Duna (recenze Blu-ray)

vydáno 15. 3. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 1 komentář

Tagy: Blu-ray, Duna, Dune, film, recenze

Duna (Dune, 1984) (Blu-ray)

O Duně Franka Herberta se říká, že se jedná o látku nezfilmovatelnou. Řada filmů ovšem dokázala, že se může stát zázrak a dokonce i tematicky a myšlenkově obsáhlou předlohu lze odvyprávět ve dvou hodinách způsobem, při kterém fanouškům neteče krev z očí a řadový divák neznalý předlohy rozumí všem pojmům, jménům a označením fikčního světa. Bohužel, Lynchova Duna se mezi ně neřadí. I když se ve své kinoverzi opravdu hodně snaží, aby se jí to podařilo.

Když se v bonusových materiálech dozvíte, že se sestřihávalo z původně čtyřhodinové verze a podíváte se na rozsah Herbertova knižního díla, je jasné, že Lynch prohrál již ve chvíli, kdy vlezl do střižny. Duna je pro filmovou adaptaci neskutečně široká, prošpikovaná obsáhlou mytologií a nabízí na jeden film příliš mnoho osobních linií, postav a samozřejmě i motivů.

Lynch se s těmito obstrukcemi snaží vypořádat obligátními scenáristickými a střihovými kličkami v podobě velmi důrazně (a až přehnaně) tlačené expozice, grafickými znázorněními, montáží, voiceovery dokreslujícími jak myšlenkové pochody postav, tak vyprávějící historii daných planet a rodů. Výsledkem je ovšem jen zbrklý příval informací, jenž diváka neseznámeného s předlohou nutně tlačí do pasivní pozice, při které pomalu odpadá zájem o to, co se děje v obraze.

Duna (1984) Duna (1984) Duna (1984) Duna (1984)

A ono se toho děje opravdu hodně. Vzájemně soupeřící rody kují pikle, Kyle MacLachlan objevuje svou vyvolenost a řeší srdeční šelesti. Do toho se ještě přimotávají motivy zrady, převzetí zodpovědnosti a celá historie Herbertem zručně vymodelovaného světa. Zkrátka je toho příliš mnoho a stopáž neúprosně plyne směrem k finální konfrontaci mezi Atreidy a Harkonneny.

Jenže z nedostatku času jsou veškeré linie nedotažené, psychologie postav je velmi plonková a nedostatečná (Paulův přerod ve vůdce, jeho vztah k Chani), mnohé postavy mizí, ač je zjevné, že by měly hrát výraznou roli. A pod nekonečným přívalém dovysvětlování pravidel prezentovaného vesmíru se krčí příběh, jemuž by očividně slušela (i když ani to příliš nedopadlo) stopáží štědřejší a bohatě zafinancovaná minisérie.

Snad se jí někdy dočkáme, neboť příběh Atreidů, koření a obřích červů by si to jistě zasloužil. Ideálně s atmosférou, kterou Lynch dokázal za pomocí soundtracku a production designu vykouzlit vskutku úchvatnou. Jen kdyby se mu podařilo příběh ukočírovat stejně. Pokud totiž dojde na jeho typické halucinogenní sekvence, je vidět, že je jako ryba ve vodě. Na rozdíl od akce, kterou by trumfl i Flash Gordon. A ten si alespoň uvědomoval, že nadměrná vážnost je mnohdy ke škodě.

Spousta dat na disku, vysoký bitrate a přesto jen průměrný disk. Na jednu stranu padá vina na starší VC-1 kodek, mnohem výraznější podíl viny však nese jednoduchý fakt, že je na disku použit jeden ze starších transferů, který s sebou nese řadu nečistot a technických neduhů. Sice jsem si nevšiml výraznějšího doostřování, ani přehnaného odstraňování zrna, takže obličeje nepůsobí voskovitě a zároveň nabízí velmi pěkné množství detailů. Nicméně černá nikdy není úplně černá, stíny mají tendence zelenat, modrat či jít lehce do fialova (takřka celý film má na pravé straně fialovo-modrý nádech) a přechody mezi záběry jsou silně nevyrovnané. Jednou dostanete obrázek jako víno. Podruhé zase absolutně neostrý obraz připomínající optické vnímání po třech škopcích Sklepmistra.

Což je škoda, protože na přepisu je vidět, že kdyby došlo k drobným restauračním úpravám, mohlo se jednat o fantastický disk. Takto se musíme spokojit s obstojnou (oproti DVD určitě), avšak stále vrtkavou verzí, jež je čas od času mimo jiné protkaná drobnými škrábanci a smítky, a doufat, že se jednoho dne dočkáme lepší alternativy. Ideálně v podobě rozšířené verze.

Naopak zvukově je disk výtečný. Český dabing je sice i přes HD remix značně utlumený ve všech myslitelných směrech, takže ani náhodou nedokáže pohltit tak jako anglická varianta. Ta je však na poměry katalogových disků excelentní a nabízí velkofilmový zážitek, který se bez problémů vyrovná novým Star Trekům či Hvězdným válkám.

Již od prvních vteřin jasně poznáte sofistikovanou práci s jednotlivými kanály, skvělou práci s výškami a výrazný důraz na basy, díky němuž si subwoofer opravdu neodpočine. Dialogy jsou samozřejmě perfektně čisté a přesně posazené. Opravdovou hvězdou je však soundtrack, který mě osobně po prezentaci na Blu-ray donutil k okamžitému zařazení do knihovny v Google Music. Našlapaná stopa, díky níž je jinak značně nevyvážený snímek radno dokoukat. Možná pomůže i vnímat film jako jeden velký koncert, k němuž si můžete číst třeba Herbertovu předlohu.

Velmi milé překvapení. Plně otitulkovaná výbava, která kromě obligátních vystřižených scén (s průvodním slovem) nabízí rovněž čtyři krátké, ale překvapivě informačně štědré featuretty. Jmenovitě se jedná o segmenty o Designu, Speciálních efektech, Modelech a miniaturách, a Kostýmech. Ty mají povětšinou stopáž okolo sedmi, osmi minut a kromě rozhovorů je v nich i spousta ukázek z natáčení v komparaci s výsledným filmem. Rozhodně něco, k čemu se vyplatí na cca 40 minut přisednout.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Duna poskytl k recenzi distributor Magic Box. Zakoupit ho můžete v obchodě Filmgame.cz.