Eldorado (recenze Blu-ray)

vydáno 18. 3. 2011 | autor Štěpán Čermák | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, BluRayEdice.cz, Dolby Digital, El Dorado, Eldorado, Eldorado: Dobyvatelé zlatého města, Eldorado: Honba za klenotem Eldorada, film, Hellboy 2: Zlatá armáda, MPEG-4 AVC, Rallye smrti, Rallye smrti 2

Eldorado (El Dorado, 2009) (Blu-ray)

Jedno si ujasněme hned pro začátek: Eldorado je čistě televizní produkce, která nikdy neměla větší ambice, než zabít jedno dlouhé deštivé odpoledne. Je potřeba s tím počítat, jedině v tom případě se totiž u filmu příjemně pobavíte.

I když, „příjemně pobavíte“ mohou být celkem silná slova. El Dorado se rozvaluje na sakra odvážné stopáži (film je rozdělený do dvou částí, dohromady dá kolem stoosmdesáti minut), během které dokáže jen málokdy vykouzlit úsměv na rtech nebo nedejbože napínat.

Na to je scénář až moc plytký a režisér Terry Cunningham až moc nešikovný. Je tu ale několik drobností, které tuhle lacinou produkci nejen že drží nad vodou, ale dokonce z ní sem tam dělají koukatelnou záležitost.

Tou první je bezpochyby výběr lokací. Když už nic jiného, El Dorado alespoň občas zaujme parádním celkem přírody, která bývá i pro většinu aktivnějších turistů nedostupnou.

Možná to zní jako hodně chabý argument, proč se na film vůbec podívat, jenže tohle je především dobrodružství a jelikož je snímané digitální kamerou, která prakticky nedovolí stylizaci nebo práci s hloubkou ostrosti, leckdy celky nebo švenky po krajině odhalí víc, než v předražených hollywoodských produkcích. A ony exotické lokace díky dokumentárnímu snímání jenom nabývají na impozantnosti.

Ve prospěch El Dorada hraje i obsazení. Sice je pořád béčkové až praští, v hlavních rolích se ale přece jen objeví pár provařených tváří:

Následující recenze se zabývá diskem z tzv. Blu-ray edice. Tato na českém trhu nová distribuce se zaměřuje na zpravidla levnější produkci.

Filmy jsou na discích s komlpetní českou podporou a ve Full HD, leč bez bonusové výbavy. Díky tomu je možné srazit ceny na neuvěřitelných 199 Kč.

Shane West jakožto rádoby-indianajonesovský Jack Wilder dokáže i nejslabší scenáristické momenty (jako třeba okamžik, kdy pilot jeho letadla schytá kulku do srdce a Jack se mrtvoly v klidu ptá „Co se stalo? Tys to koupil.“) přežít bez toho, že byste měli nutkání ho totálně vysmát. A hlavně není tak toporný, jak bývá většina herců v nízkorozpočtových direct-to-video filmech.

Jeho „kolegyně v terénu“ Natalie Martinez je nejvíc známá z prvního Rallye smrti a ačkoliv se občas zdá, jako by s přibývající stopáží člověku kynula před očima, obzvlášť na její roztomilý obličejík se kouká docela dobře.

No a pak je tu hlavní záporák v podání Lukea Gosse. I ten za sebou má – stejně jako Shane West – několik velkofilmů, ve kterých se rozhodně neztratil (pamatujete na hlavního záporáka druhého Hellboye? – to je on!) a ačkoliv se poslední dobou pohybuje především v nízkorozpočtových produkcích ne nepodobných El Doradu, je to docela charismatický herec.

Pravda, jeho postava je napsaná až moc hloupě na to, aby na diváka nějak působila (její charakteristickou vlastností je rádoby-drsné zabíjení na potkání), ale i Goss z Eldorada utíká se ctí.

Vzhledem k tomu, že jsou na disky Blu-ray edice aplikovány nejnovější ochrany, se nám je zatím nepodařilo podrobněji analyzovat po technické stránce a tím pádem jsme nemohli ani pořídit screenshoty z filmu.

Jakmile bude ochrana prolomitelná a my se dostaneme ke zdrojovým souborům, recenzi updatujeme o screenshoty v PNG formátu (1080p) a následně na to upozorníme na Facebook stránce HDmag.cz.

Tímto se omlouváme za „nekompletní“ recenzi.

Což se bohužel nedá říct o scenáristovi ani režisérovi. Ten první nebyl schopný napsat nic, co by připomínalo alespoň trochu inteligentní příběh (jeho problém není ani tak v předvídatelnosti, jako spíš v tom, že používá vskutku mizerné scenáristické kličky), ten druhý se s Eldoradem popral jako amatér a do příběhu nevnesl ani náznak originality nebo nápadu.

Ano, od direct-to-video produkce se nápaditost zpravidla nečeká, to ale neznamená, že se o ní někdo nemůže pokusit (stačí kouknout, jak se Roel Reiné porval s druhým Rallye smrti, ve kterém shodou okolností hraje také Luke Goss).

Příběh o lovci pokladů, který se snaží najít město plné zlata a brání mu v tom žoldáci, najatí anonymními boháči (ti by díky tak ohromnému množství zlata na trhu rázem ztratili své bohatství, protože jak víme, zlato je jediná komodita, jejíž hodnota kvůli nedostatku stále stoupá), se hlavně na začátku táhne jak žvýkačka.

Hlavní hrdina postupně zjišťuje, jak se k pokladu dostat, dějí se mu přitom vskutku podivné věci (je třeba zatčen za zničení federálním zákonem chráněné jeskyně, která ale před jeho vstupem nikdy nebyla objevena) a filmu tak chybí spád.

Ten snímek nabere až v druhé části, kde už se na nějaké budování děje víceméně kašle a jen se střílí, střílí a střílí. Jenže Cunningham se v akci moc dobře neorientuje, všechno se snaží zachránit epilepticky rozklepanou kamerou a divák tak vnímá jen fragmenty toho, co mohlo na placu vypadat jako akce. Mizerné digitální efekty se samozřejmě daly čekat, o to víc zamrzí, že s nimi obzvlášť ke konci režisér nešetří.

Vedle toho El Doradu ubližuje ještě fakt, že je do děje nesmyslně zakomponováno jakési božstvo, které hýbe ukazateli na Jackově mapě, na konci první poloviny rozpohybuje několik psích soch a v samotném finále udělá podobný nesmysl s prakticky celým El Doradem.

Absurdně tahle (asi) magie působí především díky tomu, že se Jack celou dobu pídí po obyčejném pokladu, který krom jeho polohy žádná tajemství neobestírají. A zničehonic před ním hopsají sochy, jako by se nechumelilo a žádná z postav na to adekvátně nereaguje. Jako by to byla normálka.

Je tedy Eldorado špatné? V měřítku klasické produkce, na kterou jsme zvyklí, určitě. Je to přesně ten typ filmu, na který během nudného víkendu člověk přepne omylem a i když u něj zůstane, vnímá sotva polovinu děje. Chybí mu humor, nějaké odlehčení, chybí mu chytrá zápletka, nebo alespoň režijní nadhled.

Na druhou stranu je to příjemně civilní dobrodružství. Filmů o hledačích pokladů moc není. Možná ze strachu srovnání s Indiana Jonesem se takovým žánrovkám krom béčkových produkcí každý vyhybá jak čert kříži. A tady El Dorado boduje: Prostě uspokojuje hlad diváků po nějakém exotickém dobrodružství, kterých je dneska v kinech plných robotů, vesmírných lodí, hororů a comicsů, jak šafránu.

Technické provedení

Technické provedení na cenovou relaci velice mile překvapuje. Pravda, obě zvukové stopy to na placku dotáhly pouze v Dolby Digital (5.1), takže se HD audia nedočkáte. Zvukový mix navíc stojí za starou belu, což ještě umocňuje dabing.

I když se musí nechat, že je sympaticky obsazený, po technické stránce by mu sekla o něco větší preciznost – „přepínání“ mezi originální a českou zvukovou stopou v případech, kdy postavy mluví španělsky, by mohlo být o něco lépe vyhlazené. Kolem pětasedmdesáté minuty jsem navíc při jednom takovém „přepnutí“ zaznamenal nepřeloženou větu v angličtině, což je docela kuriózní.

Kde El Dorado opravdu boduje, je obraz. Jak zmiňujeme o pár odstavců výše, celý film je točený na digitální kameru, takže počítejte se špičkovou ostrostí, která oslňuje hlavně kresbou v detailech obličejů.

Ty jsou na tom výborně i po barevné stránce, která je sice věrohodná, občas by ale mohla barevná hloubka – obzvlášť vzhledem k lokacím – nabrat trochu větší množství odstínů. Zdá se totiž, že si s barevnými korekcemi v post-produkci nikdo nepohrál. Škoda, barevné podání Blučka pak mohlo být podstatně lepší.

A když už jsme u toho, možná by disku slušel o něco vyšší bitrate (16:9 obraz se při třech hodinách stopáže rozprostírá na jednovrstvé placce…). Nebyli jsme sice zatím schopni získat podrobné technické specifikace, při větších celcích plných detailů (třeba ony oslavované pohledy na krajinu) je ale na obrazu vidět drobný macroblocking.

Jinak je to překvapivě povedený přepis. Černá je za doprovodu drobného šumu velice silná v kramflecích, i když díky špatnému svícení zpravidla ve stínech kreslí mizerně. Ostrost je až na pár záběrů naprosto špičková, stejně jako rozlišovací schopnost obrazu.

Sice jsem zaznamenal několik záběrů, které působí jako kdyby byly točené na SD kamery (je jich ale jen pár, navíc v rychlých střizích), jinak je ale drobnokresba El Dorada parádní. Opět však platí: Dostat tenhle MPEG-4 AVC transfer vyšší bit-rate, nemuseli by se majitelé větších uhlopříček potýkat s drobně viditelnými náznaky komprese.

Přepaly, velký to neduh digitálních kamer, jsou tu ukočírovány docela šikovně. Sem tam se objeví v něčím obličeji a najde se pár scén, které se odehrávají ve stínu a pozadí je přitom brutálně přepálené, to si ale má hlídat kameraman, ne tvůrci disku. El Dorado je na tom v tomhle ohledu poměrně slušně.

Nakonec jedna drobná technická připomínka: Do obrazu jsou ve scénách, kde se mluví španělsky, vypáleny německé titulky (takže je nevypnete) a ty české se objevují v horní části obrazu.

TIP: Všechny dostupné technické informace, další screenshoty, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete v našem Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Eldorado.

Bonusy

Bonusy samozřejmě žádné, ostatně o D2V filmech se žádné dokumenty netočí. El Dorado navíc spadá do až směšně nízké cenové kategorie, proto krom filmu ve dvou jazycích opravdu nic jiného nečekejte.

Vyplatí se investovat dvě stovky do tří hodin průměrné zábavy s průměrnou technickou prezentací? Asi takhle: Už jednou zmiňovaná a stejně béčková (i když o něco svižnější a lépe natočená) Rallye smrti 2 nabídne na Blu-ray prakticky tu samou zábavu za víc jak trojnásobnou cenu (699,–). Zkuste si při téhle matematice odpovědět sami.

Mohly by vás zajímat naše další recenze Blu-ray filmů a HD elektroniky »

Související články a recenze

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Recenze

Komentáře