Expendables: Postradatelní 2 (recenze Blu-ray)

vydáno 5. 3. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 1 komentář

Tagy: Blu-ray, Expendables 2, film, Postradatelní 2, recenze

Expendables: Postradatelní 2 (The Expendables 2, 2012) (Blu-ray)

První Expendables sice rozhodně nebyli na Oscara a Sylvester Stallone čas od času zaváhal i na režijní sesli, když doručil mnohdy nepřehledné akční scény. Zastydlým puberťákům, prahnoucím po efektních rubanicích, naleštěných úponech a tunách vyprázdněných zásobníků, to však bylo povětšinou jedno. Největší akční hvězdy minulosti a současnosti se totiž konečně sešly na stříbrném plátně, a v ten moment bylo putna, že by byl scénář podprůměrný i v polovině osmdesátých let.

Od dvojky se ale čekalo víc. Víc akce, víc svaloviny, víc hlášek a samozřejmě i víc prostoru pro Arnieho s Brucem, jež doplnil i Chuck „Osamělý vlk“ Norris s mlaďochem Scottem Adkinsem, který dovede se svým tělem hotové zázraky a udělal by vám přemet snad i ve tři ráno po base piv.

Což o to, víc akce, postav i hlášek v druhých Expendables je. Ve výsledku to však neznamená kdovíjak kvalitní vzpomínání na osmdesátky, ani akční film. I k němu totiž potřebujete mít dobrý příběh a hlavně naplňovat potenciál.

Expendables: Postradatelní 2 (2012) Expendables: Postradatelní 2 (2012) Expendables: Postradatelní 2 (2012) Expendables: Postradatelní 2 (2012)

Vím, že si teď moc fanoušků nenaženu, ale druzí Expendables jedou od první do poslední vteřiny na půl plynu. Scénář byste vymysleli při desetiminutovce na záchodě. Hlášky jsou psané vyloženě na sílu, anebo jsou vypůjčené od opravdových klasik žánru. Postavy jsou věšáky na brokovnice a kulomety. A ani akce nedokáže v režii Simona Westa strhnout tolik, jako když stál za kamerou epileptický Sly.

Já vím, já vím. Dovolil jsem si u filmu typu Expendables požadovat scénář. Jenže ruku na srdce, přátelé, ona i ta osmdesátková béčka nějaký měla a rozhodně v nich věci nefungovaly náhodně a polovina situací nebyla jen deus ex machinou. Když se Arnie v Komandu hnal za záchranou dcery a upouštěním plynu Freddie Mercurymu, chápali jste motivaci, měli jste časový limit a hlavní hrdina jednal i přes arnoldovskou přepálenost víceméně logicky. To samé Rambo, jenž byl v První krvi spíš střízlivěním po Vietnamu než regulérním akčňákem, v němž by se sestřelovaly lukem helikoptéry. A Van Damme zase předváděl rozštěpy, přihřátě tancoval a jeho protivníci drtili páteře i sloupy.

Nic takového v Expendables není. Chlapcům prostě umře kámoš a poté, co si řeknou pár soukromých větiček o nadužívání lebek a rozhoďnožkách, vyrazí směrem za pomstou, kde na konci nečeká Tong Po, ale Jean-Claude s povadlými tricepsy a jen jedním „helicopter kickem“.

A to je prostě málo. Nehledě na to, že si Sly do pokračování domyslí nového člena týmů jen proto, aby mu dopsal hloupoučce dojímavé pozadí, během kterého vám je dopředu jasné, že tahle postava prostě bude muset do věčných lovišť. Ne proto, že by byla nesympatická, ale právě proto, že na rozdíl od ostatních testosteroňáků má alespoň nějaký příběh a tudíž vám na ní bude záležet.

Na jednu stranu to funguje, na druhou si ale říkáte, proč Sly nevěnuje stejnou péči i ostatním. Ve finále byste pak totiž nemuseli sledovat přestřelku, kde jen nabíhá tupé stádo bulharský komparzistů na porážku, ale skutečně napínavou porcovačku, kde si koušete nehty strachem, jestli to zrovna váš oblíbenec přežije.

West se Stallonem na tohle úplně kašlou a místo napínavých přestřelek předhazují znuděné pásmo protizáběrů, kdy na jedné straně stojí hrdina se samopalem a na druhé na smrt odsouzené mrtvoly. Což je s odpuštěním nuda k po_rání. A když dojde na osobní souboje, předvedou všichni zúčastnění jednu z největších slabot od pátého Rockyho.

K čemu je, že se Statham s Adkinsem umí prát, když jeden dostane do vínku jen pár ran boxerem a druhý předvede snad dvě otočky a jedno podkopnutí? K čemu Van Damme tráví půl roku ve fitku a na počkání ukazuje fanouškům rozštěpy a rozkopává kelímky na hlavách, když ze sebe při souboji se Slyem nechá dělat boxovací pytel pro pěsti, skříňky a dokonce i řetězy?

Stallone by si měl do třetího dílu uvědomit, že jen velká jména akční film nedělají. Dělá ho především scénář, v němž o něco půjde, postavy se nebudou zjevovat do pofidérních cameo roliček a celé to bude mít alespoň trochu hlavu a patu. Choreografie soubojů, jež z herců vymáčkne maximum. A režisér, který ví, že nestačí jen tupé řazení záběrů za sebe, nýbrž že je i v nablblém akčňáku potřeba pracovat s tempem a sem tam zařadit zpátečku směrem k napětí.

Ani jedním se druzí Expendables moc pochlubit nemůžou, a proto je i přes nepopiratelnou zábavnost považuji za jedno z největších zklamání minulého roku. Na druhou stranu, komu stačí pár muzejních exponátů, hromada munice a hlášky o střílení do obličeje a těstovinách, nechť se pohodlně usadí do křesla a nechá si 90 minut vymývat mozek. Pravděpodobně dostane přesně to, co očekává.

Okolo druhých Expendables se mezi diváky zvedla vlna nevole kvůli kvalitě přepisu, a upřímně řečeno se není čemu divit. Sly a jeho parta totiž vypadají na Blu-ray když už ne mizerně, tak přinejmenším velmi nevyrovnaně, kdy jednou dostanete obrázek jako víno a o pár vteřin později se brodíte málo ostrým, nekontrastním a přehnaně zrnitým obrazem jako kdybyste film projížděli z VHSky po týdenním pobytu na slunci a srazu s horkým čajem.

A v tom je právě háček. Sám Simon West totiž zahraničním novinářům potvrdil, že se jedná o záměr, kterým chtěl Expendables co nejvíc přiblížit filmům, kterým skládá poctu. Což potvrzují u nulové výkyvy v datovém toku, který je pevnější než Arnieho svalovina v Komandu. Bohužel pro něj i pro nás je však výsledek vyloženě nepříjemný na pohled. V kině se to dalo ještě celkem snést (osobně jsem na velkém plátně problém neměl), ale na domácím zobrazovači jsou razantní výkyvy v kvalitě až příliš okaté a ačkoli sem tam vyvolávají dojem „starých časů“, většinu času jen ruší a nutí k přemýšlení, jestli jste za mizerně kreslící obrázek vážně museli vysolit několik stovek.

Disk totiž není nikterak silný ani co se týče černé, bůhvíjaká není ani tridimensionalita a jakmile dojde na detaily, museli byste si na ně vzít hodně často lupu. Upřímně Westovu záměru rozumím. Absolutně mi však nedochází, proč jsou v kvalitně přepisu takové rozdíly vyloženě frame po frameu, čímž se divácký zážitek v podstatě neustále narušuje. Přitom stačilo najít kvalitativní kompromis a po vzoru grindhouseovských poct Rodrigueze a Tarantina obraz jen digitálně poškodit. Místo toho jsme dostali disk, který vzbuzuje dojem, že tvůrci trpí schizofrenií a nemohou se rozhodnout, jestli chtějí referenční disk (a že tu pár záběrů je), nebo rádoby old-school vizuál. Škoda.

Disk totiž jinak není vůbec špatný a kupříkladu po stránce zvuku předvádí kvalitativní nadstandard. Pravda, dvanáctikanál tuzemská edice nakonec nevyfasovala, ale i poloviční přísun kanálů (DTS-HD Master Audio 5.1) je v tomto případě dostačující.

Expendables si sice asi nekoupíte kvůli čistotě a vyvážení dialogů, zapomínat by se na ně nicméně nemělo, protože je mezi porcemi explozí zaručeně nepřeslechnete. Prim však hraje hlavně akce, tj. všudypřítomná střelba, výbuchy, likvidace karosérií a rozprsknuté lebky. A všechny tyhle věci zní na na Blučku fantasticky.

Akční scény mají totiž zvuk trochu umocněný, takže jakmile se rozjede soundtrack a bojová jatka, vaši sousedi rozhodně pocítí zač je toho subwoofer. Nestydí se ovšem ani prostorové kanály, jež kolem vás rozestaví bitevní vřavu, ve které máte tendence uhýbat před nekonečnou zásobou kulek. V otázce audio mixu je zkrátka vše v pořádku. A to dokonce i v dabingu, který bych ale i přes jisté nostalgické kvality neupřednostňoval.

Ve statickém menu najdete kromě ve smyčce puštěného soundtracku v pozadí i solidní nášup bonusů, u nichž jsou navíc české titulky. Nostalgiky přitom určitě potěší featurette „Bohové války“, v nichž Stallone rekapituluje svou snahu sehnat do Expendables největší esa akčního filmu a rozebírá i jednotlivé prvky Postradatelných. Od nutnosti dát postavám stejný prostor a dostatek hlášek, až po otázku příběhu a akce. Místy jde (vzhledem k tomu, že film působí dojmem, že postavy a příběh nemá) o trochu úsměvné tlachání, ale Slyovi a spol. rozhodně nemůžete upřít zápal pro věc.

Výborný je ovšem i dokument „Velké zbraně, velcí hrdinové“, který rozebírá úspěch Postradatelných a akční filmy 80. let jako odezvu na tehdejší společenské podhoubí v USA. Nejenže se dozvíte hromadu nových informací, ale navíc i v podání, které nenudí a je naopak maximálně strhující.

Rozhodně více než velmi průměrné vystřižené scény a vcelku zábavné nepovedené záběry, které jsou na disku hned dvakrát (jakmile skončí, pustí se znovu, jelikož jsou v jedné stopě).

Naopak příjemný je featurette „Zbraně k pronajmutí“, ve kterém se dozvíte, jaký je život týpků, co jsou ve skutečném životě ochotni ustřelovat lidem kebule a dělat ty nejtajnější mise na světě. A své kouzlo má i procházka s Randy Couturem po muničním skladu v „V akci: Opravdová výzbroj Postradatelných“, kde se dozvíte vše o palebné síle nutné k rozstřílení menší armády.

Závěrem si pak lze pustit i neotitulkovaný komentář režiséra, jenž sice neohromí bůhvíjakou informační hodnotou, ale musí se mu nechat určitá zábavnost.