Další ztráta pro analog: Martin Scorsese opouští 35mm, hodlá točit digitálně

vydáno 28. 6. 2012 | autor Štěpán Čermák | sekce Novinky, Extra HD | téma 3D, Filmy, Foto a video | 7 komentářů

Tagy: 3D, 4K, 5k, film, FullHD, Hugo, Martin Scorsese, Wolf of the Wall Street

Dříve nebo později analog z filmového průmyslu nadobro zmizí. To je bohužel nevyhnutelný fakt, kterému napovídá nejen to, že na digitální projekci postupně přecházejí i menší a artová kina (a že ta americká s 35mm projektory mají problémy přežít), ale i postupná adaptace digitálních technologií mezi hollywoodskými filmaři.

Čtěte také:

Sice existuje skupina režisérů, která se zapřísáhla, že by o digitální kamery ani neopřela kolo, natož aby na ně točila svůj film (zdravíme Stevena Spielberga, který už si mimochodem digitál částečně vyzkoušel na Tintinovi, nebo Christophera Nolana, momentálně pravděpodobně největšího zastánce analogu v Hollywoodu). Zároveň ale existuje stále početnější skupina, která digitál preferuje, nebo ho přes počáteční odmítavý postoj vyzkoušela a ke klasice už se nevrátila.

Martin Scorsese

Do tohoto ranku se brzy zařadí také legendární Martin Scorsese. Ten si k digitálu a ke 3D přičichnul už v rámci natáčení Huga a už tehdy tvrdil, že by chtěl ve 3D točit i nějaká ta dramata. Jednoduše se mu natáčení ve stereu zalíbilo. Nikdo ale nečekal, že to bude automaticky znamenat opuštění analogu. 2D filmy přece může točit na klasickou pětatřicítku, ne?

Zdá se, že ne. Nebo se mu spíš nechce. Jeho dlouhodobá kamarádka a střihačka Thelma Schoonmaker prozradila v rozhovoru pro Empire, že Scorsese definitivně přeskočil na digi-vláček a svůj další film The Wolf of Wall Street (s Leonardem DiCapriem v hlavní roli) přes to, že nebude ve 3D, natočí kompletně na digitál.

Thelma Schoonmaker tvrdí, že je to opravdu nevyhnutelný proces a svým způsobem má pravdu. Digitální projekce sice automaticky neznamená, že by měli všichni filmaři zaznamenávat film v jedničkách a nulách, studia je do toho ale budou čím dál častěji tlačit. Není to případ Scorseseho ani dalších velkých filmařů, rozhodně to ale bude případ levnějších produkcí, komedií, trikově náročných filmů a podobně.

Martin Scorsese

Žijeme v době, kdy analogová projekce umírá a analogový záznam pomalu ustupuje. Už dávno to neznamená ztrátu „filmového feelingu“, které jsme se tak báli (ve skutečnosti jen málokdo pozná, jestli sleduje film nebo digitál, a to jak z hlediska projekce, tak z hlediska zdrojového materiálu), přesto ale nostalgie káže postesknutí nad momentální situací. Zvlášť když z analogových vod vystupují takové legendy, jakou je třeba tady Martin Scorsese.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Ochrana proti výpadku napájení u velmi důležitých provozů

Ochrana proti výpadku napájení u velmi důležitých provozů

Datacentrum je zvláštním druhem provozu, který sice nic …

Recenze: UPS CyberPower CP900EPFCLCD

Recenze: UPS CyberPower CP900EPFCLCD

Dlouhý název záložního zdroje jako by napovídal, že …

Homepage »

Další Novinky, Extra HD

Komentáře

Re: Další ztráta pro analog: Martin Scorsese opouští ...

Vložil KARLOS (bez ověření), 28. Červen 2012 - 20:44

Obrázek uživatele KARLOS

Jen podotknu, že už i Nolan si digitál vyzkoušel – a to u Inception, kdy na Phantom HD natáčel záběry, které se pak zpomalily ;)…

Re: To bude dobry nebojte.

Vložil Kazetak (bez ověření), 18. Únor 2013 - 5:33

Obrázek uživatele Kazetak

Nakonec to dopadlo trochu jinak Martin Scorsese na ten svuj novej kousek pouzil oboji film i digital. K clanku bych jen dodal ze film podobne jako analogovi zaznam zvuku nikdy nezmizy dokud bude elektrina. A to jednoduse proto ze navzdory tomu co rika autor clanku rozdil mezi temito dvema svety je propastny Pokud porovnate Nolanova Batmana s Treba Avengers ci Skyfall je to jako porovnavat Holansky syr s hromadou pachnoucich zvratku. I 16mm film dnes hrave rozdrdi na prach jakoukoli digitalni kameru s prstem v nose. A to ve vsech ohledech a lidi kteri onen rozdil vydi neni ani nahodou malo mozna relativne malo ovsem ve filmove branzi je jich pozehnane. Kazdej budouci filmar kdyz si pusti jakoukoliv starou filmovou pecku typu Natural Born Killers Pulp Fiction Platoon Dark City Gattaca Matryx nebo i treba Foresta Gumpa a nescetne dalsich pecek a porovna je s jakymkoliv digitalnim „zaznamem“ jakkoli nadupany digi kamery. Si jednose rekne proc to co sem tet tady natocil nema zadny koule. Ja chci aby ty moje filmy meli taky takovi koule jako tyhle pecky a ne tohle sterylni klaustrofobni humusoydum. A odpovet je jednoduca Film bracho Film :-). Uplne to sami se tet deje ve svete hudby cim dal vic kapel chce tocit na pas protoze zadny digi nahravky neznej jako ty analogovi ani zdaleka se jim nepriblizujou. A lidi to vydej a slysej nikdo se zdravim sluchem a rozumem si nechce dobrovolne znicit svuj zvuk ubohym nechutnym mrtvim digitalem. A ja se jim nedivim digital neni nic jinyho nezli predrazenej stale zastaravajici odpad,masinerie na vydelavani penez siditko pro lenochy a povodniky nic vic. To neznamena ze je nepouzitelnej napriklat pro District 9 se to hodilo. A pak je tady ta vec ze uprime na vetsinu tech slatanin co se dneska produkujou je opravdu skoda placat tak vzacny a ojedineli medium jako je prave Film.

Re: Další ztráta pro analog: Martin Scorsese opouští ...

Vložil Anonym (bez ověření), 28. Červen 2012 - 20:55

Obrázek uživatele Anonym

Jenze to bylo par zaberu, ktery jinak udelat nesly. Jde o to ze by na digital netocil film. Uprimne pochybju, ze by v Hollywoodu existoval kdokoliv, kdo by digital nezkusil…

Re: Další ztráta pro analog: Martin Scorsese opouští ...

Vložil Tučňák (bez ověření), 29. Červen 2012 - 7:02

Obrázek uživatele Tučňák

Je mi teskno…rrrrrrrrrrr…ten krásný zvuk mající pro mně kouzlo mládí a nezapomenutelných okamžiků v bio Hostivař při zvuku 8 italských mašin. Achjo:( Už může jen vyprávět…ale život jde dál. Sice digitál vraždí film, ale pro diváka je to jen přínos.

Re: Další ztráta pro analog: Martin Scorsese opouští ...

Vložil Anonym (bez ověření), 29. Červen 2012 - 17:29

Obrázek uživatele Anonym

Přesně na to si vzpomínám a ještě když se občas předěl mezi snímky ocitnul v obraze, nebo se přetrhnul film, to bylo teprve ono. A to nemluvim o přestávce na výměnu cívek, než do kina pořídili více promítaček, které mezi sebou přecházely, tak, že to nikdo nepoznal (jen najednou šlo světlo z jiné díry). Tento zážitek dataprojektory už nikdo nezažije. Mě spíš daleko víc vadí přemrštěné ceny vstupenek. Kdysi kdosi odhadnul rozlišení kinofilmu na 20 megapixelů, samozřejmě za určitých podmínek (tedy 10× Full-HD). Ale toho už profesionální kamery dosahují také, to že z toho potom udělaji „jen“ Full-HD je věc jiná. Nemám moc paměť na názvy, ale pamatuju si, že u nějakého nedávného filmu se nedávno zmiňovalo, že jeho původní rozlišení je 14 tisíc krát něco pixelů a bude tedy i pro naše potomky dost kvalitní.

Re: Další ztráta pro analog: Martin Scorsese opouští ...

Vložil Anonym (bez ověření), 18. Červenec 2012 - 2:20

Obrázek uživatele Anonym

Problem je ten, ze ta 35mm mela lepsi rozliseni nez soucasne 2k IMAX digital :(

Re: Další ztráta pro analog: Martin Scorsese opouští ...

Vložil Marty (bez ověření), 11. Srpen 2012 - 14:14

Obrázek uživatele Marty

Nejhorší co mohly v IMAXu v Praze na Floře udělat byl přechod ze 70mm IMAX filmu(teoretické rozlišení 10k až 12k) na 2k digital :'(