat, že na rozdíl od Sommerse zná míru, a tak více než na CGI spoléhá na fyzično, kontaktní souboje a pečlivou choreografii, jíž inscenuje podobně jako balet. Krvavý balet. Vypadá to samozřejmě efektně, problém je, že se z celku vytrácí poměrně rychle napětí a v některých trikově náročnějších sekvencích (honička s nindži, která má okolo 10 minut) je zřejmé, že nejde o nic jiného než hru na omámení smyslů, kdy se příliš nehledí na umění gradace.

G.I. Joe: Odveta (2013) G.I. Joe: Odveta (2013) G.I. Joe: Odveta (2013) G.I. Joe: Odveta (2013)

A to je samozřejmě na škodu, protože film nedokáže ani na moment úplně pohltit a postavy zaujmout. První film byl v tomto směru v nezáviděníhodné pozici, neboť musel představit pro mainstreamového diváka velké množství neznámých postav co možná nejrychleji. Ve dvojce už některé známe, ale přesto se o nich dozvíme málo (anebo zmizí) a o zbytku nevíme vlastně vůbec nic, přičemž kromě Dwaynea Johnsona a Channinga Tatuma není zřetelně ani nějaké přátelské pouto mezi vojenskou jednotkou.

Výsledkem je film sterilní a chladný. Sice bavící perfektně ošetřeným řemeslem, které je čas od času i poměrně invenční. Avšak málokdy překvapí a jako celek film drží pohromadě opravdu jen silou vůle. První film byl také guláš, v Sommersově podání byl ovšem výrazně pikantnější. Z Chuovy verze si zapamatujete leda výstřih Lady Jay a ujeté narážky na vybombardování Severní Koreje. A to je trochu málo.

Kvalitní řemeslo ovšem vytváří kvalitní Blu-ray, a ten s cedulkou G.I. Joe: Odveta si můžete s klidem zařadit mezi referenční kotouče. Studio Paramount doručilo bezešvý transfer, který v denních scénách uhrane obřím množstvím detailů na všem, co se (ne)hýbe, upoceným čelem Dwaynea Johnsona a v případě akčních scén i perfektním podáním explodujících prskavek. To vše za vydatné podpory fantastického kontrastu, ostrosti a věrného barevného podání.

Transfer přitom neslábne ani po setmění. Ostrost zůstává vynikající, šum není problém a vykreslování stínů, popřípadě sytost černé si zaslouží jedině pochvalu.

Přípočtěte si k tomu i vydařený zvukový osmikanálový mix (Dolby TrueHD), který předvádí čisté a vyvážené dialogy i v té největší bitevní vřavě, při níž vás obklopí výbuchy a kulky ze všech stran, a víte, že tenhle disk se ve vašem archivu audiovizuálních afrodiziak rozhodně neztratí.

Někteří si možná ještě vzpomenou, jak jsem si postěžoval na bonusovou nabídku Kosinskiho Nevědomí. Mou nevraživost vůči výbavě disku posílil právě fakt, že jsem si následně střelil do očních žilek právě dokumenty k dvojce G.I. Joe. A ty mě uhranuly.

Vystřižené scény jsou jako obvykle do počtu a nic nového nepřinesou, už audiokomentář režiséra spolu s producentem Lorenzem Di Bonaventurou je ale vyčerpávající. V pozitivním smyslu slova. Jedná se o maximálně uvolněný track, který oba pánové nahráli očividně ve velké pohodě. Což se logicky odráží na kvalitě, jež kromě technických detailů nabízí i spoustu humorných momentů a zákulisních informací. Mluví se dokonce i o přetáčení, Tatumovi, dodatečném 3D, předchozím filmu a jeho (ne)kvalitách a dokonce i o Chuově angažování s reputací „bieberovského“ fachmana. Vážně si tenhle komentář dopřejte, udělá vám dobře. Jen se musíte obejít bez českých titulků. Ty v tomto případě jako obvykle chybí.

Jinak je nadmíru sympatické, že i zbytek materiálů se nese v přátelském duchu, kdy i Bruce Willis zní, že si natáčení zase jednou užíval a nepřišel si jen pro výplatní pásku. Vše potřebné navíc najdete pod jednou složkou. Jmenuje se G.I. Joe: Declassified a skrývá se pod ní celkem osm featurettů o průměrné délce osmi minut, v nichž se rozebírají jednotlivé části filmu.

Mission Briefing se zabývá Chuovými představami o ideálním G.I. Joe filmu, Deployment náročným tréninkem herců, Two Ninjas přeměnou Snake Eyesova kostýmu, a The Desert Attack likvidací Joeů spolu s Channingem Tatumem, který si svůj odchod ze scény evidentně užil.

Následné Cobra Strikes představuje nové a staré známé z teroristické grupy s jedovatým plazem ve znaku, The Lone Soldiers zahrnuje rozhovory s Brucem Willisem o generálu Coltonovi a historii G.I. Joe, The Monastery detailně rozebere souboj s maskovanými bojovníky v horách, a Fort Sumter řeší samotné finále filmu.

Dohromady si tak uděláte velmi dobrou představu, jak takové natáčení probíhá, dozvíte se spoustu zajímavých detailů a po skončení byste Chuovi nejraději hodili do rukou pokračování, protože zapomenete, že přes svoje nadšení zase tak dobrým režisérem není. Trojka je ale odklepnutá, takže nezbývá nic jiného než čekat, co přijde za dva roky. Z hlediska kvality Blu-ray se však Joeové tentokrát sakramentsky vytáhli.

Film G.I. Joe: Odveta zakoupíte v e-shopu Film-Game.cz.