Dvojitý zásah (mini recenze Blu-ray)

vydáno 20. 3. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, Double Impact, Dvojitý zásah, Expendables 2, film, Jean-Claude Van Damme

Dvojitý zásah (Double Impact, 1991) (Blu-ray)

Jean-Claude Van Damme nikdy neplatil za akční hvězdu jasné svítivosti jako kolegové Stallone či Schwarzenegger, na hraně osmdesátých a devadesátých let však jeho videoprodukce slavily natolik velký úspěch, že se začal přinejmenším na čas prosazovat i na poli kino-distribuce. První vlaštovkou byl Dvojitý zásah, v němž si zahrál dvojčata, která se po letech odloučení spojí, aby nakopala zadnici vrahům svých rodičům. Víc bruselské svaloviny, víc zábavy?

Jak se to vezme. Dvojitý zásah totiž nikterak nevyčuhuje ze zaběhlého systému vandammovských braků. Zápletka je mírně řečeno blábol první jakosti, režie si s pojmy jako napětí, rytmus a návaznost scén nedělá těžkou hlavu a herci jsou samozřejmě naprosto k smíchu. Nudný film se ale rozhodně nekoná.

Van Damme by sice nezahrál přesvědčivou emoci, ani kdybyste jeho rodině hrozili vyhozením do vzduchu, příběh si ale nechal napsat doslova na tělo. Nechybí proto klasické propriety jako rozštěpy, různé kopy, akční scény každých deset minut (to abyste se náhodou nezačali nudit) a samozřejmě ani záporák v podobě zlého byznysmena, jemuž kryje záda supersilný bodyguard (tady s tváří legendárního Bolo Yeunga).

Dvojitý zásah (2012) Dvojitý zásah (2012) Dvojitý zásah (2012) Dvojitý zásah (2012)

Pokud jste tato klišé osmdesátkových béček měli rádi a stále jste z nich nevyrostli, pak máte velkou šanci, že si Dvojitý zásah užijete, aniž byste se proklínali, že jste dali za disk několik stovek. Pokud ale u nováckých repríz vandammovek trpíte a nového Univerzálního vojáka byste si nepustili ani kdybychom vám zaplatili, potom… proč jste na tuhle recenzi vlastně klikli?

Vandammovská blučka uzřela pomyslné technické dno s několik let starým releasem Kickboxera a od té doby předvádí velmi solidní přepisy. Platí to i pro Dvojitý zásah, který přinejmenším nevykazuje známky komprese, DNR, ani nadměrného doostřování.

Naopak se chlubí velmi jemnou vrstvou zrna, uspokojivou prezentací barev (rudé šerpy, okolní zeleň, ale i exploze či tělovky jsou realistické) a dokonce i relativně sytou černou. Stínokresba je – pravda – slabší, často dochází ke slévání a v nočních scénách je patrný šum, tyhle neduhy ale dorovnává solidní porce detailů (obraz je vzhledem ke stáří nádherně ostrý a plný informací) a rovněž velmi dobrý kontrast. Zkrátka lehký katalogový nadprůměr.

A to i po stránce zvuku. Přebal se sice chlubí tím, že jsou česká i anglická stopa namixované v DTS-HD MA 5.1, výsledek zní ale po většinu času jako obyčejné stereo. Většinu práce odnesou přední kanály, subwoofer se v podstatě ani nezahřeje a surroundy výrazněji zazní opravdu jen v krajních situacích, kdy už se zvuku výbuchu či střelby nelze vyhnout. Dvojitý zásah tak zní poměrně ploše, bez výraznějšího rozvržení napříč kanály. Prostě jako kdybyste si pouštěli VHSku a na televizi hodně zesílili zvuk. Disku to ale nevyčítám, svoji práci jinak odvádí kvalitně. Tady spíš nebylo odkud brát a opravdový remix pod kontrolou studia se samozřejmě nekonal.

Kde nic, tu nic. Koupi by tudíž měli zvážit především skalní příznivci a sběratelé osmdesátkovo-devadesátkových hovězin.