Fantastická čtyřka: Silver Surfer (recenze Blu-ray)

vydáno 6. 4. 2009 | autor Štěpán Čermák | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, DTS-HD Master Audio, Fantastic 4, Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer, Fantastic Four, Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer, Fantastická čtyřka, Fantastická čtyřka: Silver Surfer, film, MPEG-4 AVC

Fantastická čtyřka: Silver Surfer (Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer, 2007)

Ta je neviditelná, ten gumový, tenhle zas z kamene a aby toho nebylo málo, tomuhle hoří u zadku. Prostě Fantastická čtyřka, jeden z mála týmů, které to z komiksových stránek dotáhly až na filmové plátno. Otázkou ale je, jestli vůbec měli někam dál než za poslední stránky svých knih vypochodovat.

Na starost je totiž dostal Tim Story, do té doby známý hlavně Barbershopem a příšerným remakem francouzského Taxi. Jeho přítomnost na postu režiséra se hned v prvním dílu ukázala jako solidní průšvih, stejně tak herecké obsazení a nesmysly mu do úst vkládající scénář. Jenže divák je tvor nepředvídatelný a na marvelácké hrdiny se přišel podívat v takovém množství, že Foxům netrvalo dlouho a odkývali druhý díl.

Co se s ním změnilo? Krom rozpočtu snad nic, Fantastická čtyřka zůstává partou samozvaných strážců zákona, jejichž příběh je jak z lidského tak superhrdinského hlediska naprosto nezajímavý. Scénáristé totiž i podruhé zklamali v překladu látky, když se z komiksů pokusili přenést rozvernou náladu, vtípky a zároveň solidní akci. Atmosféru Fantastické čtyřky ale do filmu vtiskli neúspěšně.

Nemůžeme svalovat všechnu vinu jen na ně, spadá totiž i na herecké obsazení, jehož chemie se zřejmě vypařila ještě před začátkem jedničky: uvěřit Jessice Alba, které mimochodem maskéři ohodili obličej asi třemi tunami make-upu, že miluje svého partnera Ioana Gruffudda, je celkem velký problém i pro malé děcko, natož pak normálního člověka. Nesourodost týmu podtrhuje nevýrazný Michael Chiklis (těch pár hlášek ho nezachrání) a hlavně Chris Evans, který je alespoň zábavný a z týmu vyčnívá charismatem a energií.

Jenže dohromady jim to nejde. Mezi herci plují hloupoučké dialogy, které se ze všeho nejvíc podobají tupým výkřikům do ticha, jejich interakce je mdlá, jako by pomalu umírali na place a zároveň se snažili naprosto absurdní scény zahrát jak nějaké Shakespearovo veledílo. Působí při tom spíš směšně.

Smutné je, že Tim Story je z téhle šlamastiky nevyvede, zvlášť Alba a Gruffudd jsou opravdu špatní herci a samotný tým Čtyřky se díky nim bortí už v základech. A pokud někdo spoléhá na režii, která by dělala divy alespoň v akčních scénách, bude nemile překvapen. Story tu jen dokazuje, že je režisér-rutinér, který do filmu není schopný vnést žádnou osobitost, natož dobrý nápad – na režii blockbusteru, který potřebuje péči, aby z něj vyrostlo něco výjimečného, se prostě nehodí.

Fantastická čtyřka: Silver Surfer (Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer, 2007) Fantastická čtyřka: Silver Surfer (Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer, 2007) Fantastická čtyřka: Silver Surfer (Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer, 2007) Fantastická čtyřka: Silver Surfer (Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer, 2007)

Fantastická čtyřka: Silver Surfer sice naoko vypadá vizuálně atraktivně, ale to je vážně jen na první pohled, jinak se do posledního políčka jedná o ulízanou ošklivku, do které nateklo až moc peněz. Když už nic víc, alespoň ty dělají divy. Film sice nepřekypuje vyloženě vymakanými triky, právě Silver Surfer ale vypadá dobře (že je to z diváckého hlediska víceméně to samé jako druhý Terminátor, který je o patnáct let mladší, už je zase jiná) a finální akční sekvence vypadají opravdu blockbusterově – i když ne dobře.

Tim Story bohužel moc dobře nerozumí tempu, což se neprojevuje jen na dialozích, ale samozřejmě na dopadu akce na diváka. Ve Fantastické čtyřce panuje absence jakéhokoliv napětí, Story neumně buduje atmosféru a akční sekvence – ať už do nich nateklo jakékoliv množství peněz – díky tomu velmi rychle vyšumí.

Nejhorší je, že se divák nestará ani o ty hlavní hrdiny, stejně tak je mu jedno, že Surferův boss by mohl lousknutím prstu zlikvidovat naší planetu – tak nudného „nadzáporáka“ jako má druhá Fantastická čtyřka, snad nikde nenajdete. O jeho nulovém potenciálu vypovídá i úvodní sekvence, která zároveň reprezentuje pocity z filmu jako takového: rychle to uteče, ani to s vámi nehne a ačkoliv z každého políčka čouhají tisícové bankovky, je to zoufale průměrná až podprůměrná podívaná.

Zato z obrazového a zvukového hlediska se Fantastická čtyřka: Silver Surfer vytahuje do nadprůměru. Audiostopa mi sice, stejně jako akce filmu, přišla nenápaditá a postrádá agresivitu, zato má výbornou lokalizaci kanálů a i když by se dalo na zvukových efektech trochu přitlačit na pilu, rozhodně je zábava ji poslouchat. Ostatně DTS-HD Master Audio je jak z technického, tak poslechového hlediska naprosto dokonalé.

Obrázek rozhodně nezaostává. Fantastická čtyřka mi sice přišla mírně přesaturovaná a obličeje herců jsou schované pod příliš velkým množstvím make-upu, takže nejde poznat, jestli přepis dokáže správně reprodukovat barvu lidské pokožky (jinými slovy: všichni tu vypadají jak panenky, tedy ne že by to bylo tak katastrofální), ale vzpomínám si, že jsem měl v kině ten samý problém – Blu-ray v AVC kompresi tedy reprezentuje film v takové podobě, v jaké si ho kameraman představoval. O kompresní artefakty tu nezakopnete ani s lupou v ruce, přepis má nádherné a hutné barevné podání, špičkový detail a perfektní ostrost bez znatelné softwarové pomoci.

S uhlazeným vzhledem filmu jsem měl vždycky problém, protože je až moc vlezlý a přitom člověk nemůže říct, že by se jednalo o stylizaci, která odráží atmosféru nebo feeling komiksu. V HD se tenhle neduh navíc ukazuje ještě silněji a třeba obličej Alby vypadá jak renderovaný na počítači. Co ale naplat, na kvalitě Blučka to nic nemění, krom pár přesvětlených tmavých scén (díky kterým má na druhou stranu přepis skvělou kresbu v temných záběrech) si není na co stěžovat. Skoro perfektní prezentace.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Fantastická čtyřka: Silver Surfer.

Bonusová sekce disku je našlapaná až po uši. Doslova. Pokud bychom měli postupovat chronologicky, začíná se v samotné preprodukci s Family Bonds: The Making of ‚Fantastic Four: The Rise of the Silver Surfer‘, v rámci toho samého dokumentu se pak v druhé části dostaneme i k pohledu na produkci samotnou.

Je to rozsáhlá, třičtvrtěhodinová podívaná, mnohem víc než o klasický film o filmu se ale jedná o takovou prodlouženou formu deníků bez jakéhokoliv konceptu. Jsou to pohledy na natáčení těch nejvýraznějších scén, málokdy se ale střihá, rozhovory se nedostavují, je to spíš jeden dlouhý pohled za kulisy. Dá vám hodně, ale je na něm znát, že kdyby si s ním někdo dal práci, vypadal by mnohem lépe.

The Fantasticar: State Of The Art se pokračuje přes design „auta“ Fantastické čtyřky. Řeší se tu spíš z designového a praktického hlediska, o tom, co by mohlo umět auto samotné, se moc nedozvíte. Další čtvrthodinovka The Power Cosmic je na tom stejně, jen se ohlíží za zdrojem energie Surferova prkna. Pětiminutovka Scoring the ‚Fantastic Four‘ je o nahrávání hudebního doprovodu, dozvídáme se tu od skladatele, co ho inspirovalo a jak rozvíjí OST z jedničky.

To nejzajímavější nás čeká až skoro v závěru bonusové sekce: Sentinel of the Spaceways: Comic Book Origins of The Silver Surfer je konečně pořádně propracovaný dokument, který velmi podrobně nahlíží na vznik Silver Surfera, na jeho mytologii, historii, nepřátele, lásky… Po necelé třičtvrtěhodině budete mít pocit, jako byste byli jeho fanoušky celý život. Minimálně kvůli Sentinel of the Spaceways se vyplatí nahlédnout do bonusové sekce (pozor, film nemá klasické menu, dostanete se k ní přes pop-up menu).

Nabídku pak uzavírá rozsáhlá galerie obrázků, vystřižené a alternativní scény (zjistíte, že ve střižně odpadla většina alespoň trochu vtipných scén) trailery a samozřejmě audiokomentář Tima Storyho (ten se umí rozkecat solidně, většinou srovnává s komiksem) a producenta Aviho Arada se scénáristou a střihačem.

Blu-ray film Fantastická čtyřka: Silver Surfer k recenzi poskytl DVDobchod.cz – Blu-ray a DVD filmy pro celou rodinu. Děkujeme.