Dobrý ročník (recenze Blu-ray)

vydáno 27. 2. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 1 komentář

Tagy: A Good Year, Blu-ray, Dobrý ročník, film, recenze

Dobrý ročník (A Good Year, 2006) (Blu-ray)

Ridley Scott se sice rád vrhá především na epické historické látky, osobně ho mám však nejradši v jeho civilnější a komornější rovině. Jako jednomu z milionu se mi líbil dokonce i jeho jinak odmítaný Konzultant. Dodnes mám raději Thelmu a Louisu než Gladiátora. A trochu mě mrzí skutečnost, že po letech zapadla prachem i mafiánská tutovka Americký gangster. Dobrý ročník mám pak na špici tzv. „feel-good filmů“. Bijáků, které si pustím vždycky, když potřebuji zvednout náladu a nabýt dojmu, že za krkem nemám Babišův berňák a ve schránce nezaplacené složenky.

Dobrému ročníku se dá vyčítat ledacos. Že je to film o tom, že je lepší být lenivý než pracovitý. Že myšlenka upřednostnit život před penězi je léta otřepané klišé. Či že Scott upřednostnil ve filmu romantickou vedlejší linii nad zákulisím vinařských podvodů, jež je středobodem předlohy Petera Mayleho. Nic z toho my však žíly netrhá.

Scott si možná natočil jen sympatickou oddechovku složenou z povědomých ingrediencí. Avšak ingrediencí natolik svůdných a mistrovsky podchycených, že je radost nechat se dvě hodiny okouzlovat slunným Provence a za popíjení oblíbené lahvinky vína obdivovat krásy Marion Cotillard a Croweovo machistické „můžo“, které funguje jak mezi sterilními londýnskými zdmi, tak na venkovní terase polorozpadlého Chateau.

Dobrý ročník (2006) Dobrý ročník (2006) Dobrý ročník (2006) Dobrý ročník (2006)

Režijně Scott navíc vůbec nejede na půl plynu. Zrychlovačky, POV záběry, dynamický střih, důmyslně poskládané flashbacky a důkladně využité motivy. To jsou Scottovy nejsilnější zbraně, kterými do papírově vyčpělé látky vetkává novou svěží energii. Energii, díky níž se nebudete ani na vteřinu nudit a užijete si jak romantické tokání, tak mírné lechtání bránice inteligentním humorem. A kdo ví, třeba si pak konečně zabookujete i tu letenku do Provence. Ano, tu, co jste si ji chtěli koupit už po návštěvě kina, ale nějak jste na to zapomněli. Jako já.

Dobrý ročník byl (nejen) v Americe kasovním propadákem, a tak jsem osobně čekal, že se Foxové s HD verzí příliš patlat nebudou. O to víc mě výsledek příjemně překvapil. Studio oproti DVD jemně upravilo jas a kontrast, a tak jsou nyní barvy o něco sytější a pravděpodobně věrnější tvůrčímu záměru, stopy po jakýchkoli poškozeních nikde a úroveň detailů si nezaslouží nic jiného než respekt.

Přepis nabízí širokou škálu detailů od prašných cest po Croweovo zvrásněné čelo. Tělovky v Provence jsou záměrně hozené blíže do žluto-hněda, než že by se tlačily směrem k přirozenosti. Zatímco scény v Londýně mají barevnou paletu složenou především z chladných barev. Všechny tyto přechody však zvládá Blu-ray bez problémů, nese sebou hezkou vrstvičku filmového zrna a nabízí i více než solidní výkon v oblasti reprodukce černé a přechodů ve stínech. Pokud jste tedy otáleli s koupí až do recenze. Můžete být v klidu. Foxové odvedli dobrou práci.

Co se dabingu týče, připravte se na drobné zklamání. Na Blu-ray je podle předpokladů použitý dabing z DVD, v němž Russella Crowea dabuje nikoli Jiří Schwarz, ale Otakar Brousek ml., a ač je i tento dabing vcelku snaživý, Brousek zkrátka nemá potřebné charisma, které Schwarz do dabingu pumpuje například v Gladiátorovi.

Proto si raději pusťte originální anglickou stopu, která je navíc – na rozdíl od českého dabingu (Dolby Digital 5.1) – v DTS-HD MA 5.1 mixu, jenž zní naprosto omamně. Především ruchy dostávají spoustu prostoru, aby vás vtáhly doprostřed francouzských vinic a daly vám pocítit jak ambientní zvuky venkovského sídla, tak letní deštík či šum londýnské burzy. Hudba je nádherně dynamická a zprostředkovává dokonalou kulisu jak k romantickému tokání, tak odlehčujícím momentům. A zapomenout se nesmí ani na dialogy, které jsou dle očekávání přesně posazené a zvučné.

Dobrý ročník dorazil na Blu-ray i se solidní bonusovou nadílkou. Pravda, neotitulkovanou. To vám ale ve většině případů nemusí vadit, neboť TV Spoty, hudební promo či trailery s českým překladem beztak k životu málokdo potřebuje. Absence lokalizace tak zamrzí až u „Pohlednic z Provence“, featurettu, jenž je po vzoru warnerovských Focus Pointů rovnoměrně vsazen přímo do sledování filmu. Ten se vždy přeruší a nabídne náhled do zákulisí filmařské práce, včetně řady rozhovorů.

Stopáž filmu se kvůli tomu prodlouží o cca půlhodinku, jež sice není na úrovni toho nejlepšího vinného moku, ale rozhodně je kvalitnější než běžný bonusový krabicák většiny katalogovek.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Dobrý ročník poskytl k recenzi distributor Bontonfilm. Zakoupit ho můžete v obchodě Filmgame.cz.